Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben net een uurtje geleden terug gekomen van de dierenarts. Muffins darmpjes lagen stil.

Vanmorgen leek er nog niets aan de hand. Ik heb haar biks zien eten, en zien drinken. Toen ik om half twaalf thuis kwam wilde ik ze allebei iets lekkers geven. Maar Muffin kwam niet toen ik haar riep. Dus ik haar zoeken. Uiteindelijk vond ik haar in het nachthok, helemaal slap. Ik kon haar zo pakken. Vond dat ze koud aanvoelde, en toen ik haar tegen me aanhield voelde ik dat ze bibberde.

Heb een poosje naar haar gekeken terwijl ze op de bank lag (daar had ik haar neergelegd om te zien hoe ze zich gedroeg). Maar ze gedroeg zich gewoon niet normaal alleen maar liggen, maar heel onrustig, buik voelde aan als deeg, hield haar buikje dicht bij de grond als ze probeerde te lopen. Heb de spoeddienst gebeld die oordeelde dat ik gelijk maar moest komen. Daar aangekomen constateerde de dierenarts dat haar darmpjes bijna helemaal stil lagen en dat haar buikje veel te vol zat.

Heb Ciceral, Caroprofen en dwangvoer meegekregen. De dierenarts heeft haar ter plaatse ook een injectie tegen de pijn gegeven. Ze is inmiddels weer wat vrolijker. Heeft net haar dwangvoer op zonder dat ik dwang hoefde te gebruiken. Ze is ook weer wat beweeglijker, meer zoals ik haar ken. Heeft zelfs net al een beetje aan wat hooi zitten knabbelen, en ze drinkt goed. Heb ook al een keutel gevonden. Ze zit zich nu te wassen en ze is overduidelijk beledigd dat ze in zo'n 'klein' hok zit.

Als het zo goed blijft gaan zal ik Binkie er vanavond nog even bij zetten, want die snapt er helemaal niets van. Loopt als een hondje door de ren met zijn neus op de grond, op zoek.

Hoe moet ik vanaf nu verder gaan? Ze moet de ciceral en de caroprofen drie keer op een dag, en het dwangvoer, heb ik nu een zakje alleen voor vandaag, maar ik zal morgen meer halen. Kan ik haar gelijk weer groente geven als ze over drie dagen beter is? En zo ja, met welke groenten kan ik het beste beginnen? En in welke hoeveelheden?

Gr. Jolanda

Geplaatst:

Oh gelukkig dat ze nu weer wat beter lijkt. Het klinkt alsof ze verstopt was?

Let op dat je dan niet teveel dwangvoer geeft. Ze moet niet nog verder verstopt raken. (ik weet niet hoe groot je konijn is, maar met een zo'n zakje kan ik wel een aantal dagen toe)

Let op dat er regelmatig keutels blijven komen, anders moet je heel regelmatig (elk uur als het kan) hele kleine beetjes dwangvoeren. Door het dwangvoer en de Ciseral gaat de darm weer werken en wordt hopelijk de verstopping afgebroken.

Als er wel regelmatig keutels komen en het blijft de goede kant opgaan, dan gewoon voedsel aanbieden (hooi, beetje dwangvoer op een schoteltje, dezelfde groenten die je haar normaal ook geeft en haar brokjes) en kijken of ze zelf genoeg eet. Als dat zo is hoef je alleen de medicatie te blijven geven tot ze weer helemaal normaal eet en keutelt.

Als ze echt niet voldoende eet (maar wel blijft keutelen) dan om de 5 uur wat dwangvoeren tot ze wel weer voldoende eet. (Stop haar niet zo vol met dwangvoer dat ze zelf ook geen zin meer heeft om te eten, maar zorg wel dat ze genoeg krijgt om de darmen aan de gang te houden.)

Konijntjes die zich niet zo lekker voelen laten als eerste hun brokjes staan, dus daarom is het belangrijk dat je wel genoeg groente en hooi blijft aanbieden zodat ze daar hopelijk wat meer van eet.

Wat voor soort groenten geef je haar normaal?

Geplaatst:

Ze was inderdaad verstopt ja.

Ow ik schrik eigenlijk wel een beetje van jouw instructies over het dwangvoeren. De dierenarts had aangegeven dat ik de instructies op het zakje kon volgen, en dat gaf aan dat ik het hele zakje op kon voeren, in 4 tot 6 keer (wel verdeeld over de dag uiteraard). Ze weegt trouwens 1,9 kilo. Ze heeft nu al anderhalf spuitje gehad. Ze vindt het trouwens zo lekker dat ik niet eens hoef te dwingen, ze eet het zo op.

Ik heb haar nu even in een hok in de kamer staan, zodat ik haar in de gaten kan houden, en daar heb ik gelijk al een hooiruifje en een fles water aan gehangen. Ze is wel lekker van het hooi aan het eten, en ik heb net drie keutels gevonden, die er alle drie mooi en droog uitzagen. Volgens mij zag ik haar net blindedarmkeutels eten, maar ik kan me vergissen. Ik zie het kopje in elk geval elke keer tussen haar pootjes verdwijnen, daarbij zit ze op haar wc-tje, en zie ik kauwbewegingen.

Ze ligt ook weer zo lekker te kroelen. Ik raak er helemaal vertederd van.

Ik geef haar eigenlijk alles wat op de veilige lijst staat, hier op de website. Momenteel heb ik paprika in huis (drie kleuren), witlof, broccoli, tomaten, bleekselderij en worteltjes. Als jij/jullie betere suggesties hebben, hoor ik het graag.

Gr. Jolanda

Geplaatst: (aangepast)

Gelukkig klinkt het al ietsje beter. Hoop dat je nijntje snel opknapt. Verwen dr maar met hooi, drinken en groente als ze dat wel wil hebben ( als bianca zegt)

Verder sluit ik mij bij bianca aan.....Ze zegt precies waar het om gaat.

Ik had ook zo'n zakje gekregen maar kon daar ook meerdere dagen mee. Je moet ook wel wat je instinkt laten gelden hoor (denk ik persoonlijk) als iets niet goed voelt dan is het ws ook niet goed en moet je doen wat wel goed voelt.

Voor groente zou ik voor witlof sla peterselie en ananas gaan. Maar bij ons krijgen ze ook vaak sla en witlof. Peterselie en ananas is geneeskrachtig.

aangepast door teddytjes
Geplaatst:

Nog één vraagje. Er staat dat ik de Ciseral en de Caroprofen drie keer per dag mag geven. Ik ben helemaal vergeten dat aan de dierenarts te vragen :$, kan ik dat tegelijkertijd geven (wel na elkaar, niet gemengd natuurlijk)? En drie keer per dag, is dat zeg maar bij het ontbijt, lunch en diner?

Gr. Jolanda

Geplaatst:

Als het goed is zit er een bijsluiter bij. Bij mijn weten kun je het gerust na elkaar geven. Desnoods geef je eerst nr 1 dan wat voer en dan nr 2 en dan nog iets voer.

Als je het 3 x per dag moet geven bedoelen ze even verdeeld over de dag. Bij ons zou dat dan inderdaad ontbijt/lunch/diner zijn. Als je het 4x per dag moet geven is dat dan om de 6 u....

Geplaatst:

Ja hoor je mag het tegelijk geven. Maar weet je zeker dat de Carprofen 3x daags is? Is meestal 2x daags.

Zo te horen doet je konijntje het al een heel stuk beter. Let even op dat de keuteltjes blijven komen, maar het klinkt niet als een hele ernstige verstopping hoor.

Even over de groente: ik zou zelf paprika niet doen bij konijnen. Hoor wel mensen die het wel eens doen, maar ik hou me aan de lijst van veilige groenten en daar staat ie volgens mij niet op.

Waar ik meer van schrik is jouw opmerking 'ik heb nu in huis'... het gaat niet om wat je in huis hebt, maar wat je konijn gewend is dagelijks te eten.

Een konijn mag ten eerste dus niet alle groenten (sommige kunnen zelfs dodelijk zijn), maar ten tweede is het heel belangrijk om elke nieuwe groente of voedselsoort (dus ook andere brokjes bv) heel geleidelijk op te bouwen. Dat betekent dat je de eerste dag een stukje ter grootte van een postzegel geeft en de dan de keutels goed in de gaten houdt. Blijft alles goed gaan dan de tweede dag 2-4 postzegeld en de derde dag een nog groter stuk. Gaat het dan nog steeds goed, dan kun je de groente in normale porties gaan voeren.

Als je een tijdje een bepaalde groente niet meer hebt gegeven, dan is het slim om het eerst weer opnieuw op te bouwen. Voor mensen is variatie goed, voor dieren vaak niet. Je mag wel veel verschillende groenten geven, als je die dan maar allemaal elke dag geeft.

Zoals je nu zelf gemerkt hebt, hebben konijnen hele gevoelige darmpjes. Door bovenstaande regels op te volgen kun je hopelijk voorkomen dat je konijn opnieuw verstopt raakt.

Onder Konijnen Info kun je op deze site ook een lijst van veilige en gevaarlijke planten en groenten vinden.

Hoop dat je daar wat aan hebt!

:)

Geplaatst:

Sorry Cisaral was 3 keer per dag en Carprofen 2 keer. Heb het verkeerd op de website gezet, maar wel goed gegeven gelukkig ;).

Ik denk ook niet dat het een heel ernstige verstopping was maar het er geen seconde spijt van dat ik toch gelijk naar de dierenarts ben gegaan. Voor de toekomst zorg ik dat ik deze medicijnen, en dwangvoer standaard in huis heb.

