ramonvanderburgt Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Heej, mijn naam is Ramon en ik ben op het moment aan het zorgen voor 20 á 25 konijnen van een vriend van me. Hij is 3 weken op vakantie, en in die tijd geef ik zijn konijnen (en kippen) te eten.Helaas zijn er inmiddels al 3 sterfgevallen geweest tussen de konijnen. Ik denk dat er eentje is vertrapt tijdens het slapen, en dat de ander simpelweg is gestorven van ouderdom, maar de 3e had al een tijdje een hoop vocht om zijn ogen, en zat steeds alleen maar stil. Deze is een aantal dagen later gestorven.Helaas heb ik gister nog een konijntje ontdekt, dat ook dezelfde symptomen vertoonde als het konijn met de 'ontstoken ogen'. Ik denk dat hij is besmet door de ander, en dat ook deze zal sterven. Ik heb hem apart in een ander hok gestopt, in de hoop dat de rest niet aangestoken wordt. Ik heb hem water en konijnenkorrels gegeven. Het water had ie op, maar de konijnenkorrels heeft ie niet aangeraakt. Hier nog even de symptomen op een rijtje:Symptomen:Heeft zijn ogen constant dicht.Zit alleen maar stil.Er loopt een druiperige, witte vloeistof uit zijn ogen.Geen eetlust/eet zijn konijnenkorrels niet op.Drinkt voor zover ik weet wel zijn water.Dus, nu is mijn vraag, heeft iemand enig idee wat er met deze konijntjes aan de hand was? Moet ik me zorgen maken over meer infecties, zelfs na het overplaatsen? Alle hulp is welkom! De ouders van de vriend waarvoor 'k voor de dieren zorg, zeggen dat ik er niks aan moet doen, aangezien ze zo veel konijntjes hebben dat ze moeilijk elke keer naar de dokter kunnen. Is er toch iets waarvan jullie denken dat het helpt?Ik moet nu werken, dus ik kijk vanavond rond 5 uur terug, en ik hoop dat iemand dan heeft kunnen helpen :O. Nogmaals, alle hulp is welkom!Bij voorbaat dank,Ramon van der Burgt.
Sjalot Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Ik vrees Myxomatose http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/myxomatose.html Heeft je vriend niks gezegd over wat te doen bij ziekte.Ik vind het niet echt diervriendelijk van die ouders om maar te zeggen dat de dieren maar moeten creperen als ze ziek zijn.Als je geen dierenarts kunt of wilt betalen moet je niet zoveel dieren nemen.Ik zou contact opnemen met je vriend en hem vragen wat te doen.Dat je in ieder geval op zijn kosten het dier humaan in kan laten slapen bij een dierenarts.Nu het niet eet zal het sowieso snel sterven vrees ik.De ziekte is erg besmettelijk, dus als het dat is dan zullen er waarschijnlijk meer gaan. Sterkte met de nare toestand.
JOEPENKOOS Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Ik zal als je terug bent een DA gaan zoeken in de Buurt(die draaien vast en zeker ook weekend diensten)en die langs laten komen en de konijnen laten onderzoeken.(aangezien je niet met zoveel naar de DA kan)Wij kunnen nu wel van alles gaan roepen...maar wij zijn ook geen dierenartsen. Heel veel suc6 ermee
floris en stijn Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 direct naar de dierenarts! Deze zal je veel meer kunnen vertellen en medicatie kunnen geven, wanneer dat nodig blijkt te zijn. Dat werkt een stuk beter dan hier alle raad af te wegen die je krijgt en de tijd die er overheen gaat heb je niet volgens mij.Er zijn al drie konijnen dood, dus snelheid en efficiëntie zijn hoogst noodzakelijk! Succes met deze grote en verantwoordelijke taak.
saskiaa Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Jeetje al 3 nijnen dood... Inderdaad waarom zoveel als hij niet naar de DA kan gaan. Maar juist bij zo'n grote groep konijnen is inenting wel heel belangrijk, straks gaan ze allemaal.... Het is zeer besmettelijk.
JoBoris76 Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Ik denk ook aan Myxomatose. Ik zou zo snel naar de dierenarts gaan. Dat het konijn niet eet komt hoogstwaarschijnlijk door de pijn. Konijnen met pijn eten nl. niet meer. Sterkte!
lola & filou Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Weet je of de dieren ingeënt zijn? Het klinkt inderdaad als myxomatose. Dit is zeer besmettelijk en wel reeds voordat de eerste symptomen zich voordoen. Zitten alle konijnen samen? Dan is de kans ook groot dat er nog veel zieken/doden gaan vallen. Als je van die vriend niet naar de dierenarts mag kan je er alleen maar voor zorgen dat de dieren warm zitten en blijven eten (dwangvoeren). Ik begrijp best dat jij niet wil betalen voor 20 konijnen die van iemand anders zijn. Verwacht je er wel aan dat, als het myxomatose is, er veel konijntjes kunnen sterven.
jrjsieben Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Ja alleen dierenarts kan je helpenEn zitten de konijn allemaal bijelkaarIs het een fokketr ?
floris en stijn Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Over vier uur weten we meer denk ik...... verschrikkelijk zeg!
Zonnebloem Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Wat is iedereen voorzichtig zeg. Je konijnen hebben MYXOMATOSE!!!! Ze zullen allemaal sterven aangezien myxomatose een nogaldodelijke ziekte is. En dat niet alleen, de konijnen zullen andere konijnen in de omgeving aansteken, omdat het via muggen en vliegenoverdraagbaar is. Mijn advies: laat ze allemaal inslapen door de dierenarts, die moet je dan wel laten langskomen.Er is tegenwoordig wel een mildere variant van myxomatose waarbij de konijnen niet sterven. Maar dan moet je wel heel erg goedzijn in het verzorgen van konijnen die ziek zijn, dat is een kunst op zich namelijk. Dan moet je echt een konijnenfreak zijn die alshet moet met verdampers in de weer gaat, zelf injecties geeft en er alles voor over heeft, en zo klink jij niet, of jouw kennis dan.Ik zou niet op vakantie gaan als ik zoveel konijnen had, en ik zou er zeker niet iemand anders voor laten zorgen en dan nietvertellen wat je moet doen in geval van ziekte, het idee alleen! Ik ben net een midweek weggeweest waarbij ik elke dag teruggingnaar mijn konijnen, twee uur rijden. Om je een idee te geven van de toewijding die sommige mensen kunnen hebben. Jouwkennis heeft die duidelijk niet dus laat ze alsjeblieft inslapen voor de ellende andere dieren infecteert. Dan moet jij maarde verantwoordelijkheid op je nemen om de dieren te laten inslapen, vind ik. Dat zou ik doen. Waar woont die kennis van jeeigenlijk? Veel sterkte! ps ik zou even googlen wat de incubatietijd is van myxomatose, erg kort volgens mij.
Christaaa Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Natuurlijk is iedereen voorzichtig, want je kunt op alleen een verhaal via internet geen diagnose stellen. Daarbij zijn we hier (voor zover ik weet) geen dierenartsen. Natuurlijk wordt hier gelijk aan myxomatose gedacht, maar daar zal toch echt eerst een dierenarts naar moeten kijken. Je kunt niet op basis van beperkte informatie op een forum zeggen dat alle dieren direct afgemaakt moeten worden. Volgens mij is het enige goede antwoord: Direct de dierenarts bellen om te overleggen en die zo snel mogelijk de konijnen laten beoordelen. Ramon: is die vriend niet gewoon telefonisch bereikbaar? Tegenwoordig heeft iedereen wel een mobiel, dus je kunt misschien wel overleggen? Succes in ieder geval. Fijn dat je in ieder geval iets probeert te doen. Groetjes Christa
Umbrae_ Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Wat verschrikkelijk zeg. Ik vind het voor jou ook bijzonder sneu dat dit net gebeurt als jij voor de konijnen aan het zorgen bent, Ramon, want jij kan hier natuurlijk helemaal niks aandoen. Ik zou proberen om die ouders toch te overtuigen om een dierenarts te consulteren! Als zij het toelaten dat die kennis zoveel konijnen neemt, moeten ze ook maar de verantwoordelijkheid ervoor nemen! Bah! Watvoor manieren zijn me dat nu!?
floris en stijn Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Wat is iedereen voorzichtig zeg. Je konijnen hebben MYXOMATOSE!!!! Ze zullen allemaal sterven aangezien myxomatose een nogaldodelijke ziekte is. En dat niet alleen, de konijnen zullen andere konijnen in de omgeving aansteken, omdat het via muggen en vliegenoverdraagbaar is. Mijn advies: laat ze allemaal inslapen door de dierenarts, die moet je dan wel laten langskomen.Er is tegenwoordig wel een mildere variant van myxomatose waarbij de konijnen niet sterven. Maar dan moet je wel heel erg goedzijn in het verzorgen van konijnen die ziek zijn, dat is een kunst op zich namelijk. Dan moet je echt een konijnenfreak zijn die alshet moet met verdampers in de weer gaat, zelf injecties geeft en er alles voor over heeft, en zo klink jij niet, of jouw kennis dan.Ik zou niet op vakantie gaan als ik zoveel konijnen had, en ik zou er zeker niet iemand anders voor laten zorgen en dan nietvertellen wat je moet doen in geval van ziekte, het idee alleen! Ik ben net een midweek weggeweest waarbij ik elke dag teruggingnaar mijn konijnen, twee uur rijden. Om je een idee te geven van de toewijding die sommige mensen kunnen hebben. Jouwkennis heeft die duidelijk niet dus laat ze alsjeblieft inslapen voor de ellende andere dieren infecteert. Dan moet jij maarde verantwoordelijkheid op je nemen om de dieren te laten inslapen, vind ik. Dat zou ik doen. Waar woont die kennis van jeeigenlijk? Veel sterkte! ps ik zou even googlen wat de incubatietijd is van myxomatose, erg kort volgens mij.Ik ben geen dierenarts, dus ja, dan ben ik voorzichtig. Gelukkig zijn anderen dat ook.
lola & filou Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Wat is iedereen voorzichtig zeg. Je konijnen hebben MYXOMATOSE!!!! Ze zullen allemaal sterven aangezien myxomatose een nogaldodelijke ziekte is. En dat niet alleen, de konijnen zullen andere konijnen in de omgeving aansteken, omdat het via muggen en vliegenoverdraagbaar is. Mijn advies: laat ze allemaal inslapen door de dierenarts, die moet je dan wel laten langskomen.Er is tegenwoordig wel een mildere variant van myxomatose waarbij de konijnen niet sterven. Maar dan moet je wel heel erg goedzijn in het verzorgen van konijnen die ziek zijn, dat is een kunst op zich namelijk. Dan moet je echt een konijnenfreak zijn die alshet moet met verdampers in de weer gaat, zelf injecties geeft en er alles voor over heeft, en zo klink jij niet, of jouw kennis dan.Ik zou niet op vakantie gaan als ik zoveel konijnen had, en ik zou er zeker niet iemand anders voor laten zorgen en dan nietvertellen wat je moet doen in geval van ziekte, het idee alleen! Ik ben net een midweek weggeweest waarbij ik elke dag teruggingnaar mijn konijnen, twee uur rijden. Om je een idee te geven van de toewijding die sommige mensen kunnen hebben. Jouwkennis heeft die duidelijk niet dus laat ze alsjeblieft inslapen voor de ellende andere dieren infecteert. Dan moet jij maarde verantwoordelijkheid op je nemen om de dieren te laten inslapen, vind ik. Dat zou ik doen. Waar woont die kennis van jeeigenlijk? Veel sterkte! ps ik zou even googlen wat de incubatietijd is van myxomatose, erg kort volgens mij. Natuurlijk is iedereen voorzichtig. Ik kan de konijnen van hieruit niet zien. Je kan niet zomaar roepen dat alle konijnen moeten worden ingeslapen zonder de diagnose van een dierenarts. Als de eigenaar van de konijnen er niet voor wil betalen houdt het op. Je kan de TS niet verplichten om een dierenarts te betalen voor 20 konijnen. 1 konijn laten inslapen kost al behoorlijk wat geld. Natuurlijk zou de eigenaar verantwoordelijkheid moeten nemen en Ramon naar de dierenarts laten gaan. Als de eigenaar dat niet wilt houdt het dus op. Moesten het mijn dieren zijn zou ik meteen langsgegaan zijn. Ik zou ook betalen voor een ander zijn konijn, maar je kan dat niet van iedereen verwachten.
JOEPENKOOS Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Gewoon zo snel mogelijk een DA zoeken die langs wilt komen en dan hoor je vanzelf wel verder...dat is gewoon het beste wat je nu kunt doen.Want zoals ik al eerder zei iedereen kan nu wel gaan roepen dat is het...maar wij zijn geen dierenartsen. Nogmaals heel veel suc6
ramonvanderburgt Geplaatst: 23 juli 2011 Auteur Geplaatst: 23 juli 2011 Bedankt voor alle reacties! Had ze straks al even gelezen, en ben nogmaals bij de diertjes gaan checken. Ik denk ook dat het inderdaad Myxomatose is. Een aantal andere konijntjes krijgen ook al rode, ontstoken oogjes. Ik heb nogmaals contact opgenomen met de vader van de vriend waarvoor 'k voor de dieren zorg, en hij zei dat ze zelf ook al tot die conclusie waren gekomen, eerder dit jaar (was misschien handig geweest als ze dat eerder hadden gezegd, maar ja). Volgens hem is er niets aan te doen als ze het eenmaal hebben, en is een dierenarts dus overbodig.Toch voel ik me er zelf niet helemaal lekker bij. Ik blijf de dieren goed verzorgen, en hoop dat niet alle konijnen eraan zullen sterven. Misschien ijdele hoop, maar ik moet iets. Weet iemand van jullie toevallig of Myxomatose te behandelen is, of hoe ik de verspreiding van het virus tegen kan gaan? Ik zelf blijf ook zoeken naar oplossingen om hun leed in ieder geval zo min mogelijk te maken. Ik houd jullie op de hoogte.
Sofie Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Misschien de beestjes waarbij je ziet die besmet zijn apart zetten van de gezonde konijnen (of de gene die er tenminste nog gezond uitzien...)
lola & filou Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Myxomatose kan worden behandeld, maar dan moet je er intensief mee bezig zijn en dan nog is de kans groot dat de dieren sterven. Heb je de mogelijkheid om de dieren uit elkaar te halen? Dan is dat het enige wat je kan doen om verdere besmetting tegen te gaan.
saskiaa Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Als ze eenmaal myx hebben is er niks aan te doen helaas het is een hele hardnekkige ziekte. Alleen de sterkste overleven het als die er tussen zitten. Die worden dus wel ziek maar overleven het wel. Wat bedoel je met eerder dit jaar? In Nederland is het zo als een dier ziek is je naar de dierenarts moet als je het zelf niet kan behandelen dat staat in de wet. Je hebt de verantwoordelijkheid voor je dieren, het is echt heel rot dat je dit nou net moet overkomen... Ik zou ook niet weten wat ik zou moeten doen.. pff. Het zielige vind ik als een dier moet leiden aan die ziekte. Maak ze liever dood maarja dat moet je ook maar kunnen... Aan de andere kant hebben ze een hele kleine kans dat ze het overleven. Sterkte!
Cleo en Jackson Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Ik zou even de DA bellen, telefonisch consult is meestal gratis(hoewel t nu natuurlijk weekend is).. en dan weet je iig het beste wat je kunt doen. Verder zou ik toch even de vriend van je bellen.. Hij weet het beste wat hij zou doen en het zijn tenslotte zijn dieren.
Jeannine Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Lekkere vriend heb je om jou te laten zorgen voor zoveel konijnen waar bij het vermoeden al aanwezig was dat er een ziekte heerste.En heeft hij een leuke vakantie? Jij in ieder geval niet. Ik wens jou veel sterkte en wijsheid!
Dollie Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 De dierenarts kan wel iets doen: Deze arme dieren uit hun lijden verlossen.. Overigens hoeven ook niet alle konijnen ziek te worden, ik hoor toch af en toe wel dat het ene konijn wel overlijdt en het andere nog jaren vrolijk doorleeft, zonder ooit zelfs maar symptomen van myx. te hebben. Wat ontzettend vervelend dat dit gebeurt met de dieren van een ander als jij er voor moet zorgen.. Helemaal als dan gezegt wordt dat een dierenarts niet nodig is. Dat zou mij ook niet lekker iztten! SUcces er mee.
Catelootje! Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Het kan zijn dat ik het over het hoofd heb gezien, maar waar verblijven de konijnen normaal en waar zijn ze nu? Bunnybunch houdt namelijk zelf een lijstje bij met gevallen van myxomatose. Ontzettend veel succes met de konijnen, en echt heel jammer dat je nu je er op past zo mee wordt geconfronteerd.
jrjsieben Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Ik vindt dit eigenlijk dierenmishandeling :grrrrrr: Ramon jij kan hier niks aan doenMaar een dier medische behandeling onthouden terwijl het nodig is en terwijl zon dier lijdtSchandalig en het was vorig jaar al aan de gang :beurk:
Zonnebloem Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Pfff jeetje, wat erg voor je! Maar ik vind het ook heel erg voor de konijnen. Nu moeten ze langzaamaan sterven aan een vreselijkeziekte, ik vind dat ze beter kunnen worden geëuthaniseerd. Is mijn mening hoor, maar ik vind dat je de kosten dan door deeigenaar moet laten betalen. Ik weet dat het moeilijk is, maar soms moet je even dapper zijn in het leven en doen wat hetjuiste is. Je zou de plaatselijke dierenarts kunnen bellen en het voorleggen. Dat de konijnen eigenlijk beter ingeslapen zoudenkunnen worden. Misschien kan hij dan de kosten op zich nemen tot de eigenaar terug is. Wat je ook kunt doen, is de dierenambulance bellen en vragen of zij je kunnen helpen. Ik heb met je te doen eerlijk gezegd!Je klinkt wel erg lief zoals je reageert, ik zou boos zijn! Maar ja, daar heb je niet zoveel aan..sterkte
Aanbevolen berichten