Ga naar inhoud

Trosjes en poep wat uitelkaar valt..


Gast

Aanbevolen berichten

Gizmo is nu bijna 3 maanden en krijgt elke dag hetzelfde eten.. een biks combi van gewone biks en science selective, hooi 2x per dag en een appel OF witlof.

Bijna elke dag liggen er wel 1 tot 3 trosjes in zijn ren of hok verder zijn de keutels nog steeds zelfde grote en je ziet er veel hooi in..

De laatste dagen had hij ook wat vierkante poep dat uitelkaar valt als je het opppakt. Ik maakte me er niet druk over maar vandaag en vannacht heeft hij daar wel erg veel van gepoept maar alleen in zijn voerbak :eek:

Hij krijgt nu al wel 1,5 week ook antbiotica via zijn bekje.

Weet iemand of dit erg is (vind die trosjes ook wel raar..)? en wat ik eraan kan doen of wat er ontbreekt in zijn voeding?

Heb geen ander topic hierover gevonden maar als deze er is is een link ook welkom :)

Groetjes Nicole en Giz :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die trosjes zijn blinde darm keutels en die blinde darm keutels zijn heel belabgerijk voor een konijn om ze opteeten, daar zitten nog vitamines in die ze anders niet genoeg van binnen krijgen.

Kun je je konijn niet alleen is op SS zetten en dan afwegen en voor de rest alleen hooi?

Want als ze teveel eten krijgen laten ze hun BDK liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms zie ik hem wel wat opeten maar grotendeels laat hij liggen. SS geef ik hem samen met die biks puur voor afwisseling in het voer.. Eerst gaf ik hem alleen biks.

Ik vind SS namelijk nogal duur ( ik bespaar niet op mijn nijn hoor! ) Ik ga het proberen maar ik had meer het idee van biks is erg goedkoop dus we moeten een manier vinden om geld te verdienen.. maar hoop dat het echt beter is dan :)

Ik geef hem eigenlijk wel wat veel biks.. ik geef hem 28-30 gram terwijl hij maar 960 gram weegt.. Maar hij eet voldoende hooi dus daarom dacht ik dat het niet erg was, 30 gram is al maar een heeeel dun laagje in zijn bakje!

Iemand nog info over de uitelkaarvallende poep???

Thanx Joep en Koos ;):)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ie z'n blindedarmkeutels nu niet opeet kan ook komen door de antibiotica. Het gaat er volgens mij anders door smaken en dan moeten ze het niet meer.

Over de uit elkaar vallende keutels weet ik even niet. Heb je er misschien een foto van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer een konijn zijn blindedarmkeutels niet op eet kan dat ook komen omdat hij wormen heeft.

Maar het zou wellicht ook kunnen komen door de antibiotica, waarom krijgt hij deze?

Is je konijn al uitgegroeid of nog jong? Jonge konijnen laten namelijk ook wel eens een blindedarm keutel liggen omdat ze er nog niet zo mee bezig zijn.

En SS is niet heel duur hoor, want je hoeft er ook minder van te geven als van gewone biks. Jouw konijn zou voldoende hebben aan 15 gram SS per dag (mits hij uitgegroeid is, anders mag hij nog meer hebben) en ja dat lijkt inderdaad heel erg weinig, maar id echt voldoende. Het hoofdvoer moet hooi zijn.

Hoeveel appel geef je? Appel bevat veel suikers en kan ook afwijkende ontlasting veroorzaken. Je kunt beter een gevarieerd schaaltje groenten geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer een konijn zijn blindedarmkeutels niet op eet kan dat ook komen omdat hij wormen heeft.

Maar het zou wellicht ook kunnen komen door de antibiotica, waarom krijgt hij deze?

Is je konijn al uitgegroeid of nog jong? Jonge konijnen laten namelijk ook wel eens een blindedarm keutel liggen omdat ze er nog niet zo mee bezig zijn.

En SS is niet heel duur hoor, want je hoeft er ook minder van te geven als van gewone biks. Jouw konijn zou voldoende hebben aan 15 gram SS per dag (mits hij uitgegroeid is, anders mag hij nog meer hebben) en ja dat lijkt inderdaad heel erg weinig, maar id echt voldoende. Het hoofdvoer moet hooi zijn.

Hoeveel appel geef je? Appel bevat veel suikers en kan ook afwijkende ontlasting veroorzaken. Je kunt beter een gevarieerd schaaltje groenten geven.

het konijn is 3 maanden.....(eerste regel van de eerste post ;)) lijkt me dus nog neit uitgegroeid. Maar zou je inderdaad een foto's kunnen maken van die uit elkaar vallende keutels? Dit kan gewoon zijn omdat hij veel hooi eet, maar dan nog meot ik er hier wel op gaan staan om ze uit elkaar te laten vallen.

En hoeveel appell krijgt hij inderdaad. je schrijf "een appel" maar ik neem aan dat hij geen hele appel krijgt? anders kan ik het mij wel voorstellen dat hij zijn bdk laat liggen :P

Maar als je helemaal overstapt op SS zou je het kunnen bestellen in engeland, daar is het ongeveer de helft goedkoper. (bij the hay exerts)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!

Ik schrik beetje van de reacties op de appel want ik geef hem een hele en daar knaagt hij zelf maar een klein beetje van af.

Ik geef hem 's middags de appel en ik haal het eruit wanneer ik hem 's avonds biks geef.

Is dit echt fout?

Ik heb vandaag de poepjes nog niet gevonden, als ik er weer zie maak ik er een foto van. Het valt trouwens pas uit elkaar als je het oppakt of als Gizmo erover heen is gestormt.

Hij heeft antibiotica voor een "vies bekje" en dat ziet er nu helemaal goed uit :) Hij had eerst alleen een zalfje voor zijn ogen maar dat had ik te weinig gesmeerd na 10 dagen (had me gewoon aan het advies en de bijsluiter gehouden????) dus toen moest ik dat nog een keer 10 dagen gaan doen en ook nog via ze mond.

Ik hoop dat het is omdat hij veel hooi eet wupsie!

Ik vind het leuk om mijn nijn verschillende groenten aan te bieden, vooral ook voor hem :) maar hoeveel gram mag een konijntje nu eigenlijk per dag? (of moet ik hiervoor een ander topic openen?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antibiotica voor een vies bekje? Wat heeft hij dan precies? haakjes waardoor kapotte wang of tandvlees?

Groenten mogen ze best veel, weet zo ff niet de precieze aantallen.

Een hele appel is inderdaad niet goed, het bevat veel te veel suiker. Af en toe een dun partje kan wel, maar zeker niet dagelijks een hele appel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke :) hij eet uit zichzelf (niet eens) zoveel als een klein partje maar ik zal daar op letten en het dus ipv 3 nu 1x in de week geven.

Hij had wat zwarte haartjes rondom ze neus, de fokster zei dat het van wroeten in de aarde enzo was maar het ging niet weg.. ik denk dat ze dat bedoelde en ik heb het gekregen omdat hij meer antibiotica nodig had. Behalve wat rood ooglid, wat viezigheid uit ze oogjes en 2 zwarte haartjes had hij eigenlijk niks. Hij gedraagt zich heel normaal en maakt binkies en ik denk ook niet dat er verder wat mee is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .