Ga naar inhoud

voedster castreren


JipenTeun

Aanbevolen berichten

Hee!

Ik heb wat rond gelezen op het forum omdat mijn voedster volgens mij een nest aan het maken is, ze heeft heel veel haren in het hok liggen, en Jip (mijn ram) ligt ineens veel minder vaak in t hok. Is ze nu schijnzwanger?

Ik heb er al vaker aan gedacht om haar ook te laten castreren, maar ik vind dit een beetje akelig omdat dit zo risicovol is. En ze is ook al 3,5. Dan zijn er nog meer risico's ofniet?

Ikzelf denk daarom dat het slimmer is om het niet te doen...

Toen las ik de berichten over baarmoederhalskanker, zijn hier ook symptomen van? Hoe kun je weten of je konijntje hier last van heeft?

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft want ik was er erg benieuwd naar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja jou voedster is duidelijk schijnzwanger. Ons Konijn Zoey heeft daar 1 keer in de zoveel tijd ook last van. De laatste keer was het zelfs zo erg dat op haar buik geen enkele haar meer te bekennen was en ze was heel mager geworden. Gelukkig is dit echt maar een fase die weer overgaat. Dit duurde bij Zoey een weekje of 2a3 en ze begon daarna weer dikker te worden en kreeg haar haren weer terug.

Dat de Ram minder in het hok ligt kan eraan liggen dat je voedster wat humeurig is. Onze Zoey is namelijk niet te genieten als ze schijnzwanger is. Ze bijt dan zelfs en dat doet ze normaal nooit.Lang leven de hormonen!

Je voedster laten helpen lijkt me niet zn goed idee aangezien haar leeftijd. Wij hebben onze dames ook niet laten helpen.Idd heeft een konijn dan een verhoogde kans op baarmoederhalskanker, maar dat risico lopen we dan maar. Je kan ze niet tegen alles gaan beschermen.

Maak je maar geen zorgen. Over een tijdje is de schijnzwanger weer voorbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie!

Ik heb wel nog een vraagje, moet ik dat heel nest en alle haren enzo weghalen of beter laten liggen?

En moet ik haar extra vitaminen ofzo geven of is het gewoon wachten tot het voorbij is?

En ze worden donderdag geënt, dat maakt dan toch verder niet uit ofwel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan!

Ik laat meestal de haren wat liggen en haal elke keer een beetje weg. Anders heeft ze al het werk voor niks gedaan, het is de natuur.

Extra vitamine geef ik mijn konijnen nooit. Is hetzelfde als met mensen als je goed normaal eet krijg je alle noodzakelijke vitamines zo binnen.Vitamine preparaten zijn da overbodig.

Het inenten kan je ook gewoon door laten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een keuze die je zelf moet maken. Mijn ene konijn was 3,5 dat ik haar liet castreren. Die was vreselijk veel op het mannetje aan het rijden en m'n andere voedster was 8, zij had last van slijmerige bloed uitvloeien. En dus baarmoederkanker.

Bij beide konijnen was de baarmoeder al vergroot en ben ik blij dat ze verwijderd zijn. Ik heb nu nog 1 voedster die haar baarmoeder nog wel heeft, volgens de dierenarts is ze nog vrij jong en raad hij het aan om het wel te doen. Maar ik moet nog even kijken wanneer ik dat ga doen.

Mocht je besluiten om het toch te doen, zorg dat je het bij een dierenarts laat doen die er veel ervaring mee heeft. Zeker omdat ze al iets ouder is. Maar als je konijn verder goed gezond is zie ik niet echt heel veel problemen.

Succes met je beslissing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .