MaraSiem Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 Hallo! mijn (buiten)konijn niest sinds een paar dagen best wel veel. Afgelopen maandag antibiotica gehaald bij de da. Dinsdag leek er geen verbetering te zijn (zonnige dag) maar gister (regenachtige dag) heb ik hem helemaal niet gehoord. dat leek dus de goede kant op te gaan. Maar vandaag (zonnig weer) niest hij weer redelijk constant....heeft iemand enig idee of het met het weer te maken kan hebben? de dagen dat hij niet niest is het niet zonnig en vaak zelfs een beetje regenachtig. De dagen dat hij (veel) niest is er volop zon. Kan het met het weer te maken hebben?ps ik heb vandaag alweer een afspraak staan bij dierenarts hoor, maar ben benieuwd naar jullie ideeen!
elnienkjo Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 Een konijn met hooikoorts? Wat voor bodembedekking gebruik je, misschien dat die te stoffig is?
MaraSiem Geplaatst: 4 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2011 ik gebruik zaagsel... hoe kom ik erachter of het hooikoorts is?
elnienkjo Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 (aangepast) Zaagsel is erg stoffig, en als het van naaldbomen gemaakt is kan het zelfs gezondheidsklachten geven op de lange termijn. Je kunt beter aubiose of houtkorrels gebruiken. 4 augustus 2011 aangepast door elnienkjo
MaraSiem Geplaatst: 4 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2011 ok dat kan ik altijd proberen, ik ga er naar op zoek! en heeft hij dan ook last van hooi? overigens raadde de da mij aan om het voedstertje ook te laten castreren ivm baarmoederhalskanker... is dit idd raadzaam? dank voor al het meedenken!
Zonnebloem Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 Klopt van dat castreren, zeker doen. Het klinkt inderdaad of hij last heeft van pollen. Hooikoorts betekent niet dat je allergischbent voor hooi maar dat je niet goed tegen de pollen kunt, die komen uit planten, gras, bomen. Zou het niet gewoon toeval kunnenzijn. Het duurt een paar dagen voor de antibiotica echt zijn werk gaat doen. Tot die tijd kun je hem wel helpen door zijn neusje tedruppelen met fysiologisch zout. Die kun je kopen bij de drogist, je hebt handige pipetjes van daro. Je kunt ook babyneusdruppelsgebruiken, met alleen zout water dus, maar die zijn erg duur. Je kunt ook neusdruppels vragen aan de dierenarts. Nou sterkte!
Elvje Geplaatst: 4 augustus 2011 Geplaatst: 4 augustus 2011 Ik weet niet hoor... hooikoorts is echt niet alleen als de zon flink z'n best doet. In het hooikoorts-hoogseizoen maakt zelfs een regenbuitje niet uit. Het moet echt wel langdurig regenen wil je de lucht een beetje schoon hebben qua pollen.Op zo'n korte termijn is dit naar mijn idee niet te constateren, daar gaat een langere periode over.
MaraSiem Geplaatst: 22 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2011 Inmiddels zijn we een paar weken verder. Door de antibiotica is hij wel minder gaan niezen maar het is niet helemaal weg. Inmiddels ook het zaagsel vervangen voor katoenachtige bodembedekking maar helaas blijft hij met enige regelmaat niezen. Hij heeft geen vieze neus en hij lijkt er ook weinig last van te hebben. vandaag raadde de da aan om met een nieuwe antibiotica kuur te beginnen maar ze zei erbij dat het ook kon zijn dat dit konijn gewoon last heeft van bvb stof van hooi ed. ik weet niet of ik nu nog veel meer kan doen om zijn omgeving stofvrij te maken. Ik gebruik dus geen zaagsel meer en gebruik hooi dat een stuk minder 'stoffig' is dan hetgeen wat ik heirvoor had. Kan het idd geen kwaad als dit konijn gewoon zo nu en dan niest? ik ben heel benieuwd!
Nicky_the Geplaatst: 22 augustus 2011 Geplaatst: 22 augustus 2011 Mijn konijn had het ook toen het heel lang droog was ineens. Antibiotica hielp niet en het was duidelijk geen 'snot'. Ik ben ook naar de da geweest die me dit vertelde, maar ook niet wist wat het was. Ze dacht mss een allergie. Ik heb toen de kruidentunnel uit het hok gehaald (was begonnen toen die erin zat) en direct daarna begon het dagen lang te regenen en ging het over.Voor de zekerheid ben ik het hooi uit gaan schudden voordat ik het in het hok deed (stof eruit) en ben ik soft bedding gaan gebruiken ipv stro. Ook ben ik hennep strooisel gaan gebruiken ipv houtsnippers (poepbakken). Daarnaast heb ik mijn allesreiniger-sopje niet meer gebruikt, maar juist schoonmaak azijn (groene fles) verdunt met water, hierna het hok spoelen met ruim water en drogen met een doek.Ook zorg ik dat alle haren die in het hok blijven hangen, verwijderd worden. We hebben nergens meer last van..
Aanbevolen berichten