Sollie Geplaatst: 18 juni 2011 Geplaatst: 18 juni 2011 Gisteren gingen we stro en hennep halen bij de boerenbond bij ons in het dorp. En jawel hoor daar zat een onwijs lief schattig konijntje in japanner kleur. We waren opslag verliefd. We hadden ons voorgenomen dat we het bij 6 konijnen zouden houden, maar we konden deze niet weerstaan. Dus hebben we haar meegenomen. Deze kleine uk:bunny4: van 8 weken hebben we Ola genoemd. Ze was meteen op haar gemak tussen de andere konijnen.Alles leek ook goed te gaan totdat we 2 uur geleden er achter kwamen dat deze kleine meid haar linker voorpootje niet meer gebruikt.:frown: Deze hangt er slap bij. Met oppakken lijkt ze geen pijn te hebben en ze hups gewoon rond alleen dan op 3 pootjes. Eten en drinken doet ze ook als de beste. We weten totaal niet hoe dit komt. Misschien ergens achter blijven hangen?Of heeft 1 van de andere konijnen op haar gelegen?Naar ons idee heeft ze er geen last van. Echter maak ik me wel zorgen.We hebben haar nu apart gezet in een kleine reismand zodat ze wat rust kan hebben. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? En kan een konijntje goed leven met eventueel maar 3 poten?
Laura Geplaatst: 18 juni 2011 Geplaatst: 18 juni 2011 Geen ervaring. Maar een konijn kan goed leven met 3 poten!
Bianca Geplaatst: 18 juni 2011 Geplaatst: 18 juni 2011 Hmm.. ik zou er toch maandag mee naar een DA gaan om eens te laten kijken of het misschien een breuk of iets anders is. Wat bedoel je met lam? Sleept ze het mee? Of tilt ze het op (dan is het niet lam, maar wel pijnlijk)
Sollie Geplaatst: 18 juni 2011 Auteur Geplaatst: 18 juni 2011 @Bianca. Ze tilt het pootje op, maar het hangt er wel slap bij als je haar vasthoud. Als je je vinger onder het andere gezonde pootje houd voel je dat de spieren zich samentrekken en de nageltjes je vinger proberen te omklemmen. Bij het "lamme" pootje gebeurd dat niet.Die bungelt alleen maar. Je merkt verder niks aan haar. Ze piept niet en is ook niet in shock zelfs niet als je er aan komt. Daarom denk ik dat ze geen pijn heeft.
Bianca Geplaatst: 18 juni 2011 Geplaatst: 18 juni 2011 Vergis je niet in hoe goed konijnen zijn om hun pijn te verbergen! Pas als het HEEL ERG is worden ze stil en houden ze op met eten en drinken. Als ze stiller wordt of minder gaat eten/keutelen moet je er echt onmiddellijk mee naar een DA. Je weet zeker dat dit niet was toen jullie haar net hadden? kan ze ergens vanaf gevallen zijn? Jonge konijntjes breken nogal eens pootjes door van verhogingen in kooien en dergelijke af te vallen.
Sollie Geplaatst: 18 juni 2011 Auteur Geplaatst: 18 juni 2011 @BiancaHet zou goed kunnen dat ze uit het hokje is gevallen of misschien heeft 1 van de andere konijnen per ongeluk op haar gezeten ofzo. We hebben haar nu naar binnen gehaald en zit ze in een reisbox van onze vlaamse reus. Zo kan ze hopelijk herstellen. We houden haar goed in de gaten en gaan idd anders naar de DA maandag. Maar veel meer dan hokrust kunnen we denk ik niet doen. Ze is namelijk te klein voor een operatie of gips denk ik.
Jeannine Geplaatst: 18 juni 2011 Geplaatst: 18 juni 2011 Mijn allereerste konijntje, een jaar of 30 geleden, had een gebroken voorpootje. Zij is uit mijn armen gesprongen en op een voet van een lamp terecht gekomen. We zijn er toen mee naar de dierenarts geweest, maar die zei dat zij meer last zou hebben van een spalk dan van haar gebroken pootje. Daar is toen dus niets mee gedaan. Het is toen wel weer aan elkaar gegroeid, maar niet helemaal zoals het hoorde. Zij droeg haar pootje altijd schuin voor haar borst/ buik langs en liep en sprong er prima mee. Op 3 poten dus. Bij het wassen was het wel een gek gezicht, 1 poot waste het snuitje en de ander de buik. Mijn Woepsie is er 16 jaar mee geworden!
Bianca Geplaatst: 19 juni 2011 Geplaatst: 19 juni 2011 Ik denk ook niet dat ze veel kunnen doen, of het nou gebroken of gekneusd is, maar ze kunnen wel pijnstilling geven. En ik zou het toch na laten kijken voor het geval het iets anders is. En als ze slechter gaat eten dan heeft ze te veel pijn en moet je echt snel voor pijnstilling en darmstimulering zorgen.
Sollie Geplaatst: 19 juni 2011 Auteur Geplaatst: 19 juni 2011 @ Jeannine: Thnks voor je reactie!Stelt mij weer gerust dat ze er mee kan leven en dat we haar niet hoeven in te laten slapen. Dat zou ik verwschrikkelijk vinden.@Bianca Ik ga morgen met haar naar de DA. Voor de zekerheid pijnstilling. Thnks voor de tips!
Sollie Geplaatst: 19 juni 2011 Auteur Geplaatst: 19 juni 2011 @ BiancaUiteraard laat ik weten hoe het afloopt.!
Wabbit Geplaatst: 19 juni 2011 Geplaatst: 19 juni 2011 Nou maar duimen dat het niets ernstigs is.....ongelukje zit trouwens in een klein hoekje. Vrijdag kwam ik beneden en zag ik dat mijn valkparkietje 1 pootje niet gebruikte en zich ondersteunde met het vleugeltje. Uit de kooi gehaald en gekeken, geen bijtwonden, het hing niet slap of los, was niet dik, rood of blauw en ze kan het pootje wel intrekken of strekken. DQ maar gebeld....zij denken dat het gekneusd is....dus maar even kijken hoe het gaat, want daar kunnen zij niets aan doen. Gaat het over een paar dagen niet beter, moet ik langskomen. In ieder geval zit ze nu in een apart kooitje naast de andere twee parkietjes zodat ze ook echt aan rusten toe komt.
Sollie Geplaatst: 19 juni 2011 Auteur Geplaatst: 19 juni 2011 Vervolg:Vanmiddag tilde ik de kleine meid Ola op om te knuffelen. Bleek ze helemaal onder de ontlasting/diarree te zitten. Nu ging ik me ernstig zorgen maken. Meteen de dienstdoende DA gebeld. Verhaal uitgelegd en die bereiden me er stiekem al op voor dat de kans dat Ola dit zou overleven heel klein was. Ik mocht daarom ook meteen langskomen.Eenmaal bij de DA was deze erg verbaast hoe gezond en actief Ola nog was ondanks haar poot en diarree. Ze werd meteen uitgebreid onderzocht. Daaruit kwam dat er een ontsteking zit bij haar poot (gelukkig dus niet gebroken), ze ook wat te mager was en dat de diarree waarschijnlijk kwam van het eten of als reactie op de ontsteking die gaande is in haar lichaam. Haar lichaamstemperatuur was gelukkig helemaal top. 38 graden. Ze kreeg vervolgens een pijnstiller injectie en een antibiotica via haar bekje toegediend. Met de antibiotica moeten we 5 dagen doorgaan. Daarnaast ging de DA voordoen hoe we Ola bijvoeding moesten geven. Hij maakte het papje klaar en ging toe de kamer uit om een spuitje te halen. Toen hij terug kwam zat Ola al gulzig de bijvoeding uit het bakje op te eten. Weer een goed teken dat de kans op herstel groter maakt. Voorlopig moeten we dit ook blijven geven + de biks.Na haar vandaag alweer 5 keer onder de kraan haar billen schoongemaakt te hebben schijnt de ontlasting nu alweer wat dikker te worden.Gelukkig! Ola heeft net nog ingewikkeld in een dekentje bij mij in mijn armen liggen slapen. Nu zit ze weer in haar reismand met een lekkere warme kruik. Al met al denk ik dat wij ons meer zorgen maken dan Ola zelf. Ze kijkt nog steeds fel uit haar oogjes, haar oortjes staan rechtovereind en is ze stik nieuwsgierig. Ik begin er langzaam vertrouwen in te krijgen dat ze dit gaat overleven en dat we haar niet hoeven in te laten slapen.
Bianca Geplaatst: 19 juni 2011 Geplaatst: 19 juni 2011 Goed dat je toch meteen naar een DA bent gegaan! Let ook op dat de dairree snel over is, anders moet je DA nog even mestonderzoek doen om te kijken of het geen coccidiose kan zijn. Dat is dodelijk voor konijnen onder de 4 maanden, dus daar moet je snel bij zijn. Helaas denkt niet iedere DA daaraan, anders had deze dat onderzoek waarschijnlijk meteen even gedaan.
Gwentje Geplaatst: 20 juni 2011 Geplaatst: 20 juni 2011 Goed dat je met je konijn naar de DA bent gegaan!
Sollie Geplaatst: 20 juni 2011 Auteur Geplaatst: 20 juni 2011 Vanochtend is helaas ons kleine meisje Ola overleden. Zo goed dat ze nog was gister avond, hoe slecht ze vanochtend ineens was. Ze zat weer onder de diarree. En de spirit was uit haar ogen.Ik heb haar schoongemaakt en haar medicatie + bijvoeding gegeven. Dit ging moeizaam. Toen werd het voor mij duidelijk dat ze het niet ging halen. Ik heb haar ingepakt in een handdoek met 2 warme kruikjes erbij en haar zo in het reismandje gelegd. Haar nog een vaarwel kusje gegeven. 2 uurtjes later is ze rustig bij ons thuis ingeslapen.In die 3 dagen dat ik haar maar had ben ik me heel erg aan haar gaan hechten en heb ik er alles aan gedaan om haar beter te kunnen maken, maar het mocht helaas niet zo zijn. Lieve Ola je krijgt een speciaal plekje in mijn hart!!
Suuzz Geplaatst: 20 juni 2011 Geplaatst: 20 juni 2011 Jeetje wat zielig :( Heel veel sterkte met het verlies!! Je hebt gedaan wat je kon..
Wabbit Geplaatst: 20 juni 2011 Geplaatst: 20 juni 2011 Ach gosss...en het leek zo goed te gaan. Sterkte met het verlies van Ola.
michaela23 Geplaatst: 20 juni 2011 Geplaatst: 20 juni 2011 Ach wat erg zeg. Maar wel fijn dat ze nog 3 dagen bij jullie heeft mogen zijn, en dat ze nog heel veel liefde heeft gekend. En wat ook fijn is, is dat ze bij jullie is gestorven, en niet bij de Boerenbond, zielig in een glazen bakje/kooitje, zonder liefde en goede verzorging....Maar jullie hebben er alles aan gedaan om haar beter te laten worden, maar helaas mocht dat niet baten. Heel veel sterkte, en Ola, rust zacht....
Bianca Geplaatst: 21 juni 2011 Geplaatst: 21 juni 2011 Ach wat rot... ik was er al bang voor, diarree bij zo'n kleintje is vaak dodelijk. :( Heel erg veel sterkte ermee
jrjsieben Geplaatst: 21 juni 2011 Geplaatst: 21 juni 2011 Sterkte met het verliesweer een jong leventje ten eindeIk wou dat het toch een keer verboden wordt konijntjes verkopen in een dierenwinkel
Aanbevolen berichten