Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo allemaal,

ik heb een gecastreerde nieuw-zeelander ram van ongeveer een jaar oud nu. hij zit in een groot hok met 3 voedsters en 4 cavias. vandaag ging ik hen voeren en zag ineens dat hij aan een oog een soort staar heeft. de iris is blauw en de pupil wit, ook knijpt hij met het oog. het andere oog is normaal. ik vroeg me af wat dit is en of dit ook eventueel door een gevecht heeft kunnen gebeuren(al kan ik dat me niet voorstellen) en of er iets aan te doen is en hij er geen last van heeft.

groetjes!

Geplaatst:

Ik zou je willen adviseren op naar de dierenarts te gaan. Staar heeft naar mijn weten geen witte gloed in het oog. E. cuniculi wel..

Mijn konijn had al 3 jaar staar. Hij zag steeds slechter en slechter. Nu ben ik sinds kort met kruiden begonnen. Gedroogd en vers. Ook geef ik een kruiden elixer van Jan Smit. Dit laatste is een kruiden drankje, bestaande uit 120 kruiden. Ik heb dan de blauwe en de rode dop (1 is voor een normaal konijn en 1 is voor een konijn met E. Cuniculi). Ik heb deze door elkaar gemixt en geef 1 theelepel op 500ml water.

Voor de kruiden lijst kijk je op: http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/47046-kruiden-linkje.html

Voorbeeld:

Gezichtsvermogen: Aardbeienblad, Ananas, Appel, Banaan, Brandnetel, Dillen, Kamillebloemen, Korenbloembloemen, Kruidenmix, Ma�svlokken, Mango, Paardebloem, Papaya, Peterselie, Rode Bieten, Selderij, Tomaat, Wortelloof, Wortelvlokken, Walnootbladeren

Je kunt 1 of meerdere soorten kruiden geven. Gedroogde kruiden kun je goedkoop bestellen op caviakruiden.nl maar je kunt het het beste vers uit de tuin (of bloempot) geven. Bouw het wel langzaam op, net als je met de groenten doet.

Ik geef dit nu een paar weken aan mijn konijn en zie heel duidelijk verbetering.

Geplaatst:

De witte vlak kan 3 dingen betekenen:

- Het kan een beschadiging van het oog zijn. Dat kan inderdaad door een gevecht komen. Je DA kan een fluor test doen om te zien of er een beschadiging is en dan krijg je AB-zalf mee die je in het oogje moet druppelen.

- Het kan inderdaad staar zijn. Als dat nergens aan gerelateerd is, is er niet veel aan te doen. Maar dit komt eigelijk alleen bij vrij oude konijnen voor.

- MAAR: het kan ook een teken van EC zijn zoals Nicky zegt, dan moet je als de donder naar een KKDA en zorg dat je Panacur meekrijgt om te behandelen. Op die manier kan je je konijn en zijn gezichtsvermogen hopelijk nog redden.

Gezien het feit dat hij er ook mee knippert, gok ik op de beschadiging. Maar vraag dan ook meteen even naar de kans op EC als je toch bij de DA bent (let op: alleen KKDA's weten doorgaans wat EC is en hoe het te herkennen is).

Ook met een beschadiging moet je liefst ZSM naar de DA omdat het snel kan verergeren en dan raakt je konijn misschien zijn oog kwijt of erger. Dus liefst meteen voor morgen een afspraak maken.

Geplaatst:

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/48003-garfield-ec.html

Misschien heb je hier wat aan. Que symptomen komt het wel aardig overeen. met die van jou konijn. Het was dus geen EC (wat ik vermoedde), maar oogontsteking. er zat een grijze waas in het oogje.

Wat niet in het topic staat is dat het na de controle niet beter is gegaan. We kregen later nog cavasan zalf.

Met het oogje is het trouwens niet goed gekomen. Ze is nu aan één oog blind.

Geplaatst:

We kregen later nog cavasan zalf.

Met het oogje is het trouwens niet goed gekomen. Ze is nu aan één oog blind.

Hoezo 'later' pas? Was je DA niet KK? Zo zie je hoe het kan lopen als je niet snel behandeld voor een beschadiging. Rot dat dat jouw konijntje moest overkomen G&H

Geplaatst:
Hoezo 'later' pas? Was je DA niet KK? Zo zie je hoe het kan lopen als je niet snel behandeld voor een beschadiging. Rot dat dat jouw konijntje moest overkomen G&H

In het topic stond niet alles volledig. Dit was een aanvulling.

éérst had ik een ander zalfje gekregen,maar bij de controle bleek dat dat niet goed hielp, dus kregen we later cavasan zalf.

Mijn DA is wel KK dus,maar ik had het niet helemaal helder uitgelegd. ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .