Ga naar inhoud

Moeilijkheden na sterilisatie.


Jonas123

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Aangezien het mijn eerste berichtje is, zal ik het konijn waarover het gaat eerst even kort voorstellen. Ons konijntje heet Sigi en is een wit met grijs hollandertje van ongeveer 2 jaar. Sigi woont bij ons in de woonkamer, krijgt veel aandacht en houdt enorm van knuffelen en door de woonkamer rennen.

Drie dagen geleden werd Sigi gesteriliseerd bij de DA. 's Avonds toen we ze gingen halen zag ze er goed uit, maar ze begon niet meteen te eten. Af en toe at ze van de verse groentjes die ze kreeg, maar nooit veel. Omdat ik ongerust was ging ik 's nachts regelmatig kijken. Ze at nog steeds niet goed, en haar ademhaling ging veel te snel. 's Morgens zijn we naar terug naar de DA geweest. Ze heeft daar een pijnstiller gekregen en is daar gebleven tot zaterdagmorgen voor observatie. Ondertussen kreeg ze Primperan. De DA is ook gestart met dwangvoeding.

Sinds zaterdagmorgen is ze terug thuis. Door ze te plagen met groentjes, vers gras en paardebloemblaadjes is ze die terug beginnen eten. Heel af en toe at ze ook wat hooi (nooit veel), en een beetje van de mix konijnenvoer die ze krijgt. Ondertussen keutelt ze ook weer een klein beetje.

Ondanks het feit dat het konijn wel eet, eet ze bijna geen hooi. Is dit normaal? Moeten we ons hier zorgen over maken, of is het normaal dat het eten van hooi zo lang duurt? We geven nog steeds de dwangvoeding (ook 's nachts) en ze krijgt ook nog steeds een pijnstiller en Primperan.

Wat denken jullie? Welke trucs zou ik kunnen gebruiken om Sigi terug meer hooi te laten eten?

Groetjes en alvast bedankt!

Jonas & Sigi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet je eens wat hooi thee proberen! Gewoon wat water koken, wat hooi er in gooien en enkel

uren laten trekken. Dit kan de eetlust ook al eens opwekken!

Ik heb dit even geprobeerd, de thee heeft een uurtje getrokken en afgekoeld voor ik ze aan Sigi gegeven heb. Ze drinkt er alleszins gretig van:cool:. Bedankt voor de tip!

Hoe vaak raden jullie aan van te dwangvoeren nu ze zelf ook af en toe een beetje begint te eten? We geven ze om de twee uur 7ml dwangvoer, misschien is dit te veel waardoor haar eetlust geremd wordt?

aangepast door Jonas123
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, met dwangvoer moet je oppassen!

Ten eerste als ze zelf al wat eet zou ik haar rustig laten doen, het eten dat ze binnenspeelt wekt de eetlust sowieso al wat op waarbij het normaal gezien stilletjes aan zou moeten beteren. Geef ze maar goed wat groentjes zodat ze zin krijgt om te eten en ook zorgen dat ze constant hooi ter beschikking heeft!!

Reden waarom ik het niet meer zo voor dwangvoer heb is omdat ik er zelf een enge situatie mee heb voor gehad!

Mijn nijn Tuur was namelijk ook ziek, hij had coccidiose waarbij hij vooral darmproblemen had en niet meer keutelde. Ik moƩst van de DA hem om de zoveel uur zoveel ml critical care voeding geven. Omdat ik zelf nog niet veel over de ziekte enzo afwist deed ik dat. Ik moest de dag erop terug naar de DA om te kijken of hij al beter was, de DA had hem onderzocht waarbij hij zei dat zijn darmen al vƩƩl beter waren en dat het vast io zou komen maar hem nog wel moest blijven dwangvoederen. Wel, dat deed ik dan maar, maar jammer genoeg vond ik de volgende ochtend mijn Tuurtje dood in zijn hokje :( Heel zijn mondje zat vol met dat critical care spul! Net alsof hij er in gestikt was! Omdat ik hierdoor overstuur was had ik naar de DA gebeld en ze had er niet veel op te zeggen. Ik had mijn verhaal ook tegen een fokster gedaan en zij zei, dat het vrij logisch is dat dit gebeurd is.

==> Als de stoelgang van een nijn niet io is (en dan vooral als hij geconstipeerd) en je blijft hem maar eten toedienen, en er komt vanachter niets uit. Dan wordt zijn maagje dikker en dikker en krijgt de nijn maagzuur waardoor al het eten naar boven komt en de nijn uiteindelijk stikt :( (want een konijntje kan niet overgeven)

Dus daarom zou ik er echt wel mee opletten! Ik heb daarna nog een konijn gehad met coccidiose, Fien. Zij was er ook erg slecht aan toe, maar haar heb ik dus NIET MEER gedwangvoedt maar gewoon heel veel groenten gegeven (witloof, bloemkool, brocolli,....) op aanraden van de fokster, waarvan ze stilletjes aan wel at en ze is er helmaal terug bovenop gekomen.

Moest je nijn trouwens toch echt geen eetlust hebben, dan bestaat er iets in de vorm van een siroopje dat je 1 keer per dag aan je nijn moet geven (in spuitvorm). Dat is op basis van aardpeer dat de eetlust terug opwekt en echt wel helpt!! Ik heb dit toen aan mijn zieke nijn, Fien, gegeven, en ik zeg het, alles is terug io gekomen. IAls ik straks thuis ben zal ik je de naam van het siroopje laten weten, moest het nodig zijn.

Je moet dus zelf een beetje zien wat je doet met het dwangvoer. Ik zweer het dwangvoer dus niet af, maar je moet er wel goed bij oppassen! Alvast succes met je nijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een eng verhaal zeg:shocked:. Goed om weten dat we ermee moeten oppassen.

Inmiddels heeft ze sinds 17u gisteren geen dwangvoer meer gekregen. Het lijkt alsof de hooithee zijn werk gedaan heeft. Ze heeft gisteren veel thee gedronken en is nu ook terug hooi aan het eten en meer aan het keutelen. Het lijkt dus allemaal in orde te gaan komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen gaat het helaas weer minder goed:frown:.

Gisteren merkten we dat ze minder en minder at. Ze zat met haar hoofd achterover in haar hokje. Ook liep ze niet rond in de woonkamer, maar bleef ze eerder in een hoekje zitten. Haar ademhaling ging ook nogal jachtig. Ze leek dus weer pijn te hebben. Vanmorgen zijn we dus terug naar de DA geweest.

De DA heeft de wonde geinspecteerd, maar deze zag er goed uit. Haar buikje was ook zacht, maar onderaan was er een klein hard stukje.

Ze krijgt nu dagelijks 0,3ml antibioticum (Baytril geloof ik). Verder moeten we ook doorgaan met de Primperan (4x 0,4ml per dag) en de pijstiller (Meloxidyl, 0,2ml, 1x per dag).

Nu lees ik op het internet dat konijnen een snel metabolisme hebben, en de pijnstiller dus uit hun lichaam verdwenen is na 12 uur. In principe krijgt ze dus telkens maar een halve dag pijnstilling? Is het niet beter om de 12u de pijnstiller te geven? Een konijn dat een halve dag pijn moet lijden, dat kan toch niet goed zijn?:warn:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf haar idd carprofen drops, conform verpakking mag ze die 2x per dag - dus idd 12 uur tussen beide.... Pijnlijden bevorderd het eten sowieso niet. Je moet ook afbouwen, maar de eerste 4-5dagen gewoon 2x per dag geven. Mijn meisje heeft geen antibiotica gehad? Ik vind dat ietwat vreemd. Is jouw DA Konijnkundig??

Heb zelf met mijn voedster begin dit jaar een horror-castratie meegemaakt....

Lees anders even door topic heen, want heb veel tips gehad van forumgangers:

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/45296-voedster-gecastreerd-and-enorme-pijnklachten-niet-eten-tanden-knarsen-etc.html

aangepast door Fleurtje1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Het verhaal uit het ander topic is erg herkenbaar. De DA staat op de lijst van konijnkundige DA's van deze website. Na de operatie kreeg ze inderdaad geen antibiotica, een pijnstiller hebben we toen ook niet meegekregen. Omdat het zo slecht ging zijn we de volgende dag teruggegaan. Toen heeft ze pijnstilling en Primperan gekregen.

We geven de moed zeker niet op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn net naar een tweede DA gegaan. Deze DA voelde aan Sigi haar buik en merkte dat er een grote zwelling zat:frown:. Op dit moment maken ze haar buikje open om te kijken wat voor zwelling het is, en of ze verwijderd kan worden. Als dat niet mogelijk is laten ze haar niet meer wakker worden:frown:.

Volop duimen dus...:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels is ze geopereerd, en dat is gelukkig vrij goed verlopen. Er werd rekening mee gehouden dat ze het niet zou halen omdat ze vrij zwak is. Eerst werd gedacht dat het gezwel een bloeduitstorting, een tumor, of een abces was. De tumor werd al redelijk snel uitgesloten, moest het een tumor geweest zijn dan zou men het wel gezien hebben tijdens de sterilisatie/castratie. Een bloeding was ook vrij onwaarschijnlijk omdat het gezwel dan niet zo hard zou zijn. Het vermoeden was dus een abces.

Bij het openmaken van haar buikje bleek dat op de plaatsen waar de eierstokken en de baarmoeder weggehaald waren, en waar dus ook in het vet gesneden was een wildgroei van vet ontstaan was. Deze wildgroei was hard, en verhinderde de darmen goed te werken. Ook aan de blaas was dit aan de gang. Nu is het overtollig vet niet weggesneden maar 'weggepitst'. Momenteel is ze nog bij de DA, waar ze in het oog gehouden wordt en dwangvoeding en medicatie krijgt.

De komende dagen gaan we ons uiterste best doen ze terug aan het eten te krijgen, en dan kunnen we alleen maar hopen dat de wildgroei van vet niet terugkomt. Sommige konijnen hebben hier meer aanleg voor dan andere, maar Sigi heeft het blijkbaar wel heel erg:frown:.

Voorlopig hebben we dus weer een klein beetje hoop...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .