Tessa van der Wijngaart Geplaatst: 9 juni 2011 Geplaatst: 9 juni 2011 Gisterenavond is onze Vlaamse reus Lion overleden. We zijn ontzettend verdrietig. Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen met een vraag over zijn doodsoorzaak. Gisterenochtend gaf ik de konijnen eten en reageerde Lion niet, hij zat ineengedoken in de ren en was helemaal niet zijn normale actieve ik. Geen interesse in eten. Ben direct naar de dierenarts gegaan. (de dag ervoor rende hij nog door de tuin en had gewoon gegeten). De dierenarts heeft zijn temperatuur opgenomen, deze was 37 graden, dus te laag. Ook was hij veel te sloom en had pijn aan zijn maag/darmen. Ze hebben hem opgenomen en opgewarmd, dwangvoeding gegeven, pijnstilling, vocht toegediend, en een middel om de darmen op gang te brengen. Die avond kwam ik hem ophalen, want in de avond kon daar niemand voor hem zorgen en hij had continue zorg nodig. Ik zou hem moeten dwangvoeren en medicijnen toedienen en warm houden. Hij was eigenlijk nog iets slechter dan de ochtend. Na een uur thuis is hij overleden. Ze hadden dat niet zo snel verwacht, maar hij was er slecht aan toe. Nu zeiden ze dat hij SAS heeft gehad. Een stilstand van de darmen. Ik heb op internet gezocht naar mogelijke oorzaken hiervan. Er wordt genoemd: slecht eten (teveel brokjes, te weinig hooi), stress, te weinig beweging. Ook gebitsproblemen kunnen een oorzaak zijn. Nu heeft de dierenarts specifiek naar dat laatste gekeken, zijn gebit was prima. Ook hebben onze konijnen een ruim hok, we geven ze veel aandacht en mogen elke dag onder toezicht losrennen in de tuin. Ze krijgen niet teveel brokjes, onbeperkt hooi en water en elke dag afwisselende groenten. Nu vraag ik me af waarom hij SAS heeft gekregen. Ik snap het niet... Ik zou het graag weten als ik iets verkeerd heb gedaan, want ik heb nog een ander konijn. Heeft iemand ervaring met SAS en de oorzaken hiervan? Hij is trouwens iets ouder dan drie jaar geworden.
Dollie Geplaatst: 9 juni 2011 Geplaatst: 9 juni 2011 Tjee, allereerst heel veel sterkte! Het is toch vaak lastig om een oorzaak te vinden. Stasis, gas, wordt veroorzaakt door niet eten. Niet eten wordt vaak veroorzaakt door pijn of stress. Misschien dat er inwendig toch iets niet goed was met je konijn, waardoor hij pijn had. Misschien dat hij ergens van geschrokken is, waardoor hij gestresst was. Ik meen uit je tekst op te maken dat hij samen zat met andere konijnen, misschien was er, zonder dat jij dat merkte, toch onrust in de groep/het koppel en veroorzaakte dat stress. Het is gewoon lastig. En het vervelende is dat het zó snel gaat bij konijnen. Ze stoppen met eten en 24 uur later kun je ze kwijt zijn. Ik ben één keer een konijn verloren, waarschijnlijk aan darmproblemen. Bij hem was er sprake van een acute bloath, ofwel een acute blokkade in zijn buik i.c.m. gas. Hij had van het ene op het andere moment ontzettend veel pijn, hoewel hij enkele uren daarvoor nog goed gegeten had. Met spoed naar de dierenarts, maar helaas heeft hij het niet gered, hij is daar 's nachts overleden, vermoedelijk aan een hartstilstand. Hoewel hij al tijden niet orde was (blaasproblemen) was er bij hem ook geen aanwijsbare oorzaak. Hij had al veel vaker stilliggende darmen gehad en heeft het elke keer weer overleefd, ook deze keer knapte hij alweer goed op en het was een klap in m'n gezicht dat hij het toch niet gehaald heeft. Bij één van mijn andere konijnen bleken gebitsproblemen de oorzaak te zijn van darmproblemen. Ik denk niet dat je iets verkeerd gedaan hebt en ik denk ook niet dat je je zorgen hoeft te maken om je andere konijn. Konijnen zijn gevoelige dieren en overlijden veel vaker aan soortgelijke dingen. Je hebt alles gedaan wat je kon.
Wammes030 Geplaatst: 9 juni 2011 Geplaatst: 9 juni 2011 Een 'haarbal' kan ook een darmstilstand veroorzaken. Er zit dan veel haar in de darmen en daar blijven dan weer voedselresten in hangen en dat veroorzaakt dan een blokkade in de darmen. Dit gebeurt meestal als de konijnen in de rui zijn en/of als ze elkaar vaak schoonlikken. De eerste tekenen van darmstilstand door haren zijn kettingkeutels (keutels die van haar aan elkaar hangen). Ook kleinere keutels kan wijzen op darmproblemen. Ik ga dan nog meer en natgemaakt groenvoer geven om de boel op gang te houden.
Tessa van der Wijngaart Geplaatst: 9 juni 2011 Auteur Geplaatst: 9 juni 2011 Hallo Dollie, dank voor je uitgebreide reactie. Ook een erg nare situatie die je hebt meegemaakt met jouw konijn. Het is goed om te horen wat jouw ervaringen zijn en ik denk dat je gelijk hebt dat ik me moet realiseren dat konijnen gevoelig zijn. Het kan inderdaad heel snel ineens fout gaan. Je vraagt je toch even af of je iets niet goed hebt gedaan. Maar meer dan je best kan je inderdaad niet doen. Dank voor je hart onder de riem! Trouwens, inderdaad Lion zat samen met Lara, een Franse Hangoor. Ze waren altijd samen en echt een goed duo, maar je weet nooit wat zich afspeelt tussen hen als je er niet bij bent. En Wammes030, het is goed dat je dit aanwijst als een mogelijk probleem. Ik heb het zelf niet gezien bij mijn konijnen, maar altijd goed om te weten mocht ik het tegenkomen!
wupsie Geplaatst: 9 juni 2011 Geplaatst: 9 juni 2011 Aangezien de kettingkeutels weer als reden voor paniek worden aangegeven wil ik je ook even zeggen dat ik hier heeeeeeel vaak keutels vind die met haren aan elkaar zitten en dat zijn niet zomaar een paar haren.... soms is de pluk haren net zo dik als de keutel zelf (en die van Max zijn al heel groot) Kettingkeutels hoeft dus niks te betekenen. Mijn eigen visie hierop is dat het juist vreemd zou zijn als je ze niet zou vinden: ze likken haren op toch? Als die er neit uitkomen waar blijven die dan? in de darmen. En in de darmen kunnen die haren alleen maar voor problemen zorgen.Daarnaast heb ik met Gijs een vergelijkbaar verhaal meegemaakt. Gijs had al regelmatig last van verstopping/stasis. (volgens mijn DA destijds was het een verstopping, nu twijfel ik of het niet gewoon stasis is geweest) juli 2009 is de laatste keer dat hij er last van heeft gehad en dat was ook gelijk een hele heftige. Hij is toen bij mij en mijn ouders blijven staan tot ik uit huis ging zodat ik hem beter in de gaten kon houden. (hij stond bij mijn schoonouders. Ik mocht geen huisdieren) Tot maart is het echt heel goed met hem gegaan. In december zijn we verhuisd en kreeg hij een vriendin. Hij heeft nooit geen stasis meer gehad. Tot mijn verjaardag in maart.... Mijn kleine nichtjes waren er ook voor mijn verjaardag en vonden die konijnen natuurlijk hartstikke leuk. Ze liepen ook los door de kamer en Gijs heeft 1 klein hapje van een blauw druifje (bloembollen) te pakken gekregen. 's avonds tegen 12 uur toen de laatste visite weg was en ik ze eten ging geven zat Gijs rustig in het hok. Hij wilde niet komen eten. Ik dacht: hij is vast moe, hij heeft vanmiddag ook niet geslapen. (het zag eruit of hij sliep) het zat me neit lekker, maar met frank afgesproken dat als hij morgen nog neit at we de DA zouden bellen als was het zondag. Zijn buikje voelde wat gespannen maar niet heel vreemd ofzo. Hij had begin van de avond ook nog gewoon meegesnoept van de groenten.Om half 4 werden we wakker van gekrabbel in het hok. Gijs en Mini wilde nog wel eens onenigheid hebben en dat gaf hetzelfde geluid. Toen ik ging kijken zag ik gijs lang uit in het hok liggen met een enorm bolle buik. zijn buik was zeker 3,4 keer zo dik. ik heb hem uit het hok gepakt om hem warm te houden en heb de DA gebeld. Na enige discussie met de assistente over het vroege tijdstip dat ik wel durfde te bellen zou de DA mij terug bellen. Helaas is Gijs 10 minuten later op mijn schoot overleden (en moet de DA vandaag de dag nog steeds bellen......) Zo zie je maar, in 3.5 uur kan het dus helemaal mis zijn. Ik denk ook niet dat als we om 12 uur direct een DA hadden gebeld gijs het wel gered had.Bij Gijs heb ik ook nooit ook maar 2 keuteltjes gevonden die aan elkaar vast zaten. Toch heeft hij minimaal 2 keer per jaar verstopt gezeten.Konijnendarmpjes zijn gewoon erg gevoelig. Ze zijn snel van slag. Bij Gijs is het dus waarschijnlijk een combinatie geweest: Moeizame darmpjes, stress en het eten van het blauwe druifje. Wat het bij jou geweest is is lastig te achterhalen. Misschien dat je nog naar de groenten kunt kijken. Bepaalde groentes staan er om bekend dat ze eerder voor gas kunnen zorgen.Maar staar je niet blind op het vinden van een oorzaak. Soms heb je het gewoon niet in de hand.Heel veel sterkte met het verlies van Lion.
