Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn konijntje is een paar weken geleden gecastreerd.

Nu heb ik gemerkt dat hij de draadjes er zelf uit heeft gehaald, maar verder was er niets aan de hand. Ik keek net nog eens of alles in orde was en zag dat hij wondjes had waar de draadjes zaten. Als je hem even in de gaten houdt zie je ook dat hij er af en toe aan likt. Ik heb het meteen ontsmet maar nu loopt hij er weer aan te likken. Kan dit likken kwaad? En hoe kan ik de wondjes nog goed verzorgen?

Geplaatst:

Ja ik kan het wel goed bekijken.

Het is zo dat na de castratie alles mooi aan het genezen was, ik heb het toen goed in de gaten gehouden zodat ik het snel zag als er iets zou ontsteken ofzo. Een week geleden zag ik dat hij dus aan zijn draadjes aan het knabbelen was, die hij er dan waarschijnlijk zelf heeft uitgetrokken want plots waren ze weg. Het is nog maar heel recent dat hij die wondjes heeft.

Geplaatst:

De dierenarts had niets gezegd over het verwijderen van de draadjes :(

Hij heeft dus 2 wondjes, het ene heeft een korstje erop , het andere ook wat gelig. Errond ziet het niet rood.

Geplaatst:

Het zullen wel zelfoplossende hechtingen geweest zijn, maar dat duurt vaak wel een week of 6 voor die opgelost zijn.

Wat is 'een paar weken'? Twee? Dat is dan misschien toch te weinig om al zonder de hechtingen te kunnen.

Korstje is niet erg, dat er geen rode randen zijn is goed, maar wat bedoel je met gelig? Een gelig korstje? Of een gelig wondje? Want dat klinkt dan weer wat minder goed, maar het hangt ervan af wat je bedoelt.

Hoe groot zijn de wondjes?

Zolang het hele kleine wondjes zijn (een paar mm) en er korstjes zitten en hij die er niet steeds aftrekt, en zolang de wondjes langzaamaan genezen zonder dat het weefsel opgezet of rood wordt, dan gaat het nog de goede kant op.

Het moet niet te geel worden, want dat kan op pus wijzen. Je kan de wondjes een aantal keer per dag ontsmetten met een beetje verdunde Dettol.

Als de wondjes groter zijn, niet minder worden, rood of gezwollen raken of er meer geel komt, dan snel mee naar de DA, want dat moet hij er misschien toch AB bij hebben en de wondjes moeten misschien toch weer gehecht of anders behandeld worden.

Geplaatst:

Het kan zijn dat het de balzakjes zijn

Die halen ze hier in Nederland leeg zeg maar

En dan zie je twee verschrompelde zakjes zitten

Ik zou even bellen met de dierenarts die hem geholpen heeft over de hechtingen

Geplaatst:

Het is nu bijna 4 weken geleden dat hij gecastreerd werd.

De wondjes zijn ook niet heel groot, zoals je zei maar een paar millimeter max.

Ik heb ze ook net nog ontsmet met echinacea, ik las hier op de website dat dit ook helpt.

Het wondje zelf is gelig lijkt me, niet extreem maar ik zag het wel.

Ik was ondertussen ook al wel van plan de DA te bellen of het nodig zou zijn langs te komen en wat ik nog kon doen.

Geplaatst:

En je weet dus zeker dat je niet de balzakjes voor wondjes aanziet, zoals Jrj suggereert? Dan klinkt het niet heel ernstig, zolang hij het zelf maar niet erger maakt door er aan te gaan zitten. Dat gele wat je ziet is waarschijnlijk gewoon onderhuids vetweefsel, maar dat kan er op wijzen dat hij de korst van dat wondje heeft getrokken. Dat moet hij niet de hele tijd blijven doen, want dan kan het niet genezen.

Hoe gaat ontsmetten met Echinea in zijn werk? Heb je van de druppels van Dr. Vogel? Dan is het vooral de alcohol die ontsmet, maar prikt dat niet verschrikkelijk in de wondjes? of moet je het dan verdunnen of zo?

Dan bellen kan nooit kwaad, maar de kans is wel groot dat een assistente gewoon standaard zegt dat je langs moet komen, dus als je zo'n assistente hebt dan kan even aandringen dat ze het eerst aan de arts moet vragen geen kwaad ;)

Geplaatst:

Het zijn gewoon van de apotheek, het heeft niet echt een merk erop staan ofzo, dus niet dr. Vogel

Ik heb wat druppels op een watje gedaan en dan het wonde ontsmet.

Het prikt volgens mij ook niet want hij lag heel stil en probeerde niet plots weg te springen als ik het verzorgde.

Geplaatst:

Vandaag met Schnibbels bij de DA geweest, het bleek dus toch ontstoken te zijn.

Ze heeft de wondjes verzorgd en hem antibiotica gegeven.

In de wondjes zat dan toch pus, wat niet aangenaam voor hem was.

Nu om de 2 dagen een dosis antibiotica laten zetten en zien hoe het verder evolueert.

Hopelijk geneest hij snel!

Geplaatst:

Gelukkig dat je er even mee naar de DA bent geweest! Het is altijd moeilijk beoordelen van alleen een omschrijving. Hopelijk gaan de wondjes niet snel dicht zonder ontsteking

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .