Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hee allemaal,

ik ben nieuw op het forum, en meteen een gezellig berichtje..

ik ben 5 dagen op vakantie geweest en ben vanavond teruggekomen.

de vriend van mijn zus heeft op mijn konijntje gepast (ze is +/- 1,5 jaar oud)

ik vond dr al wat sloom vanavond en toen ik haar in haar hok wilde hebben (normaal stribbelt ze tegen) kon ik haar gewoon pakken.

nu eet ze ook niet, en zelfs voor haar favoriete snoepje zwicht ze niet.

Ik kijk het nu een tijdje aan en het lijkt erop dat ze ook niet weet hoe ze wil gaan liggen/ zitten. en ze kijkt suf uit dr oogjes.

Omdat ik weg ben geweest weet ik ook niet precies hoelang het al aan de gang is.

Want zoiets merk je toch eerder dan de oppas aan je eigen konijn...? denk ik.

Ik hou haar sowieso vannacht in de gaten en ga morgen anders meteen naar de dierenarts. is er iemand die dit herkent? ik weet nl niet wat ik voor haar kan doen en dat vind ik zo rot.

liefs maayke

Geplaatst:

Nou ik ben toch wakker, ben een pup aan het zindelijk maken namelijk. Sloom, niet willen eten, kan echt van alles zijn. In sommige

gevallen is dwangvoeren geen goed idee, ik geloof bij verstopping. Als ze niet langharig is, niet in de rui en niet ontsnapt is lijkt dat

me niet het probleem. Een groter probleem heb je als de darmen stilvallen. Ik zou zeker morgen naar de dierenarts gaan, zo vroeg

als mogelijk. Die kan haar een prik geven met een darmstimulerend middel, en natuurlijk haar onderzoeken. Zelf kun je niet zoveel

doen nu behalve dwangvoeren. Ik weet niet of je dat wel eens hebt gedaan, maar daar kun je informatie over vinden onder de zoek

functie. Bied haar anders zachte groente aan zoals andijvie, of wat verse kruiden. Misschien dat ze dat wel wil eten. Dwangvoeren

geeft ook stress. Maar als ze suf is zoals je zegt, raad ik het wel aan. Als ze koud aanvoelt, kun je haar een warme kruik geven om

op te liggen. Of je legt het tegen haar aan. Ik zou een bakje water dichtbij haar zetten, kijken of ze daarvan wil drinken. Als konijnen

ziek zijn, nemen ze niet meer de moeite om ergens naar toe te lopen zoals de drinkfles of voerbak.

Als ze heel hard aan het knarsetanden is, heeft ze pijn en zou je haar pijnstilling kunnen geven als je die hebt. Maar ik denk niet dat

je dat hebt? Verder zou ik haar lichamelijk goed onderzoeken, checken of ze nergens een wond heeft, achterkantje bekijken of ze

diarree heeft of of je bloed ziet. Als je haar buiten houdt, zou je haar binnen in een kooi kunnen zetten, dan kun je haar in de gaten

houden. Als je haar binnen houdt, zou ik haar in een klein hok zetten met handdoeken erin, zodat je kunt zien of ze keutelt.

Maar zeker naar de dierenarts, sufheid is meestal een heel slecht teken. Er zijn ook spoedklinieken die s' avonds en s' nachts open

zijn, er zit er eentje op de isolatorweg in Amsterdam weet ik. Ik zou haar temperatuur opnemen, kan met een oorthermometer. Als

ze ondertemperatuur heeft (onder de 38 graden) zou ze al in shock kunnen zijn, en dan moet je echt rennen hoor.

Maar goed, misschien valt het wel mee, dat gebeurt net zo vaak als het tegenovergestelde. Veel succes!

Geplaatst:

Ze zal wat te eten gehad hebben waar ze niet tegen kan

Mijn voedster heeft het ook soms als ze groenten krijgt

Hoe is het nu

Ze moet snel weer gaan eten anders moet je er echt mee naar de da

Geplaatst:

ze heeft haar andijvie opgegeten vannacht en ook goed gedronken. (uit een bakje) dat was een heel goed idee!!

keutelen doet ze ook! maar ze is nog wel heel mak, dus voor de zekerheid naar de dierenarts.

@Dolly, ze heeft redelijk lang haar en is aan het verharen. zou ze dan ook verstopping door die haren kunnen hebben?

superbedankt voor jullie hulp!! :)

Geplaatst:

Verharen is zeker een mogelijke oorzaak als het om verstopping gaat. Ik zie dat je een langharig konijn hebt, borstel je haar ook? Verse ananassap, dus niet uit een pak, werkt goed bij verstopping door verharing.

Succes bij de DA

Geplaatst:
ze heeft haar andijvie opgegeten vannacht en ook goed gedronken. (uit een bakje) dat was een heel goed idee!!

keutelen doet ze ook! maar ze is nog wel heel mak, dus voor de zekerheid naar de dierenarts.

@Dolly, ze heeft redelijk lang haar en is aan het verharen. zou ze dan ook verstopping door die haren kunnen hebben?

superbedankt voor jullie hulp!! :)

Mocht het zo zijn dat ze alleen een voorkeur heeft voor zacht groenvoer en biks blijft weigeren is het ook verstandig om haar gebit eens na te laten kijken.

Geplaatst:

gek genoeg "niets ergs" aan de hand. ze heeft geen koorts, at en gedroeg zich niet duf bij de dierenarts.

tandjes zijn oke, en geen verstopping te bekennen.

maar vanavond eet ze alweer haar eten niet. dus weet het nu ook even niet meer.

Geplaatst:

dat wist ik niet! hij heeft alleen gekeken of haar tandjes niet te lang waren geloof ik, kan dat?

ze heeft wel bijna al haar eten op en hupt nu een beetje door de tuin. :D :D

ze is wel erg aan het verharen, maar ik kam haar niet. dus misschien was dat wel het probleem!

zijn daar speciale kammetjes voor? en hoe vaak moet je het doen?

bedankt voor jullie lieve hulp :)

Geplaatst:

Hee jij hebt ook een baardkonijntje. Ja ik zou zeker kammen hoor, als je dat niet doet, likken ze het zelf op en kunnen ze verstopt

raken. Ik doe het erg vaak want ze laten het maar even toe. Ik doe liever steeds kleine beetjes, er liggen meerdere kammen in

huis dus kan ik ze zo pakken. Je kunt het haar ook plukken met je vingers, dat werkt ook goed.

Het zouden evengoed nog haken kunnen zijn want die kun je bij sommige konijnen alleen goed zien onder narcose. Dus ik zou

dat even bespreken met je dierenarts. Heeft ze geen medicatie gekregen? Een heel goed huismiddeltje tegen verstopping is

vers geperst ananassap. Ik denk dat je ook gewoon een stuk ananas in de blender kunt gooien en flink blenderen. En dan meteen

aan ze geven, anders gaat het stofje verloren wat werkt tegen de verstopping. Dat kun je zonder problemen geven, baat het niet,

schaadt het niet.Als ze te lang erg weinig eet, zou ik wel overwegen om haar te dwangvoeren. En terug naar de dierenarts dan.

De dierenarts kan bloed afnemen om testen te doen, of keutels onder de microscoop leggen. "We weten het niet" pik ik persoonlijk

niet. Dan maak je maar een foto of neem je bloed af. Ja toch. Verlegenheid en bescheidenheid zet ik dan even aan de kant want

je konijn kan doodgaan en kijk hoe je je dan voelt. Nou, succes ermee, hoop dat ze het goed blijft doen!

Geplaatst:

Evt. haakjes zitten dan op de kiezen en niet op de tanden, (en dan vaak ook nog op de achterste), zodat dit alleen onder een roesje goed bekeken kan worden.

Dit zou ik toch nog eens goed met de DA overleggen, en eventueel overwegen als er niet snel verbetering is.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .