Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij hebben een 8 maanden oude Nederlandse hangoor dwergkonijn, genaamd Stamper. Het is een vrouwtje, ze weegt rond 1 kilo en half, en de dierenarts zegt dat ze gezond is.

Gisteren begon ze plots te manken als we thuiskwamen!

Dus gingen we er direct mee naar de dierenarts. Na onderzoek bleek ze niets gebroken te hebben en lijkt ze nergens echt pijn te hebben. Toch huppelt ze niet meer, maar ‘loopt’ ze meer op haar achterste poten. Ze heeft er volgens mij ook geen kracht meer in.

De dierenarts zei dat het waarschijnlijk om een kneuzing op haar rug gaat door verkeerd te vallen of te springen. Ze heeft een spuitje gegeven tegen de ontsteking en medicijnen (Metacam) meegegeven dat we elke 12 uur een paar druppels moeten van geven.

Dan ben ik eens beginnen opzoeken op het internet naar eventuele verklaringen. Daar kwam ik de aandoening E. Cuniculi tegen en dit lijkt erg sterk op wat Stamper nu voorheeft. Ook heb ik dan gelezen dat het medicijn Panacur daar de beste behandeling voor is.

Wat raadt u aan om te doen? Want we zijn erg bezorgd!

Bedankt voor een snelle reactie.

Geplaatst:

Als je naar een konijnendierenarts bent gegaan, kun je die het beste bellen en vragen waarom zij denkt dat het geen e cuniculi is. Ik zelf ben tegen het zomaar geven van medicijnen. Als je konijn hard stampt, kan hij zijn rug daarmee ook bezeren.

Bij mijn konijn is er ook sprake geweest van de vraag: wel of neit? Ik heb nu kruiden elixer van jan smit. Ik heb beide soorten (blauwe en rode dop) door elkaar gemengd en geef 1 theelepeltje op 500 ml water. Mijn konijn had dus al 3 jaar staar, maar is nu ineens meer aan het zien!

Verder heb ik een kruiden mix samen gesteld, gebasseerd op deze lijst: http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/47046-kruiden-linkje.html en besteld via caviakruiden.nl. Om ervoor te zorgen dat de konijnen niet aan de kruiden wennen, geef ik elke 6 weken een andere serie kruiden. De kruiden geef je dus bij de dagelijkse voeding.

Maar er zijn ook genoeg mensen die bij twijfel gelijk al medicijnen geven.

Geplaatst:

E. cuniculi komt overigens vooral naar voren bij een lage weerstand. Citroenmelisse helpt de weerstand te verhogen en weert ook nog eens muggen. Ideaal voor in je tuin of woonkamer ;) Je kunt de bladeren/takken er gewoon vanaf plukken en direct geven (deze vorm is beter als gedroogd omdat er veel stoffen behouden blijven).

Geplaatst:

Er wordt hier doorgaans aangeraden om altijd een kuurtje Panacur te doen als er zelfs maar EC vermoed wordt. Dat je DA daar niet uit zichzelf over begonnen is, kan betekenen dat hij/zij niet zo heel erg konijnkundig is. Bel inderdaad eens op om te vragen waarom er niks over EC is gezegd, maar je kan ook eens kijken of je wel een KKDA in de buurt hebt en de behandeling daar starten. Er staat een lijst van KKDA's op dit forum.

Als je zelf al vindt dat de symptomen overeenkomen dan zou ik zeker zo snel mogelijk zorgen dat je konijn Panacur krijgt, want geen enkele DA (ook niet een KK) kan dat met zekerheid uitsluiten als je konijn symptomen heeft.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .