Bully Geplaatst: 9 augustus 2011 Geplaatst: 9 augustus 2011 Ik ben een beetje radeloos aan het worden.Ik dacht daarom vraag ik het hier aan de kenners.Onze franse hangoor Bully heeft nu al tijden last van mijt.De DA noemde het kruipende mijt.Daarbij heeft hij ontstoken oog.Daar had ik een zalfje voor, maar het is nu weer terug.Hij heeft voor de mijt in een periode van 4 maanden nu al 6 ivomac injecties gehad.Daarbij ook 2x een pipetje met stronghold.Hij had ook sore hocks omdat mij was verteld van de dierenwinkel dat konijnen niet van bodembedekking houden.Dit was dus de grootste fout ooit.Dit is nu ondertussen sterk verbeterd gelukkig !Maar de mijt lijkt maar niet weg te gaan en ik zie dat hij niet lekker in zijn vel zit.Ik ontdekte ook ineens vanavond dat hij onder zijn kin een soort van korsten heeft.Ik weet niet meer wat ik moet doen !! heeelp
mijnJohanna Geplaatst: 9 augustus 2011 Geplaatst: 9 augustus 2011 Misschien een second-opinion dierenarts? Misschien geeft die ander advies wat wel werkt?En anders nog een keer behandelen met stronghold
mijnJohanna Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 Trouwens, voor dat ontstoken oog:Water koken, laten afkoelen, en dan voorzichtig op het oog afdeppen
PaulaW Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 ik weet hoe je je eigen voelt ook ik heb een FH waar ik vanaf dat ik hem hebelke maand bij de da zit met hem.ook hij had korstjes op zijn kin dit kwam door haken op zijn kiezen.ik weet niet of dat bij jou konijn ook zo is hoor.met kruipende mijt heb ik geen ervaring.je zal nog wel reacties krijgen van mensen die ervaring hebben met kruipende mijtsucces
Bully Geplaatst: 10 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2011 Het koken met water en deppen voor de oogjes heb ik gedaan.Maar het helpt gewoon niet.Ik denk dat mijn hangoor gewoon een hele slechte weerstand heeft.Maar hoe dat zo komt weet ik niet ?Zou het geven van multivitamine ter ondersteuning helpen ?
FonzieDenise Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 wat ik bij al mijn beesten doe:een lepel honing in warm water oplossen en dan in de drinkbak/drinlfles.dit helpt om de weerstand te verbeteren en ze krijgen extra vitamine binnen.dit doe ik 1x in de week bij de vogels,konijnen,honden en de vissen.dit doe ik al jaren.honing kun je bij heel veel dingen toepassen.ook als ze een wondje hebben kun je er honingzalf op smeren, deze heet propolis en laat wondjes heel snel helen. mijt is idd vervelend ik zou toch nog eens voor een second opinion naar de DA gaan.veel succes ermee.
Aniek Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 Het tranende oog en korsten onder de kin kan ook een symptoom zijn van haken op de kiezen.Franse Hangoren zijn gevoelige in veel gevallen wat zwakkere konijnen daardoor wellicht combinatie van alles bij elkaar kan dat natuurlijk uiten inderdaad met een slechtere weerstand. Misschien is het een idee om kruidenelixer van Jan Smit bij te geven om de weerstand te verhogen? Ik geef dat zelf hier aan de konijnen op momenten van verminderde weerstand.Hoe gaat het met zijn vriendin? Die is nog steeds mijtvrij?
PaulaW Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 aniek waar kan ik die kruidenelixer kopen.dan ga ik dat eens proberen bij mijn konijn.alvast bedankt
Nicky_the Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 Die kruidenelixer werkte bij mij juist ava-rechts. Enchinacea schijnt wel goed te helpen (vers van de plant of gedroogd, vers is het beste). Multi vitamine zou ik niet doen, omdat een te veel aan vitamines ook ziekmakend kunnen zijn. Vooral vitamine C hebben konijnen niet nodig omdat ze dit zelf aanmaken. Ik zou inderdaad even op haakjes laten controleren en desnoods even een zalfje bij de da als het oogje echt ontstoken is (als je dit zalfje gaat geven, doe dan een zo dun mogelijk laagje vaseline op de huid om het oog, hier irriteerde de zalf op de huid om het oog). Met mijt heb ik ook geen ervaring, maar als je al zo lang bezig bent zonder resultaat, dan zou ik ook voor een second opinion gaan (en gelijk bij die da de kiezen laten controleren). Beterschap!
Bully Geplaatst: 10 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2011 (aangepast) Ik heb vrijdag een afspraak met de konijn kundige dierenarts gelukkig.De DA heeft me nu zelfs doorverwezen.Ik gaf aan dat het zo langer niet meer kan.Het rare is dat Babs (hangoor) nergens maar ook nergens last van heeft !Die is aan het rond dartelen en spelen en gek doen.En heeft in al die maanden geen mijt opgelopen of iets anders.Daarom begreep ik het niet dat Bully zo zwak kan zijn.We behandelen ze alle twee hetzelfde (voer,kammen,aandacht,etc).Mocht het iets aan zijn kiezen zijn hoort hij dan niet te knagen van de pijn ?Ik hoor hem namelijk helemaal niet ?Of het is een enorme bikkel.En hij eet gewoon goed en voelt zich goed genoeg om eten te stelen zelfs.,Ja het is een Klepto konijn. 10 augustus 2011 aangepast door Bully
Nicky_the Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 Als het kiezen zijn, dan willen ze geen harde dingen eten of ze doen veel langer over de harde dingen. Verder hoef je niets te merken. Op een gegeven moment kan het oogje gaan tranen, kunnen ze gaan snotteren met het neusje, kwijlen etc. Elk konijn is anders. Mijn konijn hier laat niet zien dat ze pijn heeft. Pas als ze echt heel veel pijn heeft, knijpt ze haar oogjes dicht. Maar meer niet..
floris en stijn Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 Trouwens, voor dat ontstoken oog:water koken, laten afkoelen, en dan voorzichtig op het oog afdeppeninderdaad met een wattenschijfje, wel dure nemen want die 'watten' niet
PaulaW Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 mijn FH at ook gewoon alles nog zelfs winterwortel.hij zat ook niet te knarsetanden van de pijn .ik merkte eigelijk verder niks aan hem op zijn kapotte kin na.maar hij had toch aan iedere kant een grote haak zitten.groetjes
tumtum Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 Mijn FH had toen ik hem kocht van een "hobbyfokker" ook een steeds terugkerend ontstoken oog. Toen ook het andere. Onder nacose, tijdens zijn castratie, heeft de dierenarts dit oog schoongespoeld. Nu ben ik 2,5 jaar verder en tot nu toe is het weggebleven. Voor zijn kruipende mijt kan je je Fransoos ook wassen. Wel is dit bijzonder moeilijk gezien de dubbele vacht. Ik denk als ik zo radeloos zou zijn als jij ook deze optie overwegen: onder narcose zijn oog laten behandelen en hem laten wassen bij de dierenarts !
Bully Geplaatst: 10 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2011 We gaan vrijdag naar een hele goede KK DA.Hij word hoog aangeschreven, dus ik hou jullie op de hoogte.Het is de DA evert jan in de dierenkliniek bij het Wilhellmina park in utrecht.De fokkster zegt dat veel van deze problemen komen door zijn huidmijt.Zijn sore hocks en de oogjes en de korsten onder zn kin.
Aniek Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 De kruidenelixer kan je vinden via opvang Aa en Hunze en dan bij sponsoren staat er wat over met telefoonnummer. Bij alle konijnen heel goed resultaat en ook Aa en Hunze heeft het. Het kan geen kwaad. Ik ben benieuwd wat Evert Jan zegt.
Bully Geplaatst: 11 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2011 Hallo aniek had niet in de gaten dat jij het was Jas of ik laat je wel even weten hoe het morgen is gegaan. We gaan ook flink wat verbouwen door de hele omgeving in te spuiten met anti vlooi/mijt. Ik hoorde namelijk dat het ook in hout kan gaan zitten. En laten ze nou net allebei de meeste tijd onder de houten tafel en rieten stoelen zitten.
Nicky_the Geplaatst: 12 augustus 2011 Geplaatst: 12 augustus 2011 Ik heb toen mijn konijnen ziek waren ook advies van Jan Smit (van de kruidenelixer) gehad. Ik volgde het keurig op, totdat hij zei dat ik mijn konijnen in moest laten slapen! Dat heb ik niet gedaan en ben eigenlijk uit protest gestopt met de kruidenelixer.. En daar bloeiden mijn konijnen op.. Ze zijn nu weer 100% gezond. Ik zou dus eerder naar een da luisteren als naar Jan Smit.. Ik wil niemand 'zwart' maken, maar ik vond dat je dit moest weten! Ik ben heel huiverig voor de adviezen van deze man geworden!
Bully Geplaatst: 12 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 12 augustus 2011 Nou we weten wat er met Bully is.Het is een apart konijn !Honderden euros uitgegeven aan een niet KK dierenarts.Die zei het is mijt.Nu door een KK dierenarts bekeken en onder de microscoop en het is geen mijt en ook geen schimmel.Ons konijn heeft waarschijnlijk vetzuren en zink te kort. Wat ons konijn heeft komt vaak alleen bij honden en katten voor !Hij heeft het grondig bekeken en er word een schraapsel opgestuurd naar het lab.Voor nu hebben we spul wat eigenlijk is voor honden en katten.Hij heeft de fabrikant en vertegenwoordiger na gebeld of het veilig is voor konijnen.Het zijn een soort vitaminen met omega3 en omega6 en zink.Tevens een shampoo voor twee keer in de week en zalf voor zijn geirriteerde huid.En zalf voor zijn ontstoken oog erbij en we zijn klaar lolNou maar hopen dat het helpt wat we zijn al zolang bezig nu.Maar de fokkster en de KK DA stonden met hun mond open want ze hadden dit nog nooit bij een konijn gezien.
Aanbevolen berichten