RogerBunny Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Mijn lieve kleine voedster heeft me al weer wat stress bezorgd. Afgelopen nacht was ze ineens zwaar aan de diarree, waterig. De alarmbellen begonnen meteen te rinkelen, maar ze maakte geen zieke indruk; sterker nog; ze was Mona gewoon. Ze at nog, waste zich nog.. Alleen drinken kregen we op dat moment niet voor elkaar. Ik en mijn moeder hebben het ergste weggepoetst en uit de kooi gehaald, en Mona heeft zichzelf zo goed als helemaal verder gewassen. Vandaag hebben we het laatste weggehaald, de klitjes. Vooralsnog eet ze goed, keutelt ze goed, én, drinkt ze goed.Haar spastische trekjes heeft ze nog steeds, maar ik weet niet beter. Maar, een uur terug, was ze aan het huppen, en sprong ze ineens tegen een tas. Het was 1 van haar spastische trekjes, maar op 1 of andere manier trok het mijn aandacht. Een paar minuten later hupte ze naar de keuken en ineens rolde ze om en stopte met bewegen. Ik vlieg de bank af, naar haar toe, zodat bleek dat ze op haar rugje lag. Ik haar meteen opgepakt en ze reageerde wel meteen, dus daar was ik wel blij mee. Ik heb haar even geknuffeld, totdat ze begon tegen te stribbelen, en nu is ze weer Mona. Wat moet ik hiervan denken? Ze maakt verder helemaal geen zieke indruk en eet, drinkt en keutelt goed. Speelt en rijdt (haha) op Roger, haar vriendje. Ik weet dat de opmerkingen over de dierenarts goed bedoeld zijn, maar ik wil graag jullie interpretatie, want als iedereen maar naar de DA wordt doorgestuurd, waar is deze site dan nog voor, haha
Tigger Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Hmmm, ik weet niet of het één met het ander ook iets te maken hebben en wat de oorzaak oid is, maar het omvallen klinkt in mijn oren als evenwichtsstoornis? Plots omvallen, even gedesoriënteerd zijn...
RogerBunny Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Geplaatst: 19 mei 2011 Ik zeg ook niet dat het iets met elkaar te maken heeft . Maar evenwichtsstoornis; is dit iets ernstigs? of moet er iets aan gedaan worden? Of is het gewoon vervelend eventjes??
Tigger Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Goh, dat weet ik allemaal niet... Ik ken eigenlijk evenwichtsstoornissen bij mensen en andere dieren (niet bij konijnen) en dat is meestal door een ruis in de oren. Dat kan optreden in stresssituaties of verbonden zijn met de sinussen (neus). Ik vermoed (!!) dat het ongeveer hetzelfde KAN zijn bij een konijn? Misschien kreeg ze wel diarree en oorproblemen door een verkoudheid? Kan dat? Alé, ik probeer maar met je mee te denken he. Je schrijft: "Ik weet dat de opmerkingen over de dierenarts goed bedoeld zijn, maar ik wil graag jullie interpretatie, want als iedereen maar naar de DA wordt doorgestuurd, waar is deze site dan nog voor, haha". Is er dan een specifieke reden waarom je jouw DA niet om advies kunt/wilt vragen? Je kan dat toch gerust ook telefonisch doen? (het is maar een vraag hé, zeker geen verwijt - maar ik spreek uit ervaring hoe iets onschuldigs iets ernstigs kan zijn bij een konijn en hoe snel het dan kan gaan :( )
RogerBunny Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Geplaatst: 19 mei 2011 Ja ik weet dat het inderdaad snel kan zijn. maar vaak als ik hier iets vraag krijg ik als enige antwoord; ga naar de dierenarts! enja, daar heb ik op dat moment niet zoveel aan. Maar dat zou op zich best kunnen, die verkoudheid, ze niest opzich regelmatig, maar al vele malen minder dan eerst.
jack en olivia Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 ja lastig dit, ik zou ook eigenlijk gelijk op internet zoeken naar wat het eventueel kan zijn, het klinkt idd als iets mis met de evenwicht.is het morgen nog zo zou ik toch naar een DA gaan of even bellen.hoe is het met de ontlasting nu? geen abnormale keutels?is haar kont goed schoongemaakt, want als je dit niet goed weghaald kan het zijn dat de haren daar gaan uitvallen.
RogerBunny Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Geplaatst: 19 mei 2011 Ze is ook maar 1 keer omgevallen, in 10 maanden. Dus wat bedoel je precies met als het morgen nog zo is?? De diarree is al weg, en de keutels zijn mooi.Ehm, vergeef me voor mijn slechte geheugen, daar kan ik niks aan doen, maar wat ik kan herinneren van vanmiddag was alles alweer bijna wit, en mevrouw doet bijna niks anders dan wassen. Haar pootjes zijn nog wel wat viezig.
Tigger Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Goh, ik heb zelf bij mijn ma thuis een kat gehad en ik weet dus dat katten om verschillende redenen kunnen niezen. Misschien is het bij een konijn ook wel zo1) Niesziekte - komt er ook vocht uit het neusje bij het niezen? Dan kan het snot zijn (= DA!) 2) Allergie - maar dan moet je wel even uitzoeken waarvoor. Konijnen kunnen bv allergisch zijn voor stro3) Een soort van sinusitis - mijn kat is een halve pers, waardoor hij een kortere neusbrug heeft dan gewone huiskatten en daardoor is hij héél gevoelig aan zijn neus voor verkoudheden en sinusitis - wij moeten hem daarvoor regelmatig laten behandelenIk zou even kijken of mijn konijn nog andere symptomen heeft, ook eens googlen op 'niezen bij konijnen' oid? Goed in de gaten houden dat ze blijft eten en drinken! Voor de zekerheid zou ik zelf ook een kersenpitkussen oid in de microgolf steken, in een handdoek wikkelen en dat in haar kooi leggen, zo heeft ze toch de keuze hé?(grrrr! Terwijl ik dit typ is mijn konijn haar zandbak aan het slopen )
RogerBunny Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Geplaatst: 19 mei 2011 Ik heb veel gelezen over snot, maar ik zie niks verontrustends bij haar neusje. Het ziet er wel wat nattig uit, net als bij katten eigenlijk, maar er komt niks úit haar neusje.Voor het zaagsel was ze gevoelig, maar ik heb nu geen zaagsel meer. En ik hou dat zeker goed in de gaten! Ik snap het kersenpitkussen niet helemaal?.. En hahaha xD
Tigger Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Ze is ook maar 1 keer omgevallen, in 10 maanden. Dus wat bedoel je precies met als het morgen nog zo is?? Ik denk dat men bedoelt: als ze morgen nog een paar keer zou omvallen?De diarree is al weg, en de keutels zijn mooi.Dat is sowieso een mooi teken! Gewoon de keutels in de gaten blijven houden, zou ik zeggen. Ehm, vergeef me voor mijn slechte geheugen, daar kan ik niks aan doen, maar wat ik kan herinneren van vanmiddag was alles alweer bijna wit, en mevrouw doet bijna niks anders dan wassen. Haar pootjes zijn nog wel wat viezig.Ik zou gewoon nu nog eens checken, nog eens voor het slapengaan en dan morgenvroeg. Als alles proper is en blijft, zit dat zeker oké qua eventuele diarree! Haar pootjes, tsjah, daar zou ik van afblijven. Met al dat rondhuppelen zijn die snel terug mooi. Desnoods met een beetje vochtige doek (zo een handdoek oid waar je mee afgedroogd hebt) eens over de pootjes gaan - maar 'k zou zeker geen natte doek gebruiken (mensen krijgen toch ook diarree van natte voeten? )
Tigger Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Goh, dat kersenpitkussen, je steekt dat gewoon een 3-tal minuten in de microgolf en dan heeft dat goed warm (je hebt zo verschillende soorten kussenachtige dingen hoor, maar 'k zou niets met vloeistof gebruiken!). Normaal is dat om in je nek te leggen (oid) als je spierpijn hebt. Als je dat in een handdoek wikkelt, dan komt de warmte er wel door, zonder dat het gaat branden. Zo kan ze zich warm houden (je weet nooit he) - blijft toch wel een uur lekker warm!
RogerBunny Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Geplaatst: 19 mei 2011 Weet ik niet, maar ik weet wel dat natte konijntjes met warm weer niet samen gaan. Ik zal kijken of ik haar te pakken kan krijgen.. Haar oren worden elke keer als we haar kunnen aanraken gecheckt dus dat kussen is niet nodig,
RogerBunny Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Geplaatst: 19 mei 2011 Haar kontje is mooi schoon, mooi wit, en haar kontje is mooi goed te zien.
Tigger Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Dat is zeker een goed teken! Je doet dat goed! *toppie!*
Rian Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Uh... ik zal het vast niet helemaal snappen, maar waarom ga je niet met je konijn naar de DA??? Als mijn nijnen dit gedrag vertonen zou ik niet langer horken op internet, maar meteen naar de DA gaan! Ik zou zeggen E. cuniculi, en dat kun je behandelen, mits je op tijd bent.
Rian Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html
RogerBunny Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Geplaatst: 19 mei 2011 Ik hou heel veel van mijn konijnen, maar ik heb geen bankrekening die het toestaat bij het minste of geringste naar de DA te stappen. Maar, welke eigenschappen van EC zie je dan terug?
Suuzz Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 De evenwichtsproblemen kunnen inderdaad duiden op EC, maar volgens mij is diarree geen symptoom (maar dat kan er natuurlijk ook toevallig bijkomen). Mijn konijn heeft/had ook EC, en viel steeds om. Kan ze goed op haar achterpoten staan zonder om te vallen? En staat haar kopje mooi recht? Ook veel drinken kan een teken van EC zijn.. Ik zou het in ieder geval heel goed in de gaten houden want EC kan heel erg snel gaan (binnen een dag lag mijn arme konijntje alleen nog maar te rollen...) en als je op tijd bent is de kans groter dat medicijnen aanslaan. Succes!
Rian Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 Ik hou heel veel van mijn konijnen, maar ik heb geen bankrekening die het toestaat bij het minste of geringste naar de DA te stappen. Maar, welke eigenschappen van EC zie je dan terug? Serieus... dit vind ik nou juist het meest foute antwoord dat je had kunnen geven. Je dacht, ik schaf een konijn aan, dat kost me niks? Jammer dat je zo denkt, en vooral triest voor je konijn. Zoals Suuzz al aangeeft, je konijn vertoont eigenschappen van EC, en dat had je ook mooi kunnen lezen in de link die ik geplaatst had. Kost zeker ook teveel tijd?
BaileyenBoris Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 Je reageert wel gelijk heel heftig hoor! Natuurlijk wil iedereen hier het beste voor zijn konijntje.. Ik ben heel snel overbezorgd en ga dan inderdaad wel een keertje te vroeg naar de dierenarts. Als je zelf het gevoel hebt dat je konijntje zich (buiten dat incident) normaal gedraagt, dan kun je toch eerst informatie inwinnen? Waarschijnlijk had hij/zij zelf nog niet aan EC gedacht. Nu hij/zij daarop geattendeerd is kan hij alsnog naar de dierenarts gaan!
Petraatje Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 Ja ik vind ook dat het wel wat kalmer aan kan.Het konijntje is niet meer omgevallen, is maar een keer gebeurd, de diarree is overgegaan en ze is weer schoon.Dan vind ik het geen rede om alsnog halsoverkop naar de DA te gaan hoor. Kijk, een belletje kan altijd en dat kost niks (alleen een paar belminuten) Maar de toon kan best wat minder.
RogerBunny Geplaatst: 20 mei 2011 Auteur Geplaatst: 20 mei 2011 Ik dacht absoluut niet dat mijn konijnen niks zouden kosten, en ze komen hier niks te kort. Ik ben eerder overbezorgd dan onverschillig. Ik ben nou eenmaal maar 16 en ik moet het doen met een bijbaantje. Er is ook een reden waarom ik nog niet gebeld heb; de avond/nachtdienst daar.. daar heb ik geen goede ervaringen mee. De vorige keer dat ik belde was omdat mijn ram niet at. Ik kreeg te horen dat ik het nog maar een nachtje aan moest kijken. Terwijl ik wist dat dat fataal kon zijn. En omdat het nu niet meer gebeurd, zie ik het nut niet. Mocht het vanmiddag ofzo weer gebeuren, of vanavond, dan bel ik wel. En ik heb de link gelezen, die had ik van te voren al gelezen, maar haar kopje staat mooi recht, ze drinkt niet meer dan normaal, en ze is 1x omgerold. Mocht dit vaker gaan gebeuren, dan ga ik wel naar de DA. Het is gewoon zo; Mijn konijnen hebben hier allebei al 3x het stempel EC gekregen, en toen ik naar de DA ging kreeg ik te horen dat er eigenlijk helemaal niks aan de hand was. Niks ernstigs in ieder geval; het voedstertje had een kleine luchtweginfectie geloof ik. Na 2 weken medicijnen was dat ook weer weg. Hij heeft toen ook alles nagekeken, tanden, oogjes enz enz, en dat was allemaal prima.
RogerBunny Geplaatst: 20 mei 2011 Auteur Geplaatst: 20 mei 2011 Kan ze goed op haar achterpoten staan zonder om te vallen? En staat haar kopje mooi recht? Ook veel drinken kan een teken van EC zijn.. Ik zou het in ieder geval heel goed in de gaten houden want EC kan heel erg snel gaan (binnen een dag lag mijn arme konijntje alleen nog maar te rollen...) en als je op tijd bent is de kans groter dat medicijnen aanslaan. Ja; ze kan nog goed op haar achterpoten staan en rond kijken, dit kon ze gisteravond ook nog steeds, haar kopje staat mooi recht, en ze drinkt net zoveel als altijd en net zoveel als mijn ram drinkt.Ik hou het ook goed in de gaten, ik heb al een radar als het om haar draait, ik weet áltijd waar ze is en wat ze aan het doen is.Wil indd niet zeggen dat ik niets over het hoofd kan zien, en ik ben blij dat er serieus gereageerd wordt.
Aanbevolen berichten