MrKonijn Geplaatst: 17 juni 2011 Geplaatst: 17 juni 2011 Mijn lieve bloempje heeft snot.Gisteravond ondekt, gistermiddag was er nog niks aan op te merken... maar toen hoorde ik opeens een zwaarademig huisdier. De katten waren het niet, dus dan maar een kijkje nemen bij de konijntjes!En ja hoor mevrouw had een vieze neus... ik schrok er erg van!Meteen naar mijn eigen dierenarts gebeld, maar kreeg helaas zijn vrouw eraan.. ze zei dat ik maar beter morgen ( vandaag dus ) maar eens langs moest komen... terwijl de praktijk nog zeker een half uur open was... Daar was ik het dus niet mee eens, dan maar opzoek naar een andere dierenarts... en gelukkig een gevonden waar we gewoon naar binnen mochten lopen! Het blijkt dus inderdaad snot te zijn.. Ik heb ook een kuurt mee gekregen.Gisteren at ze gewoon nog goed, maar vandaag krijg ik de indruk dat ze helemaal niet zo goed eet... Dus nog meer opletten en anders??? dwangvoeren??? oEn moet ik haar scheiden van mijn andere konijn?? Hij heeft nu namelijk nog niks, maar had op internet gelezen dat je ze beter kan scheiden!!Hopenlijk kunnen jullie mij helpen.
Zonnebloem Geplaatst: 18 juni 2011 Geplaatst: 18 juni 2011 Mijn konijnen hebben ook snot. Je zou ze kunnen scheiden van elkaar maar dan komt wel de koppeling in gevaar. Dus zetze niet te ver uit elkaar zodat ze elkaar eventueel nog kunnen horen. Als je konijn niets meer eet, moet je inderdaad dwangvoeren. Maar ik zou eerst de biks afwegen en de groente en kijken wat ze daadwerkelijk gegeten heeft. Je kunt haar ookeven in een iets kleiner hok zetten zodat je precies in de gaten kunt houden wat ze eet. Ook hooi moet ze goed eten natuurlijk maar je merkt vanzelf als je dat niet hoeft bij te vullen. Door de kuur zal ze zich waarschijnlijk wel wat beter gaan voelenje zou eventueel om pijnstilling kunnen vragen, maar het is weekend nu. Dat is wel zo fijn bij een flinke griep natuurlijk.Verder, je kunt haar snuitje schoon houden door te poetsen met gekookt afgekoeld water of fysiologisch zout. Die kun je inhandige pipetjes kopen van het merk Daro bij de kruidvat. Daarmee kun je ook haar neusje spoelen, hou dan haar hoofdjewat naar achter. Dat helpt goed tegen de niesbuien. Ik smeer ook wel eens wat inhalatiezalf op de neusjes, dat houdt ze open. Tijm geven is ook een goeie, ik weet niet hoe het gaat met de druppels toedienen maar dat is meestal een ramp. Jekunt de druppels ook op een pluk tijm geven, heb je twee in één klap. De hokken goed schoon houden, het is het best omhaar even op een handdoek te zetten en een toiletje te maken, weet niet of ze zindelijk is. Maar nat stro geeft bacteriën de kans om te groeien. Desinfectiemiddel kun je gebruiken in een spray om schoon te maken. Als ze erg benauwd is, kun jevan een draagmandje en een stoomapparaat (bv voor keukengebruik) een konijnensauna maken. Maar als ze echt moeiteheeft om lucht binnen te krijgen, moet je naar de speodkliniek en dan gaat ze in een couveuse. Er zit een spoedkliniek opde isolatorweg in Amsterdam. Verder, veel liefde en aandacht en natuurlijk rust. Geen stress gedoe om ze heen is het best. Ik weet niet of je ze buitenhoudt maar dan kun je haar beter tijdelijk even naar binnen halen. Je kunt trouwens als ze slecht eet, lekkere hapjes makenzoals kruiden, fruit, groente, als je haar er wel aan laat wennen natuurlijk. Geen onbekende dingen in grote hoeveelheden.En dan maar hopen dat de antibiotica hun werk doen. Dat kan trouwens langer duren dan een week. Het kan wel wekenduren. Je kunt het best blijven overleggen met de dierenarts, telefonisch, en andere antibiotica gaan geven als het echt nietlukt. Er zijn hier veel mensen die konijnen hebben met snot, als je op de zoekfunctie snot intypt of pasteurella kun je veellezen over ervaringen van anderen. Ikzelf heb een beetje pech want na meer dan twee maanden druppelen, zijn er nogeen paar die niezen, en nu krijgen ze penicilline in injectie, duplocilline. Dat kan ook weken gaan duren en het kan ookchronisch worden, dat is niet fijn. Dan komt het terug als ze stress hebben, of ziek zijn van iets anders of geopereerd zijn.Gewoon kalm blijven en het beste ervan hopen, het is een vervelende ziekte, maar je bent niet de enige! Gewoon vragenals je vragen hebt. En goed naar je eigen gevoel luisteren ook he! Want jij kent je dier hebt best. Nou sterkte!
Aanbevolen berichten