Toen ik zei de lijst met veilige planten bedoelde ik ook die op Bunnybunch onder konijnen info. Daar staat paprika wel op.

Sorry voor de verwarring, als ik zeg 'ik heb nu in huis' dan bedoel ik 'speciaal voor de konijnen'. Ze eten bij mij niet met de pot mee, maar ik haal groenten speciaal voor hen in huis.

Omdat ik niet wist dat ik ze elke dag hetzelfde moest geven, wisselde ik het om de drie dagen af.

Natuurlijk heb ik de groeten wel opgebouwd, dat advies heb ik ook van de website afgehaald.

Ik koop ook alleen groenten die op de veilige lijst staan, maar de ene keer geef ik ze dus paprika, wortel, witlof en de andere keer geef ik ze sla, spinazie, tomaten e.d. Maar dat is dus niet goed voor ze? Ik heb alle informatie op de website goed doorgelezen, maar ik heb het verkeerd begrepen dat ze altijd hetzelfde moeten krijgen.

Geplaatst:

Je hebt gelijk, hij staat er wel bij. Toch zou ik juist met paprika, spinazie en ijsbergsla oppassen. Tomaten alleen geven als ze goed rijp zijn en het kroosje er eerst afhalen. Wiortel en fruit ook beperkt geven ivm suiker (kan gas veroorzaken)

Hoeveel dagen je een groente mag overslaan zonder dat je hem opnieuw moet opbouwen, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb een keer met Lizzie gehad dat ze ineens een beetje buikpijn had toen ik haar boerenkool had gegeven en daarna pas had beseft dat ze dat al een paar dagen niet gehad had. Dus snel Ciseral en Carprofen gegeven en na een uurtje voelde ze zich gelukkig weer beter.

Ze hoeven niet altijd hetzelfde te krijgen en je mag best eens afwisselen, als je maar niet teveel afwisselt en als je dan maar weer even opbouwt. Waarom geef je niet elke dag een beetje van al die groentes? :yes:

Geplaatst:

Hartstikke bedankt voor je reacties tot nu toe, leer ik veel van.

Nog een vraagje. Muffin wordt enorm gestressd van het spuitje waarmee ik de medicijnen toedien. We moeten haar echt met zijn tweeën vasthouden om het naar binnen te krijgen. Daarna is ze nog minutenlang overstuur. Dat vind ik niet zo fijn. Hoe resoluut en voorzichtig ik ook ben, zodra het spuitje in de buurt van haar snoet komt, is het bal. Behalve als er dwangvoeding in zit, dan zuigt ze het zelf leeg.

Mijn rare meisje.

Anyway, vanmiddag moest mijn moeder Muffin haar medicijnen geven, maar ze wilde zich niet laten pakken. Toen heeft mijn moeder de medicijnen in het spuitje met dwangvoeding gedaan. Op die manier ging het probleemloos. Maar kan dat geen kwaad? Werkt het medicijn dan nog wel voldoende?

En hoe snel kan ik gaan afbouwen met de medicijnen als het weer goed gaat?

Geplaatst:

Dat wilde ik juist als tip geven! Als er iets is wat ze wel makkelijk eet, dan moet je daar de medicijnen op/doorheen doen. Dus wat je moeder doet is een hele goede oplossing. Als je maar zorgt dat ze alle medicijn binnenkrijgt (dus niet eerst de meds met het voer mixen en dan niet alles voeren, zeg maar). Maar als je daar voor zorgt kan het helemaal geen kwaad hoor. Als ze het maar binnen krijgt.

Maar als ze het dwangvoer zo snel opzuigt, moet ze dan wel gedwangvoerd worden? Eet ze nog niet uit zichzelf? Ook niet als je het dwangvoer op een schoteltje doet? En hoeveel groenten, hooi en brokjes eet ze al? Je moet haar ook niet zoveel dwangvoeren dat ze geen honger meer heeft.

Je mag met de pijnstilling stoppen als ze geen pijn meer heeft. Dat kun je zien aan haar gedrag en haar eetlust (als ze meer eet met pijnstilling dan zonder, dan heeft ze het nog wel nodig).

Met de Ciseral mag je stoppen zodra ze weer normaal eet en normale keutels heeft. Hoe is het nu met haar verder?

Geplaatst:

Dat ze het helemaal moest opeten had ik begrepen. Eigenlijk is de enige reden dat ik nog een beetje dwangvoer geef, omdat ze dat zo lekker vind, en ik daar makkelijk haar medicijnen door kan doen. Dat is ook de reden dat ik een spuitje gebruik, en het niet op een schoteltje doe. Als ik een spuitje gebruik, weet ik zeker dat alles binnenkomt.

Ze eet al hartstikke goed. Gisteren heb ik haar een piepklein worteltje gegeven, en ze valt 's morgens ook weer aan op haar biks. Hooi vind ze ook weer lekker, hoewel ze nog iets minder gretig is dan vroeger. Ze drinkt ook supergoed. En ze is ook gewoon weer haar oude, vrolijke zelf. Het lijkt zelfs wel alsof ze meer naar mij toe is getrokken door alle aandacht. Ze was nooit echt een kroelkonijn, maar vond het wel leuk om bij je te komen zitten en helemaal over je heen te klimmen. Maar vanmorgen ging ze er eens lekker voor liggen toen ik over haar kopje aaide. Ik smolt helemaal...

Met de pijnstilling ben ik gisteren gestopt, omdat ik het idee had dat ze geen pijn meer had. Gisterenmorgen heeft ze nog wel één spuitje gehad omdat ik toen meer moest werken, en zo'n idee had van better safe than sorry, maar gisteravond en vanmorgen niet meer.

Cisaral heb ik haar gisteren nog wel de hele dag gegeven, en vanmorgen ook weer een spuitje. Ik vind het een beetje raar dat haar keutels nog niet helemaal okay zijn. Ik heb haar vanaf zondag apart gehouden, zodat ik het in de gaten kan houden (wel elke dag een paar uurtjes bij haar maatje hoor), maar er zitten nog steeds hele kleine keuteltjes tussen af en toe. Daarom ga ik morgen even bij mij eigen dierenarts langs, zodat hij even naar haar buik kan luisteren, of alles nu goed is.

Heb haar vandaag maar wel weer buiten bij haar maatje gezet (ook al is het niet al te zonnig weer) want ze bleven allebei maar ontsnappen omdat ze naar elkaar toe wilden...

Gr. Jolanda

Geplaatst:

Ja laat ze in ieder geval maar regelmatig bij elkaar. Maar zolang haar keutels niet goed zijn moet je Ciseral blijven geven. Ben benieuwd wat je eigen DA zegt. Misschien een parasiet/wormen?

Geplaatst:

Ze zitten nu weer samen buiten, ze was niet te houden in mijn binnenhok. Ben net terug van de dierenarts, en die vond dat het er allemaal goed uitzag. Hij heeft me aangeraden om voorzichtig te gaan afbouwen met de Cisaral. Hij heeft haar ook even gewogen, en ze was zelfs wat aangekomen sinds zondag, dus dat vond hij ook positief.

Het lijkt erop dat ze er goed doorheen gekomen is!

Geplaatst:

Moest vandaag ook met Binkie naar de dierenarts. Hij had 39.8 (Muffin had 36.4) hij had nog wel keuteljes in zijn buik zitten, maar het waren er maar heel weinig (kwam overeen met mijn bevindingen dat hij weinig at). De dierenarts heeft alles gecheckt (longen, tanden, kiezen, hart, darmen, oren, ogen, neus, gewicht, eventueel gas) en alles was goed, buiten het feit dat hij dus weinig keuteltjes had. Het viel hem wel op dat meneer met vier poten over de kruik hing die ik in zijn draaghok had gedaan, en dat hij zachtjes knarsetandde. Omdat hij maar weinig keutelde ben ik nu ook met Caroprofen en Cisaral begonnen, op aanraden van de dierenarts. Hij heeft bij de dierenarts een injectie gekregen tegen de pijn, en toen we thuis waren was hij weer wat kwieker, en wilde hij een beetje eten. Heeft inmiddels ook wat gedronken en een beetje geplast. Heb hem net zijn Cisaral gegeven, en hopelijk komen de keutels nu ook snel (heb er nog maar 2 gezien in de tijd dat we thuis zijn, sinds 16.00 uur.

Mijn arme pechvogeltjes.

Gr. Jolanda

Geplaatst:

Ja, heb gisteren toen ik met Muffin voor controle ging, gelijk mijn voorraad aangevuld.

Heb ook voldoende Cisaral en Carprofen in huis. En ben er achter dat hij de dwangvoeding wel lust, maar hij wil het niet uit de spuit eten. Als ik het op een schoteltje legt hapt hij het zo weg. Hij zit nu op wat sprietjes kruidenhooi te kouwen en het keutelen is aardig op gang gekomen.

Ik zit alleen al sinds vanmiddag te peinzen wat ze voor verkeerds kunnen hebben gegeten. Ik ben gewoon huiverig voor het idee om straks weer met groente voeren te beginnen.

Geplaatst:

Gelukkig dat het alweer beter gaat :) Als hij de dwangvoeding van een schoteltje eet is dat alleen maar beter!

Je moet de groente gewoon weer langzaam opbouwen en je beperken tot de groentes waar bijna nooit iemand problemen mee heeft met zijn konijnen, zoals witlof, andijvie en wortelloof..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .