stephanie1301 Geplaatst: 4 juli 2011 Delen Geplaatst: 4 juli 2011 Het volgende las ik op internet Mijn konijn verliest tijdens het lopen zijn evenwicht namelijk en dit stond er: De Latijnse naam voor deze ziekte is Torticollis, maar het wordt in de medische wereld ook wel "evenwichtsziekte" Torticollis veroorzaakt door Encefalitozoön cuniculi- Encefalitozoön cuniculi (E.cuniculi) is een protozo, ofwel een eencellig diertje. Het is een "obligaat parasitair protozoaal organisme", wat betekent dat het alleen in andere dieren kan leven; het kan niet leven of groeien buiten zijn gastheer, zoals bacteriën dat kunnen - E.cuniculi is niet gevoelig voor antibioticum, en moet bestreden worden met fenbendazol (verkrijgbaar onder de merknaam Panacur) of albendazol. Een breedspectrum antibioticum wordt daarbij meestal gegeven om bijkomende infecties te bestrijden.Torticollis veroorzaakt door E.cuniculi komt zeer vaak voor en we kunnen stellen dat deze parasiet de meeste keren de oorzaak is. De symptomen zijn precies hetzelfde als bij binnenoorontsteking (zie een eindje lager), veroorzaakt door een bacterie. Omdat onderzoek naar de oorzaak bacterie of E. cuniculi te lang duurt, en een snelle start van de behandeling beslist noodzakelijk is, spelen veel dierenartsen op safe en gaan direct over tot het gelijktijdig behandelen van èn een mogelijke bacterie èn mogelijk de parasiet E. cuniculi. Hiervoor wordt een breedspectrum antibioticum (meestal enrofloxacine) ingezet tegen een mogelijke bacterie, gecombineerd met fenbendazol tegen mogelijk E. cuniculi. Fenbendazol is de werkzame stof van Panacur en is veel gevallen in staat gebleken E. cuniculi te kunnen uitschakelen.Geen euthanasie!Nog steeds staan veel dierenartsen te snel klaar met een euthanasie spuit. Zeer veel konijnen genezen van E.cuniculi, al zien ze er een tijd meelijwekkend uit. Klik hier voor een fotoreportage van Ralph, een van de konijnen die de ziekte met succes overwonnen hebben. Doseringen-De dosering van Metacam-hond is oraal 0,065 ml. per kg. lichaamsgewicht elke 12 uur.LET OP! Van Metacam-kat geef je een konijn 3x de dosering van Metacam-hond, dus 0,195 ml., afgerond op 0,2 mlper kg.lich.gewicht. -De dosering van Cisaral drops is oraal 0,5 ml per kg. lichaamsgewicht elke 12 uur. -De dosering van Panacur is oraal 20 mg per kg. lichaamsgewicht elke 24 uur. (Wordt een kant en klare oplossing Panacur 2,5% gegeven, dan is de dosering 0,8 ml. per kg. lich.gew. elke 24 uur, afronden naar boven).- De dosering van Baytril is (oraal) 0,4 ml. per kg lichaamsgewicht elke 12 uur. ( Wordt gekozen voor Enrofloxoral drops dan is de dosering 0,5 ml/kg lichaamsgewicht elke 12 uur.) * Doel van de behandeling deze eerste drie dagen is het lichaam aan te zetten tot optimaal functioneren. Het doel van Metacam is de ontstekingsactiviteiten af te remmen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dollie Geplaatst: 4 juli 2011 Delen Geplaatst: 4 juli 2011 Wat voor Panacur heb jij en wat is de concentratie daarvan? Hoeveel mg werkzame stof bevat het? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JoBoris76 Geplaatst: 5 juli 2011 Delen Geplaatst: 5 juli 2011 Als je de 2.5% vloeibare variant hebt is het 0.8 ml per kg dus 1.6 ml dan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rowls Geplaatst: 5 juli 2011 Delen Geplaatst: 5 juli 2011 Erm, wat zegt je DA?Evenwichtverlies kan meer dan een oorzaak hebben EC is ÉÉN mogelijkheid, maar middenoorontsteking of andere zaken kunnen ook een rol spelen.Ik hoop dat je niet klakkeloos Panacur wilt gaan toedienen zonder vooraf advies te hebben ingewonnen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tumtum Geplaatst: 5 juli 2011 Delen Geplaatst: 5 juli 2011 Sluit me aan bij de bovenbuurvrouw. Panacur niet zomaar gebruiken. Je konijn kan resistent worden ervoor, dan werkt het niet meer als je konijn het echt nodig hebt: diagnose EC. Ga voor de zekerheid naar de dierenarts, alleen Panacur gebruiken bij EC lijkt mij niet de juiste behandeling. En helaas heeft mijn konijn ervaring :-( Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
stephanie1301 Geplaatst: 6 juli 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 juli 2011 Hallo Eventjes voor de duidelijkheid, mijn konijn Lizzy had waarschijnlijk de ec parasiet(VOLGENS DE DA), ik heb van alles geprobeerd, vit b, panacure en pijn stilling. Maar het lopen ging slechter. Het ging eigenlijk op en af. Het viel mij gewoon op dat ze geen evenwicht had. Ik dacht er zelfs aan om haar naar haar vriendje max te laten gaan. Max is in Maart overleden.Tot dat ik eergisteren nog maar een keer ging surfen op internet, nou ik denk toch zeker voor de 100 ste keer. Ik was zelfs al naar een andere dierenarts gegaan voor een second opinium. (konijnkundige) beter gezegd ik ben naar 3 dierenartsen gegaan.Maar goed ik kwam op een site van torticollis bij konijnen. Dat is een evenwicht ziekte. (deze wordt veroorzaakt door de ec parasiet)Gisteren heeft ze voor wel 62 euro medicijnen gekregen, ook met panacure. Het is het laatste wat wij gaan proberen. En ik ben blij dat we het gedaan hebben, er is eindelijk fatsoenlijke verbetering. Niet een beetje maar echt verbetering. Ik hoop dat het nu goed komt. Mevrouw is al oma. (7 jaar). Waarom heb ik zo lang gevochten met haar. Ze heeft veel levenslust, ze geniet er van als je haar aait of als ze buiten in het gras ligt, ze eet en drinkt. Ze reageerd, ze houd zich zelf zo goed als ze kan schoon. De dierenarts vond haar levendig en nieuwsgierig. zijn de volgende medicijnen zo duur?EnrofloxoralPanacureCisaral DropsNovacam groetjes Stephanie Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wupsie Geplaatst: 6 juli 2011 Delen Geplaatst: 6 juli 2011 nee die medicijnen vallen best mee maar tellen toch aardig op denk ik als je ze allemaal in 1 keer koopt. afhankelijk van welke variant je hebt is panacur best prijzig. maar heb je geen bonnetje gekregen dan?Verder wil ik je toch even verbeteren. Jouw konijn heeft geen torticollis. Torticollis betekend dat je konijn zijn hoofd scheef heeft staan. zo dus. Hierdoor hebben ze inderdaad geen evenwicht meer, maar evenwichts problemen op zich heet geen torticollis.en jouw "oma" kan nog best een jaartje of 3 -4 mee hoor ze is op leeftijd, maar nog niet bejaard. dus, zeker als je nu al verbetering ziet gaat dat vast goedkomen.Maar hoeveel panacur je meoten geven is neit te zeggen als wij de variant neit weten. Je hebt verschillende varianten. Pasta, pillen en vloeibaar. En dan heb je het van het merk panacur en je hebt fenbendrops. ("merkloos" en een stuk goedkoper:p) maar je ziet al verbetering, dan geef je toch al panacur? En de DA heeft toch ee ndosering voorgeschreven? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
stephanie1301 Geplaatst: 6 juli 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 juli 2011 Torticollis of Evenwichtsziekte De Latijnse naam voor deze ziekte is Torticollis, maar het wordt in de medische wereld ook wel "evenwichtsziekte" genoemd (zo stond het op internet) Mijn konijn heeft weinig grip op achterhand. Deze kanteld steeds naar een kant waardoor moeilijk kan lopen. (ik dacht evenwicht stoornis. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten