Ga naar inhoud

Castratie Bas!


Umbrae_

Aanbevolen berichten

Maandagavond breng ik Bas weg naar de DA en op dinsdagochtend volgt zijn castratie! Spannend! Ik ga 'm niet graag achterlaten! Ik wilde wel even weten of ik alle nodige voorbereidingen getroffen heb:

Ik heb dwangvoeding (Olvarit wortelpap) in huis met spuitjes, er liggen alvast 2 Snuggle Safe's klaar en de kranten en doeken voor zijn hok zijn ook voorzien. Water krijgt 'ie in een bakje, dus drinken mag geen probleem zijn. Maandag ga ik om het groenvoer dat hij het lekkerst vindt zodat hij snel weer zin krijgt om te eten.

Is het met de huidige weerstoestand en de snuggle safe nodig om hem binnen te houden als hij al meteen goed gaat eten? Kan ik hem bv ook gewoon 's nachts binnen laten en overdag in zijn buitenhok?

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Bepaald gedrag? Na hoeveel dagen zou hij weer in zijn normale doen moeten zijn?

De DA zei me al dat hij best nog 5 (!!) weken apart zou moeten zitten, maar hier lees ik dat 2 à 3 weken voldoende moet zijn?

Nog tips van ervaringsdeskundigen? Alvast bedankt!:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Nicky ik zou even zelf je eigen topic openen is wel zo overzichtelijk.

Sterkte voor basje! mssn kun je critical care dwangvoer bestellen of krijgen zodat je dat kunt voeren, zitten veel vezels in is beter dan olvarit wortel, wat betreft olvarit wortel let op dat je niet die met aardappel hebt, die mogen konijntjes niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij waren dacht ik 65 euro kwijt.

Maar al die voorbereidingen, is dat echt nodig? Wij hebben ongeveer 3 maanden geleden Bink laten castreren en helemaal geen voorbereidingen getroffen. Bink at en dronk ook gewoon en dezelfde avond hupste hij alweer rond in de kamer! Overdag was hij nog een beetje loom maar daarna leek het wel of er niks was gebeurd.

Wel goed dat je er aan denkt, maar ga niet van het ergste uit!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij waren dacht ik 65 euro kwijt.

Maar al die voorbereidingen, is dat echt nodig? Wij hebben ongeveer 3 maanden geleden Bink laten castreren en helemaal geen voorbereidingen getroffen. Bink at en dronk ook gewoon en dezelfde avond hupste hij alweer rond in de kamer! Overdag was hij nog een beetje loom maar daarna leek het wel of er niks was gebeurd.

Wel goed dat je er aan denkt, maar ga niet van het ergste uit!!

Ik hoop dat het allemaal niet nodig zal blijken :) Bas is ook best wel een stoere vent die zich niet snel uit zijn lood laat slaan. Maar moest er toch iets misgaan, wil ik zeker zijn dat ik meteen klaar sta!

Het is de eerste keer dat ik een diertje laat castreren, dus vandaar mijn (over?)bezorgdheid ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Baldr (nu ex-ram dus) ging alles perfect na de operatie. Toen we hem ophaalden zat hij dr al wakker en alert bij. Heb toch voor de zekerheid caprofen meegevraagt, maar heb dit niet nodig gehad. Nu heb ik net Jopelien laten castreren (net weer opgehaald), en er zit wel een heel groot verschil tussen castratie van een ram en voedster. Je kunt altijd wat pijnstilling bij de hand hebben, maar als het een ram is zal het hopelijk wel wat meevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bas is weer thuis :)

Hij is nog wat loom, maar heeft wel al wat groenten en hooi gegeten!:bounce:

Heb even raad gevraagd aan de DA ivm snuggle safe en doeken in het hok, en ze zei dat het best is om alles zo gewoon mogelijk te laten verlopen.

Hij heeft ook een prik AB gekregen, zodat de wonde niet gaat infecteren.

Pluis (nijn van m'n zus) is trouwens meegegaan op consult en bleek een rammetje te zijn en kon meteen daar blijven om eveneens gecastreerd te worden. Hij stelt het ook goed :)

Ook de dames worden deze week nog behandeld! Hopelijk even succesvol als de rammen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Keutelen doet Bas ondertussen ook weer normaal :) Eerst waren het maar weinig en kleine keuteltjes, maar hij lijkt zich goed te voelen en hij heeft nu vrij goed van z'n groenten gegeten. Het is minder dan wat hij gewoonlijk eet, maar dat is wel normaal denk ik?

Ik heb trouwens voor twee konijnen 143,75 euro betaald. De castratie op zich was 67 euro per konijn en dan hebben ze zoals ik al zei nog een prik AB gekregen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd, ik hoop toch dat het allemaal nog gaat meevallen.

Ik was van plan om nog even af te wachten met de dames, maar de DA zei dat ik de ingreep toch best voor de koppeling van de 4 nijnen kan laten doen. Vandaar dus dat ik ook meteen een afspraak gemaakt heb, want ik hoop toch in augustus tot een succesvolle koppeling te komen! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb Yoshi deze ochtend laten castreren, is ook nog een beetje loom en heeft nog maar amper gegeten, maar hij krijgt straks zijn groenteschotel, hopelijk gaat het dan wat beter. bij kostte het maar €20, maar was niet bij een konijnkundige DA.

Hopelijk gaat voor je vrouwtjes ook goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .