C Cox Geplaatst: 21 mei 2011 Geplaatst: 21 mei 2011 Afgelopen maandag hebben wij ons 2e konijntje Vlekje gekocht (nadat we afgelopen zaterdag haar zusje al hadden gekocht). Toen ik haar op ging halen had ze een beetje diarree. Op advies op alleen hooi gezet, dit ging goed, woensdag was de diarree weg. Donderdag weer opnieuw diarree, vrijdagmorgen weer en om 13.00 's middags had ze helaas maden ondanks heeeel goed schoonhouden. Natuurlijk meteen naar de DA gegaan. Zij hebben haar helemaal schoon gemaakt en nagekeken. 't Zou volgens de DA goed moeten komen. Op advies ook naar binnen gehaald. Nu eet en drinkt ze bijna niet. Ik ben al met een spuitje water aan ´t geven, maar ik weet niet wat ik met het eten aan moet.. Ze ligt op dit moment languit op schoot bij mijn zoon. Ze is de hele dag al erg rustig (te rustig vind ik). De diarree is weg, ze keutelt een heeeeel klein beetje. Wie weet raad..Carmen
Catelootje! Geplaatst: 21 mei 2011 Geplaatst: 21 mei 2011 Ik zou de spoeddienst van de dierenarts bellen, ik denk dat ze medicatie nodig heeft. Je kan wel al een papje maken van biks als dwangvoer (maar als er niet wordt gekeuteld stapelt het eten zich op, en dat is ook weer niet goed voor het diertje)... maar diarree en amper/niet eten/drinken is zeker voor jonge konijnen niet erg gezond.
C Cox Geplaatst: 21 mei 2011 Auteur Geplaatst: 21 mei 2011 Is 't niet zo dat ze eerst even tot rust moet komen? De diarree is nu weg en er komt (heel af en toe) een keuteltje?
Catelootje! Geplaatst: 21 mei 2011 Geplaatst: 21 mei 2011 Als er nog een keuteltje komt betekent het dat in ieder geval de darmen nog werken. Zaak is om dat zo te houden, dus ik denk dat je dan wel een papje van een paar brokjes zou mogen maken (daar ze keutelt). Bied zeker ook vers hooi aan, plaag haar desnoods met een sprietje voor haar neusje, soms happen ze en eten ze het op. Zorg er ook voor dat ze niet onderkoeld kan raken (kruik of fles met warm water gevuld - zorg dat ze het niet stuk kan knagen), zieke konijnen kunnen dat nog wel eens.
C Cox Geplaatst: 21 mei 2011 Auteur Geplaatst: 21 mei 2011 Ze heeft net ook geplast, dus dat werkt ook nog..Ik ga een papje maken..
Catelootje! Geplaatst: 21 mei 2011 Geplaatst: 21 mei 2011 Zolang dat het er uit komt kan je het er ook induwen als het ware Zodra dat je merkt dat ze niet meer keutelt moet je wel aan de bel trekken bij de dierenarts.
C Cox Geplaatst: 21 mei 2011 Auteur Geplaatst: 21 mei 2011 Ze heeft een beetje van het papje op.. Ik laat haar nu maar even met rust in haar kooi. Gelukkig dat Roosje graag dicht tegen haar aan kruipt..... In elk geval bedankt...
JoBoris76 Geplaatst: 21 mei 2011 Geplaatst: 21 mei 2011 Hebben jullie geen pijnstiller mee gekregen? Een konijn wat pijn heeft eet nl. niet. Sterkte.
