Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gelukkig is het al een tijd geleden, maar ik had een tweetal keren het afgelopen half jaar het volgende: mijn voedster Ilona is echt geobsedeerd door eten. Ze vreet echt alles wat je haar voorzet, en in een razend tempo.

Nu voer ik haar en haar vriendje iedere dag op hetzelfde tijdstip: ze krijgen eerst groenvoer, en een uur later twee handjes biks met speciaalvoer. De rest van hun dieet bestaat uit hooi. Op de dagen dat ik het hok verschoon liggen er hele bergen hooi, en de ochtend erna is het bijna allemaal op. Ik heb nu twee keer in het afgelopen half jaar meegemaakt dat Ilona op een avond echt niets meer wilde eten. Ze zit gewoon in een hoekje, beetje suf, en als ik haar voer voorhoud waarvan ze normaal door het plafond gaat reageert ze totaal niet...

En een dag later? Is alles weer normaal en eet ze weer als een bouwvakker!

Heeft iemand ook zulke ervaringen? En kan een konijn zich overeten?

Geplaatst:

Ik weet niet of ze zich kunnen overeten

Maar heb het zelf al wel een paar keer meegmaakt

Ik heb het idee dat het van groente komt

Die geef ik nu even niet

Ik dit topic wel volgen

Geplaatst: (aangepast)

Waarom denk je dat dit gedrag met overeten te maken heeft? Ze eten veel (hooi), ok, maar dat doen ze, begrijp ik, altijd en ze heeft het slechts twee keer gehad.

Ik denk zelf dat dit niks te maken heeft met veel eten, maar dat ze zich gewoon - om wat voor reden dan ook - even niet lekker voelt. Wij hebben wel eens buikpijn ofzo, waarom zou een konijn dan niet ook 'gewoon' even beroerd kunnen zijn. Het grote verschil is dat wij de volgende ochtend weer vrolijk opstaan en dat een konijn die een nacht niet gegeten heeft al risico's loopt op veel ernstigere dingen dan 'even niet lekker zijn', nl. stasis ofwel trage/stilliggende darmen. Het hoeft niet, maar het kan heel makkelijk de verkeerde kant op doorslaan.

Tenminste, da's mijn idee er over. Ik heb het hier zelf nu een enkele keer gezien bij één van mijn konijnen en ik wacht dan niet te lang af, ze krijgen dan vaak wel wat pijnstilling. De dag daarna gaat het weer goed - of het toeval is of door de pijnstilling komt weet ik dan natuurlijk niet maar ik vind het wel eng, een konijn dat niks wil eten.

aangepast door Dollie
Geplaatst:

Als ik savonds ze in het hok doe en mijn voedster wil der snoepje niet dan weet ik hoelaat het is

Komt denk ik door de groenten

Maar omdat ze die dag alles normaal gegeten heeft vindt ik het iets minder eng :bounce::bounce::bounce:

Ze moeten dan toch weer binnen 12 uur gaan eten heb ik geleerd

Maar ben blij als het weer morgen is en ze valt weer aan op de biks :mdr::mdr:

• 2 weken later...
Geplaatst:

Gelukkig komt het maar zelden voor, maar ik blijf het gek vinden dat zo'n oersterk groot konijn (Duitse hangoor voedster) ineens een dag niet meer eet... Maar zoals ik al zei: de dag erna is alle weer toppie! :)

Aan het hooi zal het inderdaad wel niet liggen.

Geplaatst: (aangepast)

Heb hier ook 2 konijnen die van eten houden! een dwerg en een thrianta. Allebij voedsters.

Heb nu geen problemen meer met ze, maar de dwerg(die kan vreten als een vlaamse reus!:wink2:), heeft weleens te veel gegeten, ze zat met haar vriendje samen en ze hadden allebij een wortel, haar vriendje is niet zo'n vreterd, dus die liet een gedeelte liggen, maar dat vrat de dwerg dus óók nog op! Ja, volgende dag dus buikpijn! Nou is deze dwerg een gebitspatiënt en ze had daardoor al eens verstopping gehad. Had nog medicijnen, dus heb wat gegeven, de boel kwam al snel weer op gang! verbazingwekkend hoeveel mest eruit zo'n klein konijntje kan komen :shocked:

Deze dwerg zit overdag bij haar vriendje, maar snachts in haar eigen hok, dit vanwege haar gebitsprobleem, alleen dan kan ik haar voeding in de gaten houden, elke ochtend zie ik of het bakje met brokjes leeg is, zo niet, dan speelt haar gebit weer op(haken op kiezen). Ik zorg er nu voor dat de resten "extra's" van haar vriendje weg zijn als ze bij hem in het hok gaat. Dit werkt perfect, zodra ze s'avonds weer in haar eigen hok zit, krijgt meneer het restje wat weg is gehaald, zo komt hij ook toe aan eten.

aangepast door Dahlia
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .