Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Mijn heerlijke nijnemans Wiebel heeft ik citeer de dierenarts: "Jezus, zo erg heb ik het in jaren niet meer gezien, mag ik mijn student er even bijhalen?" PASTEURELLA. Niets om trots op te zijn maar de medicijnen slaan steeds verdomde slecht aan (hij is nu 8 en heeft het al zeker 6 jaar, en ja lieve mensen, ik ben wel naar de dierenarts geweest ;)). Nu weer een 2weekse kuur Enrofloxoral (vindt hij echt verschrikkelijk!).

Nou is de pasteurella bij mijn konijn niet alleen bij de neus maar werkelijk van de neus naar de ogen en ALLE huid die er tussen zit. Hij heeft daar nu dus ook bijna geen haar meer zitten doordat het door de pus is uitgevallen.

Nou is het vreemde dat de pus aan de rechterkant van zijn kopje weg is (jaja een kuur die IETS doet) maar dat het aan de rechterkant amper verbetering geeft. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? En groeit het haar nog terug of moet ik toch maar sjaaltjes gaan breien voor de winter ;).

Ben benieuwd!

Groetjes,

Mara

Geplaatst:

Misschien een rare vraag, maar kan het geen myxomatose zijn? Daarbij zie je die pussende ogen vaak. Ze kunnen het overleven

zeker met antibiotica. Ik weet niet of er een kweekje is gezet? Ik heb gelezen dat de neus operatief gespoeld kan worden, is

dat niet een optie?

Geplaatst:

Ja ik vindt het ook wel vreemd dat als een konijn zo erg pasteurrella heeft dat hij nog zo 6 jaar heeft door kunnen sukkelen

Verder geen advies

Maar misschien een kweekje of een andere dierenarts ?

Geplaatst:

Ik heb in het begin wel gedacht aan myxomatose maar de dierenarts heeft me verzekerd dat dat het niet is. Aangezien nijnemans dan ook plekken in zijn oren hard moeten hebben en het zeker niet 6 maanden had overleefd. Daarnaast is het een binnenkonijn wat die kans ook al wat kleiner maakt (oke het is ook een klein beetje een balkon konijn maar alleen als ik er zit ;)). Als deze kuur niet helpt ga ik zeker voor een second opinion naar de dierenarts in Delft (konijnendeskundig).

Groetjes,

Mara

Geplaatst:

Waarom krijgt hij Enrofloxeral als het zo erg is en geen duplo-injecties? Mijn DA wil niet eens enrofloxeral voor niezen geven, die doen of wel niks of meteen injecties...

Hier staat een artikel over Pasteurella wat ik wel heel inzichtelijk vond:

http://www.dierenkliniekdetoren.nl/Ziekte_info/Konijn/Pasteurellose/body_pasteurellose.html

Daar staat ook inderdaad dat het op een lichte Myx-infectie kan lijken en er staat een foto van een konijn wat alle haren mist op de snuit. Is dat hoe jouw nijn er nu uitziet?

Geplaatst:
Waarom krijgt hij Enrofloxeral als het zo erg is en geen duplo-injecties? Mijn DA wil niet eens enrofloxeral voor niezen geven, die doen of wel niks of meteen injecties...

Hier staat een artikel over Pasteurella wat ik wel heel inzichtelijk vond:

http://www.dierenkliniekdetoren.nl/Ziekte_info/Konijn/Pasteurellose/body_pasteurellose.html

Daar staat ook inderdaad dat het op een lichte Myx-infectie kan lijken en er staat een foto van een konijn wat alle haren mist op de snuit. Is dat hoe jouw nijn er nu uitziet?

Hoi Bianca,

Heel erg bedankt voor je reactie! Ik heb geen idee waarom mijn nijn geen injecties krijgt. Het protocol bij mij DA is eerst een scala aan verschillende zalven, en daarna pas antibiotica. De DA heeft 1 injectie gegeven voorgaand aan de enrofloxeral. En waarom mijn nijn er al zo lang last van heeft heeft ook te maken met het feit dat ook mijn DA heel lang heeft willen wachten met behandelen (met de mededeling: pasteurella is niet gevaarlijk voor een nijn en komt alleen echt naar voren als de weerstand van het konijn minder wordt).

Heel erg bedankt voor dat artikel! Wel grappig (verkeerd woord) die foto van dat konijn. Wiebel ziet er dus precies tegenovergesteld uit. Hij heeft nog haar op zijn neus maar verder is alle haar weg tussen zijn neus en ogen. Dus echt precies het tegenovergestelde.

Groetjes,

Mara

Geplaatst:

Ik denk dat je DA misschien niet zo heel KK is...? Al is het mij ook niet duidelijk hoe gevaarlijk Pasteurella nou precies is. Of dat er verschillende stammen zijn, of dat het aan de genetische aanleg van het konijn ligt hoe erg het kan worden. Ik lees alleen wel overal dat het bij niet meteen behandelen chronisch kan worden. Maar ik lees ook dat je de bacterie nooit meer helemaal weg krijgt, dus dan is hyet toch altijd chronisch?

Er zijn konijnen bij wie het naar binnen slaat en die dus helemaal niet niezen of snot hebben, maar in een keer longontsteking blijken te hebben en binnen 24 uur dood zijn. En er zijn ook konijnen die twee keer per jaar een beetje last van snot hebben en er met een kuurtje Enroflox weer vanaf zijn. En er zijn dus ook konijnen die er helemaal niet zo gevoelig voor zijn en rustig met een superziek Pasteurella konijn kunnen zitten zonder zelf ooit ook maar een symptoom te krijgen.

Maar ik vond dat artikel wel heel inzichtelijk omdat ik niet wist dat huid-, oor- en oogaandoeningen, sore hocks en zelfs baarmoederontsteking dus ook Pasteurella symptomen kunnen zijn.

Geplaatst:
met de mededeling: pasteurella is niet gevaarlijk voor een nijn en komt alleen echt naar voren als de weerstand van het konijn minder wordt
Ik heb helaas een andere ervaring. 1 van mijn rammen had vrij snel na aankomst hier een pasteurella infectie in de kaak. Na agressief te hebben behandeld met medicatie hebben wij toch moeten besluiten om hem in te laten slapen. Had oa een hoge luchtweginfectie en een vieze neus.

Ik vraag mij af of een foto geen uitsluitsel kan geven dat er een wortel in de bovenkaak rechts de oorzaak is van de problemen. Idgv zou ik vragen om een foto. Tevens een kweek om de juiste medicatie te kiezen.

Erg vervelend ik hoop snel op verlichting voor het arme beesie. Sterkte

Geplaatst:

Ik zit bij een praktijk en inderdaad, de vorige dierenarts was niet konijnenkundig en ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik haar haar gang heb laten gaan en niet naar een ander ben gegaan. De DA die ik nu heb daar is gelukkig veel beter met konijnen en ziet deze behandeling ook nog niet als laatste redmiddel en baalt dat zijn collega het niet forser heeft aangepakt.

Meloen, wat bedoel je met een foto van de kaak om naar de wortel te kijken? (ik ben zelf medisch beeldvormend laborant). Kan een kaakzenuw dan haaruitval etc. geven? Of doel je meer op een mogelijk abces?

Groetjes,

Mara

Geplaatst:

Ik vond dat artikel ook verhelderend en tegelijkertijd zit ik toch weer met vragen inderdaad. Want ik heb ook konijnen met snot,

ze hebben het al bijna hun hele leven. Bij mij ging het zo, ik kreeg eerst meerdere kuurtjes druppels, verschillende soorten dus.

Ik heb er dacht ik drie gehad. Toen gingen we over op doxoral en die heb ik twee en een halve maand gegeven. Toch zijn er

nog steeds bij die af en toe niezen. Dus heb ik nu prikken duplocilline gegeven. Ze zijn zeker niet ziek meer te noemen, ze

hebben ook nooit longonsteking gehad. Het blijft dus bij niesbuien en veel snot bij het niezen. Ik denk dat ze nu wel blijven

leven, pfff. Maar als er iets gebeurt wat hun weerstand vermindert, kunnen ze volgens mij nog steeds longontsteking krijgen.

Mijn probleem is, ze zijn nog niet gecastreerd en dat moet wel gebeuren. Ik lees in dat artikel dat operatiewonden ook meer

kunnen gaan pussen door de pasteurella bacterie. Dus ik durf niet meer! (nou ja, was al zo want dat vermoeden had ik al)

Mijn dierenarts vergeleek snot-konijnen met tbs-patiënten van vroeger. Daar waren tbs-klinieken voor waar mensen maanden

lang bleven, tbs is een chronische longziekte.

Ik denk dat ze bedoelen dat de pasteurella bacterie diep in de longblaasjes kan komen te zitten. Als dat gebeurt, wordt het

chronisch. Waarschijnlijk gebeurt dat vrij snel na infectie. Dat is wat ik denk tenminste. Ik heb één konijn van de zeven die

nooit geniest heeft, maar ik heb haar toch antibiotica gegeven. Want als ze het bij zich dragen, kunnen ze andere konijnen

toch nog besmetten.

Ik ben die bacterie he-lemaal zat, weet je dat! Ik ben al maanden aan het druppelen, schrobben, sprayen en kookwassen.

Ik heb wel een goeie dierenarts die meedenkt en erg betrokken is. Maar ik geloof niet dat ik die bacterie de deur uit ga

krijgen. Dus wordt het tijd voor plan B. Tenminste, dat ben ik me aan het realiseren nu, ik heb gewoon zeven chronische

snot-konijnen dus hoe gaan we dat dan doen? Ik kan nog één ding proberen en dat is zo'n idioot tentje bestellen uit

Amerika waarbij je medicatie kunt vernevelen. Wie weet waar je zoiets kunt kopen, hoe het heet en wat het kost?

Ik denk dat ik maar een flinke medicijnenkist aan ga leggen met druppels, pijnstilling, neusdruppels etc, zodat je die

altijd bij de hand hebt. Maar als een konijn een longontsteking krijgt van snot, kun je het wel vergeten volgens mij.

Ik heb nu twee keer meegemaakt dat een konijn is gestorven aan snot. De ene keer zaten we zonder vervoer en de

andere keer zagen we het pas toen het konijn al aan het sterven was. Dat is vreselijk, ze raken uitgeput omdat ze

benauwd zijn dan. Door de hoge koorts krijgen ze stuipen en dan is het gebeurd. Dat is in beide gevallen binnen

24 uur gebeurd. Sterker nog, het ene konijn werd benauwd en vier uur later was ie dood.

Ik denk persoonlijk dat de weerstand van een konijn inderdaad meetelt, en die wordt al opgebouwd in de baarmoeder.

Als het konijn bijvoorbeeld te vroeg bij moeder is weggehaald, zal die een slechtere weerstand hebben. De twee

konijnen die gestorven zijn, zijn allebei niet bij mij opgegroeid, mijn zeven konijnen zijn van twee oeps-nestjes

toen ik nog niks van konijnen wist. Dus die twee heb ik van iemand anders, en ik weet natuurlijk niet hoe die ervoor

gezorgd hebben. Mijn konijnen heb ik dus zelf opgevoed en verzorgd, en die hebben zelfs nog nooit koorts ervan

gehad. Mijn dierenarts zei in de lente dat deze bacterie konijnenlegers decimeert, dat wil dus zeggen dat 90% eraan

sterft, dus dat ik erg goed ben in de verzorging omdat ze nog steeds gezond zijn.

Ik heb zelf ook COPD officieel, maar ben al mijn hele leven een stevige roker. Ja, ik heb wel eens bronchitis in de

winter, maar dat is wel te overleven. Als je verder maar goed voor jezelf zorgt, goed eten, goed slapen etc. En

dat is voor veel mensen toch niet zo makkelijk. Misschien maakt dat dan toch het verschil. Gewoon zorgen dat

je konijnen geen longontsteking krijgen dus, meer kun je niet doen.

Maar je bent zeker niet de enige, er stond ook in dat artikel dat snot de meest voorkomende ziekte is onder

konijnen. Ik speel al een tijdje met het idee om een soort van kliniek te gaan beginnen voor chronische snot

konijnen, of gewoon voor snot-konijnen. Maar ik moet er nog flink over nadenken hoor. Een plek waar mensen

hun konijn kunnen brengen met snot, voor behandeling (tijdelijk), opvang, intensievere behandeling dan je

thuis kunt geven...zoiets. Als je namelijk een konijn met snot hebt, ga je niet meer rustig op vakantie

bijvoorbeeld. En dan noem ik het stichting Snotkonijnen...

Geplaatst:

Dat niet gerust op vakantie gaan ken ik heel erg. Ik kijk 's ochtends als eerste gelijk in de kooi of alles goed gaat. Aangezien meneer 80% van de dag slaapt (luilak) en dat ook nog eens compleet oncharmant met zijn flaporen alle kanten op op zijn zij doet, denk ik elke ochtend/avond dat hij dood is en check ik altijd de ademhaling (krijg je wel een blik van: "wat doe je, ik lag net zo lekker"). Maar ik slaap nu liever thuis zodat ik er altijd voor hem ben. Ben vannacht om 4 uur 's ochtends naar huis gegaan na een feestje in plaats van daar slapen omdat ik persé de antibiotica in wilde hebben. Ik heb het er absoluut voor over als hij zich maar beter gaat voelen maar het is inderdaad soms een hoop gedoe.

Mijn vader heeft een heerlijke dierenartsrekening vraag elke keer dat ik daar vandaan kom: "Hoeveel konijnen kostte het deze keer?". Een konijn staat gelijk aan 25 euro dus een standaard bezoek staat garant voor 2 konijnen ;). Een pleuris bezoek omdat het heel slecht gaat kost gemiddeld 4 konijnen. Mijn ouders snappen dus ook echt niet dat ik hem niet laat inslapen maar zolang hij nog lekker in een deken gewikkeld op mijn borstkas knorrend en knarsend in slaap valt heeft hij toch nog wel voldoening in zijn leven. Het enige waar ik spijt van heb is dat hij alleen in een kooi zit en ik geen partner voor hem heb.

Geplaatst:
Meloen, wat bedoel je met een foto van de kaak om naar de wortel te kijken? (ik ben zelf medisch beeldvormend laborant). Kan een kaakzenuw dan haaruitval etc. geven? Of doel je meer op een mogelijk abces?

Ik bedoel het laatste. Ook de kiezen hebben een contstante groei net als de tanden. Soms gaat die groei de verveerde kant op, dus verder in de kaak. kan door tegendruk of een calcium probleem. Dit zie je niet aan de buitenkant, symptomen zijn oa snot/pus uit de neus en/of mond en ogen.

In mijn mooie maar enorm dure boek staan röntgenfoto's, die je da hopelijk ook heeft (Textbook of Rabbit Medicine). Ik heb even gegoogled hier staan ook foto's op http://www.fightforfibre.co.uk/gallery.html

Haaruitval komt door de verhoogde druk in de huid waardoor de haarwortel geen bloed krijgt.

Geplaatst:

Ik vermoed niet dat dit bij Wiebs het grote probleem is (je kunt nooit zeker weten natuurlijk). Zijn hele huid was namelijk pusserig (kaazig). Hierdoor kreeg hij een soort matverklitting waarna het haar uitviel. Ik weet ook uit ervaring dat als dat kazige weg gaat dat het haar ook weer terug komt alleen duurt het deze keer veel langer dan de vorige keren en is hij nu ook veel kaler. De uitvloei bij Wiebel komt ook niet zo zeer uit de neus maar meer uit de ogen wat huidproblemen heeft veroorzaakt (het startte net naast de ogen).

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .