stephanie1301 Geplaatst: 19 juni 2011 Geplaatst: 19 juni 2011 HalloMijn konijn Lizzy loopt heel moeilijk, ze draaid met haar billetje naar een kant. Beetje in een bocht. Ze hebben foto`s van haar heubjes gemaakt en daarop was alleen een beetje artrosse zichtbaar maar niet noemens waardig. Ze vermoeden dat ze de ec parassiet heeft. ze heeft vitamine b gehad en ook pijnstilling en panacure. Maar het word maar niet beter. Haar achterpoten functioneren niet goed, wat ik al zei haar billetjes draaien een kant op bochtje naar rechts zeg maar. De eerste stapjes zeg maar gaan goed en daarna gaat het weer minder goed, 1 voetje staat dan een beetje naar binnen.Weet iemand of ec ook pijnlijk is. Ik wil niet dat ze pijn heeft. Ze is zo lief, eten en drinken doet ze gewoon, wel minder fanatiek als vroeger maar ze is ook al 7 jaar.ik ben nu al 6 weken aan een stuk panacure aan het geven en soms lijkt er verbetering en zo als vandaag gaat het weer hartstikke fout. Gisteren had ze ook weer plakpoep en ik zag ook maden kruipen(heeft ze nog NOOIT gehad zelfs niet toen ze buiten woonde). Heb haar meteen de kooi (die schoon was) opnieuw verschoont en weer zoals altijd met warm water.En Lizzy zelf eerst alle poep weggeveegd en daar naar de billen gewassen tot alles helemaal schoon was.Maar ik begrijp het niet iedere week krijgt ze een schone kooi (met sopje en al) en iedere dag controleer ik haar billetjes omdat ze moeilijker loopt net zoals ik gisteren ook deed zoals iedere dag. En nu ineens dat. We hadden wel 1 vlieg binnen nou die heb ik gelijk gekild)er moet toch nog een ander middel zijn. Ik wil haar zo graag redden. Er moet toch iets anders zijn als alleen panacure. Ik ga al naar een konijnkundige arts.Moet ik haar misschien voorlopig alleen hooi geven, of juist niet.Ze staat wel op pootjes, ze stampt ook wel eens. Ze is levendig en eet en drinkt goed. Ze is vriendelijk je kan haar gewoon aaien. En wat ik zeg de eerste stapjes gaan gewoon als het moet.
yena Geplaatst: 19 juni 2011 Geplaatst: 19 juni 2011 Om de plakpoep te vermijden zou ik sowieso eens enkele dagen alleen hooi proberen. Met de EC parasiet heb ik nog geen ervaring. Maar ik zou toch nog maar eens even bij de dierenarts informeren hoelang het zou moeten duren eer je nijntje beter is. Ik heb al wel gelezen dat het lang kan duren, maar hoe de behandeling is, weet ik niet zeker. Je kan misschien eens goed zoeken op dit forum. Hier staat er veel over geschreven. En anders toch terug even langs de dierenarts gaan.Maar ondertussen goed oppassen voor maden..... Ik heb vorige week helaas 2 kippen verloren door maden, terwijl ik ook heel hygienisch ben en hun hokken proper hou. Maar het kan snel gaan hoor. Dus goed in de gaten houden en misschien enkel hooi en water geven, zodat de plakpoep toch al verdwijnt.Succes en hou ons maar op de hoogte hé.
stephanie1301 Geplaatst: 19 juni 2011 Auteur Geplaatst: 19 juni 2011 Hey, Wat bedoel je met topic slotje? Plakpoep is normaal, een konijn heeft 2 soorten keutels, gewone en blindedarm keutels.de blindedarm keutels eten ze normaal gewoon op, maar dan moeten de konijnen brokjes en hooi krijgen, als ze alleen brokjes eten en geen hooi dan eten ze de blindedarm keutels niet op. (heb ik gisteren gelezen)
Nicky_the Geplaatst: 19 juni 2011 Geplaatst: 19 juni 2011 Dit bedoeld Bianca: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/50888-lizzy-wie-helpen-ander-middel-panacure-voor-de-ec-parasie.html
stephanie1301 Geplaatst: 20 juni 2011 Auteur Geplaatst: 20 juni 2011 Vandaag nog een keertje met Lizzy naar de dierenarts geweest,Ze hebben Lizzy nog 1 keer een vitamine b injectie gegeven en enrofloxoral druppels.deze moet ze 2 keer per dag krijgen en daarbij dan 1 keer per dag panakur.Is dit voldoende om de parasiet te bestrijden, wil zo graag dat mijn konijntje gewoon weer konijn wordt.
Nicky_the Geplaatst: 20 juni 2011 Geplaatst: 20 juni 2011 Tjee wat erg.. Maar kan het geen hersenbloeding geweest zijn? Dan helpt panacure namelijk niet..Een konijn die pijn heeft merk je snel genoeg. Deze wil niet eten, gaat knarse tanden en/of gillen (bij gillen is de pijn echt ondragelijk).Voor EC zijn er naar mijn weten geen andere middeltjes dan panacure en medicijnen om de symptomen te bestrijden/onderdrukken. Er zijn wel mensen die positieve ervaringen hebben met het kruidenelixer van jan smit (via internet te bestellen) bij ec, maar ik zou dit absoluut NIET ter vervanging van de medicijnen gebruiken..Een konijn draagt EC ook altijd bij zich. Het kan niet gedood worden, maar hoeft ook niet altijd klachten te veroorzaken.Sterkte.Heel veel konijnen komen er weer bovenop, maar dit is natuurlijk niet van te voren te voorspellen. Meer als je best kun je helaas niet doen.. Konijnen zijn nou eenmaal gevoelige dieren..
Aanbevolen berichten