Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mischien een domme vraag .

maar is eenten van een konijn echt nodig?\

en waarvoor?

wij lieten vroeger nooit onze konijnen enten en mijn konijnen nu ook niet

dus zou graag willen weten waarom konijnen tegen woordig wel geeent worden?

want dan ga ik even een afspraak maken.,

en wat kost het eenten?per konijn?

Geplaatst:

Konijnen worden ingeent voor VHD (Viraal Haemorragische Syndroom) en Myxomatose

VHD is besmettelijk en dodelijk, het verspreid zich via ontlasting, besmette dieren en materialen (bijv vergesneden gras)

Myxomatose krijgt een konijn vaak via een insektensteek zoals vlooien,vliegen en muggen.

Persoonlijk vind ik het dus heel belangrijk dat mn konijn ingeent is, ook al is die van mij een binnenkonijn.

Een vaccin is vrij duur als je die nu nog gaat halen. Als je ingeschreven staat bij je DA en het is bij hem bekent dat je (een) konijn(en) hebt, dan krijg je ieder voor-en najaar een oproep om ze te laten enten. Dat kost geloof ik 15 Euro. Maar dat kan per DA verschillen.

Het is dan goedkoper omdat een DA dan alle konijnen eigenaren oproept om te komen en zo meerdere injecties uit 1 ampul gehaald kunnen worden.

Als je nu met je konijn naar de DA gaat (het ent spreekuur is al voorbij) betaal je voor de volledige ampul.

Geplaatst:

Het is niet noodzakelijk. Want de kans DAT ze ook daadwerkelijk die ziekte krijgen, is op dit moment niet groot, aangezien die nog niet in Nederland is aangetroffen. Daarmee bedoel ik niet dat het nog nooit in Nederland gebeurt is, maar op dit moment is het niet bekent dat Myx. of VHS bacterieën in Nederland zijn. Het is natuurlijk je eigen keuze, je moet het zelf beslissen, maar ik heb het nooit gedaan, en het is ook altijd goed gegaan. En ik heb een buitenkonijn.

Geplaatst:
Het is niet noodzakelijk. Want de kans DAT ze ook daadwerkelijk die ziekte krijgen, is op dit moment niet groot, aangezien die nog niet in Nederland is aangetroffen. Daarmee bedoel ik niet dat het nog nooit in Nederland gebeurt is, maar op dit moment is het niet bekent dat Myx. of VHS bacterieën in Nederland zijn. Het is natuurlijk je eigen keuze, je moet het zelf beslissen, maar ik heb het nooit gedaan, en het is ook altijd goed gegaan. En ik heb een buitenkonijn.

klopt! maar meer aangezien myx en VHS niet door een bacterie maar door een virus wordt veroorzaakt :he:

Ik laat ze wel inenten. ik wil niet meemaken dat ze niet geënt zijn en ziek worden en doodgaan omdat ik 40 euro uit wilde sparen op een jaar...

Geplaatst:

Wij enten wel onze dieren , dus niet alleen de nijnen......Dit omdat ze als wij op vakantie gaan naar opvang gaan en het dan verplicht is. Buiten dat zou ik ook niet willen dat ze op die manier ziek worden.....

Het enten gebeurd bij ons 2x per jaar op een konijnendag. Dan komen alleen nijnen voor entingen. Dat scheelt heel veel in de kosten want dan kunnen ze veel nijnen uit 1 flesje halen. Ik geloof dat het dan bij ons 7 euro per konijn is.

Dat is dus te overzien op een half jaar toch?:)

Geplaatst:
klopt! maar meer aangezien myx en VHS niet door een bacterie maar door een virus wordt veroorzaakt :he:

Ik laat ze wel inenten. ik wil niet meemaken dat ze niet geënt zijn en ziek worden en doodgaan omdat ik 40 euro uit wilde sparen op een jaar...

Precies, zo denk ik er ook over. En altijd handig dat de konijnen dan ook 2 keer per jaar helemaal worden nagekeken.

Geplaatst:

Wij laten de dieren gewoon inenten konijnen&hond worden ingeent omdat we niet willen dat een van de dieren nou de ziekte krijgt, Je weet het maar nooit..

Geplaatst:
Het is niet noodzakelijk. Want de kans DAT ze ook daadwerkelijk die ziekte krijgen, is op dit moment niet groot, aangezien die nog niet in Nederland is aangetroffen. Daarmee bedoel ik niet dat het nog nooit in Nederland gebeurt is, maar op dit moment is het niet bekent dat Myx. of VHS bacterieën in Nederland zijn.

De aanwezigheid van Myx. en VHS is misschien niet bij jou bekend, maar anderen hebben ze al wel opgemerkt: http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/7415-myxomatose-vhs-uitbraken.html

Geplaatst:

Ik vind het best moeilijk kiezen. Mijn konijntje uit de opvang was al geënt en Hedwig heb ik net laten enten.

Wat mij tegen staat, is dat de geldigheid van de enting tegen myx volgens de da maar 4 tot 6 weken is. Bij VHD is het een jaar, wat ik nog vrij kort vind.

Eigenlijk zou ik willen titeren. Dat doe ik bij mijn honden en kat ook.

Een enting is trouwens niet alleen maar positief. Je gooit toch elke keer weer een hoop rotzooi in je dier. Ik vind het een moeilijke beslissing. Uiteindelijk heb ik het wel gedaan, maar niet met volle overtuiging. :s

Geplaatst:

Weetje je kan beter inenten terwijl je straks met de Myxomatose of met de VHD zit met je konijn, dan heb je spijt dat jij je konijn niet heb laten inenten ;)

Al is het een binnen of buiten konijn toen mijn moeder had gehoord over die 2 ziektes sinds dien laten we ze altijd inenten, Of het geld kost of niet. ;)

Geplaatst:
klopt! maar meer aangezien myx en VHS niet door een bacterie maar door een virus wordt veroorzaakt

Ja, maar dat maakt niet zo veel verschil. Alleen is een bacterie een cel, en een virus is nog kleiner dan een cel, dus het is niet zo veel verschil.

Geplaatst:
Myx enting is een half jaar geldig....

Volgens mijn da niet.

Oke, maar volgesmij heb je dan minder kans dat je konijn het krijgt?

Ze hebben dan meer kans om het te overleven heb ik gehoord.

Geplaatst:
Ja, maar dat maakt niet zo veel verschil. Alleen is een bacterie een cel, en een virus is nog kleiner dan een cel, dus het is niet zo veel verschil.

Het maakt zo'n verschil dat een bacteriele infectie goed te behandelen is met AB en een virus is niet te behandelen. Dat moet het lichaam zelf opruimen. Bij myx en vhd is het lichaam als het konijn niet ingeent is hier zeker weten niet sterk genoeg voor. Als het dier volgens schema ingeent is kent het lichaam de virussen al en weet welke antistoffen het aan moet maken en hoe het lichaam het virus moet bestrijden. Dan heeft het lichaam dus wel een kans om te winnen.

Geplaatst:
Het maakt zo'n verschil dat een bacteriele infectie goed te behandelen is met AB en een virus is niet te behandelen. Dat moet het lichaam zelf opruimen. Bij myx en vhd is het lichaam als het konijn niet ingeent is hier zeker weten niet sterk genoeg voor. Als het dier volgens schema ingeent is kent het lichaam de virussen al en weet welke antistoffen het aan moet maken en hoe het lichaam het virus moet bestrijden. Dan heeft het lichaam dus wel een kans om te winnen.

Mijn da vertelde mij lachend dat de enting ongeveer 4 tot 6 weken werkzaam is. De moed zakte mij toen wel een beetje in de schoenen. Helpt die enting tegen myx nou wel of niet een half jaar. Uiteindelijk zie ik mezelf toch niet iedere maand naar de da huppelen voor een prikje. :s

Geplaatst:

Doerak heeft zijn VHD inmiddels gehad, zijn myx krijgt hij deze week (ampul was nog niet bij besteld). Neem het risico niet dat de kleine man wat oploopt, ondanks dat hij binnen zit.

Bij ons heeft de Jumper binnenkort weer een 'actie', dan worden de entingen daar gegeven incl kleine check up. Scheelt aanzienlijk in de kosten. Toch ga ik liever naar de dierenarts...:he:

Geplaatst:
Myx enting is een half jaar geldig....

Een half jaar geldig misschien, geen half jaar werkzaam. (Zie ook citaat uit de bijsluiter verderop.)

