Ga naar inhoud

Vlaamsr Reus...


juudjuhlove

Aanbevolen berichten

Mn vlaamse reus heeft sinds een poosje een soort rochel.

Als ik in het hok ga zitten, dan ligt ze gewoon, niets aan de hand

en ineens rochelt ze een paar keer en dan is er weer niets aan de hand.

Ik heb het nog niet vaak gehoord, maar af en toe doet ze dat dus.

Kan het zijn dat ze dit gewoon expres doet, omdat ze het een grappig gevoel vindt?

Het is namelijk echt een dwaas!

Ze lijkt het niet benauwd te hebben en doet voor de rest net als altijd.

Valt aan op haar voer en drinkt gewoon enzo.

Nu is het met haar niet heel makkelijk om naar de dierenarts te gaan, laat staan om medicijnen toe te dienen.

Ik weet namelijk niet hoe ik haar ooit mee moet nemen.

En als ik haar medicijnen toe moet dienen, hoe ik dat ooit moet doen.

Ze is namelijk niet de makkelijkste.

Iemand tips of enig idee wat het kan zijn??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, ik zou hier toch echt even mee langs de dierenarts gaan.. Het moet toch niet onmogelijk zijn om haar in een vervoersmand te krijgen? Daarna zal ze jou wellicht even niet heel lief meer vinden, maar ja. Naar de dierenarts gaan hoort er wel bij soms.. Wat betreft het geven van medicatie, veel dingen kunnen ook per injectie gegeven worden en da's al stukken minder lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is trouwens ook niet echt rochelen,

het is een geluid dat ergens tussen brommen en rochelen hangt.

Het klinkt meer als brommen.

Ik heb het nog nooit gehoord bij een ander konijn, het klinkt heel vreemd en ze doet het maar heel af en toe,

juist daarom vind ik het zo vreemd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geluid maakt ze in ieder geval niet vanuit gedrag. Dat doen konijnen namelijk meestal niet, dat is meer iets voor honden.

Dus dat ze het doet om aandacht te krijgen, bedoel ik. Wel gek, gerochel, er zou iets in haar keel vast kunnen zitten,

bijvoorbeeld een takje of stukje hooi, wat irriteert maar haar voedsel niet tegenhoudt. Het klinkt niet als snot want dan

hebben ze meer klachten. En dan rochelen ze niet eigenlijk, tenzij ze helemaal vol zitten.

Wat je zou kunnen doen, is haar druppels geven die je kunt kopen in de DA drogist: Rescue Remedy, van Bach. Die los

je op in wat water, of je druppelt het op wat andijvie of iets dergelijks. Dat werkt namelijk rustgevend voor konijnen en

andere zoogdieren (ook mensen). Het zorgt ervoor dat ze wat minder bang zijn, ik heb er goeie ervaringen mee.

Ik heb zelf ook lastige konijnen als het om optillen gaat en medicijnen toedienen. Ik laat ze meestal met rust namelijk.

Wat ik doe met medicijnen toedienen, is het op een flinke dot verse kruiden geven, die eten ze namelijk meteen op.

Bij mij is tijm favoriet. Er is op deze site ook een filmpje gemaakt door iemand, die een prima techniek van toedienen

had, maar ik weet niet meer hoe het topic heette. Je moet dan achter ze staan, terwijl ze op een tafel zitten waar ze

niet af kunnen. Dan hou je het hoofdje een beetje achterover omhoog en dan kun je het makkelijker toedienen. Maar

ik leg het niet zo goed uit. Misschien beter eerst naar de dierenarts want misschien hoeft ze wel helemaal geen

medicijnen. De dierenarts heeft gereedschap om in de bek te kijken van een konijn, dat kun je niet zelf doen.

Nou succes, hoop dat ze weer beter wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet het probleem dat ik het eventueel niet in haar bek zou krijgen (mm of wel)

Ik weet wel hoe ik het erin moet krijgen,

maar ze laat dat echt niet toe, ik heb het al eens eerder moeten doen (5x naar DA in de eerste 3 maanden dat ik haar had)

Maar toen was ze nog klein en toen was het al een ramp.

Inmiddels is ze volwassen ennuh, lukt het gewoon niet meer.

Ik wacht even af wat de dierenarts zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm, was haar net even aan het plukken.

Ze komt namelijk zelf niet goed door haar vacht heen en dit gaat het snelst.

En dat levert nogal wat stress op, want dat wil ze dus echt niet. Dat je haar vastpakt en zomaar aan dr zit.

Maar nu maakte ze dat geluid niet.

Wel hoorde je dr ademhalen, maar dat kwam van de stres.

Mn vriend en ik denken allebei dat ze het geluid expres maakt en dat ze daarmee iets bedoeld (naar ons toe)

Ik twijfel nog steeds of ik morgen moet gaan, omdat het zo enorm veel stres oplevert voor haar.

En het totaal niet duidelijk is wat er aan de hand is.

En wij allebei vermoeden dat het toch iets met gedrag te maken heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit een keer een konijn gehad die bromde.

Dat heeft ze ook al een paar keer gedaan.

Maar dat is het niet.

Het klinkt tussen brommen en rochelen is.

Daarom twijfelen we.

Als het echt rochelen was geweest, waren we er zeker heen gegaan.

En begrijp me goed, het is niet dat ik niet wil vanwege de kosten.

Maar omdat het zoveel stres voor haar oplevert!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb besloten om nog niet met haar naar de dierenarts te gaan.

Waarom?

Het levert voor haar zo ontzettend veel stress op (en ook voor haar vriendinnetje)

En het is ook niet duidelijk, het is een vage klacht, die maar heel soms voor komt.

Zodra het erger wordt, ga ik er zeker wel heen.

Maar zolang het zo blijft, laat ik het zo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, klinkt het niet als geknor, want dat kunnen ze wel. Dan blazen ze hard lucht door hun neusje. Konijnen hebben namelijk geen

stembanden.

Hoe gillen ze dan? Want dat kunnen ze wel? (bedoel dit niet boos hoor, maar vraag het me oprecht af ;) )

@juudjuhlove: ik heb hier een konijn die ook een soort rochelend geluid maakt. Hij heeft snot gehad, en dit is nog een nasleep ervan. Er zit precies in z'n neus nog wat "snot" en dat hoor je soms "rommelen/rochelen" En soms niest ie zich suf, hij is dan net een trompet. Ik heb neusdruppels voor hem gekregen. (antibioticakuur heeft ie al gehad). Z'n longen zijn wel mooi schoon en klinken goed.

Een enkele keer zie ik snot uit z'n neus komen maar verder is hij nog gewoon levendig en eet en drinkt ook gewoon.

Ik weet niet of je er misschien wat in herkend?

Ik hoop voor je dat het haar "eigen" geluid is, dat ze het zelf expres doet en niet dat ze zoiets heeft als mijn konijn. Want ik moet hem 2 keer per dag druppels in z'n neus doen, hij vind het niet leuk maar laat het redelijk toe. Maar als je konijn er zo'n stress van krijgt zal het nog een hele kluif worden.

Succes ermee in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn kan echt gillen hoor.

Ik heb er hier 1 gehad die dat ook deed.

Nee, zo klinkt het niet.

Ik denk dat dit een versie van brommen is.

Als er iets vast zat of wat, dan zou ik het veel vaker horen.

Ze moet soms wel niezen, maar niet overdreven veel.

(Alhoewel, andere konijn hoor ik nooit niezen)

Ik hoop dat het zo blijft.

De stres die het voor haar oplevert, is zo enorm, dat ik bang ben dat ze daar eerder wat van krijgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze kunnen gillen, maar eigenlijk is dat meer een soort fluitgeluid. Dat komt omdat als ze in doodsnood zijn, ze heel hard

uitblazen, en door de paniek wordt het strootehoofd afgeklemd en dan hoor je een hele hoge toon. Maar ze hebben echt geen

stembanden. Dat weet ik door dat vreselijke boek van een amerikaanse vrouw met meervoudig persoonlijkheidssyndroom, die

in haar jeugd had meegemaakt dat haar stiefvader konijnen levend vilde. Daarbij maakte ze dat geluid, dat gillen. Ik weet niet

meer hoe dat boek heette, maar het was zoiets van de gil van de konijnen ofzo? Ik heb een konijn dat bij het minste of geringste

dat geluid laat horen, alsof ze in doodsnood is! Daarom heb ik haar Babe genoemd, naar dat varkentje uit de film, want ze is net

een speenvarken. Verder is ze wel normaal hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ('ietwat mollige') kat heeft soms wat moeite met ademen, toen zij zwaarder was was dit ook erger. Ze heeft het nog wel hoor, maar ze is ook nog steeds niet de lichtste. Het zou op zich kunnen dus. Maar dat klinkt ook echt als benauwd zijn, niet als rochelen ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb met hetzelfde gezeten. Bunnie mijn konijn deed dat ook en als je dan gericht ging luisteren hoorde je opeens het geluid niet meer.

Ik dacht op dat moment ook dat het misschien gewoon een geluidje was dat ie maakte misschien mbt het eten of iets dergelijks.......helaas bleek er achteraf meer aan de hand te zijn. Toen het opeens erger werd en ik het niet vertrouwde ( gebeurt me nu dus niet meer) heb ik hem opgepakt en schrok toen behoorlijk. Hij was flink afgevallen, en omdat de konijntjes bij mij alleen in noodgeval worden opgepakt was me dat nooit opgevallen omdat hij er goed en stevig uitzag.........meteen dierenarts gebeld en toen bleek dat hij een fikse longontsteking had, spuit gekregen en moesten beginnen met dwangvoer. Nou mijn lieve bunnie heeft het niet gered, binnen een half uur zag ik al dat hij dit niet zou overwinnen, en heb dus ook afscheid van hem moeten nemen na een zwaar half uur voor hem.

Als jouw konijn rochelt laat hem alsjeblieft gewoon bij de da even controleren want ik was te laat omdat ik dacht dat het niks was omdat ik het zo nu en dan hoorde , wil jou dat besparen als het kan :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@miriam:

Ik heb pas een cavia met longontsteking gehad, dus ik weet hoe dat klinkt

En dat is dit absoluut niet!

Ze is verder ook heel alert en eet en drinkt goed.

En ze is stevig!

En als ze longontsteking had gehad, dan had ik het zeker moeten merken, want ze doet het namelijk al een week of 3.

En longontsteking gaat meestal behoorlijk snel.

Maar het wordt niet erger ofzo.

En toen ze vanmiddag gerent had en uit lag te hijgen, hoorde je het ook niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, maar bij bunnie was dat geluid er ook de ene keer wel en de andere keer hoorde je weer een tijd niks.

Bij mij merkte ik ook niks qua eten of drinken of gedrag totdat het te laat was, daarom schrok ik een beetje van je verhaal. Ben er denk ik een beetje paranoide van geworden want neem het me zelf nog steeds een beetje kwalijk dat ik niet eerder iets gemerkt had aan bunnie.

Dan hoop ik inderdaad dat er niks aan de hand is.

Wilde je ook niet laten schrikken hoor, maar zag mijn eigen situatie weer helemaal voor me :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .