Ga naar inhoud

Konijn bijt haren rondom oog weg van ander konijn??!!

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb twee konijnen, ram en voedster. Sinds 2 dagen bijt mijn voedster tijdens het wassen vannde ram hem in zijn oog en rondom zijn ogen. Nu heeft mijn ram aan 1 oog haren weg en het lijkt ook iets geirriteerd. Weet iemand waarom mijn voedster bij mijn ram aan de ogen knaagt? En zijn haren wegtrekt bij de ogen. Ook niest mijn voedster regelmatig. Ze heeft geen snot en springt ook hele dag door de kooi vrolijk heen en weer. Lijkt wel alsof ze allergisch is, kan dit?

Geplaatst:

Dat kan wijzen op dominantie,juist overdreven wassen zeker rond de ogen is daar een teken van...Ze is dus dominant hoe oud is ze,als ze jong is dan kan ze in de konijnen puberteit komen,een optie zou zijn steriliseren...wel het ventje goed in de gaten houden dit kunnen nare wonden worden...Over het niezen dit kan een reactie zijn op het zaagsel...maar heeft niets te maken met dat overmatig likken rond de ogen.

Geplaatst:

Klinkt bekend: Tinus deed het bij Fluf, ondanks dat hij zeker niet de dominante van de twee is. Zodra hij gecastreerd was is dat gedrag opgehouden. Overigens was Fluf toen ook al geholpen.

Hopelijk is de oplossing bij jou ook zo simpel.

Geplaatst:

Ik gebruik geen bodembedekking meer.

Ik heb sinds vorige week een hok zelf gemaakt. En daar ligt Novilon in. Wel heb ik in beide toiletten een beetje zaagsel, maar dit maak ik elke dag schoon..Ze begint nu vaker te niezen. Misschien een allergie voor het hooi of van los vliegende haren? Ze haren beide erg veel!! Ik denk dat ze beide hun "baby haren" verliezen, hij heeft ook een soort laagjes (korte haren onder zijn gewone vacht) het rammetje is nu 4,5 maand oud en de voedster is 4 maanden oud. Ja nu jullie het zeggen, kan het idd dominantie bepaling zijn, want zij rijdt sinds 3 a 4 dagen weer veel op mijn ram. Mijn ram is 4 weken geleden gecastreerd, mijn voedster is niet gecastreerd/gesteriliseerd.

Ik was daar wel over na aan het denken om haar ook te laten castreren (moet wel wachten tot ze min. 6 maanden is) maar ik heb wel problemen gehad met het opnieuw koppelen van mijn ram en voedster toen mijn ram gecastreerd was. Ik weet niet of ze weer ruzie krijgen als ik haar laat castreren het gaat nu eindelijk goed..ik vind het moeilijk. Ik weet dat het beter is, niet alleen voor dominantie en de eventuele kanker die ze kunnen krijgen, maar het is ook wel een heftige operatie.

Geplaatst:

Heb je voor dat hok verf of lijm gebruikt? Het niezen kan ook een reactie zijn op de gassen die daaruit vrijkomen terwijl ze drogen.

Maar pas daar mee op, want daar kunnen ze ook aan dood gaan als het giftig is.

Over dat bijten: dat kan ook gefrustreerd of obsessief gedrag zijn. Dat kan bijvoorbeeld als ze te klein behuisd zijn, te weinig naar buiten mogen of te weinig speeltjes hebben en zich vervelen. Als het dat allemaal niet is, dan kan het toch van de hormonen zijn en moet je toch castratie nog eens overwegen voordat je ram dadelijk met ontstoken ogen zit.

Pas ook op dat ze zijn 'snorlharen' rond zijn ogen niet wegbijt, want die gebruiken konijnen ook om mee te 'zien'(konijnen zien heel slecht van dichtbij en zouden zonder die haren veel vaker overal tegenaan lopen). Als haar te vaak wordt weg gebeten groeit het namelijk misschien niet meer aan, dus als het zo erg zou worden dan moet je ze misschien uit elkaar halen.

Geplaatst:

Nee, ik heb geen lijm of verf gebruikt. Ik heb extra onbehandeld hout gekocht om het hok te maken. Ik denk ook niet dat ze te klein behuisd zijn, want het hok is voorzien van twee verdiepingen van de onderste verdieping 70 cm hoog en bovenverdieping 90 cm hoog. Het hok heeft de volgende afmetingen: 150 cm lang (x2 onder en bovenvervdieping) x 70 cm breed x 160 cm hoog (in totaal).

En ze mogen elke dag rond rennen een aantal uren. Soms alleen in de avond en als ik vrij heb, ook 's ochtends. Ja ik heb haar vandaag nog niet zien bijten rondom zijn oog, wel rijdt ze vaak op mijn ram en net vlogen rdelijk wat haren door de woonkamer. Maar nu liggen ze weer lekker naast elkaar te slapen..ik kijk het nog een aantal dagen aan en anders laat ik haar toch castreren. Bedankt voor jullie reacties!!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .