Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo,

kan iemand mij zeggen wat ik moet doen , keek vanmorgens bij mijn lieffie en was niks aan de hand en kom vanmiddag thuis van werk en dan kijk ik hoe ie is en zag ik diaree in zijn toilletje en heb direct geakeken hoe zijn kontje eruit zag en zat dus ook onder de poep dus direct schoon gemaakt met water en droog gemaakt heb zijn eten ook vast weg gepakt heeft alleen nu hooi en stro en water , kan ik nog wat anders doen of moet ik met hem na de DA gaan???

lees op internet de gekste dingen dus schrik ik best wel van

please help me

een bezorgde konijnebezitter

Geplaatst:

Ohhh jee wat een schrik. Idd alleen op water en hooi is goed. Evt wat hooithee maken dat vinden ze vaak lekker.

Heeft je konijn iets anders gegeten dan anders misschien? En hoe gaat het met hem? Eet en drinkt hij nog? En speelt/huppelt/komt hij naar je toe of zit hij heel stil in een hoekje (met zijn oogjes samengeknepen of knarsetandend)?

Als hij niet meer eet of drinkt en heel stil zit dan zou ik zeker snel naar de DA gaan, neem dan wat diarree mee dan kan de DA dat gelijk onderzoeken.

Als hij normaal gedrag vertoont, zou ik zelf de volgende poep afwachten, is dat weer diarree dan zou ikzelf wel even langs gaan.

Maar als jeje zorgen maakt moet je gewoon gaan, beter voor niets dan te laat toch?

Geplaatst:

heb net de DA gebeld en die zei ook misschien net ff wat te veel of verkeerds gegeten omdat ie vanmorgens wel gegeten had maar ze zei al als je wilt langs komen was ook geen probleem en moet dus vanmiddag heen met hem zei al maak me best wel zorgen omdat ie wel rustig is net heeft ie wel wat gedronken maar maak zo wel ff wat hooithee voor de zekerheid , hij zit wel stilletjes in zijn hokje daarom ben ik ook zo bezorgt

dank je voor je bericht en medeleven

Geplaatst:

Diarree wijst meestal op verkeerde voeding. Denk aan: teveel groente, fruit, gemend konijnenvoer, snoepjes etc.

Dit is in principe nooit goed voor een konijn.

Is dit de reden dan raad ik je aan om je konijntje op een hooi + water dieet te zetten met enkel biks/SS voer. 20 gram per kilo gewicht (1 kilo = 20 gram, 2 kilo = 40 gram etc). Hooi is hoofdvoer, biks bijvoer.

Doe je dat maar je konijn houdt de diarree zou ik toch een serieuse afspraak maken bij de DA. Liefst konijnkundig. Lijst met konijnkundige DAen vind je op deze site.

Diarree duidt altijd op een stoornis in het maag-darmstelsel, ondanks de voedingaanpassingen die je hebt gedaan.

Sterkte, succes en beterschap voor je konijntje!

Geplaatst:

kom net bij de DA weg , kon direct komen omdat ik zo bezorgt was en ze heeft hem onderzocht en heeft wel een antibiotica kuur gekregen van 5 dgn, zijn temp. was wat laag en ze zei al daar zit nog meer diarree in zijn darmen, hij heeft nu een prikje gekregen ook antibiotica en ze zei moet nu beter gaan en als ik nog vragen had kon ik altijd bellen , lag misschien aan voeding of hij heeft een bacterie opgelopen moet hem nu aankomende dagen goed in de gaten houden

dank je wel voor jullie reacties en hulp

Geplaatst: (aangepast)

Ik kan fout zijn, maar ik snap niet goed waarom je antibiotica krijgt?

Heeft DA de stoelgang onderzocht?

Zomaar onnodig antibiotica geven is niet goed..

De DA klinkt in mijn ogen niet echt konijnkundig.. Er wordt precies maar geraden naar wat het is, zonder eerst grondig te onderzoeken..

aangepast door PYT
Geplaatst:

Ik heb net dezelfde situatie gehad

Konijn met diarree en de DA gaf antibiotica mee..

Ben er mee gestopt omdat ik het niet volledig vertrouwde. De DA zei dat dit in het water mocht en dat het niet erg is als het andere gezonde konijn dit ook dronk (totaal fout!)

Ik ben dan naar een andere konijnkundige DA gegaan, en daarmee was het snel uitgesloten of ze een parasiet of iets dergelijks had.

Je moet eerst kijken wat je je konijn te eten geeft:

- biks (geen mengvoer!): 20gr biks of 15gr SS per kilo

- onbeperkt hooi!

- groenten: zeer geleidelijk opbouwen, dwz beginnen met een heel klein stukje, wnr dit goed gaat regelmatig geven en zo geleidelijk aan grotere stukjes geven.

Als ze hierdoor diarree krijgt, moet je je konijn voor een paar dagen enkel hooi en water geven.. Normaal zou het dan terug in orde moeten zijn. Dan kan je weer brokjes en groenten opbouwen.

Mocht de diarree na die paar dagen hooi en water nog niet weg zijn, dan moet je naar een KKDA gaan met stoelgang, zij onderzoekt dit dan..

Geplaatst:

ze heeft hem eerst volledig onderzocht ook de darmen temp. gemeten , kijken of hij wel op bepaalde dingen reageerde en dat deed ie wel en moet zeggen nu hij een eerste prikje heeft gehad is hij nu wel meer levendig geworden hij wast zich weer meer en hij eet nu steeds een beetje en drinkt ook wat meer , heb zijn kussentje uitgewassen en hij ligt daar nu lekker relaxt bij en niet meer zo in elkaar gedoken wat ie eerst deed vanmiddag en hij heeft net wat gepoept en dat ziet er ook al stukken beter uit , nog niet helemaal goed maar heeft weer keutel vorm en dat had ie vanmiddag niet was echt dun dus dan zeg ik op mij beurt dat de DA wel goed heeft gedaan ,

maar dank je allemaal voor jullie reacties en tips

Geplaatst:

trouwens PYT

dat heeft zij niet tegen mij gezegd ze heeft mij antibiotica in een spuitje gedaan en die moet ik dagelijks in zijn mondje spuiten zij heeft me uitgelegd wat ik precies moest doen en ze zei als wat beter ging moest ik het heel langzaam weer met gewone voer opbouwen anders is hij zo weer aan de diarree

Geplaatst:

Oke, gelukkig heeft ze alles goed uitgelegd.

Toch begrijp ik nog steeds niet waarom je antibiotica moet geven..

Heeft ze de diarree onderzocht?

Geplaatst:

@pyt

nee wou het meenemen maar omdat ik direct kon komen en bezorgt was heb ik het vergeten ,maar omdat hij ook best wel een lage temp. had dacht ze dat waarschijnlijk toch een bacterie is en ze zei dat er nog heel wat diarree in de darmen zat ...

maar hij is vandaag al stukken beter kwam gisteravond nog ff uit zijn hokje en eet weer en drinkt ook weer , zijn poep is wat vaster begint weer op keuteltjes te lijken dus het werkt wel

Geplaatst:

@zaza

gisteravond begon hij weer wat te eten , vandaag ook weer en drinkt ook steeds meer hij begint al meer te bewegen en zijn poep begint weer op keuteltjes te lijken dus komt gelukkig weer een vooruit gang , ging zonet weer meer ontspannend te liggen in zijn mandje dus voor mij een teken dat het wel beter gaat , moest hem zonet zijn medicijnen geven en wikkelde hem in een handdoek en begon tegen te werken dus zit er genoeg leven in hem

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .