Ga naar inhoud

Poot amputeren, wat vind jij?


saskiaa

Aanbevolen berichten

Op bokt las ik wat over dat mensen een konijn hebben waar 1 voorpoot is geamputeerd maar ook 1 met zonder 1 achterpoot.

Gaan we niet wat te ver met z'n allen?

Is het nog wel konijnwaardig?

Is het vooral als het konijn ouder is niet heel beangstigend voor het instinct?

Ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat het kan omdat de meeste dieren er wel mee kunnen leven. Katten en honden kunnen het ook, dus waarom konijnen niet?

Dit zeg ik wel omdat ik vaker heb gehoord van mensen die zo'n konijn hadden en hebben gehad dat het goed ging. Hier ook vaak

gelezen. Dieren gaan daar beter mee om dan mensen. Ik vind persoonlijk, als het diertje nog van het leven kan genieten, dan vind

ik het niet te ver gaan. Als dat niet meer lukt, dan moet je ze laten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vindt ook dat het kan want inderdaat een dier red zich prima op 3 pootjes

en als mensen dat doen zal het wel ECHT nodig zijn dat er iets ergs mee is ofzo

in het begin is het natuurlijk een beetje wennen maar daarna doen ze het prima hoor

dus als het echt nodig is en je diertje kan daarna weer gewoon lekker vrolijk zijn ja dan vind ik dat

het mag

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gijs van konijntjepip heeft onlangs zijn achterpoot verloren door een lelijke breuk, volgens mij redt hij zich er prima mee. Ik denk dat het meer diervriendelijk is om een poot te amputeren dan met poot reddende operaties aan te blijven modderen.

aangepast door elnienkjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

zolang het voor het konijntje mee te leven valt , dan zie ik er geen kwaad in. Dit doe je toch ook alleen maar als het konijntje verder nog een leuk en waardig leventje kan hebben. Zo niet, sluit ik me aan bij een vorig bericht, dan moet je het konijntje laten gaan. Dieren passen zich vaak beter aan dit soort situaties aan dan wij mensen dus ik persoonlijk zie hier niks verkeerds in als iemand die beslissing neemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het amputeren van een poot bij verschillende diersoorten wordt wel vaker gedaan. Ik ben er persoonlijk niet op tegen, mits het dier zich kan handhaven (aanpassen) na de operatie en dat het dier nog een kwalitatief goed leven kan hebben na de amputatie. De DA die de amputatie verricht is meestal ook wel op de hoogte of het betreffende diersoort zich kan handhaven met 3 poten.

aangepast door Wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het helemaal van het konijn af laten hangen. De meeste konijnen redden zich prima op drie poten. Je laat een poot niet zo maar amputeren, soms moet dit gelijk maar vaak wordt er eerst wel geprobeert om met rust oid nog de poot te redden. In die tijd kan het konijn de poot ook niet gebruiken. Je merkt dan gauw genoeg of ze 'm ook missen.. Meestal niet, en dan is het alleen maar heel fijn dat ie er af kan want dan zit ie ook niet meer in de weg.

Ook bij een oud(er) konijn zou ik het echt wel overwegen, als Fred nu zijn poot brak zou ik hem daar niet om in laten slapen. We laten oudere mensen die hun heup breken toch ook helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kun je dat nou vergelijken met mensen Dollie?

Had ik niet van je verwacht. Een konijn heeft een vluchtinstinct en als ie bang is en niet snel kan rennen lijkt me dit heel confronterend voor een dier. Natuurlijk weet ik niet in hoeverre ze dit kunnen beseffen, maar een ouder dier heeft z'n hele leven met 4 poten gelopen.

Is het niet puur eigenbelang? Is het wel zo dat het dier er iets aan heeft of is het alleen maar omdat jij hem niet kunt laten gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

krabben Amatjuh :P

Ja dat is inderdaad ook iets waar ik bij dacht.. hij kan wel aan 1 kant wassen maar niet aan de andere kant, lijkt me trouwens ook frustrerend als het instinct zegt dat ie aan die kant moet wassen maar het niet kan. Of inderdaad als je niet kan krabben als je jeuk hebt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kun je dat nou vergelijken met mensen Dollie?

Had ik niet van je verwacht. Een konijn heeft een vluchtinstinct en als ie bang is en niet snel kan rennen lijkt me dit heel confronterend voor een dier. Natuurlijk weet ik niet in hoeverre ze dit kunnen beseffen, maar een ouder dier heeft z'n hele leven met 4 poten gelopen.

Is het niet puur eigenbelang? Is het wel zo dat het dier er iets aan heeft of is het alleen maar omdat jij hem niet kunt laten gaan?

In dat opzicht vergelijk ik het verder niet met een mens. Kwaliteit gaat bij mij altijd boven kwantiteit in dit soort gevallen. Maar ik ben van mening dat de kwaliteit niet achteruit hoeft te gaan wanneer een konijn een pootje mist. Ik denk dat een oud(er) dier zich daar net zo goed op kan aanpassen als een jong(er) dier. En in dƔt opzicht vergelijk ik het wel met een mens. Ik heb er persoonlijk een hekel aan als mensen geen dure/zware operatie meer willen overwegen als een dier oud(er) is. Dat je het niet zou doen omdat je denkt dat je konijn er op achteruit zou gaan is natuurlijk een ander verhaal, daar hoor je mij verder ook niet over.

Ik kan niet oordelen over andere konijnen maar voor mijn eigen konijnen zou ik er niet over twijfelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was toch benieuwd naar het krabben en wassen, heb het nog niet echt teruggevonden maar wat andere filmpjes van Youtube..

>http://www.youtube.com/watch?v=azUl8N1Otrg&feature=related

>http://www.youtube.com/watch?v=aOcTofpyDLM&feature=related

Beetje jammer dat je hier de beschrijving niet kunt lezen, maar als ik het goed begrijp is dit filmpje Ć©Ć©n dag na de amputatie gemaakt.

>http://www.youtube.com/watch?v=yujT9TlxCuc&feature=related

>http://www.youtube.com/watch?v=6QnyKUJe-PE&feature=related

Zeker als ik dit zo zie denk ik echt niet dat het zo zielig is. En als dat wel zo is, waar trek je dan die grens? Laat je dan een beschadigd oogje verwijderen,of olifantstanden? Dan ontneem je een konijn helemaal iets wat echt bij hem hoort..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is ook een moeilijk iets hoor. Zonder voortanden vind ik dan toch minder zielig omdat die dat niet nodig heeft om te vluchten... Maargoed misschien kijk ik soms ook wat teveel naar wilde konijnen, die continue alert zijn.

Maar nu je het zo zegt... ja dan weet ik ook niet wat zieliger is, haha het is een lastig onderwerp, maar ik vind het wel interessant :)

Jammer dat we dieren niks kunnen vragen, zou een hoop schelen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het eerste filmpje afkijkt, komen er nog meer filmpjes in beeld. Ook een aantal waarbij je konijnen ziet met een soort loopkarretje.

Ik heb geen idee hoe dat voor een konijn is, maar ik vind het persoonlijk wel heel bijzonder om te zien wat mensen allemaal doen voor een konijn om het leven zo aangenaam mogelijk te maken. En opzich lijkt een van die konijnen in zo'n filmpje het helemaal niet erg te vinden. Die hobbelt gewoon lekker in het rond in z'n karretje.

Ik durf niet te zeggen hoe ver ik zou gaan in dat opzicht. Het hangt denk ik ook van de handicap af van het konijn en hoe het konijn is. Zie je dat het konijn nog vol levenslust zit en van alles geniet, dan zou ik het denk ik wel doen, maar als het duidelijk last heeft en lijdt onder zijn/haar aandoening, dan denk ik dat ik er op een gegeven moment een punt achter zet.

Het amputeren van een poot heb ik op zich ook geen moeite mee, mits het konijn nog levenslust heeft.

@Saskia, wat jij zegt over wilde dieren, die zouden het ook niet overleven volgens mij, met 1 poot minder. Maar een huiskonijn die de bescherming en verzorging van de mens heeft en niet hoeft te vluchten, kan zich naar mijn mening prima redden.

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb dus geen idee hoe vreselijk dat is voor een konijn, jij kan het vreselijk vinden, en dat konijn misschien helemaal niet. Die vind het al geweldig dat ie zich kan verplaatsen. (geen idee of dat zo is, maar het zou kunnen ;) tis maar een voorbeeldje)

Zich wassen enzo zal lastig gaan, daar heeft het dier dan de hulp van de mens bij nodig.

Ik heb werkelijk geen idee hoe een konijn erover denkt ;) vind het ook wel een interessant onderwerp. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zie hoe graag mijn konijnen knagen, dan weet ik ook niet wat ik zieliger zou vinden - als ik het zielig zou vinden dan.. :P een konijn met drie pootjes heb ik (helaas voor mij, altijd interessant, gelukkig voor alle konijnen die ik zie :P) nog nooit gezien, konijnen met problemen met een pootje al wel regelmatig. Gelukkig allemaal dingen die met 'hokrust' hersteld zijn, maar als je ze dan zag lopen met dat pootje.. Juist zo'n pootje dat ze nog meeslepen brengt ze uit evenwicht. Het is een blok aan hun been, om het maar zo te zeggen. Konijnen met olifantstanden en konijnen waarbij die verwijderd zijn ken ik wel een aantal en ik weet gewoon dat dat alleen maar een gigantische vooruitgang is, ookal kunnen ze dan niet knagen. Vaak konden ze dat toch al niet.

Ik denk dat je ze sowieso niet te veel met wilde konijnen moet vergelijken. Deels lijken onze tamme lieverds nog ontzettend veel op ze, maar tegelijkertijd is er ook een wereld van verschil. Ik zie een wild konijn dit niet doen:

a6896bb6.jpg

Die karretjes heb ik gemengde gevoelens bij. Al vind ik het konijn er, net als de andere konijntjes met drie pootjes in de filmpjes, er niet doodongelukkig uit zien.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee zo plat liggen ze niet, maar vergis je niet ze liggen wel languit midden in een weiland. :)

Maar ik vind de opmerking: Tamme konijnen hoeven niet te vluchten echt not done, dat weten wĆ­j ja, maar zij echt niet hoor. Denk je als er een roofvogel op hun af zou komen ze niet instinctief zullen reageren? Of eigenlijk genoeg situaties dat ze kunnen schrikken. Al van een vliegtuig, kunnen we nog net zo hard zeggen dat ie niet het konijn zal aanvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben ik wel met je eens. Een konijn oppakken is al iets wat angstig kan maken, juist door dat instinct. Alleen ik denk niet dat het missen van een poot betekend dat een konijn het idee heeft dat hij/zij minder goed kan vluchten. Niet als ik ze zo zie rondhupsen.

Ik denk zelf dat bijv. blind of slechtziend zijn voor een konijn veel ingrijpender is, zeker in een vreemde omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .