Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Allereerst hoi allemaal! Ik heb een 7-jarig gecastreerd mannetje genaamd Aram. Hij is een buitenkonijn en kan iedere dag minimaal 4 uurtjes vrij door de tuin hupsen. En hier ligt dus ook het probleem, ondanks dat ik het gras kort houd en alleen planten in pot heb (enige nadeel zijn de buren die hun tuin hebben verwaarsloosd) kan ik dagelijks 2 à 3 teken bij Aram verwijderen. Het gaat hier dan wel om nymfen en niet om volwassen teken. Ook de dierenartsassistente vond het vreemd dat hij onder de teken zit omdat hij in een afgesloten tuin loopt. Ik baal er ook ontzettend van dat er totaal geen preventief middel voor konijnen is. Maargoed ik zit er toch aan te denken om Aram binnen te gaan zetten. Ik weet niet welke enge ziekte(n) een konijn kan oplopen door een tekenbeet, maar ik vind het risico zowel voor Aram als mij iets te groot worden. Ik zou niet de eerste zijn die een tekenbeet oploop via een huisdier.

Zijn er hier misschien konijnenbezitters die met hetzelfde probleem kampen? En zo ja hoe proberen jullie te voorkomen dat je konijn gebeten wordt? Ik hoor graag jullie meningen/ ervaringen.

aangepast door Chantal173
Geplaatst:

Ik weet dat teken bij zowel dieren als mensen schade aanrichten. Was toevallig hot-item op televisie deze week.

Nederland heeft te kampen met minder lange winters, en langere warme voorjaarsperiode. Teken kunnen zodoende langer overleven en ook zich sneller vermenigvuldigen in het hoge gras en uiteraard struiken en bomen.

Hou je je bun nu binnen of in de garage voor zijn beentjes te strekken?

Geplaatst:

Bun heeft een buitenhok die ik iedere dag een paar uur open zet zodat ie in en uit kan lopen. Ik heb geen last van overhangende bomen. Wel schiet me te binnen dat de gemeente al het struikgewas achter onze schutting heeft verwijderd. Zou het mogelijk kunnen zijn dat die teken nu beschutting zoeken in onze tuin?

Geplaatst:

Das wel raar zoveel teken. Misschien inderdaad van dat struikgewas afgekomen?

Teken zijn bloedzuigende insecten en die kunnen dus Myx overbrengen, dus pas daar inderdaad maar mee op. Is er echt niks tegen teken voor konijnen?

De huisdierendokter heeft een natuurproduct wat ook op konijnen gebruikt kan worden, maar geen idee of het daar ook op werkt. Ze zou even kunnen bellen om te vragen:

http://www.huisdierendokter.nl/inteken-bestrijding.html

Geplaatst:

Dat spul van de dierenwinkel? Dat vraag ik me dus af. Als het er niet op staat zou ik het niet doen. Een hond is een omnivoor en een konijn een herbivoor, dus van iets met dierlijke eiwitten wordt een hond niet ziek, maar een konijn kan er aan dood gaan, bijvoorbeeld.

Dvat natuurspuan de Huisdierendok is wel voor alle soorten dieren.

Geplaatst:

Ik las laatst dat er in europa nergens zoveel kans is op de ziekte van lyme (die teken dus overbrengen op mensen en dieren) als in Nederland. Mijn konijn had laatst ook al een teek, ook gelukkig een nymf, dus minste kans op ziekten etc. Maar goed oppassen dus!

Ik zou 'm inderdaad binnen houden, ook is het belangrijk om de plaats waar de teek zat te desinfecteren. Mijn konijn kreeg daar wat huid irritatie van, maar dat kwam dus niet van de teek zelf. Houd de huid waar de teek zat natuurlijk ook even in de gaten ;) Op internet is veel info te vinden hierover.. En waarschijnlijk vertel ik je niets nieuws, maar voor alle zekerheid =p

Geplaatst:

Het is een hardnekkig misverstand dat nymfen geen Lyme zouden kunnen overbrengen. Samen met de volwassen teek zijn zij hiervoor verantwoordelijk. Doordat ik zelf de ziekte heb ondervonden heb ik me er in verdiept. Het is een rotziekte en ook dieren kunnen erdoor verlamd raken en/of gewrichts-en hartproblemen krijgen.

Geplaatst:

@ Bianca bedankt voor de link, ik denk wel dat ik hier iets mee kan. Al ben ik er ontzettend huiverig voor om Tickfree op mijn witte koningspoedel te gebruiken (ze zeggen dat de bruine kleur na twee dagen verdwijnt, maar eerst zien dan geloven). Gelukkig is Aram ook wit dus we zullen hem maar als 'proefkonijn' gebruiken.

Geplaatst:

Ik zou eventueel zelf een EO van Tea Tree aanschaffen?

Halve liter water, beetje laten koken, 3 tot 6 druppels Tea Tree, laten afkoelen en dan in lichtjes over de vacht van het konijntje wrijven.

Niet teveel en opletten, want Tea Tree is giftig voor katten!

Geplaatst:

Ja dat las ik van dat bruin worden van de vloeistof. maar er stond ook dat ze geen bleekmiddelen eraan toe willen voegen om dit op te lossen omdat ze het zo natuurlijk mogelijk willen houden. Dat vind ik dan wel weer goed. Ben benieuwd hoe bruin je konijn ervan wordt. Ik zou wel eerst even bellen om te overleggen hoe je het op moet brengen, want een konijn tot op de huis natmaken is eigenlijk niet geod dus je moet wel zorgen dat hij daarna weer helemaal droog is voor je hem naar buiten laat.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .