Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

oké, tijd voor een nieuwe topic... Zoals sommigen al wisten, kwamen we afgelopen zaterdag voor een verrassing te staan: ons klein meisje bleek plots helemaal geen meisje te zijn :whistle2: Na 3 x een geslachtscheck gehad te hebben (1x fokker, 2x DA) bleek Tigger nu alsnog een plasbuis en balletjes te hebben. De ergste shock was echter dat Tigger zijn tandjes helemaal niet goed zijn! Die zouden blijkbaar moeten getrokken worden.

De opvang heeft nu enkele pijnstillende middelen opgeschreven, waar ik zeker moet achter vragen. Overmorgen om 18u30 hebben we een afspraak bij dierenartse Inge Thas voor een eerste "kennismaking" en dan gaat ze weten of Tigger mag gecastreerd worden (indien mogelijk, aanstaande vrijdag al! :bad: ) + ze gaat kijken of de tandjes al dan niet getrokken moeten worden. Door de leeftijd van Tigger (4maand en een half) kan het echter zijn dat die de eerste keer zullen geslepen worden en de volgende keer pas getrokken. Woensdag weten we dus meer...

Even op een rijtje wat ik in gedachten heb voor de castratie:

- Stro vervangen door handdoeken

- Waterbakje voorzien

- Zorgen dat meneer niet teveel hoeft rond te huppelen om bij alles te kunnen: ik denk aan hooi, voer,... (moet ik dan de bovenverdieping van zijn kooi even sluiten??)

- Een warmwaterkruik (in ons geval een kersenpitkussen in een handdoek. Is ook wel goed, niet?)

- pijnstilling

Zijn er nog dingen waar ik moet op letten? Pfff, de zenuwen stoppen hier maar niet! :grrrrrr:

Geplaatst:

Wat akelig van zijn tandjes. Wat de castratie betreft, ik denk dat het allemaal goed komt. Heb ook tranen met tuiten gehuild toen Binkie moest, maar toen ik heb terugkreeg was het net alsof er niets gebeurd was. Hij was wakker, eten, keutelen, helemaal blij om weer thuis te zijn. Ik moest echt kijken of te weten dat er echt iets gebeurd was :P.

Als je een goede dierenarts hebt zou ik er echt vertrouwen in hebben. Maar ik wens jou en Tigger nog steeds heel veel succes.

Ik heb het hok van mijn Binkie ook tijdelijk kleiner gemaakt, maar dat heb ik na een dag alweer terug veranderd, omdat hij het zo goed deed.

Geplaatst:

Denk dat je het allemaal wel zo'n beetje hebt hoor ;)

He niet te zenuwachtig worden hoor, neemt je beesie Tigger over :)

En als ie straks thuis komt moet je doen wat je gevoel je ingeeft.

Succes hoor en alvast beterschap!

Geplaatst:

@ teddytjes: ik weet, ik weet! :D

Maar ik kan er helemaal niets aan doen... Ik denk dat mijn moederinstinct stilaan begint te werken... 't is en 't blijft "mijn kleintje" hé.

Geplaatst:
@ teddytjes: ik weet, ik weet! :D

Maar ik kan er helemaal niets aan doen... Ik denk dat mijn moederinstinct stilaan begint te werken... 't is en 't blijft "mijn kleintje" hé.

Zeker meid dat is helemaal waar! En daar wil je goed voor zorgen he!? :) Ook doen hoor :) Maar je moet je zelf niet over de rooie helpen want daar heb je niets aan en Tigger ook niet ;)

Maar goed, het is nu aftellen he? Ik zal voor jullie een kaarsje opsteken dat het allemaal goed gaat en dat hij een spoedig herstel mag hebben!

X

Geplaatst:

Maak je je niet al te druk hoor! Het komt allemaal echt wel goed. Ik schrok me ook kapot toen mijn overleden voedster te lange tanden had, achteraf kon ze er prima mee leven. Heb ze niet late verwijderen trouwens, ik heb ze steeds laten slijpen en heel veel groente en wilgentakken gegeven. Hierdoor bleven ze steeds minder lang worden en beter afslijten, dus op een gegeven moment kon ik van 3 weken naar 6 weken naar de dierenarts. Maar omdat het bij jou konijn al zo vroeg problemen zijn denk ik dat verwijdering beter is.

Ik ben heel erg benieuwd wat er gaat gebeuren, maar maak je je niet te druk, hij is in goede handen. Heel veel succes alvast!!

Geplaatst:

UPDATE :)

Tigger (en wij) zijn net terug van bij Inge Thas. Volgende week woensdag moet hij binnen voor castratie. Ze gaat dan ook kijken om zijn tandjes te slijpen. Ze hoopt dat het zo opgelost is (maar ze geeft het weinig kans, maar terwijl hij toch onder narcose is...), omdat de tandjes lichtjes van elkaar staan. Volgens haar heeft hij nu GEEN pijn (joepie!!), maar hij mag zo zeker niet blijven rondhuppelen! Dus cross your fingers! Misschien lukt het wel? Dan hoeven er geen tandjes meer getrokken worden - want dan kunnen ze alsnog natuurlijk afslijten. Ze geeft dit weinig kans omdat het duidelijk een geboren afwijking is, we doen alles van voeding goed (complimenten gekregen van haar) en daarom denkt ze dat het probleem zal terugkomen. Sowieso tandjes trekken en castratie zal ze niet samen doen - de pijn voor Tigger is dan te groot. (Ze zei: "Stel je eens voor dat je wakker wordt van narcose en dat je zowel aan je tanden als aan je kont pijn hebt")

Ze wilt, terwijl hij onder narcose is, ook wel eens kijken in zijn oor. Hij heeft nu blijkbaar ook langs één kant een versmalde hoorgang, en dat kan duiden op etter die achter het oorkanaal zit. Blijkbaar iets wat vaak voorkomt bij hangoornijnen. Ook niet iets waar wij iets kunnen aan doen, maar als ze er niet naar kijkt kan dat een abces worden. Het is sowieso niet ernstig, want ze kon niets voelen. Ze zag het alleen.

Tigger is dus nu 100% officieel een rammetje. 2 balletjes zijn ingedaald :)

Geplaatst:

Yes, fijn dat je nu weet dat Tigger geen pijn heeft. Dat moet een goed gevoel zijn toch?!

Wat ik begrijp heb je een goed en verhelderend consult gehad van haar. Mooi zo dat wil je natuurlijk allemaal :)

Nou op naar het volgende punt van de operatie en dat die ook zo goed mag verlopen! :D Wij duimen in ieder geval weer voor jullie! Nog een weekje geduld dus.....

Succes en veel sterkte!

Geplaatst:

Hoewel ik haar zeker niet zo maar tegen wil spreken is mijn ervaring met tandjes trekken/castratie toch heel goed.. Twee keer narcose vind ik persoonlijk veel minder fijn. Als ik kijk hoe snel Ibbel opknapte, die at de avond na zijn castratie/tanden trekken al beter dan de ochtend er voor aan. Maar evengoed zou ik eerst slijpen en wel omdat A) bij jonge konijnen het soms toch rechttrekt en B) bij jonge konijnen het kaakbot makkelijker versplinterd.

Je zit in ieder geval bij een DA die zeer goed bekend staat en met jullie goede zorgen voor Tigger moet het zeker goedkomen! :)

Geplaatst:

A) sloot ze bijna zo goed als uit, het is een aangeboren afwijking (joepie, we hebben niets verkeerd gedaan!) en zelfs dan bekeken zijn zijn tandjes echt slecht. het is op zich een kleine afwijking - hij heeft een soort van "voorbeet" dwz: zijn bovenste tandjes krullen naar binnen, waardoor zijn onderste tandjes ervoor staan

B) Dat zei ze inderdaad ook. Ze wilt even kijken wat het slijpen doet. Als dat niet werkt, dan gaan ze eruit moeten, anders moeten ze continu bijgeslepen worden en dat is de bedoeling niet.

Wij zijn blij! En opgelucht!

Geplaatst:

Hoi iedereen

Tigger is gisterenochtend binnengegaan voor zijn tandjes te laten slijpen en voor castratie. De DA liet mij weten er 's avonds om te mogen. Wat was gisteren een lange dag! Toen kwam eindelijk het verlossende telefoontje, helaas met de mededeling dat we er gisteren niet meer omkonden omwille van teveel consultaties - of we er deze ochtend omkonden... Bah!

Ik vanmorgen met een bang hartje gaan werken. Mijn vriend om onze Tigger. Deze middag telefoon gekregen - alles is goed. Hij huppelt vrolijk rond, gaf alweer likjes (geen kwaadheid te bespeuren).

Ik tel nu de uren af om naar huis te mogen :):lol: Nog 2uur en 3 kwart :)

Geplaatst:

Goed nieuws zeg! Super!

Nu zeker aftellen. Wat zou je inderdaad gebaald hebben van het telefoontje, kan mij tenminste voorstellen. Je verwacht het 1 en hoort het ander.......

He maar beterschap voor Tigger en hoop dat ie er snel weer bovenop komt!!

Geplaatst:

Ziezo, thuis, groentjes gegeven. Hij eet met smaak, hij huppelt voorzichtig rond, maar maakt af en toe ook gekke sprongen. Ik denk dat alles goed is :)

• 1 maand later...
Geplaatst:

Hoi iedereen... Een kleine update na enkele DA-bezoeken. Ondertussen is onze heer een ex-rammetje, zoals jullie al wisten. De tandjes waren bijgeslepen, maar vorige week op controle bleek dat het geen nut had (zoals verwacht). We moeten enkele weken wachten zodat de tandjes genoeg zijn aangegroeid om te kunnen verwijderen.

De etter die uit de oren werd gehaald, tsjah. Men kon geen aanwijsbare bacterie vinden in het labo. De oortjes zagen er bij controle goed uit (op aardig wat oorsmeer na). I. Thas heeft mij aangeraden 1 x per week de oortjes schoon te maken door lauw water te injecteren en een beetje te masseren.

Omdat we binnenkort in vakantie gaan (mijn vriend binnen 2, ik binnen 3 weken) weten we nog niet goed of we dan al een meisje voor onze heer zoeken, of daarna pas. Ik start na mijn vakantie ook op een nieuwe job, dus ik ben geneigd om een beetje af te wachten hoe mijn schema in elkaar zit en mijn draai te vinden voor ik de zorg van een nijn uit de opvang op mij neem. Het beestje zal toch veel aandacht nodig hebben en ik wil dat ook optimaal kunnen geven, natuurlijk. We zien wel, het steekt hem nu ook niet op een week of 2.

Mijn vriend wil ook nog wat wachten. Na alle DA-bezoekjes met Tigger ziet hij er wat tegenop om hetzelfde mee te maken met de nieuwe nijn. Spannend dus nog :)

Geplaatst:

Dat is op zich een goed verhaal toch? :)

Fijn dat het weer de goede kant op gaat.

Ook mooi dat je een maatje voor Tigger zoekt. Ik zou je gevoel er in volgen en niets overhaast doen. Dus als je denkt dat je eerst zelf moet wennen aan je nieuwe plekkie dan is dat misschien beter omdat je anders misschien de spanning over brengt:)

Succes er mee! :D

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .