Zonnebloem Geplaatst: 1 juli 2011 Auteur Geplaatst: 1 juli 2011 Hij gaat van hooi naar drinkbak en terug, het is een soort wonder geloof ik. En ik zie nergens plasjes diarree liggen. Hij heeft zekeral 200 ml gedronken zie ik. En hij hopt weer als er een konijn voor zijn ren staat te kijken om ernaartoe te gaan. Hij wast zichzelfweer. Deed ie allemaal niet meer dus ik ga de dierenarts zoenen geloof ik.
Zonnebloem Geplaatst: 1 juli 2011 Auteur Geplaatst: 1 juli 2011 Even kijken of het lukt om een foto van hem te plaatsen:
JoBoris76 Geplaatst: 1 juli 2011 Geplaatst: 1 juli 2011 (aangepast) Fijn om te horen dat het goed gaat nu. Klotst zijn buikje niet meer? Heeft hij ook pijnstiller gehad of heb je dat mee gekregen naar huis? Een konijn met pijn eet nl. ook niet meer. En wat die keutels betreft: "Ik neem aan dat je DA blinde darmkeutels bedoelt? Daar zitten inderdaad vitaminen en mineralen in maar volgens mij geen probiotica hoor." Dat kun je er dan beter nog bij geven bijv. Protexin. 1 juli 2011 aangepast door JoBoris76
Nicky_the Geplaatst: 1 juli 2011 Geplaatst: 1 juli 2011 Probiotica zijn darmbacterien. In de bdk's zitten deze: Kleine trosjes zwarte keutelsNormale blindedarmkeutels lijken op donkerbruine moerbeien of een trosje opeengepakte druiven. Ze bestaan uit kleine, zachte, glimmende keutels, die elk zijn bedekt met een laagje taai slijm en samengedrukt tot een langwerpige massa. De blindedarmkeutel heeft een nogal doordringende geur, doordat deze een grote hoeveelheid blindedarmbacteriën bevat. De keutels worden gemaakt in dat deel van het spijsverteringskanaal van het konijn dat de blindedarm wordt genoemd. De blindedarm bevat natuurlijke bacterie- en schimmelkolonies die essentiële voedingsstoffen produceren en het konijn mogelijk zelfs tegen schadelijke ziektekiemen.Maar hoe komt het konijn aan die essentiële voedingsstoffen? Het eet de blindedarmkeutels op wanneer ze uit de anus komen. De gelukzalige blik van het konijn wanneer het met caecotrofie (het eten van de blindedarmkeutels) bezig is, maakt wel duidelijk dat het dat alles behalve onsmakelijk vindt. Het is zelfs zo dat konijnen die hun blindedarmkeutels niet kunnen opeten, uiteindelijk sterven aan ondervoeding. Blindedarmkeutels zijn geen ontlasting. Het zijn voedselbestanddelen vol voedingsstoffen die van essentieel belang zijn voor de gezondheid van je konijnenvriendje.Elk konijn produceert zijn blindedarmkeutels meestal op een vaste tijd van de dag en die tijd verschilt per konijn. Sommige produceren blindedarmkeutels aan het eind van de ochtend, sommige aan het eind van de middag en sommige ’s nachts. In ieder geval gebeurt het meestal niet wanneer je kijkt. Dat is misschien wel de reden waarom sommige mensen blindedarmkeutels aanduiden met het woord ‘nachtkeutels’. Normaal gesproken zie je deze keutels dus nooit. Vind je deze keutels wel, dan is er vaak iets mis. Het kan zijn dat je konijn te dik is waardoor hij niet goed bij zijn anus kan komen, of je geeft teveel voer waardoor hij geen trek heeft in de keutels. Wanneer je vormeloze of papperige blindedarmkeutels vindt, kan er sprake zijn van een verstoring van de darmflora.
Zonnebloem Geplaatst: 1 juli 2011 Auteur Geplaatst: 1 juli 2011 Hij zei dat in probiotica die je toedient toch niet zulke goede bacteriestrengen ofzo zitten als in keutels. Ik vond het ook apart.Maar dat gaat ook niet lukken want de rest eet ze keurig altijd op. Pijnstilling kan ook weer de darmbalans verstoren net alsantibiotica dus dat doen we maar niet. Hij maakt nu weer een levendige indruk en zit continue hooi te eten. Afgewisseld doorveel drinken. Alsof hij het gehoord heeft wat de dierenarts zei toen we naar huis gingen: hij moet nu hooi eten en goed water drinken. Ik zit nog te wachten op de eerste vaste keutel maar dat duurt vast even. Jeetje, wat een circus dan zeg, als er eendier zo ziek is. Ik ben helemaal op na een week. Moet je nagaan hoe zo'n beestje zich voelt want die is ook nog ziek. Mickeyis net een kat, hij heeft al een paar levens verspeeld ondertussen. Ik bood hem net biks aan, maar die moet ie nog niet. Denk dat ik dus toch maar nog een beurt dwangvoeren doe zo. Voor dezekerheid. Nogmaals bedankt iedereen voor jullie steun en advies, had ik echt even nodig!
Beestenbende Geplaatst: 1 juli 2011 Geplaatst: 1 juli 2011 Wat geweldig om al die positieve berichten van je te lezen. Dat Mickey zo snel opgeknapt is, is een wonder. Heerlijk, dat hij weer veel hooi eet en goed drinkt. Wat zul jij blij zijn. Het kan inderdaad wel even duren voor de eerste mooie, vaste keutels zich aandienen. De darmen zijn toch dagen compleet van slag geweest.Ik kan me goed voorstellen, dat je kapot bent. Een ziek konijn vergt echt het uiterste van een baasje. Maar ik heb zo'n vermoeden, dat je vannacht heerlijk zult slapen, nu deze enorme last van je schouders is afgevallen. Mickey is echt een vechter, geweldig beest!
Aanbevolen berichten