Weetje je kan beter inenten terwijl je straks met de Myxomatose of met de VHD zit met je konijn, dan heb je spijt dat jij je konijn niet heb laten inenten ;)

Al is het een binnen of buiten konijn toen mijn moeder had gehoord over die 2 ziektes sinds dien laten we ze altijd inenten, Of het geld kost of niet. ;)

Hoewel ik zelf ook het risico wel neem, is het niet zo dat je gewoon maar beter kan inenten. Volgens mij gaat het Sher echt helemaal niet om het geld, maar om het feit dat je wel een (verzwakt) virus in je konijnen spuit. Dat kan net zo gevaarlijk zijn als VHD of myx zelf. Voor gezonde konijnen valt het allemaal reuze mee en daarom laat ik ze in principe gewoon vaccineren, maar het is niet zo dat een inenting gezond is en garandeerd dat je konijn niet meer ziek wordt. Ik begrijp de twijfel van Sher wel. Ik heb Fred niet laten inenten omdat hij niet helemaal in orde was. Hij is best wel opgeknapt en het zou best kunnen dat ik hem straks wel weer laat inenten, maar de afgelopen keer maar even niet. En dat had niks met geld te maken.

Mijn da vertelde mij lachend dat de enting ongeveer 4 tot 6 weken werkzaam is. De moed zakte mij toen wel een beetje in de schoenen. Helpt die enting tegen myx nou wel of niet een half jaar. Uiteindelijk zie ik mezelf toch niet iedere maand naar de da huppelen voor een prikje. :s

Nee, geen half jaar. De bijsluiter zegt "na enting volgens voorschrift is een immuniteitsduur van 1 maand aangetoond", het is dus bewezen dat je konijn één maand optimaal beschermd is tegen myxomatose. Na die eerste maand, is het konijn weliswaar niet volledig beschermd meer, maar toch. Volgens mij is zelfs gebleken dat wanneer konijnen jaren eerder ingeënt zijn, ze toch meer kans hebben om myxomatose te overleven. Wanneer ze nooit ingeënt zijn, is die kans echt héél klein. En zeker wanneer ze dus bijv. drie maanden geleden ingeënt zijn, vergroot je de kans dat ze zo'n virus wel aankunnen, enorm. Ondanks dat het niet zo is dat zeh et niet meer kunnen krijgen, heeft het zeker wel nut.

Geplaatst:

Hoewel ik zelf ook het risico wel neem, is het niet zo dat je gewoon maar beter kan inenten. Volgens mij gaat het Sher echt helemaal niet om het geld, maar om het feit dat je wel een (verzwakt) virus in je konijnen spuit. Dat kan net zo gevaarlijk zijn als VHD of myx zelf. Voor gezonde konijnen valt het allemaal reuze mee en daarom laat ik ze in principe gewoon vaccineren, maar het is niet zo dat een inenting gezond is en garandeerd dat je konijn niet meer ziek wordt. Ik begrijp de twijfel van Sher wel. Ik heb Fred niet laten inenten omdat hij niet helemaal in orde was. Hij is best wel opgeknapt en het zou best kunnen dat ik hem straks wel weer laat inenten, maar de afgelopen keer maar even niet. En dat had niks met geld te maken.

Wij hebben dit jaar Whitey zijn inentingen ook niet gegeven ivm ziek zijn, Maar ik denk dat ie in de Herfstvakantie wel weer zijn inentingen kan hebben.

Bedankt voor de leerzame uitleg! ;)

Geplaatst:
Precies, zo denk ik er ook over. En altijd handig dat de konijnen dan ook 2 keer per jaar helemaal worden nagekeken.

Wij denken er ook zo over.

Zeker met het nakijken van de konijnen, dat laat je ook niet 'zomaar' even doen bij de DA, en dan betaal je een volledig consult en dan ben je een stuk duurder uit.

Wij wonen vlak bij een groot park en een vijver en hebben s'zomers altijd veel last van vliegen en muggen.

Aan de andere kant van het park (over de dijk) heb je landbouwgrond en een stuk natuurgebied waar dus ook wilde konijnen en hazen rondlopen.

Ik wil het risico niet nemen dat daar misschien besmette dieren tussen zitten die worden gestoken door muggen en het overdragen aan onze konijnen.

Bij onze dierenarts kan je op woensdag eind van de middag je konijn laten vaccineren, kost €18,- per konijn. Ze nemen ook echt de tijd voor je, de konijnen worden grondig nagekeken en gewogen. Ik ben er heel tevreden over.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .