Eloa87 Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 Hoi hoi,Ik ben aan het oppassen op de konijnen van de buren die 4 weken weg zijn... (voor volledig verhaal, lees hier: http://www.bunnybunch.nl/community/hulp-onverwachte-nestjes/52196-help.html) Mevrouw heeft 2 dagen geleden een nestje gekregen... Ze hebben geen toilet of iets dergelijks en hooi + stro heb ik ook niet in overvloed, dus schoonmaken doe ik 1 of 2 keer in de week. Nou is dit door dat nestje natuurlijk even een paar dagen in de war gebracht, want ik wilde d'r niet verstoren...Net toch maar de helft schoongemaakt, en ik zag een aantal maden!!!!! Niet veel, gelukkig... en ze zitten NIET op het konijn, maar echt helemaal onder het hooi bij de plas/keutels.Moet ik hier iets tegen doen??? Heb inmiddels een oude klamboe van mijn zoon over het hok heen gedaan, om zo min mogelijk vliegen erin te krijgen...maar ja, met dit weer is het natuurlijk geen doen :( Tips?????
Jeannine Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 Ik zou een toilet plaatsen op de plek waar ze altijd plassen. Is veel makkelijker schoonmaken dan het hok zelf. Hup toilet eruit, omkiepen in de container / op de composthoop, onder de kraan, even soppen, nieuwe vulling erin en klaar.I.p.v een echt konijnentoilet kun je ook een afwasteil of een kattenbak (Action 1,50 euro) gebruiken, is ook lekker groot Ook bij de action, hebben ze horgaas voor nog geen euro, best een groot stuk. Hebben wij er ook voor, werkt prima. Wat ook tegen vliegen helpt is een cd ervoor hangen. Dikke duim voor jou, voor wat je allemaal voor deze konijnen doet!!!!!!
Gast meloen Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 Normaal gesproken kom je niet aan het nest echter in dit geval zou ik dus de hele mik mak nakijken en verschonen incl het nest.Het hok is ook erg klein voor een voedster met nest, kun jij natuurlijk niets aan doen. Zit de voedster boven of onder?Als ze onder zit zou je een ren aan het hok kunnen koppelen. Mocht je open staan om alles schoon te maken laat het dan weten want het wel risico's en moet juist gebeuren.Trouwens het hok is zo enorm klein dat als de jonge uit het nest komen het kleiner is dan een kooi uit de bio industrie. Gezien je gevorderde zwangerschap zou ik nu iets regelen en niet wachten. Hopelijk nemen de buren hun verantwoording maar uit je eerdere teksten is dat denk ik een droom.
Elvje Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 Het zit je ook niet echt mee allemaal.... en die konijntjes ook niet natuurlijk. Ze hebben in ieder geval een droomoppasser!Maden in het hok is natuurlijk verschrikkelijk smerig, maar volgens mij zijn dit niet de vleesetende maden van de groene vlieg, maar die anderen. Maar alles behalve gewenst natuurlijk!Ik zou inderdaad ook een bak neerzetten op die plek, scheelt je inderdaad veel schoonmaakwerk en ook veel makkelijker gedaan.Echt super wat je doet!
Eloa87 Geplaatst: 4 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2011 @Jeannine, Toch maar even kijken dus bij de action voor zoiets... wist niet dat je dat daar kon kopen!!! Bedankt!!@meloen, Ik wilde het hele hok al van top tot teen schoonmaken en afspoelen voor ik naar het zkh moest, maar ja... het nestje heeft gewoon alles even in de war geschopt Ik vind het zelf erg riskant om nu aan het nestje te komen moet ik zeggen... tenslotte is het pas 2 dagen geleden!! De voedster zit beneden en ik heb inmiddels een oud ledikantje aan het hok gekoppeld, alleen blijft ze vrijwel continu binnen zitten. Iets regelen gaat niet meer lukken ben ik bang vóór morgenochtend. Ik hoop wel iets te regelen voordat ze groter worden (cq 3 weken?) @Elvje, nou... mij maakt niks uit, maar die beesten hebben een hoop te verduren gehad... Het probleem is, nu komt ineens alles tegelijk!! Er is 2.5 week niks aan het handje geweest, maar nu... :(Volgens mij zijn het ook niet de vleesetende maden, maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit. Heb al geprobeerd een dierenarts hier in de buurt te bellen om te kijken wat die zeggen...Ik stuur vriendlief er in ieder geval op uit voor zo'n toilet!Nogmaals bedankt!
Eloa87 Geplaatst: 4 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2011 net eventjes telefoontjes gepleegd... iemand heeft tijdelijk een cavia kooi te leen, zodat ik heel dat konijnenhok kan schoon gaan maken... Ben heel angstig hoe mama konijn gaat zijn, en zeker met deze hitte... =(Helaas MOET het gebeuren, anders gaan ze sowieso allemaal dood of worden ziek zei de DA... Ik ga een tuinslang halen en spuit het helemaal goed schoon... pfff, arme beestjes...
Elvje Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 Doet me echt heel veel dit verhaal en baal echt wel dat ik zo ver weg woon... was anders graag komen helpen, maar daar heb je nu niet veel aan natuurlijk.Spannend zeg... Misschien dat er een manier is om dat hele nestje eruit te tillen? En hopen dat het nestje verder schoon is van de ongedierte.
Eloa87 Geplaatst: 4 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2011 potverdrie... ik heb net mevrouw en nest over gezet, maar ja... ze is natuurlijk helemaal van streek!!!!! Stond net op d'r baby's en die beginnen dan natuurlijk te piepen... waardoor ik weer van streek raak...Er is hier iemand in de buurt die konijnen heeft (veel), daar stond ik al bij aan de deur, maar hij was helaas niet thuis.Na het overgooien en de baby's beschermen kan ik helaas niks meer, ben helemaal uitgeteld nu... dus hopen dat die man snel thuis komt en ze in het hok weer kunnen... Helaas niet heel het nestje mee kunnen verhuizen Elvje... zaten vliegen bij de kleintjes en dit durfde ik dus niet aan!!!! Pfff, weet even niet meer wat ik moet doen
Elvje Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 (aangepast) Frustrerend zeg!Hou moeder en kinders in ieder geval goed in de gaten. Hopelijk komt moeder weer tot rust en hebben de kleintjes er niks aan overgehouden. Liggen de kleintjes nog in een gedeelte van het nest? Anders zelf iets van een nest maken, met stro etc. en ik heb ook wel eens papier gezien als een soort van isolatie. (Heb zelf echt geen ervaring met nestjes, dus ik hoop voor je dat iemand daar nog gericht advies over kan geven)Verder zal het er wel op neer komen dat de kleintjes goed in de gaten gehouden moeten worden of moeders ze nog wel voedt, zoals je al weet van de nestcontrole.Blijf even rustig zitten, want volgens mij kun je op dit moment weinig meer doen. Had je niks gedaan, was het waarschijnlijk ook niet goed gekomen, zoals de DA aangaf.Hopelijk krijg je snel een reactie van iemand met veel ervaring, zoals Meloen, eventueel even een pb'tje sturen.Edit: ik zie ook niet zo snel iemand online waarvan ik weet dat ze hier wel raadt wel mee weet. 4 augustus 2011 aangepast door Elvje
floris en stijn Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 Wat een toestand. Is er niemand van BB die in de buurt woont? ik heb geen ervaring met nestjes, maar ik vind dat je het erg goed doet!Is het verschonen van het hok met uitspuiten wel gelukt?
Fluf en Tinus Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 Tjee, wat hebben die "fijne buren" je met een toestand opgezadeld... En dan ook nog je zwangerschapshormonen erbij. Ik kan me helemaal voorstellen dat je er echt helemaal doorheen zit.Hopelijk komt het allemaal goed. Aan jou zal het in ieder geval niet liggen. Het is echt fantastisch wat je al voor die beestjes gedaan hebt en wat je nog voor ze van plan bent! Petje af en een diepe buiging hiervoor!Het is te hopen dat er hier op BB iemand eventueel een hok voor je te leen heeft (of voor een heel zacht prijsje te koop) en dat je de familie Nijn een mooie toekomst kunt geven. In ieder geval goed nieuws dat al twee van de kleintjes een goed huis krijgen... Heel veel sterkte voor de komende periode, met al het jonge leven op je pad!
Eloa87 Geplaatst: 4 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2011 Hey iedereen!!!bedankt voor de lieve complimentjes, dat doet me toch wel heel erg goed moet ik zeggen Inmiddels zijn beide mama's helemaal op (ik en nijn)... heb d'r moeten achtervolgen in de tuin, hihi... flinke kras op mijn arm, maar ach Een buurman hier (vriend van mijn opa) fokt raszuivere Lotharingers, dus die heeft even meegeholpen en heeft ook gelijk wat hooi gepakt... ik mag altijd aanbellen zegtie, dus dat is al heel fijn!!!! (heeft hier ook schoonmaakazijn achter gelaten, schijnt biologisch te zijn, hij gebruikt het... even insprayen en houdt vliegen ook weg)Helaas weet ik er allemaal niet zoveel van af, had het graag anders gewild, maar ja... so be it. Iemand anders heeft al aangeboden voor tijdelijke opvang te zorgen, maar ik wil eerst even aankijken in d'r vertrouwde omgeving of ze weer gaat voeden en dergelijke. Lijkt me hoofdzaak. Buurman zei dat 1tje iets magerder was, maar nog niet alarmerend gelukkig. Nou, weer een hele ervaring achter de rug moet ik zeggen. Ik ga zitten en kom niet meer overeind, hihiBedankt iedereen!!!!!!
Elvje Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 Dat is fijn! Zo iemand heeft ook wel verstand van als er iets niet zo lekker gaat in het nestje.Hopen dat moeders de draad weer oppakt met haar kroost en ze kan laten opgroeien tot mooie grote konijnen.Het is wel zo dat voedsters hun jongen niet vaak voedt, wat in dit geval dus wel een nadeel is en je niet gelijk ziet of het toch nog goed komt.Ik hoop het voor je! En nu ook vooral goed voor jezelf zorgen hè!
Sharon uit Nijmegen Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 Ik ben blij te lezen dat je nu iemand hebt die er verstand van heeft en je bij kan staan met raad en daad.Voel me hier op afstand zo machteloos, te lezen en niets voor je kunnen doen.Heel veel succes en vergeet niet goed voor jezelf te zorgen.
jrjsieben Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 Nou je doet het super :wink2: :cool:Als ik in oosterhout had gewoondt had ik je komen helpen Ik heb ook nog hoektoiletten voor je mag je zo hebben
Gast meloen Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 haha ik zat al bijna in de auto om je te helpen bij het lezen tot ik zag dat je voortreffelijk geholpen bent door de buurman.Gho wat een opluchting zeg. Is ook een stuk makkelijker en rustig voor jouw dat iemand life kan helpen.Kun jij nu weer kalm de laatste dagen uitzitten en de andere mama gaan kramen.
Jeannine Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 Jij bent wel zo druk met de konijnenbaby's en met de konijnenouders, maar denk je ook een beetje aan jezelf? Je moet je krachten wel even sparen, want je hebt straks ook een zware klus te klaren (Hé, dat rijmt)En 'jouw kleintje' heeft je ook hard nodig!!Fijn dat je nu iemand hebt om op terug te vallen, iemand die er ook echt verstand van heeft.Succes met alles!!!
Aanbevolen berichten