Coco en Lulu Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 Hoi allemaal, daar ben ik weer met een vraag:mdr: Mijn lieve konijnen zijn inmiddels 5/6 maanden oud, het gaat heel goed met ze, ze zijn wat gegroeid, en vooral erg leuk en lief:love:!Nu geef ik ze sinds 2 weken biks van SS, dit gaat er goed in. Ik merk nu dat de geur van hun urine/keutels erg sterk is, komt dit door hun leeftijd dat ze volwassen aan het worden zijn, of door de verandering van voeding? Hiervoor kregen ze gemengd voer van de dierenwinkel. Het meest vervelende is dat als ze rondrennen door de kamer, ze vaak bij mij op de bank springen om even te kroelen. Vind ik bere gezellig, helaas poepen én plassen ze de bank onder, en de geur is echt niet te harden:aww:. Nu dacht ik dat dit territorium gedrag was, prima, maar na een tijd moet dat toch wel over zijn?Zo ook de kooi, die verschoon ik 2x per week (een konijnenflat), en ik merk nu op dat ik dat waarschijnlijk vaker moet gaan doen, want het begint vrij snel te stinken..Bijkomend is dat mijn dames nog weigeren keurig op het toilet te gaan, dus heel de kooi word gebruikt als plas en poep plek.Graag hoor ik waar deze geur aan kan liggen, ze hebben het beide trouwens.
Bianca Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 Ik herken je probleem. De urine stinkt harder als ze eenmaal in de puberteit zijn gekomen. Castreren kan helpen, maar het kan toch zijn dat de geur vrij sterk blijft. Ik ben mijn nijnen nu toch aan het trainen in een hele flinke kattenbak in de kooi te plassen, maar dat is een behoorlijk gedoe, want ik moet er echt letterlijk bij gaan zitten als ze in de kooi zitten om ze een duwtje in de de bak te geven zodra ze aanstalten maken tot plassen. Ik probeer ook alle poepjes in de bak te gooien die ze ernaast laten vallen, maar keutels vind ik nog niet zo erg, die drogen snel in en ruiken dan niet meer. Als ze die plasjes maar in de bak zouden doen, want die is veel makkelijker (en daardoor vaker) schoon te maken dan mijn kooi van 1,20 bij 60.Dat op de bank plassen kan inderdaad territoriaal gedrag zijn. Soms doen ze het maar een keer, maar sommige konijnen blijven aan de gang. Bij mij mogen ze daarom niet meer op de bank, maar ik heb er voor de zekerheid ook een stoffen douchegordijn overheen gedrapeerd want zodra ik mijn kont keer...
jolanda1965 Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 ja ik herken het ook, mijn beppie heeft ook een periode stinkende keutels gehad die ze door het hele huis neerlegdejammer dat ze nog niet zindelijk zijn, heb je stro in het hok, meestal helpt het wel als je dat eruit haalt, oude handoeken erin doet en een toiletje neerzet , bij mijn konijn was het zindelijk worden zo gebeurd toen
Lot Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 ja ik herken het ook, mijn beppie heeft ook een periode stinkende keutels gehad die ze door het hele huis neerlegdejammer dat ze nog niet zindelijk zijn, heb je stro in het hok, meestal helpt het wel als je dat eruit haalt, oude handoeken erin doet en een toiletje neerzet , bij mijn konijn was het zindelijk worden zo gebeurd toen Dat kan inderdaad helpen! Sinds ik geen stro meer in het hok doe, is het hele hok schoon en gaat alles netjes 't toiletje in. Maar zodra ik te veel hooi tegelijk neerleg, dan gaat het mis en plast mijn konijn daar ook.. (heel apart)
Coco en Lulu Geplaatst: 27 juli 2011 Auteur Geplaatst: 27 juli 2011 Ik gebruik heen stro, ik gebruik kranten en daarop stofvrij en geperst zaagsel..Hooi zit in een hooibal, dus dat ligt niet op de bodem.Ik heb steeds als ze ergens geplast hadden, het natte zaagsel (ja een vies werkje, haha) in het toilet gelegd. Ze plassen zo nu en dan dus op het toilet, maar ook nog in de kooi. Ik ga vanavond maar weer de kooi grondig schoonmaken, en dan een grote bak in de kooi zetten, als dit lukt langzaam de bak verkleinen totdat het toilet even groot is als het hoektoilet wat ik nu heb. Misschien trappen ze daar in..Bedankt voor de antwoorden in ieder geval! Ik dacht al dat het met de leeftijd/puberteit te maken had..Op de bank is het erg vies, dus leg daar nu steeds handdoeken op, dat scheelt weer iets met de schoonmaak, al blijft de geur erg vies.
Bianca Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Waarom niet gewoon die grote bak laten staan als dat werkt? Ik heb gisteren ook een kattenbak gekocht en die in de kooi gezet. Hij beslaat ongeeer 1/3 van de bodem. De rest van de kooi heb ik geen bodembedekking in gedaan en in de afgelopen 24 uur hebben ze maar EEN plasje buiten de bak gedaan! (wat ik meteen heb weggehaald). Keutels vind ik wel buiten de bak, maar die leg ik er regelmatig weer in, maar ik ben al wel heel erg blij dat ze het plassen in de bak doen, want die is veel makkelijker schoon te maken omdat ik hem er eerst in zijn geheel uit kan halen!
Aanbevolen berichten