SaarGuus Geplaatst: 21 juni 2011 Geplaatst: 21 juni 2011 Hoi!Ik heb sinds anderhalve week een nieuw konijn (Guinness) en hij is gekoppeld aan mijn Guusje. Een paar dagen nadat ik hem had, had ik hem even op schoot en ontdekte toen een kleine natte plek in mijn trui waar hij met zijn neus zat. Toen ik er even aan voelde, waren mijn vingers ook iets nat. Hij niest verder niet, eet goed, beweegt goed en drinkt goed. Ik hoor hem alleen ademen (licht gesnuif) als hij met zijn koppie dicht bij mijn oor zit.Vanavond rende Guinness flink achter Guusje aan, wat Guusje niet leuk vond en dus wegrende, maar bij haar hoorde ik tijdens het rennen wel een hoge piep en wat zwaar ge-adem tijdens het rennen (niet als ze gewoon door de kamer huppelt, alleen als ze achterna wordt gezeten).Nu maak ik mij een klein beetje zorgen... want ik heb haar dat geluid nog nooit horen maken en ben bang dat het snot is (en ze dus elkaar hebben aangestoken). Maar ik weet het dus niet zeker, omdat Guinness alleen een natte neus heeft en Guusje begint te rochelen als ze achterna gezeten wordt.Een koppeling is vrij stressvol (en deze is ook niet helemaal soepeltjes verlopen), misschien dat het daar een gevolg van is?Iemand die mij tips/advies kan geven of zal ik er echt even mee naar de DA moeten gaan?Dank alvast!
Bianca Geplaatst: 22 juni 2011 Geplaatst: 22 juni 2011 Mee naar de DA. 'Snot' is eigenlijk een andere naam voor Pasteurella-infectie. Het verraderlijke aan de naam 'Snot' is alleen dat niet elke Pateurella infectie ook snot als symptoom heeft. Soms zit het slijm vooral aan de binnenkant en is er aan de buitenkant niks te zien, maar kun je inderdaad wel aan de ademhaling horen dat er sprake is van teveel slijm. Alleen een KKDA kan dan vaststellen of er wel of geen pasteurella-infectie is. Dus ik zou toch even langs de DA gaan. Misschien is er uiteindelijk niks aan de hand hoor, maar dit zijn toch het soort infecties waar konijntjes aan dood kunnen gaan als ze onderschat worden, dus ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen en even langs de DA gaan. Mocht de DA Pasteurella vermoeden zorg dan dat je konijnen behandeld worden met Duplo-injecties of Enrofloxeral druppels, dat schijnt bij de meeste konijnen met snot het beste aan te slaan.
Nicky_the Geplaatst: 22 juni 2011 Geplaatst: 22 juni 2011 Ik had het niet beter kunnen verwoorden als Bianca, maar met 1 ding ben ik het niet eens Er is mij verteld door een kkda dat duplo injecties het laatste middel zijn. Je zult eers 2 andere antibiotica moeten proberen voor minimaal 2 weken. Wij zitten nu aan de Doxoral Aqua drops. Dit werkt bij ons nu (na 1,5 week) goed. Maar elk konijn is anders en elke 'snot' versie reageert anders. Dus het is echt een kwestie van uitproberen welk ab het beste aanslaat, mocht dit het zijn. Beterschap!
C-Lot Geplaatst: 22 juni 2011 Geplaatst: 22 juni 2011 Ik ben het met Bianca eens.Zou voor de zekerheid naar de DA gaan. Het allerliefst konijnkundig, die kijken toch verder dan hun neus lang is (met alle respect naar de 'gewone' DA). Ik zit hier ook met een 'snot konijn'. Een vrolijk, goed etende + poepende + plassend konijn waar aan de buitenkant niks te zien is.Helaas zijn bij hem de pasteurella bacterien erg diep in z'n longhaartjes geworteld dat het chronisch is. Om de 1,5 a 2 maanden moet hij er weer aan geloven dat hij een kuurtje krijgt.3 weken geleden een injectie gehad + enkel in het weekend Enrofloxoral druppels. Het helpt. Een konijn met snot is te behandelen, niet te genezen. Wij als liefdevolle baasjes kunnen enkel het leven zo aangenaam mogelijk maken. Kwestie van dagelijks in de gaten houden en weer op tijd AB aanschaffen. Heel veel sterkte meid! En beterschap aan de ziekenboeg... :heart:
SaarGuus Geplaatst: 23 juni 2011 Auteur Geplaatst: 23 juni 2011 Ik ga vanavond even naar de dierenarts. Helaas geen KKDA in de buurt (dwz met de fiets te bereiken ;-)), maar wel bij een voor mij bekende. Even afwachten dus. Situatie is verder niet verslechterd, maar Guusje klinkt inderdaad soms alsof ze verkouden is (ik vind het geluid lijken op zacht cavia-gefluit). Hoop dat het meevalt, want aan allerlei antibiotica's heb ik ook geen zin en is ook niet fijn voor de nijnen lijkt me. Als ze maar lekker blijven rondhupsen
Nicky_the Geplaatst: 23 juni 2011 Geplaatst: 23 juni 2011 Als snot niet behandeld word, dan word het chronisch. Dat wil zeggen dat het alleen maar erger wordt en niet meer over gaat. Je moet dus optijd behandelen met antibiotica.. Uit ervaring kan ik zeggen dat normale dierenartsen wel zeggen konijn kundig te zijn, maar het vaak niet zijn en je konijn als proefdier gebruiken.. Ik zou dan echt met de bus naar een kkda gaan..
SaarGuus Geplaatst: 23 juni 2011 Auteur Geplaatst: 23 juni 2011 Ben vanavond geweest bij een fijne DA, weet niet of hij een erkend KKDA is, maar had zeker kennis van de dieren. Ze bleken licht verkouden te zijn en hebben een antibiotica-prik gehad. Ik was er op tijd bij met even laten checken en mocht het niet ophouden krijgen ze druppels ofzo. Eerst maar even afwachten of dit beter gaat. Ze kruipen iig lekker met z'n twee tegen elkaar, toch een beetje versuft denk ik ;-) maar o zo schattig....(De DA was een bekende van mijn ouders en lief en goed met dieren en met veel kennis en lekker nuchter, iemand die met respect met de diertjes omgaat en het beviel mij goed. Gelukkig had ik ook al veel kennis opgedaan hier op BB )Ik heb eigenlijk altijd zaagsel in de kooi gehad (behalve nu, voor zindelijkheidstraining), zou dat ook extra 'helpen' bij ontstaan van snotneusjes? Anders wordt het nu toch maar op stro-jacht
Bianca Geplaatst: 23 juni 2011 Geplaatst: 23 juni 2011 Een AB prik gaat niet afdoende zijn als je al slijm in de longen hoort hoor. Ik heb hier wel eens iemand horen beweren dat konijnen ook wel eens zomaar 'verkouden' zijn zoals mensen (van een virusje), maar zover ik weet is dat echt niet waar. Wat wij 'verkoudheid' of 'snot' noemen bij konijnen gaat soorgaans altijd om een infectie met de Pasteurella bacterie en dat wordt niet alleen chronisch als het niet meteen goed behandeld wordt, maar konijnen met Pasteurella kunnen zelfs overlijden aan een te heftige infectie. Dus 'snot' klinkt als iets wat helemaal niet zo ernstig is, maar voor konijnen is het juist wel een van de hevigere ziektes waar ze nooit helemaal vanaf komen en doorgaans ook niet heel oud mee worden. Ik schrijf dit niet om je schrik aan te jagen, maar om je te laten beseffen hoe serieus je deze aandoening moet nemen. Ik zou de KKDA in ieder geval eens opbellen en vragen wat hij van de behandeling van je huidige DA vindt. Weet je ook welke soort AB ze gekregen hebben?
jrjsieben Geplaatst: 24 juni 2011 Geplaatst: 24 juni 2011 Zaagsel is helemaal niet goedEn zeker niet als ze last hebben van der luchtwegenIk zou hennepvezel gan gebruiken is minder stoffigMaar geen remedie voor snotmaar alles helpt een klein beetje Ben vanavond geweest bij een fijne DA, weet niet of hij een erkend KKDA is, maar had zeker kennis van de dieren. Ze bleken licht verkouden te zijn en hebben een antibiotica-prik gehad. Ik was er op tijd bij met even laten checken en mocht het niet ophouden krijgen ze druppels ofzo. Eerst maar even afwachten of dit beter gaat. Ze kruipen iig lekker met z'n twee tegen elkaar, toch een beetje versuft denk ik ;-) maar o zo schattig....(De DA was een bekende van mijn ouders en lief en goed met dieren en met veel kennis en lekker nuchter, iemand die met respect met de diertjes omgaat en het beviel mij goed. Gelukkig had ik ook al veel kennis opgedaan hier op BB )Ik heb eigenlijk altijd zaagsel in de kooi gehad (behalve nu, voor zindelijkheidstraining), zou dat ook extra 'helpen' bij ontstaan van snotneusjes? Anders wordt het nu toch maar op stro-jacht
SaarGuus Geplaatst: 30 juni 2011 Auteur Geplaatst: 30 juni 2011 Update:Geen natte neuzen meer en zeer gezonde konijnen. Zaagsel wel vervangen voor stro, ter preventie. Blijken de nijnen toch fijner te vinden (ze gaan er languit in liggen) en het geeft veel minder rotzooi in mijn kamer Ik hoorde Guusje wel eens geluid maken als Guinness op d'r aan 't jagen was, wat ik vond klinken als verkoudheid, maar dat blijkt een geluid te zijn dat ze maken als ze óf geïrriteerd zijn of paringsbereid. En beide was terug te zien in haar gedrag op dat moment. En aangezien ze heel gezond op alles reageren (goed eten&drinken&keutelen&plassen), maak ik mij geen zorgen meer
Aanbevolen berichten