Nicky_the Geplaatst: 21 mei 2011 Geplaatst: 21 mei 2011 (aangepast) Mijn ram heeft ook een moeilijke start gehad. De dierenarts wist geen raad en hij ging steeds verder achteruit. Ik haalde hem aldoor uit zijn bekende omgeving vandaan om hem beter in de gaten te kunnen houden en uiteindelijk werd hij opgenomen. Na een week kreeg ik hem nog altijd ziek en niet etend naar huis. Beetje bij beetje kwam ik erachter dat mijn konijn niet tegen veranderingen kon en ongeveer een maand terug ben ik erachter gekomen waarom: Mijn ram is al van het begin af aan (dus al zo'n 3 jaar) blind tot slecht ziend.. Daardoor kon hij niet tegen veranderingen.. (toen hij ziek was haalden we hem aldoor uit zijn bekende omgeving) Door met een kruiden elixer en verse en gedroogde kruiden aan de gang te gaan heb ik in een paar weken tijd duidelijke vooruitgang geboekt met het zicht van mijn ram.. Maar het belangrijkste is dat de darmen blijven werken. Je kunt dwang voeding met een goede spuit bij de dierenarts kopen. Op die manier kan je je konijn onder dwang eten geven. Als ze niet eten komen de darmen stil te liggen en is het binnen 24 uur gebeurd.. 21 mei 2011 aangepast door Nicky_the
teddytjes Geplaatst: 22 mei 2011 Geplaatst: 22 mei 2011 Het kleintje goed in de gaten houden, desnoods terug naar DA.Kom zelf net uit een soortgelijke situatie met mijn voedster die nu gelukkig weer ok is.Hoop dat het goed/beter gaat......sterkte.
bunny ranch chanty Geplaatst: 22 mei 2011 Geplaatst: 22 mei 2011 Diertje had niet voor niks diaree....getest op cocidiose? en maden kunnen diep door dringen die scheiden een giftige stof af.
Bianca Geplaatst: 22 mei 2011 Geplaatst: 22 mei 2011 Dat is wat ik ook meteen dacht toen ik de topic titel zag: COCCIDIOSE! Jonge konijnen gaan daar aan dood als je niet snel ingrijpt. Zoek een konijnkundige DA (want die van jou is dat niet, anders had ie dat meteen zelf al gecheckt) en laat de keutels onderzoeken op cocc. Als het positief is dan 3 dagen lang 1x daags Toltrazuril geven (je niet af laten schepen met Sulfatrim of iets wat door het drinkwater moet), dan kan je het beestje misschien nog redden.
C Cox Geplaatst: 22 mei 2011 Auteur Geplaatst: 22 mei 2011 Even een update. Vanmorgen stad en land afgelopen om op zondagmorgen Olvarit te krijgen, gelukt!! Dit ben ik nu onder dwang aan 't geven, dit gaat verbazend makkelijk. 't Gaat redelijk met haar, ze gaat niet meer achteruit en ze beweegt ietsie meer. Keutelen gaat ook steeds beter (waren gisteren nog erg nat, vandaag minder), dus de diarree is afgelopen.. Nu moet ik haar weer zelf aan 't eten krijgen. Morgen overleg ik weer met de DA. Thanks!!
Bianca Geplaatst: 22 mei 2011 Geplaatst: 22 mei 2011 Ik zou toch even keutels laten testen op Cocc. Met zo'n dodelijke ziekte wil je gewoon geen risico nemen. Mijn nijn heeft ook maar een paar uur diarree gehad en toen was het al weer over, maar ze bleek mooi wel cocc. te hebben, dus gelukkig wel meteen vanaf dag 1 medicatie kunnen geven.
C Cox Geplaatst: 22 mei 2011 Auteur Geplaatst: 22 mei 2011 Hmmm, even ingelezen wat Coccidiose betreft, zou goed kunnen.. Morgen laat ik haar testen bij de DA. Duim even voor Vlekje en ook dat Roosje 't niet krijgt....
jrjsieben Geplaatst: 22 mei 2011 Geplaatst: 22 mei 2011 BeterschapMorgen naar de dierenarst en keutels nalaten kijken
Bianca Geplaatst: 22 mei 2011 Geplaatst: 22 mei 2011 Als Roosje ook zo jong is, dan moet je haar meebehandelen als het cocc. zou blijken te zijn. Cocc. is superbesmettelijk via de keutels. Als je ze zou gaan behandelen, let er dan ook op dat je de hokken superschoon houdt en liefst zsm elke keutel meteen weghaalt.
Zonnebloem Geplaatst: 23 mei 2011 Geplaatst: 23 mei 2011 Vervelend voor je zeg, wil je genieten van baby, is ze ziek! Ik heb zelf eigenlijk gewoon een poedertje gehaald tegen coccidiose, bij de welkoop, finicoc. Baat het niet, schaadt het niet, je moet dat 5 dagen door het drinkwater doen. Als je een konijn koopt in eendierenwinkel of tuincentrum, is de kans er dat ze dat hebben dus kun je het ook zo oplossen. Een test bij de dierenarts laten doen,kost veel meer. Hoe kan ze nou zo snel maden hebben zeg? Je zou kunnen overwegen een horretje te maken over haar kooi, is dat probleem ookopgelost. Wat ik me afvroeg, eet ze wel andijvie en dergelijke, witlof, winterpeen? Want dat kun je nu ook aanbieden, volgens mij. Moet jehaar er wel eerst aan laten wennen natuurlijk. Kruiden vinden ze ook erg lekker, zoals tijm. Ik denk zelf dat de oorzaak van de diarreeweggenomen moet worden, en dan moet ze gewoon weer alles kunnen eten. Bij coccidiose is het volgens mij zo dat het vaak verkeerdgediagnosticeerd wordt door dierenartsen, las ik ergens. Nou sterkte in ieder geval!
Bianca Geplaatst: 23 mei 2011 Geplaatst: 23 mei 2011 Een 'poedertje' van de 'Welkoop' tegen cocc.? Sorry hoor, maar met zo'n dodelijke ziekte ga je met jonge konijntjes niet rommelen met poedertjes van de dierenwinkel. Het is nog spul wat je door drinkwater moet doen ook (dat is altijd slecht bij medicatie waarvan de hoeveelheid die ze binnenkrijgen belangrijk is)En 'baat het niet dat schaadt het niet' is ook zeker niet waar met deze medicatie. Dat spul van jou bevat sulfachloorpyrazine-natrium-monohydraat en dat is super heftig maar werkt lang niet zo goed tegen cocc. als Toltrazuril. Ik weet niet wat je er aan uitgegeven hebt, maar Toltrazuril kost nog geen tientje per flesje. Cocc. kan pa worden vastgesteld door mestonderzoek. Dat kost vaak zo'n 20 euro, maar dat is goedkoper dan een consult en je weet wel waar je aan toe bent. Wel door een KKDA laten doen inderdaad, want niet KKDA's hebben geen idee waar ze naar moeten zoeken onder de microscoop.
JoBoris76 Geplaatst: 23 mei 2011 Geplaatst: 23 mei 2011 Even een update. Vanmorgen stad en land afgelopen om op zondagmorgen Olvarit te krijgen, gelukt!! Dit ben ik nu onder dwang aan 't geven, dit gaat verbazend makkelijk. 't Gaat redelijk met haar, ze gaat niet meer achteruit en ze beweegt ietsie meer. Keutelen gaat ook steeds beter (waren gisteren nog erg nat, vandaag minder), dus de diarree is afgelopen.. Nu moet ik haar weer zelf aan 't eten krijgen. Morgen overleg ik weer met de DA. Thanks!!Doe je er wel wat biks door want in wortelhapje zitten nauwelijks vezels en je hebt wel vezels nodig nu.
C Cox Geplaatst: 23 mei 2011 Auteur Geplaatst: 23 mei 2011 Hoi allemaal, Ik heb vanmorgen ons Vlekje naar de DA gebracht. Ze is aan 't uitdrogen (ondanks extra water en worteltjes onder dwang) en temp is te laag. Ze wordt ook getest op cocc, afhankelijk van 't resultaat laat ik Roosje ook testen (maar zij is op dit moment in elk geval letterlijk 'spring'levend!). Ik vind het eng... duim voor haar!!!
jrjsieben Geplaatst: 23 mei 2011 Geplaatst: 23 mei 2011 Ja ze zijn teer die jonge konijntjesWe duimen Ze is nu in goede handen
C Cox Geplaatst: 23 mei 2011 Auteur Geplaatst: 23 mei 2011 Laatste update.. Vlekje was te moe... Vlekje is vanmiddag overleden bij de dierenarts. Ze was te zwak. Wel nog laten testen ivm Roosje, maar geen Cocc.. Iedereen bedankt voor 't meeleven en alle goede tips... Carmen
teddytjes Geplaatst: 23 mei 2011 Geplaatst: 23 mei 2011 He meid, wens je veel sterkte met dit verlies.............Rust zacht Vlekje.............
Aanbevolen berichten