Snuf <3 Geplaatst: 1 juli 2011 Geplaatst: 1 juli 2011 (aangepast) Hoi allemaal, Met mijn konijn Snuf gaat het weer is niet goed. Vroeger had hij al een bobbel op zijn wang. Die moet operatief verwijderd worden. Het was een heftige ingreep. Ook werden zijn tanden bijgeslepen. Het ging 2 jaar lang goed. Tot deze week ongeveer weer. Mijn vader had hem een blaadje bloemkool gegeven. Ik had vaak genoeg gezegt dat hij niks mag hebben, alleen zijn eigen speciale voer. Maar dat was mijn vader weer even vergeten. Snuf eet nu al 4 dagen bijna niet ( af en toe een beetje gras) en drinkt haast niet. Hij doet wel telkens zijn mondje open en speelt een beetje met zijn speeksel. Het is moeilijk uit te leggen, maar het is geen normaal gedrag. Toen ik in zijn bekkie wilde kijk zag ik achter zijn tanden wel iets zitten. Iemand enig idee wat het kan zijn? Zijn bobbel in zijn wang is niet teruggekomen/gegroeid!Ook heeft hij nog 2 kale plekken op zijn achterpoten. Iemand een idee wat dat kan zijn? Bedankt alvast 1 juli 2011 aangepast door Snuf <3
Suzan Geplaatst: 1 juli 2011 Geplaatst: 1 juli 2011 Ik kan zo niet zien wat het is, maar ik kan wel zeggen dat je zsm naar een dierenarts moet.En eerlijk gezegd vind ik dat als je konijn al 4 dagen niet (tot weinig) eet, dat je daar 4 dagen geleden al naartoe had moeten gaan.Mijn advies dus : Nu nog gaan
Beestenbende Geplaatst: 1 juli 2011 Geplaatst: 1 juli 2011 Die kale plekken op zijn achterpoten zouden beginnende sore hocks kunnen zijn. Loopt je konijn misschien veel op vloerbedekking?Wat betreft het niet eten en drinken, daar moet je echt even mee naar de dierenarts. Zolang niet eten en drinken is erg slecht voor je konijn. Toen mijn ene konijn op Pinksterzondag stopte met eten en drinken, ben ik meteen met spoed naar de dierenarts gegaan en daar bleek, dat ze een verstopping had. Als je te lang wacht, kunnen de darmen van je konijn stil komen te liggen en dat kan fataal zijn.
Snuf <3 Geplaatst: 2 juli 2011 Auteur Geplaatst: 2 juli 2011 Ik zag net dat hij toch wat gedronken had. Ik heb hem nu buiten op het gras/stenen gezet. Hij blijft levendig. Ook eet hij wat gras, dat heb ik gezien. Ik ga denk toch maar een afspraak maken bij de DA. Maar helaas ben ik morgen op kamp, dus ik kan zelf niet mee. Best wel balen en spannend. Ik houd jullie op de hoogte!
Snuf <3 Geplaatst: 2 juli 2011 Auteur Geplaatst: 2 juli 2011 Ik ben net even bij hem geweest. Hij ging gelijk weer voetballen met zijn bal. Toen pakte ik een paar bladeren van een paardenbloem (dus niet de paardenbloem, maar die groene bladeren die daaronder zitten) en blijkbaar vond hij ze heerlijk. Hij bleef maar eten. Dus gelukkig eet hij. Ik hoorde tijdens het eten wel dat zijn tanden over elkaar heen knarsten. Ik denk dus dat zijn tanden + kiezen weer te lang zijn geworden en dat ze geslepen moeten worden.
PaulaW Geplaatst: 2 juli 2011 Geplaatst: 2 juli 2011 ja ik denk ook dat hij last van kiezen of tanden heb.op een dag ontdekte ik ook dat mijn konijn zat te kwijlen.zijn na de da geweest en idd een haak op zijn kiesook hij at nog gewoon alles.een dag later is hij geholpen hieraan en was het kwijlen over.ik zou zeker even na laten kijken.succes
Snuf <3 Geplaatst: 2 juli 2011 Auteur Geplaatst: 2 juli 2011 Snuf blijft levendig. Toch maar een afspraak maken bij de DA voor alle zekerheid.
Zonnebloem Geplaatst: 2 juli 2011 Geplaatst: 2 juli 2011 Als je konijn niet genoeg eet, zou ik toch gaan denken aan dwangvoeren. Als het al vier dagen zo is. Je kunt ook biks wellen in warmwater en die als dwangvoer gebruiken. Want het kan even goed lijken te gaan maar het kan snel misgaan. Ik lees dat je morgen opkamp gaat, hoe lang ga je? Is het niet verstandiger om hem op te laten nemen bij de dierenarts? Ik wil geen pessimist zijn wantje vertelt dat hij nog levendig is en speelt. Dat is natuurlijk goed maar toch kunnen zijn reserves op aan het raken zijn. Maar belinderdaad de dierenarts voor advies want er zijn wel situaties waarbij je juist niet moet dwangvoeren. Ik zou het heel erg voor jevinden als je straks van kamp terug komt en het beestje is dood, je zou zeker niet de eerste zijn die dat meemaakt. Nou sterkte enevengoed veel plezier op kamp. Geniet maar want een konijn heeft meer aan een ontspannen baasje!
Beestenbende Geplaatst: 2 juli 2011 Geplaatst: 2 juli 2011 Helemaal eens met Dolly. Een konijn blijft heel lang levendig, zelfs al gaat het niet goed. Zoals ik eerder al schreef, ben ik op Pinksterzondag met spoed naar de dierenarts geweest. Lani at de ene maaltijd nog goed en de volgende maaltijd weigerde ze alles. Toen ik naderhand op internet info zocht over verstoppingen bleek Lani al dagen bezig te zijn geweest met het het ontwikkelen van die verstopping. Ik had namelijk een aantal dagen eerder wat afwijkende keutels gevonden, maar er verder niet over nagedacht. Waarschijnlijk voelde zij zich dus al een paar dagen minder goed, maar ze liet het pas merken toen het echt foute boel was. Ik vertel dit even om aan te geven, dat de levendigheid van een konijn dus niet altijd wat zegt. Een konijn zal zolang mogelijk doen alsof alles goed is tot hij/zij echt niet meer kan doen alsof. En dan is het dus echt enorm mis. Kijk dus niet naar de levendigheid van Snuf, maar naar hoeveel hij eet. Een konijn, dat niet meer eet, is ziek/heeft pijn. Als Snuf inderdaad last van haken heeft, is het logisch, dat hij wel paardebloembladeren wil eten, want die zijn zacht. Biks is hard en doet dus pijn met kauwen. Ik adviseer je dus echt om zo snel mogelijk een afspraak bij de dierenarts te maken, want als Snuf stopt met levendig zijn, heb je gewoon te lang gewacht en loopt hij nog meer kans op stilvallende darmen.Je had het in het beginstuk over die kale plekjes op zijn poten en naar aanleiding daarvan had ik gevraagd, of hij misschien op vloerbedekking leeft. Je hebt het er niet meer over gehad, maar ik ga er toch nog even iets over zeggen. Als Snuf inderdaad veel op vloerbedekking loopt, is de kans groot, dat hij die kale plekken daaraan overhoudt. Vloerbedekking is namelijk bijna altijd synthetisch en synthetische materialen kunnen bij veel contact met de achterpoten (brand)wonden veroorzaken. Die wonden beginnen dan met kale plekken en worden daarna rood en daarna komen er korsten. Sommige konijnen lopen deze wonden ook wel eens op door veel contact met tegels in de tuin.
Aanbevolen berichten