Ga naar inhoud

Konijn eet niets meer


Evie

Aanbevolen berichten

Hoi,

wij hebben 3 konijnen. Vader (Joep), moeder (Jip) en dochter (Nijntje). En mijn man en ik zijn er heel gek mee.

Moeder Jip is een heel lief beestje. Ze heeft een heel zorgzaam karakter. Ze likt altijd de andere konijnen liefdevol af en als je zelf de hand door de kooi steekt likt ze ook je hand af. In februari 2011 heeft ze 6 jongen gebaard waarvan er twee zijn overleden. Er zijn er toen 3 weggegaan en één dochter, echt een driftkikkertje die vaak naar je gromt, is gebleven en het mannetje, haar vader, hebben we gecastreerd. Het is een leuk stelletje bij elkaar zo.

Dat was even een kort verhaaltje over de konijnen, want ik ben nieuw hier.

Ik heb me aangemeld omdat het ineens niet goed gaat met konijn Jip. Ze eet sinds gisteren niets meer en ziet er heel lusteloos uit. Ze zit alleen maar in een hoekje en het is me de laatste tijd sowieso al wel opgevallen dat ze enorm mager is geworden.

Je kunt haar een hard broodje voorleggen waar ze normaal gek op is, maar ze eet er niet van, ook niet van het voer (gemengd voer waar alles in zit), ook niet van hooi, ook niet van stro en ook niet van wortel. Ook drinkt ze niets meer, terwijl ze juist zo'n zuiperd is normaal gesproken.

Nu moet ik wel even vertellen dat we op een konijn pasten waarvan de baasjes op vakantie waren. En dat beestje is hier vorige week overleden nadat hij ook ineens niets meer at gedurende een halve dag. Hij kon het goed vinden met Jip en we hebben ze (onder toezicht zodat ze niks zouden doen met elkaar) bij elkaar gelaten en Jip heeft hem liefdevol af zitten likken. We weten niet goed waar dat oppaskonijn aan overleden is. Ik dacht niet aan myxomatose, hoewel zijn oogjes wel een beetje etterig waren, maar dat was het enige. Maar straks was dat konijn dus ook aan ziekte overleden en heeft hij Jip besmet met die ziekte.

Wat denken jullie wat er met Jip aan de hand zou kunnen zijn?

Ik denk dat we sowieso maar even de dierenarts moeten bellen straks voor advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je moet dwangvoeren in eerste instantie. Een konijn dat niet eet, is een ziek konijn. Ik zou Jip sowieso al even apart steken van de andere twee (Want ik begrijp uit jouw verhaal dat ze allemaal samen zitten?).

In tweede instantie zou ik niet bellen voor advies, maar bellen voor een afspraak. Volgens mij moet jouw konijntje zo snel mogelijk medische hulp krijgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, dat was ik vergeten te vertellen, Jip is ongeveer 15 maanden oud. (Joep ook zo ongeveer).

Met de dierenarts bedoelde ik ook eigenlijk een afspraak maken. Maar je hebt ze natuurlijk eerst aan de telefoon dus zullen ze me vertellen wat ik moet doen. Maar waarschijnlijk laten ze me inderdaad komen.

De konijnen zitten inderdaad bij elkaar altijd. 's nachts zijn ze altijd binnen en overdag laten we ze lekker buiten. Soms laten we ze lekker vrij rond lopen buiten, maar ze hebben ook een hok met ren.

Maar stel dat Jip inderdaad ziek is en besmettelijk, dan kan ik ze wel apart gaan zetten maar de incubatietijd is dan natuurlijk al aanwezig. Al hoop ik het niet. Wil ze alledrie liever nog niet missen. :( Het zijn mijn schatjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de mogelijkheid hebt gelijk naar de dierenarts gaan. Konijnen die niet eten hebben mogelijk een verstopping of gas in de maag en wanneer dit niet snel verholpen wordt kan het dier snel doodgaan. Het kan ook zo zijn dat je konijn last heeft van het gebit en dit kan erg pijnlijk zijn en moet ook door een dierenarts worden verholpen.

In ieder geval, wanneer een konijn stopt met eten en lusteloos is, gelijk naar de dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga zo vast de dierenarts bellen, maar ik kan nog niet gelijk weg, want mijn man heeft de auto mee en lopen is te ver weg. Hij komt over een uurtje thuis. Het laatste wat ik ook wil is dat ze dood gaat. Ik heb zelf wel haar tandjes bekeken en ze zien er goed uit. Maar je weet het nooit natuurlijk. Ik las op internet ook over gasvorming in de buik? zou dat ook kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Suuzi, ze was net inderdaad buiten en heb haar binnen gehaald. Ik heb haar lekker bij me op schoot genomen maar dat hield ze ook niet lang vol en ze sprong van de bank af en ging zo op eigen houtje terug naar haar hok.

We hebben een prima dierenarts waar we al vaker met onze konijnen heen zijn geweest. En ik heb gezocht in je lijstje maar de onze stond er niet tussen.

(ik wilde nog even een foto van haar toevoegen maar ik snap niet hoe dat moet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan pas om 14:15 met haar terecht. Tot die tijd mag ik haar voeren met appelmoes en wortel. Ik had geen appelmoes maar heb zelf maar even een appel gepureerd met wortel er bij in. Ze zit nu bij me op schoot, lekker gewikkeld in een handdoek. Als ik haar beetjes voer met een lepeltje dan maakt ze hele rare geluidjes met haar bekje.

:( Wat is er met ons lieve konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan beter de biks die je hebt een beetje laten wellen in water en daar een papje van maken

Appelmoes heb ik nog niet gehoord maar het kan ?

Lekker warm houden en ook wel proberen haar een beetje te laten begen als het gas is dan verplaats het misschien

Succes

Ik kan pas om 14:15 met haar terecht. Tot die tijd mag ik haar voeren met appelmoes en wortel. Ik had geen appelmoes maar heb zelf maar even een appel gepureerd met wortel er bij in. Ze zit nu bij me op schoot, lekker gewikkeld in een handdoek. Als ik haar beetjes voer met een lepeltje dan maakt ze hele rare geluidjes met haar bekje.

:( Wat is er met ons lieve konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad: ik zou aangeven dat je met spoed wilt langs komen.

Maar als je nog even moet wachten tot je naar de DA kunt: met dwangvoeren zou ik terughoudend zijn tot je bij de DA bent geweest. Er kan een obstructie of verstopping in de maag zitten. Dan kan er gewoon niets bij. De smakkende geluiden.... Misschien zit ze 'vol' door een overvolle maag die zich niet leegt? Ik weet het niet.

Geef water in een bakje en bied eventueel groene kruiden en groenvoer aan. Misschien neemt ze er iets van uit zichzelf. Het is belangrijk dat ze niet uit droogt. Als de darminhoud in droogt dan loopt de boel minder goed door.

De lijst met konijnkundige dierenartsen is niet volledig, want deze is gebaseerd op ervaringen van forumleden. Het zou goed kunnen dat jouw dierenarts verstand heeft van konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zijn er maar twee die adviseren om te dwangvoeren

Maar dit is een spoedgeval ik snap die dierenarts niet

Maar... waarom adviseert hier iedereen dwangvoeren??? Als het beestje een verstopping heeft kan het zijn dood betekenen! Geef enkel drinken (water) tot de tijd dat je bij de DA terecht kan!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .