MCV Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 Hi allemaal, Sinds zo'n anderhalve week heeft mijn Vlaamse reus Max vreemde kwalen. Ik hoop dat dit verhaal bij iemand bekend in de oren klinkt ergens en iemand een idee heeft wat er met hem aan de hand kan zijn. De meest opvallende kwaal is toch wel dat hij enorm kwijlt en grote plassen kwijl achterlaat als hij ergens heeft gelegen. Mijn eerste reactie was dan ook "gebitsproblemen" zeker omdat hij aanvankelijk ook steeds minder van zijn bix ging eten (tot op het laatst niets meer) en wel op zoek was naar eten en bv brood wel aanvloog. We zijn dan ook gelijk met hem naar de DA geweest en die heeft hem onderzocht in zijn gebit. Hij kon niets ontdekken en we stonden dan ook bijna op het punt om hem toch onder narcose te laten brengen voor verder onderzoek in zijn keel en gebit (omdat hij echt vermagerd was en bijna niets meer at), maar het zat ons en de DA niet lekker en de dierenarts heeft uiteindelijk nog een peen voorgeschoteld die er opeens wel heel snel inging. Daarna heeft hij nog wat ander (gemengd) voer gehaald en dat vloog er ook achter elkaar in.... Wij blij, want ik zag de narcose niet zo zitten, zeker niet nu hij ook zo mager is.. Beetje balen dat hij opeens alleen gemengd voer wilde eten, maar hij at in ieder geval weer als een bezetene.Ik had alle hoop gevestigd dat nu hij weer at het kwijlen misschien ook over zou gaan, maar helaas. We zijn inmiddels weer drie dagen verder en nog altijd plasjes kwijl en ook het eten is weer iets afgenomen (hij eet nog wel steeds meer dan voorheen).Hij is alleen niet ziek. Hij is levendig en nog net zo ondeugend als altijd. Hij is wel een stuk aanhankelijker, lijkt het (maar dat kan ook mijn verbeelding zijn). Ik vind wel dat hij maar matig eet van voer, hooi en groente. Alle lekkere dingen (korstje hard brood, klein stukje fruit) die ik hem voorschotel vliegen er wel in en ook als ik wat brood kruimels over zijn voer strooi (ja ik probeer nu echt alles om hem maar aan het eten te houden ), eet hij daar ook wat meer van. Maar hij krijgt nu met moeite zijn dagelijkse portie voer binnen en bij lange na niet zijn hooi. Ik hang dan ook al een week nu om zijn hok om maar in de gaten te houden dat hij goed blijft eten.En als laatste kwaal ligt hij af en toe te kauwen op niets en maakt daarbij geluid alsof hij op eten knaagt (niet echt knarsetanden, maar meer knakkend) en kan hij enorm zitten smakken zonder iets in zijn bek te hebben.Ik heb ook nog even aan een oorontsteking gedacht, omdat hij nu aan het herstellen is van oormijt (hij heeft vorige week zijn eerste prikje gehad en de korsten zijn aardig weg), maar hij heeft geen koorts of iets. Of hoeft er geen koorts te zijn als hij een oorontsteking heeft? Hij heeft wel lang last van oormijt gehad, omdat we door onze eerdere dierenarts met Surolan druppels naar huis werden gestuurd en dat een langere tijd hebben gedruppeld, zonder langblijvend resultaat.... Uiteindelijk op verder onderzoek gegaan en op zoek gegaan naar een andere dierenarts (met meer konijnkennis), waar we nu zitten. En hij lijkt er nu echt vanaf te raken eindelijk! Dus ik ben ergens ook bang dat de oormijt schade heeft aangericht dat dit veroorzaakt.Daarnaast heeft hij vorige week ook een vacinatie voor VHS gekregen, maar ik kan niets vinden dat dit een bijwerking van deze vacinatie kan zijn. Of hebben jullie andere ervaringen?Is er iets in bovenstaand verhaal wat bij iemand van jullie een belletje laat rinkelen misschien? Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik ga in ieder geval deze week weer naar de DA, maar zoals al gezegd ik laat hem liever niet onder narcose brengen voor verder gebitsonderzoek zolang hij nog eet. Ik ben alleen bang dat we anders te lang wachten en als het mis gaat hij dan te zwak wordt voor een verder onderzoek... Groetjes,Marja
Sharon uit Nijmegen Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 Nou mag mijn klomp breken als dat géén gebitsproblemen zijn hoor.Helaas uit ervaring, noem je precies, maar dan ook precies de dingen die hier voorkomen bij haakjes.Dat smakken... ga er maar vanuit dat er een haak op de achterste kiezen zit, (die je zonder narcose NIET kunt zien) die in tong of wang prikt.Die narcose is niet leuk, maar echt geen ramp, langer wachten tot hij niet meer eet en zijn darmen stilliggen wel.
Elvje Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 Het klinkt mij ook als een haakjes-verhaal in de oren.Hoe langer je wacht, hoe zwakker je konijn gaat worden en hoe zwaarder de narcose gaat zijn.
MCV Geplaatst: 26 juli 2011 Auteur Geplaatst: 26 juli 2011 Ja ik daar was ik al bang voor. De DA gaf alleen aan dat het vrij zeldzaam is bij een Vlaamse reus, maar het kan natuurlijk ook zijn dat er iets vast zit oid. Het is alleen dat ik al eerder een konijntje ben kwijtgeraakt na een narcose, vandaar dat ik er nogal onrustig van wordt... Maar goed, zoals het er naar uit ziet zit er niet veel anders op. Ik wil alleen zeker stellen dat er niet iets anders heel voor de hand liggends is, dat we niet eerst verder moeten onderzoeken.Bedankt in ieder geval voor jullie snelle reacties!
Sharon uit Nijmegen Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 Ik hoop je met het volgende een beetje gerust te kunnen stellen..... Puk van mij is inmiddels 6 en ging gemiddeld om de 8 a 10 weken onder narcose voor haakjes.(nu heb ik Trovet brokken en is ze al 6 maanden niet geweest)Snoet van mij is 8,5 geworden en ging gemiddeld om de 10 a 12 weken onder narcose voor haakjes en dat vanaf dat ze een jaar oud was.De dierenarts haalt ze altijd gelijk na de ingreep weer uit de narcose, zodat deze beperkt wordt tot een minimum, dat kan gewoon.Snoet was (en Puk is,) na iedere ingreep weer dezelfde dag de oude, die gewoon at en zich gedroeg alsof er niets aan de hand was geweest. Wacht niet te lang, wondjes veroorzaakt door haken kunnen lelijk gaan ontsteken en dan ben je verder van huis.Succes.
Beestenbende Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 Ik kan het alleen maar eens zijn met de bovenstande reacties.Vooral moeilijke eten, maar snel eten van lekkere dingen komt mij wel bekend voor. Bij mijn inmiddels overleden Nala vermoedde ik ook haakjes, omdat ze steeds slechter ging eten en haar neus iets vochtig was. De dierenarts zei echter, dat dat niet het geval was. Ik wilde dat graag geloven en liet me daarin sterken door het feit, dat ze alleen haar normale biks liet liggen. Lekkere dingen als gedroogde kruiden, biks van een ander merk en groente at ze wel met smaak op. Wat wel opviel, was dat ze langzamer at. Ik ben er niet met zekerheid achtergekomen, of ze nou echt haken, omdat ik haar wegens andere redenen in moest laten slapen. Maar ik ben ervan overtuigd, dat ze haken had. Als jij pijn in je mond hebt met kauwen, eet je ook liever iets extra lekkers dan een doodnormale boterham.Als ik jou was, zou ik zeker niet wachten met verder onderzoek tot hij echt niet meer eet. Als je daarop wacht, wacht je echt te lang en wordt de narcose een groter probleem dan het nu is. Maar ik begrijp wel heel goed, dat je huiverig bent voor die narcose na het eerdere verlies. Ik denk, dat je echt je eigen angst opzij moet gaan zetten in het belang van Max. Hoewel dat natuurlijk makkelijker gezegd is dan gedaan.
PaulaW Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 onze gerrit kwijlde ook en vond ook een hele plas kwijl waar hij lag.gerrit at alles nog maar da bleef erbij dat het aan gebit lag.ik vond het ook eng om hem onder narcose te laten gaan,maar ja het moest toch.hij had inderdaad op achterste kiezen grote haken zitten.gerrit was dezelfde avond weer helemaal de oude
Bianca Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 Slecht eten kan van alles en nog wat zijn, maar kwijlen wijst echt op een gebitsprobleem. Meest voor de hand liggende is dan haken. Eventueel kan er ook sprake zijn van een ander kaakprobleem zoals een abces of losse kieswortel, maar ik vind het ook als haken klinken. Toch maar snel onder narcose brengen, dan weet je waar je aan toe bent en hoe langer je wacht hoe groter inderdaad het risico.
MCV Geplaatst: 26 juli 2011 Auteur Geplaatst: 26 juli 2011 Op naar de dierenarts dan maar en een paar uur in de zenuwen, maar goed het gaat niet om mij maar om Max. Wel gek hoor want hij zit nu (terwijl ik dit schrijf) toch weer uitgebreid hard voer te eten, maar dat aanhoudende kwijlen is toch verdacht. Bedankt allemaal voor jullie reacties en een klein beetje geruststelling over de narcose .
Sharon uit Nijmegen Geplaatst: 26 juli 2011 Geplaatst: 26 juli 2011 Heel veel succes en hopelijk laat je even weten hoe het gegaan is.
MCV Geplaatst: 27 juli 2011 Auteur Geplaatst: 27 juli 2011 Inderdaad gebitsproblemen. Max is nu aan het bijkomen bij de DA. Hij bleek een gebroken kies.... te hebben en daardoor verschillende andere problemen. Arme nijn moet echt last hebben gehad met eten.Kies is getrokken en hij is aan de antibiotica en pijnstillers. Nu nog duimen de komende uurtjes dat hij weer gaat eten en weer goed opknapt, maar hopelijk is hij nu echt weer overal vanaf en kan hij weer pijnvrij eten. Ik vraag me nog wel af hoe hij aan een gebroken kies is gekomen, maar daar zullen we denk ik nooit achter komen. Ik laat nog wel weten hoe het hem verder vergaat de komende dag.
Elvje Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Jeetje... In ieder geval: super dat je gegaan bent!Hopelijk kan hij nu weer lekker opknappen en weer van zijn eten genieten.
Wabbit Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Fijn dat er toch een oorzaak is gevonden, kan er nu aan de oplossing worden gewerkt. Een gebroken kies, da's inderdaad nie mis....laten we hopen dat nijn lekker snel opknapt van deze operatie en verder pijnvrij van zijn knabbels kan genieten.
Bianca Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Goed dat je bent gegaan en fijn dat hij de narcose goed is doorgekomen. Een gebroken kies nog wel! Dat is wel vrij heftig zeg. Er was nog geen teken van een abces? Hopen dat de AB dat tegen kan houden dan, want een abces zou heel slecht nieuws zijn, maar hopelijk zijn jullie er op tijd bij en knapt hij snel weer op. Als zal je hem wellicht nog wel een tijdje moeten dwangvoeren, want een kies trekken zal ook wel aardig wat pijn in zijn kaakje veroorzaken.Wat voor soort AB heb je meegekregen?Zorg dat hij goede pijnstilling krijgt (liefst Metacam, die is wat sterker dan Carprofen, tenzij je DA de Metacam te zwaar vindt) en neem genoeg dwangvoer mee naar huis (Science Recovery of Critical Care) en meng dat met een beetje water en wortelhapje van Nutricia (geen andere smaken, ook niet wortel-aardappel!) en dan likt hij het misschien zo van een schoteltje. En anders dus dwangvoeren als hij nog niet zelf eet. Veel sterkte ermee en hopelijk heb je je konijntje gered!
Elvje Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Olvarit, wortelhapje - 4 maanden is geschikt, daar zit puur wortel in en geen aardappel of rijst. Check dit voor de zekerheid op 't potje.
MCV Geplaatst: 27 juli 2011 Auteur Geplaatst: 27 juli 2011 Meneer zit alweer rustig op zijn boterham korstje te knagen en heeft zelfs al weer wat voer op (ik nog langs de supermarkt voor een potje Olvarit peen, maar dat heeft hij gelukkig niet nodig ). Hij is er nog niet, maar het ziet er goed uit. Bedankt voor de tips en het meeleven!Groetjes,Marja en Max
MCV Geplaatst: 27 juli 2011 Auteur Geplaatst: 27 juli 2011 Oja: nee gelukkig waren er nog geen tekenen van een abces. Wel een gat (van de kies) onder zijn tong dat ontstoken begon te raken. Hopelijk is dat nu ook met een paar dagen dicht.
wupsie Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 waarom is de kies getrokken? was de kies erg ver afgebroken? of alleen een stuk er af? want de kiezen van een konijn groeien weer aan, dus als het recht geveild was, dan had die wellicht kunne blijven zitten?en ik neem aan dat de kies die er tegenover stond (dus er boven of er onder) ook is getrokken?maar als het goed is is hij nu inderdaad van de ellende af dan.succes
MCV Geplaatst: 27 juli 2011 Auteur Geplaatst: 27 juli 2011 De kies is getrokken omdat hij doormidden was gebroken. Vraag mij ook niet hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen, want voor zover ik weet heeft hij niet op zoiets hards geknaagd waar je kies van door midden breekt...Wat betreft de kies er tegenover. Dat is niet meer ter sprake gekomen eerlijk gezegd. Ook helemaal niet bij nagedacht, maar dat kan natuurlijk problemen geven met slijten (of juist niet meer slijten van die kies). We zijn vrijdag nog bij de dierenarts, dan zal ik dit nog wel na vragen.
Bianca Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 En doormidden is van maalvlak tot wortel? Ja dan moeten beide delen eruit. Ik wist wel dat snijtanden op elkaar afslijten, maar is dat met kiezen inderdaad ook zo? Dan is het wel raar dat je DA daar niet naar gekeken heeft... Vraag me wel een beetje af hoe KK je DA is... ook omdat hij niet (zoals wij allemaal) aan de hand van de symptomen al meteen wist dat het iets aan de tanden/kaak moest zijn.Heeft hij het beginnende abces wel goed gespoeld? Een abces moet niet dichtgroeien maar juist open blijven tot de ontsteking helemaal weg is. En een abces aan de kaak is vaak het begin van het einde, dus als dat nu nog voorkomen kan worden, dan moet je er echt alles aan doen.En dat wortelhapje kun je ook een beetje op de brokjes doen, (of de brokjes fijn maken en er een brokkelig papje mee maken) want meestal vinden ze het zoooo lekker, dat ze er dan bovenop duiken Niet teveel wortelhapje geven hoor, want teveel suiker is niet goed voor de darmpjes, maar ik geloof dat het 24 of 48 uur goed blijft als het eenmaal open is.
Sharon uit Nijmegen Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Wel een gat (van de kies) onder zijn tong dat ontstoken begon te raken. Hopelijk is dat nu ook met een paar dagen dicht.Precies waar ik al voor waarschuwde gister.Wat ben ik blij dat je onze raad hebt aangenomen en ondanks je angst stappen hebt ondernomen.Hartstikke goed van je, echt waar. Hopelijk knapt hij nu snel weer op en is hij gauw weer de oude.Succes.
MCV Geplaatst: 27 juli 2011 Auteur Geplaatst: 27 juli 2011 Hij heeft er wellicht wel naar gekeken (de kies erboven), maar we hebben het er alleen niet specifiek over gehad. Persoonlijk heb ik wel een goede indruk van mijn dierenarts. Van een slechte ervaring ben ik na zoeken op internet en tips van anderen bij hem terecht gekomen. We hebben het uitvoerig over gebitsproblemen gehad al vorige week. De twijfel voor de narcose was er bij hem bij name omdat toen we hem achterlieten voor narcose er een hele peen inging. Daarna heeft hij nog wat verschillende konijnenvoer gehaald en hij vloog het gemengde voer aan. Vandaar dat hij terughoudend was om hem toch onder verdoving te brengen de eerste keer, omdat hij opeens weer goed at. Tja wellicht iets te enthousiast (achteraf gezien), maar ik ben juist blij dat hij er zoveel energie in stak de verandering van voer had ook de oplossing kunnen zijn. Hij komt op mij zeer kundig over, gebruikt de juiste medicijnen (weet wel hoe je oormijt goed behandeld ipv mijn voorgaande DA) en verteld enthousiast over zijn eigen Vlaamse reuzen in de achtertuin. Er was geen beginnende abces, nog specifiek om gevraagd. Alleen een gat onder zijn tong dat ontstoken was. Voorlopig eet hij zijn brokjes alweer aardig en ik verkruimel de laatste dagen een stukje gedroogd brood over zijn brokjes. Werkt bij hem ook als een trein, dan vliegt hij het ook echt aan. Maar ik zal het zeker onthouden als dit niet meer werkt of misschien wel voor de afwisseling nu al nu zijn bekje nog herstellende is.
Sharon uit Nijmegen Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 Wat zachte dingen zou ook prettig zijn om te eten voor hem nu.Bijv. witlof of andijvie.Kruiden zijn vaak ook favoriet en veel zijn nog nuttig ook, ivm bevorderen van de spijsvertering en eetlustopwekkend.
pluis04 Geplaatst: 27 juli 2011 Geplaatst: 27 juli 2011 veel beterschap met hem en hopelijk is hij snel weer de oude als kanina bij mij aan haakjes is geholpen dan doe ik haar bix laten weken tot een papje zodat ze het makkelijker kan eten
MCV Geplaatst: 28 juli 2011 Auteur Geplaatst: 28 juli 2011 Hij heeft vanochtend een lekker bix papje met wat Olvarit gehad en hij vond het inderdaad heerlijk . Zijn bix gaat nog niet van harte en kan ik mij ook wel voorstellen als er net een kies bij je getrokken is... Mijn koelkast ligt vol met groentes alleen is meneer een beetje eigenwijs, hij houdt niet zo van witlof en andijvie maar eet liever de hardere groente die er nu dus maar slecht in gaan. Hij krijgt eet nu wel weer loof van de peen (is hij wel gek op). Kruiden is hij helaas ook geen fan van, maar ik blijf voorzichtig wat dingen uit proberen. Straks maar even op zoek naar nog wat (onbeplast ) gras, daar houdt ie wel van .
Aanbevolen berichten