Tessa van der Wijngaart Geplaatst: 10 juni 2011 Auteur Geplaatst: 10 juni 2011 Met die haren is wel waar ja, het is in principe logisch dat een konijn haren binnenkrijgt doordat hij zichzelf en anderen wast. Dan zou je er ook vanuit gaan dat zijn lichaam daarmee om moet kunnen gaan.Wat een naar verhaal Wupsie van jouw Gijs, ging ook ontzettend vlug! Wat vervelend dat de assistente zo naar reageerde en de dierenarts niet eens heeft teruggebeld. Als het een spoednummer is moeten ze je zeker helpen, je had alle reden om te bellen. En jij had dus ook niet echt een duidelijke aanwijzing voor de reden. Ik besef me steeds meer dat een konijn erg gevoelig is en de darmen daardoor ineens van slag kunnen raken. Mogelijk moet ik wat minder witlof geven, dat krijgen ze altijd al en vinden het heerlijk, maar het kan wel voor gas zorgen las ik. En jij noemt de blauwe druif, bij ons lopen de konijnen regelmatig door de tuin. Ik let dan wel op ze, maar het kan zijn dat ze toch een hapje nemen van een plant die problemen kan geven. Ze vermijden duidelijk een hoop planten, dat wel. In ieder geval, ik ga niet langer zoeken naar de oorzaak denk ik. Gewoon goed voor Lara blijven zorgen en we zijn toch al op zoek naar een nieuw vriendje voor haar. Is wel moeilijk, maar ik wil haar niet lang alleen hebben. Op zoek naar liefst een vlaamse reus ram, het zijn geweldige konijnen. En Lion zal ik nooit vergeten.
Dollie Geplaatst: 10 juni 2011 Geplaatst: 10 juni 2011 Witlof is een hele veilige groente dus dat zal niet gauw de oorzaak zijn. Al weet je het natuurlijk nooit.
Wammes030 Geplaatst: 10 juni 2011 Geplaatst: 10 juni 2011 Bij mijn Boris zijn kettingkeutels of kleine keutels altijd alarmfase1, maar goed kennelijk geldt dat niet voor alle konijnen. Ik geef dan juist extra veel witlof die ik ook nog eens nat maak. Daarmee krijgen ze namelijk goed veel vocht binnen en dat houdt de boel soepel. Ik heb ook een tijd Prozyme gegeven, maar ik ben niet erg overtuigd van de werking. Boris kreeg toen toch nog kleine keutels. Ik geef mijn konijnen trouwens zowel 's ochtends als 's avonds te eten (zowel biks als groenten). Ik weet niet of je dat al doet? Dat kreeg ik als tip van het pension, omdat je dan eerder doorhebt dat ze niet willen eten dan als je maar één keer per dag voert. En ik geef dus SS omdat dat beter voor de darmen (en tanden) zou zijn. Sterkte nog trouwens met het verlies van Lion (was ik in mijn eerste berichtje helemaal vergeten).
Tessa van der Wijngaart Geplaatst: 11 juni 2011 Auteur Geplaatst: 11 juni 2011 Hallo Wammes, ik geef de konijnen inderdaad in de ochtend en avond eten. Dat bevalt mij ook goed. Witlof is dus toch niet echt een risico, dat scheelt, want ze vinden het erg lekker Nogmaals dank voor jullie reacties, het is goed om zo met andere mensen van gedachten te wisselen over ervaringen. Zo kan ik het beter een plekje geven.
Aanbevolen berichten