Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben net terug van een half jaar in het buitenland en in die tijd is Sam uit logeren geweest. Dit is heel goed gegaan en hij heeft het er erg naar zijn zin gehad. Alleen toen ik hem op ging halen zag ik dat hij een heel klein beetje diarree had.

Ik heb zijn hok toen verschoond zodat ik het ook beter in de gaten kon houden. Niet meer aan de hand. Maandagochtend had hij wel ineens weer diarree, maar dit was 's middags weer goed. Gisteren was het er helaas weer, heb hem terug zijn hok in gezet en extra hooi gegeven. Dit eet hij wel. Drinken doet hij ook. Zijn brokjes raakt hij nu niet meer aan alleen.

Omdat hij nog wel hooi eet en attent is maakte ik me niet zo heel veel zorgen. Ik heb echter net zijn buikje even een beetje gemasseerd en dan hoor je het erg borrelen. Daarvan schrok ik wel! Hij heeft verder geen vieze ogen/bibs, hij is nog hardstikke attent. Zijn vacht is wel wat dof maar hij is ook verschrikkelijk in de rui dus dat weet ik tot nu toe daar aan. Vanmiddag om 15.15u hebben we een afspraak bij de DA, maar ik vroeg me af wat ik ongeveer kon verwachten?

Geplaatst:

Het kan een parasiet zijn. Vraag of de DA mestonderzoek doet om Coccidiose uit te sluiten. Daar moet je wat verse keutels en een paar keutels van gisteren voor meenemen (soms zit de cocc. niet elke dag in de ontlasting en van de week weer een geval hier op BB gezien waarbij geen cocc. werd gevonden terwijl het toch heel erg klinkt alsof het konijntje daaraan overleden was). Er wordt bij volwassen konijnen vaak niet aan cocc. gedacht omdat het doorgaans alleen dodelijk is voor hele jonge konijnen, maar bij oudere konijnen kan het dit soort symptomen geven (terugkerende diarree en verminderde eetlust).

Het kan ook komen door iets wat in de laatste dagen in zijn eetpratroon veranderd is. Vraag de oppas helemaal uit over wat hij allemaal te eten heeft gehad de laatste week. Heeft hij ander voer gehad dan normaal? Wat voor groenten of fruit hebben ze hem gegeven en hoeveel? Misschien wat het iets wat hij niet gewend was? Dat kan ook diarree geven. Maar misschien hebben ze hem wel iets giftigs gevoerd zoals aardappelschillen!

Dat je naar de DA gaat is goed, want diarree kan dodelijk zijn voor konijnen.

Geplaatst:

Ik heb een vermoeden dat het te maken heeft met de wortels die hij een paar keer van me gehad heeft. Hij heeft altijd wel gevoelige darmpjes gehad. Meneer is erg kieskeurig in wat hij eet, dus ze voeren hem precies wat ik hem ook voer, iets anders eet hij niet (gewoon droge bikskorrels van de Pets Place). Waarschijnlijk heeft hij daar wat teveel lekkers gekregen als afscheid en mijn wortels. Maar we gaan het horen!

Geplaatst:
Succes

We hoeven niet altijd gelijk aan Coc te denken :$

Waarom niet? Het is een van de belangrijkste oorzaken van terugkerende diarree en een die de meeste DA's niet eens kennen. Als je ander eten kan uitsluiten zou ik er altijd op laten checken.

Geplaatst:

Je heb groot gelijk maar het is gelijk het eerste waar je mee komt

Ik denk dat de dierenartsen er nu wel van op de hoogte zijn

Ze leren steeds meer er komen steeds meer konijnen in alle praktijken

Waarom niet? Het is een van de belangrijkste oorzaken van terugkerende diarree en een die de meeste DA's niet eens kennen. Als je ander eten kan uitsluiten zou ik er altijd op laten checken.
Geplaatst:

Hij at en poepte weer normaal. Dus zou wel inderdaad de wortel zijn geweest.

Echter hoor ik vandaag zijn buikje weer heel erg borrelen dus ben toch niet gerust op. Hij eet braaf hooi en drinkt zijn water. Weet niet zo goed of ik nu weer naar DA moet, of dat ik me geen zorgen hoef te maken omdat hij dus eet en drinkt?

Geplaatst:

Je moet je konijn even een dag of wat op alleen hooi en water zetten en als de diarree uitblijft dan langzaam elke dag weer wat brokjes en groentes gaan toevoegen tot hij weer normaal eet. Als de diarre blijft dan toch echt op cocc. laten onderzoeken hoor.

Geplaatst:

Hij heeft sinds gisteren weer nette korrels, ik heb het idee dat ze iets kleiner zijn dan normaal, maar het scheelt maar weinig.

Hij is heel attent, eet zijn hooi en drinkt zijn water. Heb voor de zekerheid ook een konijnkundige DA hier in de buurt gebeld en die zei ook: zolang hij eet en zijn keutels goed zijn hoef ik me geen zorgen te maken. Dus dat probeer ik dan ook maar niet teveel doen.

Masseer zijn buikje af en toe en dat laat hij goed toe, nu het idee dat het al minder rommelt in zijn buik en hij eet gewoon, hupst wat rond en ligt relaxt en ontspannen in zijn kooi :)

Geplaatst:

Nee als de keutels goed zijn is het prima inderdaad. Ik dacht dat je zei dat hij weer diarree had. De buik hoort te rommelen hoor, hoe hard verschilt per konijn, als de keutels en eetlust maar normaal zijn

Geplaatst:

Nee hoor niet gelijk ijsberen gaan zien :mdr::mdr:

Gaat toch goed nou :party:

Hij heeft sinds gisteren weer nette korrels, ik heb het idee dat ze iets kleiner zijn dan normaal, maar het scheelt maar weinig.

Hij is heel attent, eet zijn hooi en drinkt zijn water. Heb voor de zekerheid ook een konijnkundige DA hier in de buurt gebeld en die zei ook: zolang hij eet en zijn keutels goed zijn hoef ik me geen zorgen te maken. Dus dat probeer ik dan ook maar niet teveel doen.

Masseer zijn buikje af en toe en dat laat hij goed toe, nu het idee dat het al minder rommelt in zijn buik en hij eet gewoon, hupst wat rond en ligt relaxt en ontspannen in zijn kooi :)

Geplaatst:

Mijn konijn Blackie (die overleden is) had altijd diaree, dat ging gewoon niet meer over. De reden was dat zijn darmen zo aangetast waren omdat zij was gedumpt en gras at waar schapen,kooien en geiten ook op liepen, zij zat ook helemaal onder, haar keutels zijn nooit echt normaal geweest, ben toen naar de dierenarts geweest met haar enzo antibiotica gekregen enzo en vele andere dingen maar niks werkte , ik moet gewoon op passen met wat ik gaf. Ze heeft toch nog 3,5 jaar bij me geweest en is van ouderdom overleden (ze woonde ooit bij een meisje die haar 2 had en heeft 5,5 jaar op het weiland rond gezwerft)

Gewoon naar de DA gaan dan weet je het precies. Mijn vriendin hoorde ook geborrel toen bij haar konijnen at ook nog gewoon enzo maar bleek toch iets goed mis te zijn, als ze er niet snel bij was was het te laat.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .