Papillon Geplaatst: 22 mei 2011 Geplaatst: 22 mei 2011 Hoi ik had een vraagje over vlooien bij konijnen...Kunnen konijnen zomaar vlooien krijgen, of is dit steeds een teken dat ze verzwakt en/of ziek zijn?Hoe kun je zien of het vlooien zijn? Ik zie wel wat zwarte puntjes maar niet zo veel...Kunnen konijnen elkaar ontvlooien door bijvoorbeeld te wassen?
Bianca Geplaatst: 22 mei 2011 Geplaatst: 22 mei 2011 Ja konijnen kunnen vlooien krijgen, maar in prinicipe alleen als er een bron van vlooien is (geweest) maar de vlooien (nu) geen betere gastheer kunnen vinden zoals honden of katten. Ik heb 3x vlooien op mijn binnenkonijnen gehad omdat de buurman die op ze pastte ze mee naar mijn huis nam omdat hij een vlooienplaag in huis had omdat hij jarenlang zijn katten met te goedkope middelen behandeld had. Vlooien herken je doordat: - je ze op de vacht van je konijn ziet lopen - maar dan moet je snel zijn want dat zijn de vlooien ook -, - doordat ze in de vlooienkam blijven hangen als je het konijn daarmee kamt (te koop in dw)- of doordat je konijn zichzelf veel likt en bijt en vol met plekjes zit waar de haren nat zijn geweest van het likken, - en doordat op de huid en in de vacht allemaal kleine zwarte spikkels zitten - dit zijn de uitwerpselen van de vlooien. Nee, vlooien gaan niet zomaar weg. Je moet 3 dingen doen:1) Neem de bron van de besmetting weg (heb je misschien een oud hondenkussen voor ze neergelegd? Hebben de buurkatten misschien vlooien?). Misschien is die er niet meer, dan kan je die overslaan.2) behandel je konijnen met antivlooienpipetten van de dierenarts (vraag aan de DA welke soort en hoeveelheid -Stronghold en Advocate zijn goed. Let op: sommige soorten zijn dodelijk voor de nijnen, dus niet zelf gaan klooien met dierenwinkel spul)3) Bij binnenkonijnen: goed stofzuigen en behandel je huis met antivlooienspray van de DA (die uit de DA werkt vaak niet afdoende) - zorg wel dat de konijnen dan even niet in huis zijn. Bij buitenkonijnen de kooi goed stofzuigen en uitsoppen.
Aanbevolen berichten