Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kan een (oud) konijn langzaamaan incontinent raken?

Sjaak was altijd keurig zindelijk. Niet eens getraind, hij is gewoon heel schoon van zichzelf.

Maar nu plast hij werkelijk overal. Zelfs op de trap, wat me nu niet de plek lijkt om eens op je gemak een plas te doen.

Dus ik bedacht mezelf: zou hij incontinent kunnen raken?

Ik heb hem eens bekeken, en hij is keurig droog verder. Zijn pootjes zijn mooi schoon en hij eet en drinkt niet anders dan normaal.

Geplaatst:

Kan het niet nog met het koppelen te maken hebben? Ik heb dat zelf ook gehad bij mijn konijnen tijdens en een tijdje na het koppelen dat ze op veel plekken gingen plassen. Na een tijdje gingen ze weer netjes op de toiletjes plassen.

Uiteraard kun je andere oorzaken niet uitsluiten en misschien toch even langs de DA gaan? Mocht het bijv. EC zijn dan kun je er beter zo snel mogelijk bij zijn.

Geplaatst:

Kodi had er op latere leeftijd ook een beetje last van. Als hij wakker was ging het wel goed buiten de kooi, maar als het manneke in slaap was gevallen wilde het nogwel eens mis gaan.... Als hij zijn kontje optilt, piest hij bewust en dan is er een andere oorzaak.

Geplaatst:
Dat kan, al heeft het meestal een andere oorzaak dan leeftijd, zoals EC, blaasstenen of gruis of een blaasontsteking bv...

Zou inderdaad eerst zo'n oorzaak uit willen sluiten voor je het op ouderdom 'afschuift', bij Fred is er geen echte medische oorzaak te vinden en is het waarschijnlijk wel zijn leeftijd. (Hoewel hij nog een stuk jonger is dan Sjaak.) Bij Fred was het ook hetzelfde, altijd zo zindelijk en toen opeens veel minder.

Geplaatst:

Nou dat hij het ziet, daar ben ik niet zeker van.

Ik denk dat hij het of niet meer op kan houden omdat hij het niet meer voelt, of dat hij het niet meer op kan houden vanwege een andere reden. Sjaak is al 10 jaar zindelijk zonder enige vorm van training. Hij is al vaak gekoppeld en nog nooit heeft hij dit gehad.

Wat zijn de standaard onderzoeken? Is urine wegbrengen voldoende?

Geplaatst:

Dat is een goed begin ja, checken op een blaasontsteking en op kristallen kan al veel duidelijk maken. Bij Fred hebben we ook bloedonderzoek laten doen en een rƶntgenfoto laten maken. Daarnaast is hij een maand met panacur behandeld om EC uit te sluiten en hebben we hem twee weken pijnstilling gegeven, pijn kan soms ook een reden zijn om de boel te laten lopen. Maar als het om een simpele blaasontsteking gaat is een AB kuurtje genoeg natuurlijk.

Geplaatst:

Nou laten we dat maar hopen dan, een blaasontsteking. (Goh dat klinkt hard zo, maar je begrijpt vast wat ik bedoel)

De beesten hier hebben me de laatste tijd behoorlijk wat geld gekost, haha!

Hopen dat het iets is waar we iets aan kunnen doen.

Geplaatst:

Nou, ik hoop het ook voor je! Als het echt ouderdom is kun je er waarschijnlijk weinig aan doen. Veel nierproblemen zijn ook een aflopende zaak.. Blaasgruis of stenen, tsja, een operatie op zijn leeftijd? En om nu hun hele dieet om te gooien (calciumarm) is ook een beste klus. EC is Ć©Ć©n van de naarste dingen die ik ken, hoewel het dan wel weer te behandelen is.. En stel dat pijnstilling zou helpen, waar komt de pijn dan vandaan..

Nee, een blaasontsteking is het makkelijkste.. Al valt het op zich mee, als hij alleen zijn urine laat lopen en niet over zichzelf plast en/of er in blijft zitten. Zeker nu met al die vliegen is dat echt nĆ­et fijn.

Geplaatst:

Nee hij blijft echt keurig droog.

Hij ziet er verder ook goed uit, en hij plast ook wel "bewust" met zijn kontje omhoog.

Wat ik vooral blijf denken is dat hij wel naar de bak wil lopen, maar die niet meer haalt.

Ik heb als soort van testje ook eens een grote wc beneden in de ren gezet. Kijken of het dan misschien beter gaat.

Hoewel ik wel even voor de zekerheid urine laat checken.

Geplaatst:

Prima! Hij had inderdaad (gelukkig, sorry!) een blaasontsteking.

Hij krijgt antibiotica. Ben blij dat het verder niets is.

De DA heeft hem nog een algehele check-up gegeven. Alles was helemaal prima!

De haakjes die hij heeft op 1 kies zijn niet gegroeid en zijn wangen zijn nog mooi heel dus daar gaan we zolang hij er geen last van heeft niets aan doen. Hij kan nog jaren mee zei de DA met een knipoog. Hopen dat ze gelijk krijgt, en dat we in September zijn 11e verjaardag kunnen vieren!

Geplaatst:

Fijn dat het niets ernstigs is. Een blaasontsteking is goed te verhelpen met antibiotica voor zover ik weet, dus hij gaat er vast wel bovenop komen. Goed dat je het hebt laten controleren en het zo snel in de gaten hebt gehad!

Geplaatst:

Ohja, het is mogelijk dat hij door de antibiotica zijn blindedarmkeutels niet meer eet. Maak je niet direct zorgen, maar houdt het wel even in de gaten. Verder succes met de behandeling en gelukkig is het slechts een blaasontsteking

Geplaatst:

.... en nog vergeten....de blindedarmkeutels kunnen ook verschrikkelijk gaan stinken (da's dan ook de reden dat nijnen die vaak niet meer eten na of tijdens het gebruik van antibiotica).

Het hoeft natuurlijk niet, maar het kan....op dat moment moet je je nijn ook ff wat vaker controleren ivm plakpoep etc

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .