Veertje87 Geplaatst: 12 juli 2011 Geplaatst: 12 juli 2011 Hallo mensen van het goede leven! Ik had even een paar vraagjes die ik wel graag zou willen weten* Hoe vaak knippen jullie de nagels van het konijn?* Konijn wassen?* Welke borstel en hoe vaak borstelen?Een konijn van mij (Pluisje) heeft aan haar poten 1 klit zitten en aan de onderkant is het een beetje geel en vies... Kan ik haar wassen?? zo ja hoe kan ik dit het beste doen?? Welke zeep/shampoo?? (Voor de rest heeft ze een glanzende vacht )Ik heb wel eens gezien dat iemand een konijn doet wassen maar ik heb dit zelf nog nooit gedaan vandaar..Verder wil ik graag weten wat voor soort borstel ik het beste kan kopen voor ze te borstelen? Vooral ze nu in de rui zijn. Ze hebben alle drie gewoon normale haren voor een konijn.Bedankt alvast mensen p.s. sorry als ik deze vragen in verkeerde groep heb neergezet.
Dollie Geplaatst: 12 juli 2011 Geplaatst: 12 juli 2011 Nagels knip ik wanneer het nodig is. Bij mijn buitenkonijnen is dit nooit, bij de binnenkonijnen maar heel af en toe. Ze zijn te lang als ze voorbij de haargrens groeien. Konijnen wassen doe ik in principe ook nooit, alleen wanneer daar een medische reden voor is. Toevallig is dat bij één van mijn konijnen dan wel weer het geval, dus die is net ook in bad geweest.. Maar die klit zou ik gewoon wegknippen en ik zou haar alleen wassen als ze echt vies is. Een gelige maar droge vacht is niet erg. Wanneer de vacht wel nat is, zou ik haar wel in bad doen maar ze mag pas weer naar buiten als haar vacht helemaal droog is. Een natte vacht is net zo gevaarlijk als een vieze vacht, als het gaat om myiasis. Belangrijker is uit zoeken waarom ze geel en vies is vanonderen.. Dat hoort namelijk niet zo.. Kan een medische oorzaak hebben, of je moet het hok vaker schoonmaken misschien.. Borstelen/kammen doe ik alleen als ze in de rui zijn. Ik heb hier een ruikam voor honden en ik gebruik verder een borstel van die 'zachte' haren.
jack en olivia Geplaatst: 12 juli 2011 Geplaatst: 12 juli 2011 idd nagels zoals hierboven gezegd word gewoon in de gaten houden en knippen als ze te lang worden!! wassen van een konijn is niet aan te raden vanwege de gevoelige huid, het enige wanneer dut nofdig is bij bijv een vieze kont of heel vieze vacht!! konijnen zijn schone dieren en wassen zichzelf goed!! als borstel heb ik eindelijk een goede gevonden de furminator!! is wel duur maar gaat je leven lang mee!1ik had zo een borstel met tandjes van ijzer en die waren zo krom, zachte borstel komt niet in de ondervacht, die borstel die ik heb is egt een aanrader!!
Joseeke Geplaatst: 13 juli 2011 Geplaatst: 13 juli 2011 De nagels van mijn buitenkonijnen knip ik nooit, omdat deze vanzelf afslijten.Bij mijn binnenkonijn knip ik ze bij wanneer dit nodig is. Mijn konijnen was ik nooit, omdat een gezond konijn zichzelf heel goed bijhoudt.Konijnen zijn heel schoon op zichzelf, waardoor wassen niet nodig is.Als een konijn om medische redenen toch gewassen moet worden kun je het beste Biotex Groen gebruiken, is mijn ervaring. Voor te borstelen kun je het beste een borstel pakken met natuurlijk haar.Bij de Hema hebben ze een hele goedkope & fijne.Konijnen moet je niet kammen, omdat anders de ondervacht teveel loslaat, wat niet de bedoeling is. Het beste is idd even nagaan waar de lege vlekken vandaan komen.Dit doet me namelijk denken aan urine.
Aanbevolen berichten