Zonnebloem Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 Mijn vlaams reusje van vier maanden heeft diarree door de penicilline, waterdun. Hij is alnaar de dierenarts geweest en heeft daar een prik gehad die de darmen weer in balansmoet brengen, volgens mij probiotica. Hij gaat niet goed, heeft nog steeds diarree, en ikvroeg me af of ik hem zelf yakult kan geven of een ander soort probiotica. Misschiendat dat helpt om de diarree te stoppen want ik dwangvoer hem maar het is nog steedswaterdun en stinkt enorm. Hij heeft het al sinds zondag dus ik word een beetje wanhopigdus misschien kan iemand me uit de brand helpen. En hoeveel geef ik dan? Hoop datiemand dit weet...
Nicky_the Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 (aangepast) Het probleem is dat probiotica niet werkt via een prikje Probiotica (oftewel darmbacterien) moet via de mond in de darmen terecht komen zodat die daar kunnen nestelen. Een ander probleem is dat Probiotica en antibiotica niet samen gaan, in die zin dat de probiotica dan geen of een verminderde werking heeft. Er zit probiotica in Oxbow dwangvoeding, maar ook in de naturel yoghurt snoepjes voor konijnen (zit wel veel calcium in dus overschrijdt niet wat er op de verpakking staat aangegeven en stop wanneer het niet meer nodig is). Je zou ook nog dit kunnen proberen: 1 juli 2011 aangepast door Emilyrose link verwijderd, zie regels
Zonnebloem Geplaatst: 30 juni 2011 Auteur Geplaatst: 30 juni 2011 Dankjewel, alleen kan ik hem niet gewoon yakult geven? Want dat kan ik vanavond nog halen bij de supermarkt, dat voer moetje bestellen en hij is erg ziek nu. Maar als het in het dwangvoer zit, zal het wel niet nodig zijn. Ik wil gewoon de diarree nustoppen want hij heeft het al 4,5 dag. Hij eet wel gras maar drinkt ook niet meer.
Nicky_the Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 Heeft je konijn niet dit: http://konijnen.nl/ziekten/coccidiose.htm Dat komt vaak voor bij jonge konijnen die net 'verhuist' zijn.. Als je konijn dat lijkt te hebben kun je het misschien uitprinten en aan je da geven? Er staat ook op wat de behandeling zou moeten zijn, maar een kkda is wel heel belangrijk.. Zorg voor genoeg water.. Maar een infuus bij de da is wel aan te raden.. Sterkte..
Beestenbende Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 Zit er in Yakult geen lactose? Want dat is slecht voor een konijn. Als er lactose in zit, moet je het dus niet geven.Verder kan ik je eigenlijk niet helpen. Ik kan me wel voorstellen, dat je wanhopig wordt van deze situatie. Een ziek konijn is een bron van stress voor het baasje. Ik weet wel, dat weegbree erg goed voor de darmen kan zijn, maar of het helpt tegen diarree weet ik echt niet.Weet je toevallig ook, waarom hij aan de diarree is? Als je precies zou weten, wat de diarree veroorzaakt, zou je gerichter kunnen behandelen misschien.
Zonnebloem Geplaatst: 30 juni 2011 Auteur Geplaatst: 30 juni 2011 Ja door de penicilline. Hij had een heel groot abces, onder de huid van zijn hele rechterachterpoot. Hij heeft eerst doxoral gehaden caprofen, toen metacam en toen nog duplocilline. Dat is erg veel voor zo'n jong ding, maar anders had hij het niet overleefd.Het abces is helemaal weg, prima genezen, en zijn poot was in contractuur maar dat is ook bijna weg. Nou die verdomdediarree nog. Hij is getest op wormen en dat heeft ie niet. Zijn goede bacteriƫn zijn ook doodgegaan met de slechte. Hij heefttwee prikken gehad gisteren van de dierenarts, volgens mij ook vitamine b dus dan moet er iets beter gaan.Ik heb hem net weer gedwangvoerd maar ja, het rent er net zo snel weer onderuit. En bij de dierenarts op laten nemen vindik niet zo geweldig. Ik wil er zelf bij zijn namelijk, ik ken zijn lichaamstaal. Toen ik hem net oppakte, klotste zijn buikjegewoon. Uitgedroogd is hij dus niet. Maar hij vermagerd snel en sinds gisteren is hij minder levendig.
Nicky_the Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 Maak je je dwangvoeding mss met te veel water aan?
Nicky_the Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 Als je hem SS junior met de hand geeft, eet hij het dan ook niet op? of de 100% lucerne ruiten van caviakruiden.nl?
Nicky_the Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 (aangepast) Dit vind ik in de kruidenlink van deze site http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/47046-kruiden-linkje.html:Darmklachten (diarree/krampen): Aardbeienblad, Banaan, Beemlangbloem gras, Bramenblad, Brandnetelblad, Dille, Haver/luzerne brokken, Johannesbrood, Kamillebloemen, Kruidenmix, Mango, Oregano, Paprika, Smalle weegbree, Tijm, Wortelloof,Walnootblad Maar je moet met hele kleine beetjes beginnen! En ik zou niet iets keizen wat ook onder 'nieren' staat.. 30 juni 2011 aangepast door Bloem
Zonnebloem Geplaatst: 30 juni 2011 Auteur Geplaatst: 30 juni 2011 Dankjewel, handig die link! Toevallig is hij heel erg dol op banaan, maar fruit is vaak niet goed bij diarree bij mensen dusgaf ik hem dat niet. Ik zal hem wel een heel klein beetje geven. Ik denk dat ik zo maar naar de supermarkt fiets en allesoorten probiotica koop zonder lactose en dan wacht ik tot iemand hier weet of het kan of dat ik daar nog meer problemenmee veroorzaak. Je moet natuurlijk altijd voorzichtig zijn met zelf dokteren.
Nicky_the Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 ik vind het erg riscant om probiotica voor mensen te gebruiken.. Mensen hebben andere darmbacterien als konijnen.. Ik weet niet of het kan, maar als je daarmee de verkeerde darmbacterien in je konijn krijgt, dan ben je echt goed klaar lijkt mij..
Nicky_the Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 Is er geen winkel in de buurt die Protexin Bio -Lapis verkoopt?
Sascha Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 Banaan is wel een fruitsoort die (bij mensen iig..) wel verstoppend werkt.
Zonnebloem Geplaatst: 30 juni 2011 Auteur Geplaatst: 30 juni 2011 Ik geef ook niks tot ik zeker weet dat het kan. Misschien dat er vanavond nog iemand is die het weet. In berichten over probiotica die ik zocht, zag ik wel staan dat mensen het geven aan hun konijnen, ook die voor mensen maar er staatniet bij welke soort en hoeveel. Sommige mensen geven ook echinaforce aan hun konijnen en dat kan wel altijdvolgens mij, misschien dit ook wel. Diarree is gewoon dodelijk en het duurt te lang. Morgen ga ik wel weer bellen,mijn dierenarts zit tussen 8 en 9 achter de telefoon wat heel handig is. Dan zal hij wel voorstellen om hem op tenemen. Dat moet dan maar, denk ik, als het dan nog niet beter gaat. Hij had nog iets achter de hand wat hij hemnog kon geven, zei hij gisteren. Het is normaal best wel een druk mannetje en gisteren lag hij nog op zijn zijtjewat toch wil zeggen dat hij zich redelijk voelt, maar nu zit hij alleen maar en doet niks.
Nicky_the Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 Ik heb hier wel een keer een topic geplaatst dat een da mij aangeraden had om menselijke probiotica pillen te geven, maar een andere da zei juist dat ik dat niet moest doen omdat wat voor mensen is, niet voor konijnen is..
Zonnebloem Geplaatst: 30 juni 2011 Auteur Geplaatst: 30 juni 2011 Ik zit te kijken op de site van konijnenbelangen, en als je daar kijkt bij wat er in je ehbo-doos moet zitten, staat er ooklactobacillus bij. Dat is precies wat er in yakult zit. Is er niemand die weet of je dat aan konijnen kunt geven zonderproblemen?
JoBoris76 Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 (aangepast) Ik heb het ook eens mogen geven aan Binky maar ik geloof dat op konijnen.nl juist ook weer staat dat het niet goed is vanwege de suikers. Ik zal even kijken of ik dat stukje voor je kan vinden. Edit gevonden: Lacto-bacteriƫn. Hoewel lactobacteriƫn (lactobacillus acidophilus) normaal gesproken niet in het darmstelsel van een konijn voorkomen, blijkt een dosis lactobacteriƫn het konijn te helpen de crisis door te komen, totdat de darmen weer gaan bewegen. Hoewel er geen verklaring voor is, werkt het wel. Gebruik in ieder geval een lactobacterie product dat niet op zuivel gebaseerd is, en zeker geen Yakult. De suikers en koolhydraten die in dit product zitten stimuleren de groei van schadelijke bacteriƫn. Via dierenartsen is Bene-Bac of Protexin verkrijgbaar. 30 juni 2011 aangepast door JoBoris76
Beestenbende Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 Wat naar, dat de medicijnen, die het beestje moesten genezen, hem nu ziek hebben gemaakt. Wat een lastige situatie zeg.Tja, ik had dus al weegbree geopperd (sommige dierenwinkels verkopen gedroogde smalle weegbree van ESVE). Nu zat ik ook te denken, dat hooithee vaak wordt aangeraden bij diarree, omdat dit stoppend werkt. Ik weet alleen niet, of dat in dit geval ook werkt. Maar misschien het proberen waard?!Ben je er al achter, of er lactose in Yakult zit? Er kunnen nog zoveel goede probiotica inzitten, maar als er ook maar iets in zit, wat niet goed is voor konijnen, dan loop je het risico je beestje straks nog zieker te maken. Met diarree wordt vaak gewaarschuwd voor fruit vanwege de suikers e.d., maar voor zover ik weet, werkt banaan inderdaad stoppend bij mensen, dus misschien ook bij konijnen.
Nicky_the Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 (aangepast) nvt 30 juni 2011 aangepast door Bloem
Zonnebloem Geplaatst: 30 juni 2011 Auteur Geplaatst: 30 juni 2011 Nou ik heb drie soorten gekocht, en ik zie nu dat er in top-vit lactose zit dus die valt af. In yakult zit magere melk maar geenlactose, wel maltodextrine, weet niet wat dat is. En in actimel zit afgeroomde melk en yoghurt. Welke zal ik nemen dan? Ikzat net aan zijn rug te voelen en je voelt elk botje en dat was gisteren nog niet zo dus ben wel toe aan noodgrepen. Er zitdan wel suiker in maar ik denk dat dat niet zo erg is. Ik weet dat de diarree niet door een voedingsfout komt dus misschienkan het dan wel.
Zonnebloem Geplaatst: 30 juni 2011 Auteur Geplaatst: 30 juni 2011 Nou ja, anders krijg ik hele gezonde darmen de komende tijd want er ligt wel een liter aan probiotica.
Nicky_the Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 Je zei eerder dat je probiotica wilt geven om de goede darmbacterien in de darmen weer op te bouwen.. Yakult geeft de slechte bacterien juist de kans om te groeien, dus die zou ik dan niet doen.. Actimel bevat lactose en zal ik dus niet doen. Topvit bevat lactose en zal ik dus niet doen. Maar ik snap je ook niet zo goed denk ik.. Je gebruikt toch oxbow als dwangvoeding? Daar zit probiotica voor een konijn in.. Waarom dan nog meer probiotica geven? Ik had dan vanmiddag al de da gebeld.. Als je echt denkt dat er nu wat moet gebeuren, dan zou ik een dienstdoende da bellen en anders tot morgen wachten..
Joelle86 Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 Kijk even op deze website en dan bij dit middel http://www.nmlhealth.com/p,36,508/Darm-Compositum.aspx maar ook andere middel van Groene Os zijn erg goed (er zijn meerdere middel bij darmproblemen, kijk even welke het beste bij je nijn past). Gericht op dieren en de meeste ook geschikt voor knaagdieren/konijnen. Als je rechts op de site kijkt zie je verkooppunten staan als je dat aanklikt even je postcode invoeren en dan zie je de dichts bijzijnde verkooppunt.
JoBoris76 Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 Misschien heeft je DA wel Fibreplex liggen? Dat is een pasta met veel vezels en probiotica en prebiotica. Of anders via internet bestellen?
Nicky_the Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 Mijn nijnen hebben idd ook fibreplex gekregen.. Elke da heeft dat normaal gesproken liggen...
Aanbevolen berichten