Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ze had dus last van diarree en toen ik ze wou wassen, vond ik maden.

Ze mag geen biks meer eten, hooi is voldoende en ik ga haar nu peterselie proberen geven, hopelijk lukt dat.

Ik moet 1x per dag metacam geven en 3x per dag de wond ontsmetten met isobetadine.

We hebben ook een afspraak gemaakt voor sterilisatie want de DA vertrouwde het niet helemaal. Ze is er ook van overtuigd dat Gerrit de operatie tegen dan aan kan, zeker omdat ze nu eigenlijk wat zwakker was en zo goed uit de operatie is gekomen.

Geplaatst:

gelukkig is het allemaal goed gegaan :yes:

maar wat ik nog neit helemaal snap: wat was nou de reden dat die echo gemaakt is voor die baarmoederproblemen?

Geplaatst:

wat een vervelende thuiskomst. Herken het verhaal ( gedeeltelijk dan). Nosy en joeri reageren ook altijd meteen op biks en ook op groenvoer dus die krijgen alleen hooi en af en toe een tarwe aren. Ik houd ze goed in de gaten en in deze tijd spray ik ze ook in voor het geval de vliegen wel hun weg vinden als ze vies zijn. Dan zijn ze in ieder geval beschermd zodat de maden niet uitkomen. handig om altijd in huis te hebben vooral als ze vaak vies zijn.

Hoop dat het allemaal mee valt en dat je je nijntje snel weer op mag halen bij de dierenarts .

Geplaatst: (aangepast)

Ze is inderdaad sterk :)

Er was niet echt een reden, het was meer omdat ze dan toch in slaap was dat ze dan meteen eens kon kijken.

Zo heb ik het toch begrepen..

Maar nieuw probleem: net met haar te ontsmetten zag ik dat haar hakje open was. Heel rood.

Nu lijkt het alsof ze haar pootjes ook geschoren hebben, zou het daar misschien aan kunnen liggen of is er meer aan de hand (sore hocks)?

Hoop van niet :s Misschien kan ik beter eens bellen naar de DA?

rabbitmams_miriam: Gerrit is alweer thuis van vanmorgen :) Wat vervelend he, dat ze niet tegen brokjes kunnen. Maar de DA zei dat ze gerust zonder kunnen, zolang ze maar veel hooi eten. Wat voor spray is dat dan als ik vragen mag?

aangepast door PYT
Geplaatst:

Dat zou sore hocks kunnen zijn

paxwax heb ik gelezen om erop te smeren

In een ander topic smeerde ze soducreme op urinebrandplekken misschien mag je het ook op de pootjes smeren

Geplaatst:

Ik had toch maar ff gebeld om het zeker te weten.

Ze hadden dat wondje dus ook al opgemerkt maar het is een wondje gecreëerd door die maden.

Ik moet dit ook ontsmetten met isobetadine. Ik vroeg of vaseline mocht, maar dit zou de wonde uitdrogen en dat mocht niet..

Ik weet niet of sudocreme of paw wax daar ook onder valt?

Geplaatst:

de spray heb ik gekocht via het bunnybin winkeltje. Normaal hebben ze ook rearguard maar die is maar tijdelijk te krijgen. Die spray kost je 10 euro en is voor 4 tot 5 nijntjes. Altijd handig om te hebben als ze vies zijn door plakpoep.

Geplaatst:
Ik had toch maar ff gebeld om het zeker te weten.

Ze hadden dat wondje dus ook al opgemerkt maar het is een wondje gecreëerd door die maden.

Ik moet dit ook ontsmetten met isobetadine. Ik vroeg of vaseline mocht, maar dit zou de wonde uitdrogen en dat mocht niet..

Ik weet niet of sudocreme of paw wax daar ook onder valt?

Ik smeer meestal Calendulan op de hakjes.

Geplaatst:

Dollie; de DA zei dat vaseline niet mocht omdat dat de wond zou uitdrogen, denk je dat calendulan dan wel oke is? Ik ken het namelijk niet echt en weet ook niet hoe dat op de huid werkt.

Geplaatst:

Ik weet het niet, naar mijn weten droogt vaseline juist niet uit, vaseline verzacht maar sluit ook geheel af, waardoor er geen lucht meer bij de wond komt en deze juist niet droog wordt, maar week. En je wil, zeker bij sore hocks, niet dat de huid week wordt. Dus ik snap de redenatie van de DA eerlijk gezegt niet helemaal, maar ik kan het ook verkeerd hebben natuurlijk.

Calendulan verzacht en mijn ervaring is dat het niet uitdroogt, de wond kan blijven ademen en zodoende gewoon mooi genezen, Calendulan helpt daarbij. Mijn ervaring ermee is goed. Maar ik weet niet hoe kapot het bij Gerrit is? Ik heb het enkel gebruikt bij beginnende sore hocks, waar de huid nog niet helemaal stuk was. Ik geloof ook niet dat pawwax in dat geval gebruikt mag wroden maar dat weet ik niet zeker.

Geplaatst:

De huid is niet stuk volgens mij, gewoon bloot en vrij rood. Ik had gisteren foto's gemaakt maar ik heb het kabeltje van de camera niet hier. Dadelijk helpt mijn broer even om een foto met zijn gsm te maken, hopelijk is het dan wat duidelijk.

Ik dacht ook dat vaseline gewoon verzachtend zou zijn, maar ze zei dat het niet mocht.

Misschien dat calendulan dan toch wel goed kan zijn, waar kun je die zalf kopen?

Petraatje; Ik had Gerrit van mijn vriend gekregen en omdat ze toen nog alleen kwam te zitten, heb ik er eigenlijk niet echt bij nagedacht wat het geslacht zou zijn. Gerrit vond ik gewoon bij haar uiterlijk passen haha :)

Geplaatst:

Hier zijn de foto's van het hakje. Het is ook maar aan één pootje, weet niet of dat bij Sore Hocks ook kan. Het is dus niet open, maar merk dat het wel al minder rood is dan gisteren. Wat denk je, calendulan zalf of gewoon ontsmetten?

29on1qx.jpg

34snwuc.jpg

25ge8eg.jpg

Geplaatst:

Wat een ellende allemaal! Hier nog zo'n konijn die niet te veel mag eten(vooral extra's zoals groenvoer & brood). Heb het nu goed in de hand.

Jij hebt het over diarree, maar is het geen plakkerige poep? Diarree is waterig en blijft wel aan de vacht plakken, maar het konijn heeft dan echt de hele achterkant onder de poep(ook poten). Plakpoep is dikker en blijft als 1 klont aan de kont hangen(ook donkerder van kleur).

Neem aan dat jouw konijn buiten zit? aangezien die maden? Zorg ervoor dat het hok in de zomer goed schoon blijft, verwijder de poep/plashoek meerdere keren per week zodat het het minst aantrekkelijk is voor vliegen(want daar komen de maden van!) en spray haar achterwerk in met Anti-Myasis van Beaphar(bij dierenwinkel verkrijgbaar). Ook horgaas voor de tralies spannen helpt tegen het binnendringen van vliegen(te koop bij o.a. blokker & xenos).

Je verteld ook dat ze wat langer haar heeft, knip dit bij haar kont weg, zo is er nog minder kans dat de mest blijft kleven. Makkelijkste is het afknippen als ze nat haar heeft, dus even met haar kontje in een bakje water laten hangen en licht afdrogen. Gebruik een schaartje met afgeronde punten(een kinderschaartje is ideaal, ff naar de speelgoedwinkel dus ;-) ).

Je verteld ook dat je elders studeerd en iemand anders voor je konijnen zorgt. Als ze dan teveel voer geven neem dan een klein bakje en vul die met de hoeveelheid brokjes die ze nodig hebben. Zet met een stift een streep in het bakje. Zo heb je een soort "maatbeker" en kan de ander goed zien hoeveel brokjes de konijnen mogen hebben.

Heel veel succes!!

Geplaatst:

Probeer het met calundulan

Wel even na vragen bij je da of het mag

Hier zijn de foto's van het hakje. Het is ook maar aan één pootje, weet niet of dat bij Sore Hocks ook kan. Het is dus niet open, maar merk dat het wel al minder rood is dan gisteren. Wat denk je, calendulan zalf of gewoon ontsmetten?

29on1qx.jpg

34snwuc.jpg

25ge8eg.jpg

Geplaatst:

Het was idd wel donker en haar kontje hing helemaal vol.

De konijnen zitten buiten ja, heb nu alles schoongemaakt met dettol, het hok ook geschrobt dus nu is het weer volledig proper. Het toiletje maak ik iedere dag schoon.

Normaal is het altijd wel proper maar omdat ik nu een dikke maand niet hier geweest ben was het wat vuiler. Ik begrijp dat ook wel, mijn ouders hebben niet veel tijd.

En anti-myasis mag geloof ik niet waar het konijn bij kan?

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ze geen vuil kontje meer krijgt en dat dat niet meer nodig gaat zijn. Dit zal ook niet meer gebeuren aangezien ik stop met biks. Ze is vanonder nu ook helemaal geschoren dus daar heeft ze voorlopig geen last meer van. Als ze dan geen diarree meer heeft, zijn de lange haren ook weer minder lastig voor haar.

Wel, normaal verzorgt mijn moeder de konijnen en ze neemt altijd mijn advies aan. Omdat Gerrit dus vaak last krijgt door die biks is mijn moeder daar dus mee gestopt. Maar mijn vader denkt dat mijn konijnen verhongeren als ze enkel hooi krijgen dus gaf hij een handvol biks! :s Dat was denk ik de druppel voor Gerrit..

Ik was er niet bij anders had ik het natuurlijk wel weggenomen. Ik hoop dat hij het nu ook inziet..

Geplaatst:

Het gaat goed met Gerrit gelukkig, alleen ze is zo boos op mij.

Ik weet dat ze het beu is maar het moet. Jammer genoeg vertrouwt ze mij nu niet meer zo :erf:

En ze is er nog niet van af. Ik moest tot en met vrijdag pijnstilling geven, maar ik zal de wond wel moeten blijven ontsmetten zeker? Hier hebben ze immers niets over gezegd..

Geplaatst:

Calendulan creme is van VSM. ik wet alleen niet of het op open wonden gesmerd mag worden.

dit is de omschrijving op de site van vsm:

Calendulan zalf

Door vallen, stoten, snijden, schaven en verbranden kan je huid beschadigen. Voor sneller herstel van je huid kun je Calendulan zalf gebruiken. Een zalf is gemaakt met een vette basis en met name geschikt voor een droge huid.

Toepassing

Calendulan zalf is een homeopathisch geneesmiddel, dat wordt toegepast bij lichte verwondingen zoals schaafwonden en snijwonden, huidirritatie en oppervlakkige brandwonden (met intacte huid).

Samenstelling

Per 100 g zalf: Calendula officinalis oertinctuur 10 g. Hulpstoffen: wolvet, water, cetostearylalcohol, vloeibare paraffine, polyceryldipolyhydroxystearaat en witte vaseline.

Dosering en gebruiksaanwijzing

Calendulan zalf is uitsluitend bestemd voor uitwendig gebruik. De zalf 2 tot 3 maal daags op de aangedane huid aanbrengen en licht inmasseren. Bij oppervlakkige brandwonden uitsluitend op een intacte huid aanbrengen. De ingesmeerde huid kan afgedekt worden, om vlekken in kleding te voorkomen.

Prijs

€4,95 (25 g) / €8,95 (75 g)

Als het wel kan kun je wellicht beter de creme gebruiken. De zalf is erg vet en dan heb je kans dat het net als vaseline toch wer afsluit.

Toen Max gebeten was in zijn geslacht heb ik honingzalf gekregen. Dit is anti bacterieel en vernsled de genezing.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .