stephanie1301 Geplaatst: 19 juni 2011 Geplaatst: 19 juni 2011 HalloMijn konijn Lizzy loopt heel moeilijk, ze draaid met haar billetje naar een kant. Beetje in een bocht. Ze hebben foto`s van haar heubjes gemaakt en daarop was alleen een beetje artrosse zichtbaar maar niet noemens waardig. Ze vermoeden dat ze de ec parassiet heeft. ze heeft vitamine b gehad en ook pijnstilling en panacure. Maar het word maar niet beter. Haar achterpoten functioneren niet goed, wat ik al zei haar billetjes draaien een kant op bochtje naar rechts zeg maar. De eerste stapjes zeg maar gaan goed en daarna gaat het weer minder goed, 1 voetje staat dan een beetje naar binnen.Weet iemand of ec ook pijnlijk is. Ik wil niet dat ze pijn heeft. Ze is zo lief, eten en drinken doet ze gewoon, wel minder fanatiek als vroeger maar ze is ook al 7 jaar.ik ben nu al 6 weken aan een stuk panacure aan het geven en soms lijkt er verbetering en zo als vandaag gaat het weer hartstikke fout. Gisteren had ze ook weer plakpoep en ik zag ook maden kruipen.Maar ik begrijp het niet iedere week krijgt ze een schone kooi en iedere dag controleer ik haar billetjes omdat ze moeilijker loopt. En nu ineens dat.er moet toch nog een ander middel zijn. Ik wil haar zo graag redden.
Bianca Geplaatst: 19 juni 2011 Geplaatst: 19 juni 2011 Nee, iets beters dan Panacur is er niet. Er kunnen wel andere meds bij gegeven worden afhankelijk van de symptomen: Dit raadt WP aan als behandeling:Hoe behandelen we de ziekte E. cuniculi?Afhankelijk van de verschijnselen gebruiken we de volgende medicijnen: Let op: de keuze voor het te gebruiken medicijn wordt bepaald door de symtomen die aanwezig zijn! Fenbendazol = Panacur (= dit medicijn helpt het lichaam de protozoa bestrijden) Dexamethason injecties gedurende 3 dagen (om reactie en zwelling af te remmen, ook zijn er onderzoeken die aantonen dat de werking van Panacur versterkt wordt in de eerste behandeldagen) Na 3 dagen gaan we metacam geven (= een pijnstiller en ontstekingsremmer) dit kan namelijk niet samen met dexamethason Vitamine B injecties (om de zenuwcellen te laten herstellen) Duplocilline of baytril (= antibiotica) Carbachol (= als er een blaasverlamming aanwezig is) Stille darm: indien het konijn niet eet of poept zullen we dit behandelen Gedurende 3 dagen wordt het konijn in de opname geplaatst. Aangezien de dexamethason injecties IV gegeven worden en de vitamine B injecties pijnlijk zijn, is ons advies de konijnen gedurende 3 dagen te hospitaliseren. bron: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html
Nicky_the Geplaatst: 19 juni 2011 Geplaatst: 19 juni 2011 Tjee wat erg.. Maar kan het geen hersenbloeding geweest zijn? Dan helpt panacure namelijk niet.. Een konijn die pijn heeft merk je snel genoeg. Deze wil niet eten, gaat knarse tanden en/of gillen (bij gillen is de pijn echt ondragelijk). Voor EC zijn er naar mijn weten geen andere middeltjes dan panacure en medicijnen om de symptomen te bestrijden/onderdrukken. Er zijn wel mensen die positieve ervaringen hebben met het kruidenelixer van jan smit (via internet te bestellen) bij ec, maar ik zou dit absoluut NIET ter vervanging van de medicijnen gebruiken.. Een konijn draagt EC ook altijd bij zich. Het kan niet gedood worden, maar hoeft ook niet altijd klachten te veroorzaken. Sterkte.
Aanbevolen berichten