Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren met Lani naar de DA geweest, omdat ze vreselijk afviel en vreselijk suf was. En omdat ik iets aan haar had gezien, wat me de stuipen op het lijf had gejaagd. Namelijk paarse liezen, om het zo even te noemen. Ik dacht echt, dat ze een tumor had of een ernstige ontsteking. Het afvallen gaf mij nog sterker dat idee.

Kom ik in de praktijk en krijg ik te horen, dat dat paarse doodnormaal is. Ik wist niet, of ik nou opluchting of schaamte moest voelen. Gelukkig zei de DA, dat hij er ook ooit ingetrapt was en dat ik niet het eerste en ook niet het laatste baasje ben, dat met zoiets in de praktijk zal komen.

Hij heeft haar helemaal bevoeld en beluisterd en getemperatuurd en kwam tot de conclusie, dat ze niks mankeert. Ze was door 2 verstoppingen al flink afgevallen. Maar nu was ze waarschijnlijk nog verder afgevallen, doordat ik haar half overgezet had op Supreme Digestive Health Formula (DHF). Sinds haar verstoppingen had ze namelijk last van keutelkettingen en ik hoopte, dat de DHF haar helpen zou. Niet dus, want ze was in 5 dagen 50 gram afgevallen. En volgens de DA is ze gewoon zo suf, omdat ze geen fut meer heeft (ze zit nu op 260 gram ondergewicht).

De DA adviseerde haar meer eten te geven of voor 1 soort voer te kiezen (omdat ze verzot is op SS en normaal goed hooi eet, adviseerde hij de SS). En omdat ze het dus even flink zwaar gehad heeft en last van de keutelkettinkjes heeft, moet ik haar even 2 daagjes Cisaral geven. Sinds gistermiddag krijgt ze dus weer alleen SS en vanochtend heeft ze haar eerste dosis Cisaral gekregen en nu maar hopen, dat ze gauw weer opknapt.

Maar wat kun je je toch rot schrikken van iets! Nooit geweten, dat die huid tussen achterpoten en anus paars is bij een konijn. Ik zag dat en dacht eerst aan een kneuzing, maar het werd niet erger en niet minder. Toen ze slechter at en afviel, raakte ik echt in paniek. Ik heb echt gedacht, dat haar laatste uurtje geslagen had. Als je dan te horen krijgt, dat zoiets doodnormaal is, voel je je toch wel een beetje stom.

Geplaatst:

Gisteravond heeft ze trouwens echt flink hooi zitten eten, meer dan voorgaande dagen. Tussen 17.30 en 23.00uur heeft ze 10 keer hooi gegeten, waarvan het Readigrass het 6x heeft moeten ontgelden. Dat gaf in ieder geval goede hoop. Vanochtend is ze weer erg stil, maar ik kan natuurlijk ook niet verwachten, dat ze binnen 24 uur helemaal opknapt. Vanmiddag de ren uitsoppen en dan zal ik de boel eens anders inrichten, zodat ze weer wat te ontdekken heeft.

Geplaatst:

Volgens mij is dit niet met alle konijnen zo.. De mijne hebben het niet..

En wat maakt het uit? Beter te vaak heen als te weinig ;) Ik heb ook wel eens gehad met al mn dieren dat ik voor niets bij de da stond, kan gebeuren hoor! Is alleen maar een teken dat je veel om je dieren geeft ;)

Kan je haar om aan te komen geen erwtenvlokken en/of wortel geven?

Geplaatst:

dat is mij ook overkomen hoor ;) da heeft mij ook gerust gesteld toen,

Wel vreemd dat je konijn van de digestive afvalt, die van mij komt er eindelijk weer door op zijn oude gewicht en als ik niet uitkijk zelfs meer :P

Maar is niks om je voor te schamen hoor dat je paniek om niks had, je kunt beter allert zijn en er is niks aan de hand dan andersom toch? betekent gewoon dat je goed op je nijntjes let en meteen actie onderneemt en dat is gewoon top :goed:

Geplaatst: (aangepast)

Als je konijn al kettingkeutels heeft zegt dat dat de darmen al niet meer werken zoals het moet en ook een teken van beginnende verstopping. Ik zou toch even uitkijken met het droogvoer en haar goed in de gaten.

Ik heb dit even voor je opgezocht op konijnen.nl (dit artikel ken ik al wel uit mijn hoofd ;)):

Beginnende verstopping

De typische symptomen van een beginnende verstopping zijn dat de keutels steeds kleiner worden en het aantal wordt (meestal) steeds minder. De keutels zijn hard (uitgedroogd) en hebben vaak grillige vormen en/of kunnen als een kettinkje aan elkaar zitten. Het konijn heeft op dit punt al vaak een verminderde eetlust of doet langer over het eten (eet in etappes). Verder is niet echt afwijkend gedrag te zien.

Het is belangrijk dat een konijn met een beginnende verstopping veel vochtige vezels te eten krijgt om de darmwerking te versnellen, dus veel hooi en nat gemaakt groenvoer. Droogvoer kan nu beter tijdelijk achterwege gelaten worden. Let op dat je konijn goed blijft drinken, anders moet extra vocht gegeven worden; dit doe je al enigszins door het groenvoer nat aan te bieden.

Wanneer je konijn te weinig eet kan hij beter al wat bijgevoerd worden met hoogvezelig dwangvoer, zoals Recovery. Een pijnstiller is nuttig om je dier in een zo optimaal mogelijke conditie te houden.

Geef daarbij driemaal daags (door het voedsel) een enzym dat helpt het voedsel in het maagdarmstelsel af te breken. Hiervoor kun je Prozyme gebruiken, dit is te koop in de Webwinkel.

aangepast door JoBoris76
Geplaatst:

@ Nicky_the

Oh oké, dat is dan wel weer vreemd. Misschien heeft het met de vachtkleur te maken?!

Maar je hebt zeker gelijk. Beter te vaak voor niks dan 1x te weinig!

Ze krijgt al elke dag een schijfje winterpeen en ook al een tijdje 2 gram erwtenvlokken per dag. Ik ga eerst even kijken, of het lukt haar aan te laten komen door haar normale hoeveelheid SS. Als dat niet lukt, kan ik altijd nog iets meer erwtenvlokken gaan geven.

@ rabbitmams_miriam

Echt waar? Gelukkig, nu weet ik zeker, dat ik niet de enige ben. De dierenarts kan dat ook gewoon zeggen om je gerust te stellen, maar dankzij jou weet ik nu zeker, dat ik niet de enige, die er ooit is ingetrapt.

Poeh, alert ben ik zeker. Dat ben ik al lang, maar sinds ik Lani's zus heb moeten laten inslapen, houd ik Lani als een adelaar in de gaten. Als er maar een haartje verkeerd zit, zie ik het meteen. Ik ben zelfs misschien wel wat obsessief bezorgd, maar beter te bezorgd dan niet bezorgd genoeg.

@ jrjsieben

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Nu Lani zelf ook nog.

@ Joboris76

Dank je voor je berichtje. Sinds ik op Pinksterzondag met spoed met Lani naar de dierenarts moest en daar bleek, dat ze een verstopping had, heb ik enorm veel gelezen over verstoppingen. Het vreemde is, dat op de meeste plaatsen staat, dat de keutels kleiner worden, maar bij Lani werden ze voor beide verstoppingen juist groter (ergens, hier op BB geloof ik, staat dat dat ook kan). En ik heb ook al meerdere keren gelezen, dat keutelkettingen niet per sé op een verstopping hoeven te wijzen, maar dat je er wel extra alert op moet zijn. Daarom vind ik het ook niet erg om haar weer even Cisaral te geven.

Dat Prozyme heb ik ook al eens willen bestellen. Vlak na Lani's 2de verstopping las ik hierover, maar toen was de webwinkel net gesloten voor de vakantie. En daarna ben ik eigenlijk gaan twijfelen, of het wel zou helpen tegen die keutelkettingen. Dus toen koos ik voor DHF met zijn hoge vezelgehalte in de hoop, dat ze daar baat van zou hebben.

Ik heb trouwens wel eens ergens gelezen (kan het natuurlijk nergens meer terug vinden), dat de darmen van een ouder konijn wel eens wat langzamer gaan werken, wat een ouder konijn dus gevoeliger kan maken voor keutelkettingen en verstoppingen. Iemand enig idee, of dit inderdaad zo is?

Geplaatst:

Mijn konijn ging, naarmate ze ouder werd, meer eten nodig hebben om op gewicht te blijven. Weet niet of dat met tragere damren te maken had.

Hele grote keutels kan ook een symptoom van wormen zijn. Heb je al eens ontwormt met een kuurtje Panacur?

Geplaatst:

@ Bianca

Tja, dat weet ik ook niet. Is ook zo lullig, dat ik dat stuk over oudere konijnen en hun darmen niet meer terug kan vinden.

Ik kan inderdaad wel eens voor de zekerheid een kuurtje Panacur geven. Baat het niet, schaad het niet. Maar eerst even de Cisaral en dan even rust, want ze heeft de laatste tijd al aardig wat in haar bekkie gekregen.

Geplaatst:

"Beestenbende" ik ben op dit moment ook overbezorgd na het verlies van bunnie en de vele zieke konijnen sinds de laatste 5 maanden.

Zoals jij al beschreef er hoeft maar een haartje fout te zitten en je ziet het al. geloof me ik zit in dezelfde fase en die overbezorgdheid zal moeten afzakken. Is volgens mij logisch als je een konijntje hebt verloren en in mijn geval ik te laat opmerkte dat er iets mis was terwijl ik altijd al heel allert was naar alle veranderingen en toch heb ik mijn lieve bunnie niet kunnen redden :(

Dus begrijp precies hoe jij je voelt ;)

Geplaatst:

@ rabbitmams_miriam

Ik vind het niet leuk voor jou, dat je begrijpt hoe ik me voel, maar voor mij is het wel een geruststelling. Ik ben sinds april vorig jaar aan het sukkelen met de nijnen met als ultieme afsluiter de dood van Nala en ik word steeds alerter. En nu lijkt Lani ook steeds meer te gaan mankeren. Eerst richtte mijn zorgen zich voor 75% op Nala en voor 25% op Lani, maar nu ik alleen Lani nog heb, krijgt zij de volle 100%. Ik word soms gek van mezelf, maar ook gek van de zorgen. Sinds eind februari dit jaar is er eigenlijk geen week meer geweest, dat ik me geen zorgen heb gemaakt. Ik heb nog nooit zo vaak last gehad van mijn hoofd en maag als de afgelopen maanden. Ik kan nu alleen maar hopen, dat Lani gaat opknappen en dat het dan goed zal blijven gaan, zodat we allebei eens een tijd rust zuillen hebben.

Ik heb trouwens nog eens gegoogled wat betreft de darmen van een ouder konijn en vond de volgende stukjes:

Darm immobiliteit

Als het geen blokkade is wordt het moeilijker te behandelen, vooral bij oudere konijnen zie je vaak dat een neurologische stoornis uitval veroorzaakt.

majesticdreamranch.nl

konijnen.nl/ziekten/darmimmobiliteit

rabbithouse.nl

VERSTOPPING (OBSTIPATIE)

Voor een goede ontlasting is ook voldoende beweging belangrijk. Zieke en oudere dieren bewegen zich vaak niet meer zo veel en de darm wordt niet genoeg geprikkeld.

huisdierendokter.nl

Geplaatst:

Ik begrijp je helemaal. Ik heb sinds febr ook niet echt de rust in me door alles wat er gebeurt, en geloof me ik wordt af en toe ook gek van mezelf want heb regelmatig de nijntjes op hun kop om te kijken of ze geen zere pootjes hebben, geen vieze pootjes of vieze kontjes om eerdere problemen voor te zijn. :P ze zien me iedere keer al aankomen :sarcastic:

En als je onrustig bent dan krijg je zelf ook klachten zoals je al beschreef. Ik hoop dat je snel je rust weer vind en dat lani een lekkere gezonde periode tegenmoet gaat.

En wil je even je zorgen kwijt, je kunt me altijd een berichtje sturen hoor, we zitten wat dat betreft in hetzelfde schuitje :wink2:

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .