rabbitmams_miriam Geplaatst: 9 juli 2011 Geplaatst: 9 juli 2011 Een simpele vraag misschien maar wat drinkt een konijn normaal gesproken?Merk hier namelijk dat het ene koppel een stuk meer drinkt per dag dan het andere koppel.Wat is normaal en wat is een reden tot onderzoek want als ik op internet lees, kan dat nog wel eens een aanwijzing zijn op het aanwezig zijn van een ziekte.Urine zelf is normaal van kleur, plassen ook meer dan het andere koppel, wat misschien ook weer logisch is omdat ze meer drinken.Het koppel wat meer drinkt, moet wel even erbij verteld worden, die krijgen alleen hooi, het andere koppel krijgt ook een flinke portie groenvoer.
Niek Geplaatst: 9 juli 2011 Geplaatst: 9 juli 2011 Konijnen die veel groenvoer eten zullen minder drinken, omdat ze vocht binnen krijgen via het groenvoer. Dus het is heel normaal dat je ene koppel minder drinkt als het andere.
rabbitmams_miriam Geplaatst: 9 juli 2011 Auteur Geplaatst: 9 juli 2011 ja maar wat is een normale hoeveelheid en wat is niet normaal. Heb er totaal geen idee over omdat mijn nijntjes normaal allemaal goed groenvoer aten en dus gelijkmatig dronken. Heb nu zo`n literfles geloof ik erin hangen maar die is aan het eind van de dag leeg bij het hooi-etende koppel. Kan ik dat als normaal beschouwen of....?
JoBoris76 Geplaatst: 9 juli 2011 Geplaatst: 9 juli 2011 Ik geloof dat het 50-100 ml per kg lichaamsgewicht moet zijn maar bij mijn Binky ligt het ook aan het hooi. Als ik grof hooi heb drinkt hij ook meer dan met fijn hooi. Volgens mij drinken konijnen die alleen hooi krijgen inderdaad meer.
Umbrae_ Geplaatst: 9 juli 2011 Geplaatst: 9 juli 2011 Hier zie je wel dat de 2 dames behoorlijk wat drinken, maar zeker geen liter per dag! Ik geloof dat het idd zo'n 100 ml per konijn is en ze wegen 1,5 kg ongeveer. Bij Bas is het heel wat minder, maar die eet veel groenten. Hij krijgt wel een bakje drinken, want uit een fles wil hij niet drinken.
rabbitmams_miriam Geplaatst: 9 juli 2011 Auteur Geplaatst: 9 juli 2011 nou dan drinken die van mij dus in verhouding best wel veel.Hebben ze altijd al gedaan in vergelijking met de anderen. Bel maandag de da toch maar eens , en een extra apk voor mijn nijntje is nooit weg , beter onnodig dan dat er inderdaad wat sluimert wat ik nu nog niks van merk behalve het drinken.Thanx voor de reacties
Jorieke Geplaatst: 9 juli 2011 Geplaatst: 9 juli 2011 Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al: in groenvoer zit vocht, waardoor ze wellicht minder uit het drinkflesje drinken.Ze krijgen d.m.v. groenvoer dus ook vocht binnen.Hier gaan flesjes water zo 4 dagen mee, als ik ze niet zou verversen. Die van mij krijgen echter 80 verschillende soort groenvoer (bij wijze van spreken) en dat ook nog eens 2x per dag. Dus het is niet zo gek dat ze dan minder water drinken.
rabbitmams_miriam Geplaatst: 10 juli 2011 Auteur Geplaatst: 10 juli 2011 ja dat is ook best normaal dat ze dan minder water drinken met groenvoer, en in het hok kan het ook best wel warm worden ( hebben altijd een koele plek om te liggen hoor :yes:) dus dan is het ook normaal dat ze meer drinken. Maar vroeg het me toch af want smorgens krijgen ze zo`n fles en voor de nacht weer zo`n fles. Ik wil niet dat ik denk oh dat is normaal terwijl er tochmisschien iets sluimert.Bunnie mijn konijntje wat in febr overleden is, daar had ik het te laat in de gaten dat er wat mis was , terwijl ik de nijntjes toch goed in de gaten houd. Helaas was het voor hem daardoor te laat dus ben een beetje voorzichtig geworden om te denken dat het normaal is, vandara mijn vraag hier :mdr:
Tigger Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Mijn konijn drinkt zo goed als niets. Maar hij krijgt enorm veel groenvoer waar vocht in zit: komkommer, sla, witloof... Mijn vriend schoot gisteren nog in een paniekbui: "Heb je die flesjes vandaag al vervangen?" - "Neen, nog niet" - "Er is nog niets uit" - "Klopt" - "Ze werken toch nog?" - "Ja, ik controleer ze alle dagen" (ons konijn dronk in het begin aardig wat, maarja, hij was hier net en kreeg amper groenvoer. op een dag werkte de fles niet meer (bolletje liet geen water meer door), dus toen kon hij enkel drinken als iemand van ons op het flesje duwde waardoor er water loskwam - spoed naar de dierenwinkel om 2 flesjes!) Ons nijn krijgt 's avonds een diep soepbord boordenvol met groentjes. S morgens krijgt hij een ontbijtkommetje met groentjes. Die zijn alle dagen mooi op. Hij laat geen BDK liggen. Hij eet daar bovenop nog mooi zijn hooi en hij eet afgewogen korreltjes (ongeveer 22 gram per dag). Ik denk dus wel dat het normaal is, wanneer je een konijn meer groentjes geeft, hij ook minder gaat drinken?
Elvje Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Mijn konijn is van de ene op de andere dag ook gestopt met drinken, hij had ook een flesje.Hij had niet ineens meer groente gekregen en ondanks dat ze hier ook een berg aan groente krijgen, drinken ze wel.Ik heb op advies van BB'ers toch een bakje neergezet en ja hoor.. meneer drinkt weer. Ik heb een paar weken een flesje en een bakje gehad, maar het flesje bleef onaangeroerd, maar dronk wel uit een bakje.Helemaal niets drinken, lijkt mij niet gezond. Misschien toch een bakje neerzetten?
rabbitmams_miriam Geplaatst: 10 juli 2011 Auteur Geplaatst: 10 juli 2011 bij mij hebben ze een grote fles ophangen , nu gekocht ivm het warmere weer en twee bakjes. Als de zon schijnt kan het toch wel warm worden in hun hok ( ze hebben wel altijd koele plek om te liggen gelukkig) dus er moet genoeg water ter beschikking staan dan he.Het ene stel wat alleen hooi eet drinkt uit fles en bakje en het andere stel ( binnenkort hopelijk weer een trio) vind de fles maar niks en drinkt alleen uit de bakjes. Hoezo eigenzinnige nijntjes :yes:
Aanbevolen berichten