Ga naar inhoud

Harde borrelende geluidjes in buik, gas?


Ellebel

Aanbevolen berichten

Ik heb dat ik alleen pijnstilling in huis en dingen voor verstopping: ciseral, metocloral en carprofen.

Ik ga zeker naar de dierenarts toe, maar wil het voor nu nog even afwachten (paar uurtjes max). Het konijn knarst nog niet en heeft vanmorgen nog gegeten. Hij heeft vaker last van zijn darmen (verstopping altijd) en ben er erg alert op. Gas heeft hij nog nooit gehad. Hij heeft gisteren en vandaag ook niets anders gegeten dan normaal, dus waar dit nu weer vandaan komt?

Is er iets dat ik kan doen of geven op dit moment? Ben al hooithee aan het maken voor hem. Buikmassage misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Ellebel,

Waar woon je? Ik heb infacol in huis en anders is er misschien wel een apotheek die open is op zondag (de meeste grotere ziekenhuizen hebben een apotheek die open is) en misschien iemand met een baby in huis die je kent?

Buikmassage is m.i. altijd oke.

Heb je al temperatuur opgenomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, soms is het een raadsel hoe ze eraan komen. Maar tis altijd beter dat ze er weer vanaf komen. Als je konijn het toestaat kan je zachtjes buikmassage geven. Doe wel voorzichtig want het is vrij kwetsbaar daar binnenin. Naar mijn idee kan je ook wel pijnstilling geven. Maar dit is mijn gedachte hoor!! Misschien dat iemand hier een andere mening over heeft, ik ben dan ook geen arts.

Maar dit kan eventueel wel wat pijn verlichten en misschien ontspant je konijn dan een beetje.

Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon Zuid Limburg, dus dat is niet bepaald om de hoek.

Ik heb zojuist zachtjes zijn buikje gemasseerd, dat stond ie wel toe en breef rustig zitten. Voelde gasbelletjes. Kan dit vanzelf overgaan? Of zal ik maar naar de dierenarts gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijn heeft daar soms ook wel last van. Dat houdt dan uur tot 3 uur max aan.

Als hij stopt met eten etc, lijkt me dat je naar de DA moet.

Ik zou even het gedrag van je nijn afwachten. Misschien was het water (bij water drinken hebben ze dat soms ook!).

Nooit zomaar medicatie geven zonder doktersrecept of advies. Straks is het niets en zit je je nijn vol te pompen met medicatie!

Ik zou even afwachten.....

Vrijdagochtend kwam mijn nijn niet voor het eten en ging stil in hokje zitten: kijk, dan wacht ik geen seconde en ga naar DA!

Maar in deze situatie zou ik niet overhaast reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja goed, wat os overhaast he? Ik heb al een paar keer bij de dierenarts gezeten en toen was het niet ernstig. Hij eet nu in ieder geval niet en ligt bij voorkeur op zijn zij, duidelijk gas lijkt me.

Ik heb hem zojuist iig pijnstilling gegeven (carprofen), dat zal geen kwaad kunnen. Ik ga de dierenarts toch even bellen en overleggen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Medicatie geven zonder overleg... Sorry, dat vind ik zo niet-kunnen.

Ik geef mijn oma toch ook geen morfine omdat ze pijn heeft en ga daarna overleggen met een arts... Tja, had ik nog in huis van mijn paard... :P (Bij wijze van eh: voorbeeld over de top!)..

Ik ben gewoon beetje tegen zelfdokteren...

aangepast door Fleurtje1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was tegen zelfdokteren en rende met mijn dieren voor elk wissewasje naar de dierenarts.

Totdat het mij opviel dat er best vaak een verkeerde diagnose werd gesteld. Door ervaring wordt je ook wel wijzer.

Zelf heb ik een forum over een ziekte die bij zowel mensen als paarden en honden voorkomt en het verbaasd mij hoe weinig sommige dierenartsen weten van deze ziekte terwijl het toch best wel voorkomt. Ze laten mensen soms maar aansukkelen (is mij ook 2 x overkomen met 2 hondjes met deze ziekte). Gelukkig word je ook wijzer door ervaringen te delen op een forum.

Dit heeft mij de laatste jaren enorm geholpen.

Goed, je kunt niet alles zelf oplossen maar je kunt in sommige gevallen wel eerste hulp bieden natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn weer terug! Hij heeft inderdaad gas, maar was gelukkig nog niet veel. Een beetje gas in zijn maagje. Het was goed dat ik hem al carporofen heb gegeven. Verder heeft hij zojuist op advies van de dierenarts ciseral gehad om de maag te legen en zo hopelijk ook het gas via de darmen naar buiten te leiden. De dierenarts verwacht dat hij snel weer opknapt omdat ik er snel bij was.

Als hij vanavond nog niet eet moet ik beginnen met dwangvoeren, 3 ml iedere twee uur (hij weegt nog geen kilo vandaar de kleine hoeveelheid).

Ik heb het alleen niet meer over masseren gehad, misschien vanavond nog even een massage geven. Ik laat hem nu maar even een tijdje met rust. Hij zit nu zielig in een hoekje, maar is wel lekker alert. Hij hoort en ziet alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn weer terug! Hij heeft inderdaad gas, maar was gelukkig nog niet veel. Een beetje gas in zijn maagje. Het was goed dat ik hem al carporofen heb gegeven. Verder heeft hij zojuist op advies van de dierenarts ciseral gehad om de maag te legen en zo hopelijk ook het gas via de darmen naar buiten te leiden. De dierenarts verwacht dat hij snel weer opknapt omdat ik er snel bij was.

Als hij vanavond nog niet eet moet ik beginnen met dwangvoeren, 3 ml iedere twee uur (hij weegt nog geen kilo vandaar de kleine hoeveelheid).

Ik heb het alleen niet meer over masseren gehad, misschien vanavond nog even een massage geven. Ik laat hem nu maar even een tijdje met rust. Hij zit nu zielig in een hoekje, maar is wel lekker alert. Hij hoort en ziet alles.

Ik ben ook weer terug, heb ook Cisaral meegekregen. Wat voor dwangvoer heb jij meegekregen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Critical Care van SS. Heb het denk ik niet nodig, want hij zit alweer lekker zijn andijvie te eten en heeft net eerst hele kleine keutels gelegd en meteen daarna een aantal normale! Het lijkt weer voorbij, maar ga hem vanavond voor het slapen wel nog een keer Cisaral geven om een eventuele terugval te voorkomen.

Wat had jouw konijn? Ook gas of verstopping?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat betreft het zelf-dokteren.. Ik geef mijn konijn soms al Cisaral of Carprofen. Mijn konijn is een teddy en heeft regelmatig last van verstoppingen. Ik ben er altijd snel bij en vaak krijg ik hem met een beetje cisaral, natte groente en hooithee zelf weer er bovenop. Bij enige twijfel ga ik meteen naar de dierenarts, zoals vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Critical Care van SS. Heb het denk ik niet nodig, want hij zit alweer lekker zijn andijvie te eten en heeft net eerst hele kleine keutels gelegd en meteen daarna een aantal normale! Het lijkt weer voorbij, maar ga hem vanavond voor het slapen wel nog een keer Cisaral geven om een eventuele terugval te voorkomen.

Wat had jouw konijn? Ook gas of verstopping?

Dat is heel goed nieuws! Ben erg blij dat het zo goed is afgelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .