IvonneBayleaf Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 Hoi, mijn konijntje van 2 heeft sinds november last van 1 ontstoken oogje. Nadat ik het eerst heb geprobeerd met uitgekookt water ben ik naar de DA gegaan en nu 8 maanden en 3 soorten zalf verder heeft ze nog steeds last. Ze heeft: Cavesan, Terramycin en Terra-Cortril gekregen. Net las ik over een ander soort bodembedekking zonder stof, deze ga ik proberen, maar volgens mijn DA (konijnexpert) ligt het daar niet aan.Wie o wie heeft raad voor mij...:arf:
Bianca Geplaatst: 1 juli 2011 Geplaatst: 1 juli 2011 Chronisch ontstoken oog kan volgens mij wijzen op:- Een kieswortel die tegen de oogkas gegroeid is.- Een kies die los zit en waarvan de wortel daarom bij het eten tegen de oogkas duwt- ooghaartjes die tegen het oog aan groeien en daardoor het hoornvlies constant irriteren- een verstopte traanbuis- een te lang onbehandelde ontsteking die daardoor chronisch is geworden. Ik lees in jouw verhaal nergens dat je DA de kiezen heeft gecontroleerd. Dat moet dus wel gebeuren, maar daar moet je een KKDA voor hebben. En misschien is jouw reguliere DA dat dus niet. Bovenaan dit forum staat een lijst met KKDA's door heel Nederland en Vlaanderen. Kiesjes bekijken kan door onder narcose in het bekje te kijken of er losse kiezen zitten. Maar je kan ook röntgenfoto's laten maken waarop eventueel ook doorgegroeide wortels te zien zijn. Dan moet het oog dus ook gecheckt worden op verkeerd groeiende haren en de traanbuis moet worden nagekeken/doorgespoeld. Als dat het allemaal niet is, kun je ook kijken of alternatieve medicijnen misschien beter werken. bv homeopatische oogdruppels : Oculoheel van Heel kun je blijkbaar veilig gebruiken bij konijnen. 2-3x per dag 1 of 2 druppels in het oog doen. De huisdierendokter heeft ook colloïdaal zilver wat heel goed tegen bacteriële en virale ontstekingen kan werken en zelfs ook tegen parasieten en schimmels.
Aanbevolen berichten