myrna84 Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 Mijn konijn heeft via de dierenwinkel een schimmelinfectie opgelopen. Nu weet ik dat een kennis van mij daar ook een konijn vandaan heeft gehaald en ook deze konijn heeft een schimmelinfectie. Ik heb het konijntje weer van een ander gekregen maar heb wel de bon. Gelukkig was ik er op tijd bij (kale plek wat zich uitbreidde) maar ik zit nu wel met extra kosten wat niet veroorzaakt is door een fout door mij of door het konijn laten we maar zeggen, maar puur uit de winkel vandaan. Weet iemand of ik nu het recht / "garantie" (vind ik zo stom klinken voor een diertje) heb om de dierenartskosten te verhalen op de winkel?
Amatjuh Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 Ja je hebt garantie, maar wil je je konijn dan omruilen voor een ander??Want dat zal de dierenwinkel voorstellen denk ik zo.Weet je zeker dat het schimmel is en geen mijt?
myrna84 Geplaatst: 20 mei 2011 Auteur Geplaatst: 20 mei 2011 Ik heb een kweek laten maken bij de DA en daar is dus de schimmelinfectie uitgekomen, de DA vertelde mij dat het uit die winkel vandaan moest komen. Nee, ik wil mijn konijntje niet omruilen voor een ander, ben zeer gehecht aan deze. Ben vandaag wel terug geweest naar waar het beestje vandaan komt. Hun argument was eerst dat zij geen zieke dieren verkopen, terwijl ze later toegaven dat ze ermee bekend waren dat er een aantal konijnen waren met een schimmel infectie maar dat de gene waaraan niets te zien was volgens hun dan ook niet ziek zouden kunnen zijn en dus gewoon de winkel in zijn gegaan. Goed, toen ik mijn konijn kreeg had hij een gek wondje aan zijn oor, maar ik moest hem toch in laten enten dus had ik meteen gevraagd over dat wondje, DA vertrouwde het niet helemaal en de zelfde dag nog een kweekje van laten maken om te laten onderzoeken (wist natuurlijk ook niet wat het was) maar volgens de winkel moest ik niet naar de dierenarts gaan maar het konijn bij hun afleveren en dan hadden hun er wel wat aan gedaan, met andere woorden: konijn gaat "weg" en jij kan een ander konijn uitzoeken en ze gaan niks vergoeden wat betreft dierenartskosten.Maar ja ik ben gewoon van mening dat als je een diertje aanschaft en je DA verteld je dat het iets mee heeft gekregen uit de winkel vandaan, is het al een stap te ver om (theoretisch) nog te zeggen van kom we ruilen het konijn om voor een ander die geen schimmel heeft, want de DA-kosten heb je dan toch al gemaakt. Dus zou ik het zelf logischer vinden dat de winkel dan wel de alsnog gemaakte kosten vergoed. Maar ja, misschien steek ik iets te logisch in elkaar
jack en olivia Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 je hebt wettelijk gezien een half jaar "garantie"mocht er dus wat zijn binnen die tijd kan je het altijd op ze verhalen!!
jrjsieben Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 Ja gewoon proberen de kosten op de dierenwinkel te verhalen
Tigger Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 Goh, mijn konijn is ook met schurft naar hier gekomen... Heeft ze opgedaan in het nest - wij hebben dat gewoon laten behandelen.
Rian Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 Ik denk eerlijk gezegd dat de dierenwinkel het weinig zal interesseren wat je konijn heeft, dat klinkt heel vervelend, maar ik ben bang dat er niks voor je "te halen" valt. Ze zullen zeggen dat het diertje het bij jou heeft opgelopen, jij kunt immers niet aantonen dat het dier het daar heeft opgelopen.
Tigger Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 Ik denk eerlijk gezegd dat de dierenwinkel het weinig zal interesseren wat je konijn heeft, dat klinkt heel vervelend, maar ik ben bang dat er niks voor je "te halen" valt. Ze zullen zeggen dat het diertje het bij jou heeft opgelopen, jij kunt immers niet aantonen dat het dier het daar heeft opgelopen.Mee eens - en in principe hoor je ook een "koopwaar" (klinkt cru, maar zo bedoel ik het niet) te controleren voor aankoop - zonder garantieticket (zoals bij een elektrisch apparaat bv) kan je weinig bewijzen.
kaatje-kim Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 Je had niet zelf naar de dierenarts moeten gaan, maar terug naar de dierenwinkel. Als je naar de dierenwinkel was gegaan, dan hadden ze vanuit de dierenwinkel de behandeling moeten regelen. Nu ben je zelf naar de dierenarts gegaan, zonder ''toestemming'' van de dierenwinkel. Vaak werken dierenwinkels samen met dierenartsen en worden de dieren bij die dierenarts behandeld.Dat heb ik ook een keer gehad met een konijn (wel al heel erg lang geleden), ook schimmel. De dierenwinkel heeft er toen voor gezorgd dat het konijn van de schimmel af kwam. Ik had het konijn toen 3 dagen ofzo, dus ik belde als eerste de dierenwinkel, dat mijn konijn kale plekjes kreeg.Nu zal de dierenwinkel jullie niet in de kosten tegemoet komen.
myrna84 Geplaatst: 21 mei 2011 Auteur Geplaatst: 21 mei 2011 Ik begrijp wat jullie bedoelen. Al heeft het tuincentrum nooit aangegeven dat je bij "mankementen" terug moet komen met je dier, mijn konijn heb ik er dan niet zelf gekocht maar een kennis van mij, maar ik heb er wel eens toen ik nog jonger en onwetend was andere knaagdieren vandaan gehaald en daar werd mij ook nooit verteld dat je terug moest komen als er iets aan mankeert. De winkelmedewerkster heeft het niet gehad over een eigen dierenarts of een behandeling al daar, maar letter gezegd dat ik mijn konijn moest komen ruilen voor een ander konijn en daar ben ik het gewoon niet mee eens. Je hebt het over je huisdier die je met alle liefde verzorgd en niet over een gieter die je daar heb aangeschaft.Bij navraag bij de informatie balie zeiden ze dat er konijnen waren binnengekomen met een infectie. Het was alleen de winkelmedewerkster die zei dat ze geen zieke dieren verkopen. Een collega van mij heeft er ook een konijn vandaan gehaald met uiteindelijk ook de zelfde klachten maar die was er zelfs nog erger aan toe dan mijn konijn. Als je bij de dierenarts staat om je konijn in te enten en je DA zegt dat er een plekje zit die hij niet vertrouwd ga je - lijkt mij - in op de kundigheid van de DA en pak je niet je boeltje op om terug te racen naar de winkel. Je handelt uiteindelijk voor het welzijn van je huisdier. En misschien ben ik vreselijk eigenwijs, maar ik vind dan ook dat een tuincentrum zijn aanzien verliest (door sowieso dieren te verkopen) door vol te houden dat het je eigen schuld is dat je een konijn heb laten onderzoeken bij een dierenarts en daarom de kosten niet vergoed krijgt. Zij hebben immers een dier verkocht die uiteindelijk ziek bleek te zijn.
Rian Geplaatst: 21 mei 2011 Geplaatst: 21 mei 2011 Al heeft het tuincentrum nooit aangegeven dat je bij "mankementen" terug moet komen met je dier, mijn konijn heb ik er dan niet zelf gekocht maar een kennis van mij, maar ik heb er wel eens toen ik nog jonger en onwetend was andere knaagdieren vandaan gehaald en daar werd mij ook nooit verteld dat je terug moest komen als er iets aan mankeert. De winkelmedewerkster heeft het niet gehad over een eigen dierenarts of een behandeling al daar, maar letter gezegd dat ik mijn konijn moest komen ruilen voor een ander konijn en daar ben ik het gewoon niet mee eens. Je hebt het over je huisdier die je met alle liefde verzorgd en niet over een gieter die je daar heb aangeschaft. Je vergeet hier iets heel belangrijks... De verkoop van konijnen in dit soort winkels draait om het geld. Het welzijn van de dieren staat niet op de eerste plaats. Ik ben het volledig met je eens wat betreft je uitspraak over de gieter, maar daar hebben ze in die winkels geen boodschap aan. De medewerkers misschien wel, maar de hogere heren niet. Daarom wordt er hier ook zo sterk afgeraden om dieren te kopen in een dierenwinkel of "groothandel". Is dan een les voor je geweest. (Niet lullig bedoeld)
bunny ranch chanty Geplaatst: 22 mei 2011 Geplaatst: 22 mei 2011 Schimmels bij konijnen worden toch vaak veroorzaakt door caafs, en de omstandigheden waar ze in gefokt worden...Ik zou zeggen probeer je onkosten gewoon te verhalen! nee heb je en ja kun je krijgen, zoals je zelf aan geeft, bij ziekte is jouw niks verteld dat je je daar zou moeten melden. Je hebt een half jaar garantie op een konijn....Je ding voor de wet ( het konijn) nam iets meer mee naar huis dan de bedoeling was. Ik zelf ken veel mensen die toch centen hebben mogen ontvangen door dat ze doorgezet hebben.Ook werden hier bij kinderen met schimmels besmet......dus niet geschoten is altijd mis!Zou het gewoon proberen, en ga daar kijken zitten de caafs per toeval ( meestal dus) Bij de konijnen ? Zo niet zal het bij de winkel of broodfokker zijn ontstaan.Je moet wel je dierenarts om een verklaring op papier vragen voor zijn constatering....bij jouw konijn.Foto's doen het ook altijd goed....suc6
floris en stijn Geplaatst: 22 mei 2011 Geplaatst: 22 mei 2011 wat is het verschil tussen schimmel en mijt en kan dit door cavia's verspreid worden dan? ik heb tien jaar geleden wel eens een konijn gehad met mijt, wat een werk wat dat zeg, het arme beestje.
myrna84 Geplaatst: 22 mei 2011 Auteur Geplaatst: 22 mei 2011 Daarom wordt er hier ook zo sterk afgeraden om dieren te kopen in een dierenwinkel of "groothandel". Is dan een les voor je geweest. (Niet lullig bedoeld)Ik heb mijn konijn zo ongeveer in mijn schoot geworden gehad :-) Sinds ik weet wat broodfok is heb ik nooit meer een diertje gekocht in de dierenwinkel. Mijn ratjes komen ook bij een rattery vandaan en mijn vogels uit de opvang. Bedankt voor de tip, maar die les had ik al geleerd ;-)
myrna84 Geplaatst: 22 mei 2011 Auteur Geplaatst: 22 mei 2011 Schimmels bij konijnen worden toch vaak veroorzaakt door caafs, en de omstandigheden waar ze in gefokt worden...Ik zou zeggen probeer je onkosten gewoon te verhalen! nee heb je en ja kun je krijgen, zoals je zelf aan geeft, bij ziekte is jouw niks verteld dat je je daar zou moeten melden. Je hebt een half jaar garantie op een konijn....Je ding voor de wet ( het konijn) nam iets meer mee naar huis dan de bedoeling was. Ik zelf ken veel mensen die toch centen hebben mogen ontvangen door dat ze doorgezet hebben.Ook werden hier bij kinderen met schimmels besmet......dus niet geschoten is altijd mis!Zou het gewoon proberen, en ga daar kijken zitten de caafs per toeval ( meestal dus) Bij de konijnen ? Zo niet zal het bij de winkel of broodfokker zijn ontstaan.Je moet wel je dierenarts om een verklaring op papier vragen voor zijn constatering....bij jouw konijn.Foto's doen het ook altijd goed....suc6 Toen ik daar gisteren was gaan kijken zitten ze idd ook met cavia's samen.Ik ben ondertussen ook besmet en krijg er zalf voor. Ik heb ook werkelijk alles moeten ontsmetten (hij loopt hoofdzakelijk binnen te struinen). Ik mag mijn andere dieren ook niet aanraken voordat ik mezelf gedesinfecteerd heb en moet mijn konijn het liefst vast houden met plastic handschoentjes. Iedere dag 4 weken lang moet ik hem een spuitje met medicatie in zijn bekkie geven, gelukkig is het een lief beestje en stribbelt ie niet tegen. Ik hoop echt dat het dan over gaat.
Bianca Geplaatst: 22 mei 2011 Geplaatst: 22 mei 2011 In principe is een konijn inderdaad 'koopwaar' en kun je het hooguit terugbrengen en je geld terugkrijgen. Maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Misschien krijg je iig geval het aankoopbedrag terug als tegemoetkoming in de DA kosten. Meer zal je zeker niet krijgen.
bunny ranch chanty Geplaatst: 22 mei 2011 Geplaatst: 22 mei 2011 Als het goed is een winkel hier voor verzekerd...zeker als het aantoonbaar is dat het dier het weer door heeft geven aan mensen.De caafs kunnen de oorzaak zijn in de winkel....gewoon werk van maken en als je rechts bijstand hebt gewoon inschakelen.( er wordt niks geruild... het leed is al geschied)
Aanbevolen berichten