Ga naar inhoud

HELP! Open wond onder voet?


Aanbevolen berichten

Helaas moet ik weer een bericht plaatsen hier :( De rede van de kale plekken vorige keer hebben 2 DA's niet kunnen constateren.

Echter zien we net bij hetzelfde konijn een vrij grote plek onder zijn achterpoot wat lijkt op een open wond. Het is niet nat en het bloed niet. Het is zeer droog en voelt eigenlijk als eelt maar het is wel nieuw en heeft de kleur van bloed.

Heb een foto bijgevoegd, niet erg duidelijk maar moet een beeld kunnen geven.

We gaan uiteraard naar de DA maar we hopen in de tussentijd op geruststelling van iemand die dit eerder heeft gezien.

foto.JPG

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er hetzelfde uit als wat een van mijn nijnen had. Zij had een tijdje vloerbedekking in haar kooi, omdat ze een ruwere ondergrond nodig had om te leren om te gaan met een kreupele voorpoot. Tegen de tijd, dat ze netjes overeind kon blijven, bleek ze net zulke plekken (ietys minder erg, maar zag er hetzelfde uit) onder haar achterpoten te hebben. Ik heb toen de vloerbedekking weg gehaald en toen is het langzaam geheeld. Ik ben er toen achter gekomen, dat dit kwam doordat de vloerbedekking synthetisch was. Ik heb toen eigenlijk niet meer gedaan dan de vloerbedekking weghalen en ik heb een tuinstoelkussentje (voor een kuipstoel) met katoenen hoes neergelegd, waar ze haar meeste tijd op doorbracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gewoon droog en bloed niet, is het dan gewoon net als een schaafwondje? Dan zou je er bijvoorbeeld een zalfje van a vogel of van vsm (zonder alcohol!) erop kunnen doen. Maar als je dat niet in huis hebt kun je ook vaseline erop smeren om de huid wat soepeler te maken en te voorkomen dat ze door jeuk de boel open bijten. Jeuk is namelijk een teken van herstel.

Je schrijft dat je konijn ook al eens kale plekken heeft gehad. Heeft de dierenarts al eens gecontroleerd op een parasiet? Als dit het niet is, dan zou het kunnen zijn dat je konijn een allergie voor iets heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt heel erg op zere hakken inderdaad. Had mijn vorige konijn Spike ook. Geen aanwijsbare reden, misschien erfelijk. Had hem toen sindsdien op een kleed voor in een hondenbench zeg maar als bodembedekking in zijn hok gezet. Van de DA kreeg ik ontstekingsremmer en pijnstiller. Dat heb ik best wel een tijd moeten geven. Het zal moeten helen en dan langzaam weer vacht op moeten groeien. Hij had het eerst heel erg, toen werd het minder en was 't weg. Heeft 't nog een keer teruggekregen, weer verdwenen. Laatste jaren had 'ie er geen last meer van gehad. Z'n vacht onder z'n poten was wel dunner, maar er zat in ieder geval weer wat op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dus echt wel te verhelpen. Alleen er zal wel ff tijd in zitten met het geven van medicijnen en je zal de bodembedekking voor zijn comfort moeten aanpassen. Om te verzachten kan je vaseline op z'n pootjes smeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook zeggen sore hocks. Vrij extreem geval zelfs

Idd.. Lijken mij ook (vrijwel zeker) sore hocks en niet meer in een 'begin fase'. Persoonlijk zou ik bij deze fase van sore hocks echt zo snel mogenlijk naar de DA stappen. Je zegt dat je konijn minder eet en weinig meer loopt. Dit lijkt me vrij logisch als hij misschien in pijn is. Je dier heeft idd een behandeling nodig om hier af te komen (antibiotica en misschien pijnstillers? Evt verbinden maar dit zal een goede konijnkundige arts wel weten) maar ik zou niet meer zelf gaan smeren homeopatische middeltjes, evt wanneer de sore hocks bijna genezen zijn, en let wel sore hocks kunnen heel moeizaam genezen dus het is wel zaak dat je er snel bij bent. Succes!

Ohja het is ook van belang om de oorzaak van sorehocks te achterhalen.(Overgewicht, natte ondergrond, te harde ondergrond, EC, incontinentie) en die oorzaak aan te pakken.

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

In paw wax zit parfum. Hier kan een dier allergisch op reageren en het prikt in wondjes.

Maar Paw Wax is wel degelijk bewezen als iets wat helpt bij Sore Hocks.

@TS, voor mij ziet het eruit als Sore Hocks. Hoe ziet het andere voetje eruit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In paw wax zit parfum. Hier kan een dier allergisch op reageren en het prikt in wondjes.

En bij sore hocks moet je niet smeren met vaseline. Dan houd je de huid juist zacht, wat een van de problemen is bij sore hocks. Ik heb ruime ervaring met pawwax en veel goede resultaten gezien, aangezien het al meerdere keren genoemd is ben ik vast niet de enige.

Ik kan mij compleet vinden in het advies van mijn naamgenoot (;)), een bezoekje aan een dierenarts is zeker niet overbodig bij een heftige versie van sore hocks. Je kunt hier nog wat meer informatie vinden:

http://www.medirabbit.com/NL/Huidziektes/Mechanisch/zweren.PDF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit had mijn Vlaam ook altijd.

Hij liep een betegelde vloer wat te hard was voor zn poten.

En met haar gewicht erop...

Ik heb er altijd onsmettingsmiddel opgespoten voor konijnen, katten, honden en vee (in een witte met groene spuitbus)

Dat werkte altijd erg goed.

Maargoed zijn hier al genoeg tips gegeven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties iedereen!

Onze konijnen hebben inderdaad een synthetische vloerbedekking als bodembedekking plus lopen ze hier buiten hun hok ook op. Ik ben er 99% zeker van dat dit de oorzaak is omdat het relatief nieuw is.

We hebben al het tapijt weggedaan en ze lopen nu op lakens, dekentjes, etc. zo zacht als het maar kan :)

Met betrekking tot de kaalheid konden twee dierenartsen niks constateren. Ze namen een monstertje van zijn huid en haar en die waren schoner dan ze over het algemeen zien. Ze vroegen ons ook of we onze konijnen regelmatig wassen omdat ze zo schoon waren. We wassen onze konijnen nooit.

Hij was vandaag weer gewoon actief zoals normaal en ze eten en drinken allebei prima. Gisteren was het toeval.

Wat ik niet begrijp is dat we het nu pas zien. We letten ontzettend goed op alles wat ze doen en controleren ze regelmatig. Dat we nu opeens zo een duidelijke rode plek zien vind ik raar, maar alles ziet er schoon uit en hij huppelt vrolijk rond. Ook is het nog steeds droog en bloed het totaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zaten die andere plekjes? Ook onder de pootjes? Dan heb je twee niet KKDA's, want die zouden ook meteen aan sore hocks moeten hebben gedacht. Maar als het andere plekken waren dan kan het iets anders geweest zijn.

Dit is iig bijna zeker sore hocks en je moet echt even naar een DA om te kijken of AB nodig is of anders misschien een ontsmettende zalf. Als het dicht is kan Paw Wax, maar bij open wond weet ik niet of dat mag. Ik weet wel dat er ook mensen zijn die met een zalf met honing erin smeren en dat mag wsl wel ook al is het open, want honing heeft hele sterkte ontsmettende en ontstekingsremmende eigenschappen. Zo sterk zelfs dat veel (dieren)artsen voortaan liever honing gebruiken op ontstoken wonden dan officiƫle medinale middelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zaten die andere plekjes? Ook onder de pootjes? Dan heb je twee niet KKDA's, want die zouden ook meteen aan sore hocks moeten hebben gedacht. Maar als het andere plekken waren dan kan het iets anders geweest zijn.

Dit is iig bijna zeker sore hocks en je moet echt even naar een DA om te kijken of AB nodig is of anders misschien een ontsmettende zalf. Als het dicht is kan Paw Wax, maar bij open wond weet ik niet of dat mag. Ik weet wel dat er ook mensen zijn die met een zalf met honing erin smeren en dat mag wsl wel ook al is het open, want honing heeft hele sterkte ontsmettende en ontstekingsremmende eigenschappen. Zo sterk zelfs dat veel (dieren)artsen voortaan liever honing gebruiken op ontstoken wonden dan officiƫle medinale middelen.

Klopt ik zag laatst een documentaire over 'oude' medicijnen die in de moderne geneeskunde worden toegepast en honing was er ook Ć©Ć©n van, en bij een programma over dierenartsen was er ook een dierenarts die honing gebruikte op een wond bij een gewond dier en er een hele uitleg bij gaf over de ontsmettende en ontstekingsremmende werking (op Animal Planet,ik weet niet meer welke)

Honing er zo meteen puur opsmeren zou ik niet doen, daar zou ik dan eerst wat meer informatie over opzoeken. (honing is natuurlijk ook wel erg lekker voor je Nijn, maar of het een goed idee is dat ze dit van hun pootjes eten?)

A.Vogel en VSM hebben inderdaad hele goede zalfjes en pilletjes, wij hebben verschillende dingen van deze merken in huis.

Voor onszelf! Het zijn namelijk mensen medicijnen, zonder toestemming van de KKDA zou ik hier niets van geven.

Calendula zalf helpt bij onzelf goed bij wondjes (wij hebben het standaard in ons medicijnkastje liggen) misschien eens met een KKDA overleggen of dit ook voor konijntjes gebruikt kan worden, maar ik zou niet op eigen houtje gaan smeren, stel dat er net een ingrediƫnt in zit waar konijntjes niet tegen kunnen.

Succes, en een goede KKDA kan vaak goed helpen.

Ik ben zelf ook erg tevreden over onze dierenarts, hen gekozen omdat ze hier op de lijst met konijnkundige dierenartsen stond, misschien dat er in deze lijst ook een KKDA staat in jouw buurt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben wel een KKDA maar het feit dat mijn partner en ik zijn pootjes niet hebben opgemerkt en 2 dierenartsen ook niet betekend voor mij dat de plekken heel acuut zijn ontstaan. We zijn in de eerste instantie naar de DA geweest omdat 1 van onze konijnen een kale plek bij zijn nek had, hier konden ze de oorzaak niet voor constateren, het had verder niks te maken met zijn pootje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben wel een KKDA maar het feit dat mijn partner en ik zijn pootjes niet hebben opgemerkt en 2 dierenartsen ook niet betekend voor mij dat de plekken heel acuut zijn ontstaan. We zijn in de eerste instantie naar de DA geweest omdat 1 van onze konijnen een kale plek bij zijn nek had, hier konden ze de oorzaak niet voor constateren, het had verder niks te maken met zijn pootje :)

Ik denk ook dat de kale plekken in zijn nek niets te maken hebben met zijn pootje, de wond op zijn pootje lijkt namelijk sterk op Sore Hocks (en dat komt uiteraard niet voor in zijn nek;)). Heeft je dierenarts die optie opgenoemd? Als hij dat niet heeft gedaan zou ik toch een second opinion vragen bij een andere DA.

Kan nooit kwaad toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .