Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kheb mijn lieve konijntje (Noortje) nu al zo'n 7 jaar, maar de laatste tijd begint haar (zwarte) vacht, bruin te verkleuren en aan de staart en op de onderrug dunner te worden.

Ze eet nog wel goed (of ze is afgevallen, kan ik niet met zkerheid zeggen) en is nog steeds heel levendig en nieuwsgierig, maar ik las ergens op internet dat als haar vacht zo begint te 'veranderen', dat het einde stilletjes aan in zicht komt.

Ik kan dit maar moeilijk geloven, daarom hoop ik dat iemand me wat meer kan vertellen en hopelijk ook gerust stellen!

x

Geplaatst:

Hier ook een zwarte voedster die bruin werd! Ook nog geen jaar oud dus ik sluit me wat dat aangaat bij Gijssie aan.. Laten we hopen van niet.. :P

Als ze verder in orde is zou ik er voorlopig vanuit gaan dat je haar nog wel even bij je hebt.

Geplaatst:

Mijn vorige voedster begon vachtveranderingen te krijgen toen ze 9 was, maar heeft daarna nog jaren geleefd hoor! Kijk hier: ze heeft donkere plekke op haar heupjes gekregen en een wit puntje aan haar staart:

attachment.php?attachmentid=28303&d=1283559325

Het kan wel een 'ouderdomsverschijnsel' zijn, maar hoeft niet te betekenen dat ze dood gaan. Mensen krijgen op een bepaald moment ook grijs haar (sommige al op hun 25ste!), maar dat wil nog niet zeggen dat ze snel dood gaan! :)

Dat een zwart konijn bruin wordt komt meestal door de zon. Heeft je konijn veel in het zonnetje gelegen?

Geplaatst:

Door het verhaal van Bianca zit ook ineens te denken... Het haar van mensen kan ook om de zoveel jaar veranderen. Ik ben van wit naar koperblond gegaan (of iets dat daar op lijkt) Zou dat bij konijnen ook zo zijn? Wij hebben ooit twee konijnen gehad die spierwit waren en die kregen op den duur een tekening in hun vacht. De ene kreeg grijze strepen en vlekken, de andere bruine. (Nee, ze waren niet oud, zijn ze helaas ook nooit geworden)

Gelukkig ga ik voorlopig niet dood, heb sinds mijn 13de grijze/witte plukken in m'n haar gekregen ;) Al 10 jaar extra tijd :)

Geplaatst:

Oké ^^ dankje allemaal voor de reacties!

Kben nu al wat geruster, want ik ben behoorlijk gehecht aan haar en ik hoop dus dat ze nog wel een tijd bij me is!

Ligt nu op het moment heerlijk op mijn schoot te soezen :D

Geplaatst:

@ Elvje, ik was toen ik mini-kaar was een wittekopje. Daarna ben ik donkerbruin geworden en gebleven... Echter, nu op mijn 25ste heeft mijn vriend (vorige week nog!) minstens 5 wit-grijze haren uit mijn koppie getrokken :)

Geplaatst: (aangepast)
@ Bianca, zie ik het juist, dat jouw nijn toen ook last kreeg met der zicht?

Jup, ze werd eerst blind aan haar linkeroog vanwege staar. Dit ging van een minuscuul vlekje naar maximale staar binnen twee weken! (Het heldere vocht in de lens 'stolt' net als eiwit tot een ondoorzichtige witte massa en blokkeert daardoor het zicht) en een half jaar later begon het ook in het rechteroog. Dat heeft wat langer dan twee weken geduurd, maar uiteindelijk was de staar daar ook maximaal en was ze aan die kant ook blind. Ik heb toen gewoon gezorgd dat de woonkamer niet veranderde en er niks op de grond stond wat er normaal niet stond (tassen en dergelijke zette ik altijd hoog of in de gang) en dan ging het prima.

@Annee: Als je konijn het lekker vindt om te zonnebaden, dan zou ik dat gewoon toelaten ook al wordt de vacht er bruin van. Je hoeft toch niet met haar naar tentoonstellingen? Dan gewoon lekker laten zonnen (als ze ook altijd maar de keuze heeft om naar een schaduwplek te gaan i.v.m. warmte)

aangepast door Bianca
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .