Axellenn Geplaatst: 2 augustus 2011 Geplaatst: 2 augustus 2011 Oke, ik maak me dus zorgen om mijn ram van 1, hij is zo wildkleur, maar dieper in zijn vacht loopt dat over naar grijs, maar nu heeft hij van die rare plekken op zijn rug? is dit normaal of is er iets mis? en hij ruift de laatste tijd erg hard, en zit vaak stil :coke foto's ik zal even aanduiden met paint wat ik bedoel, ze zijn vrij donker, hopelijk zien jullie wat ik bedoelDeze is daar zie je duidelijk die plekken..en hier is een foto van zijn vacht, dus eerst wildkleur, dan grijs, en dan komen er weer heel erg korte haartjes wildkleur door..hopelijk kunnen jullie me helpen :(
Bianca Geplaatst: 2 augustus 2011 Geplaatst: 2 augustus 2011 Wat bedoel je met 'hij ruift hard'? Want is je konijn niet gewoon in de rui? Zie je kale plekken? Zie je plekken waar de huid rood is of schilfert? krabt je konijn er vaak aan? Dan kan er sprake zijn van een huidaandoening en moet je naar de DA. Maar als er alleen maar rare plekken in de vacht zitten waar nieuwe haren doorkomen dan is het wellicht alleen de rui.
Lieke175 Geplaatst: 2 augustus 2011 Geplaatst: 2 augustus 2011 Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je met "ruiven" "in de rui" bedoelt. Een wildkleur-vacht is geen egale kleur, maar verschillende tinten bruin en grijs door elkaar. Ik weet van mijn wildkleur-nijntje, dat zij een grijze ondervacht had en dan een wildkleur erover. Wanneer een konijn in de rui is, verliest hij de bovenvacht, waardoor er grijs onderuit komt, met daaronder weer nieuwe vacht, wildkleur dus. Lijkt me 't meest logische geval, mits de huid er inderdaad niet rood of schilferig uit ziet.
floris en stijn Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 Het is een mannetje. Die zijn vaak iets luier dan vrouwtjes in het schoonhouden. Vooral met de rui wil dit nog wel eens zichtbaar worden. dan blijven er bepaalde plekken 'over'waar hij zelf niks meer aan doet. mijn ervaring met konijntjes met wildkleur is dat ze veel geborsteld moeten worden. Dit doe ik dan ook erg vaak. Ook een speciale ruikam gebruik ik hiervoor. Trouwens, dan nog!!! blijft het ( voor mij iig ) zichtbaar dat hij stopt met zichzelf ruien.
Axellenn Geplaatst: 3 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2011 oh oke, dan hoef ik me geen zorgen te maken ;d
floris en stijn Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 oh oke, dan hoef ik me geen zorgen te maken ;dDat zeg ik niet hoor! Houd het wel in de gaten en kijk goed of de plekjes niet kaal zijn of dat er huidschilfers meekomen. ik ben vorig jaar eens met de beestjes naar de DA geweest. Achteraf gezien hadden ze gelukkig niets. Maar als er mijt aanwezig is kan dat overslaan naar mensen en al je nijnen hebben het direct. Dit is ook wel weer te behandelen, gelukkig.Bij blijvende twijfel, niet afgaan op BB, maar naar een DA!
Catelootje! Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je met "ruiven" "in de rui" bedoelt. Een wildkleur-vacht is geen egale kleur, maar verschillende tinten bruin en grijs door elkaar. Ik weet van mijn wildkleur-nijntje, dat zij een grijze ondervacht had en dan een wildkleur erover. Wanneer een konijn in de rui is, verliest hij de bovenvacht, waardoor er grijs onderuit komt, met daaronder weer nieuwe vacht, wildkleur dus. Lijkt me 't meest logische geval, mits de huid er inderdaad niet rood of schilferig uit ziet. Hier ook, top van een haar is donkerbruin (20%), dan streepje lichtbruin (10%), dan donkerbruin (20%) en tot slot grijs (50%).
Axellenn Geplaatst: 3 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2011 Hier ook, top van een haar is donkerbruin (20%), dan streepje lichtbruin (10%), dan donkerbruin (20%) en tot slot grijs (50%). Zo ja.. en zijn nieuwe vacht is dezelfde kleur, maar kan je het verharen niet bevorderen?
tumtum Geplaatst: 5 augustus 2011 Geplaatst: 5 augustus 2011 Het kan een schimmel zijn, wat NIET ligt aan slechte verzorging o.i.d. Als het kaal is kan je via DA een creme krijgen om het tegen te gaan. Meestal wordt er wat huid afgekrasd en onder de microscoop bekeken.
Catelootje! Geplaatst: 5 augustus 2011 Geplaatst: 5 augustus 2011 Je kan de vacht borstelen, dat helpt ze best wel door de verharing te komen.
JOEPENKOOS Geplaatst: 5 augustus 2011 Geplaatst: 5 augustus 2011 Dit zijn gewoon verharings plekken..zie het bij Nelleke ook..die heeft ook een wildkleur.Gewoon elke dag even borstelen:)
Aanbevolen berichten